Nyt huolestuttaa..
Lapsemme, poika 1v11kk on kyllä aina ollut pieniruokainen, pitkä ja hoikka ruumiinrakenteeltaan, mutta minusta nykyään tuntuu ettei hän oikeesti syö enää yhtään mitään.. Päiväkodissa kuulemma "ei ole oikein syönyt", kotona päivälliseksi suostuu ehkä syömään (esim) viisi makaronia, iltapalaksi puoli desiä jogurttia.. millä hän oikein elää.. Jos syömättömyys jatkuu niin mitä tehdä? Hän istuu kyllä ruokapöydässä, itse istun hänen seuranaan, hän vain pyörittelee lusikkaa/haarukkaa kädessään, ja näyttää siltä että hänestä on erittäin vastenmielistä edes laittaa haarukkaa suuhun. Ei myöskään suostu siihen että minä syöttäisin häntä. Usein sylkee ruoan pois suustansa jos sinne jotain saa laitettua.. Voi helv. Nykyään ruokailutilanteetkin on yhtä riitelyä ja huutoa, minulla pinna erittäin kireällä, kiukuttelen miehelleni tms. Mitä tehdä??
Lapsen syömättömyys (1v11kk)
6
707
Vastaukset
- ansku76
tuollaisia jaksoja, varsinkin kipeänä ja jos hampaat vaivanneet. Aivan samanlaisia tunteita olen läpi käynyt, huoli on suuri ja lisäksi suututtaa. meilläkin pitkä ja hoikka poika, nyt 1v10kk! Täytyy vain luottaa siihen, että kyllä lapsi syö kun on tosi nälkä.
- älä hätäile
Anoppi sanoi kerran: Viimeisimpään 50-vuoteen ei yksikään lapsi ole kuollut nälkään täyden ruokapöydän ääressä. Siihen loppui minun hätäilyni.
Meillä on pitkä hoikka poika joka teki 2-3 vuotiaana vastaavan syöntilakon. Ensin annoin puolet pienemmän annoksen. Ei jaksanut, joten puolitin annoksen taas. Sitten kun ruokaa oli lautasella n. 1 rkl niin poika "jaksoi" syödä sen.
Kysyin ottaako lisää ja päästin pois pöydästä, kun ei halunnut. Samalla karsin kaikki välipalat pois. Eli syötiin vain ruoka-aikoina. Muutaman viikon kuluttua poika ryhtyi syömään normaalisti. Ensin otti toisen ruokalusikallisen ruokaa ja pian söi normaalisti.
Nyt reipas ekaluokkalainen, joka syö enemmän kuin minä! - Hempu
Tyttäreni teki vuoden iässä täyden syömälakon. Ei juonut kun maitoa ja söi tyyliin yhden nakin päivässä.Muita oireita ei ollut. Vein tytön lääkäriin ja hänellä oli korvatulehdus. Kannattaa varulta käyttää. Tytöllä ei tosiaan ollut muita oireita, ja oli pirteä kuin mikä,niin en osannut edes epäillä moista!
- ei kuole
nälkään, jos ei syö. Ja lapsi kyllä syö kun hänen on nälkä. Tarjoa siis ravitsevia ruokia, syökää yhdessä. Jos lapsi ei syö yhdellä aterialla, niin ehkä seuraavalla. Toiset vaan ei tarvi niin paljon ruokaa. Vältä välipaloja ja makeisia. Vievät ruokahalua.
- epätoivo
ai kun mua helpotti lukea sinun viesti, koska itselläni tyttö samanikäinen joka kaivaa kaiken ruuan suustaan ja ilmoittaa "pahaa". ei varmasti ole siitä kiinni ettei ruoka olisi hyvää kun itsetehtyyn ja purkkisapuskaan on samanlainen reaktio. ollaan ongelman kanssa painittu noin 3kk ja soitettu jo neuvolaankin mutta sanoivat että normaalia jos nieleminen muuten sujuu, kuuluu vaan kuulema itsenäitymisprosessiin. itse revin jokaisen ruokailun aikana hiuksia päästäni etten vaan menisi ja suuttuisi kun toinen vaan pelleilee ruokapäydässä. maito meillä maistuu ja sitä pyydetään heti kun maha tuntuu vähänkin tyhjältä. ja tietekin se pitäisi hänelle tarjoilla tuttipullosta! turhauttavaa...
- käsi päässä
mun esikoinen (nyt 9v) oli oikea ongelmasyöjä. siis mulle. eräänkin kerran tuskailin kun mitään ei mennyt. tyttö oli hoikka (neuvolan -10 käyrällä) eikä neuvola yhtään helpottanut tuskaa.. neuvoivat syöttämään enemmän.. mutta minkäs teet ellei mene alas !?!
tosiasia on, ettei lapset tapa itseään nälkään.
mä tein näin:
kaikki makeat välipalat pois. ei keksejä, vanukkaita tms aterioilla tai niiden välissä. tästä seurausta, ettei tytölle kelpaa moiset herkut oikein vieläkään.
meillä siis keskityttiin perusruokaan. ellei ruoka maistunut, tyttö pois pöydästä (ilman riitelyä) ja takaisin tunnin päästä. lautanen sillä välin jääkaappiin ja mikron kautta nenän eteen. yleensä jossain vaiheessa ruoka lautaselta kelpasi. tästä aiheutui usein sitä, että iltapalalla oli makaroonilaatikkoa tms, mutta entä sitten ?
sitten huomasin, että päiväkodin noudattama 3h ruokaväli oli lapselleni liian taaja. jos söi aamupuuron hyvin, lounas ei mennyt. jos lounas meni hyvin, välipala ei kelvannut. vapaapäivinä kokeilin, että jos pidennän ruokavälin 4 tuntiin ja sitä ennen on reippaasti ulkoilua - ruoka meni paremmin. me siis jätettiin kotona välipala pois kokonaan. oli aamupala n. klo 8, lounas klo 12, päivällinen n klo 16, ja iltapala klo 20. tämä paransi tilannetta vähäsen.
lopuksi hyväksyin sen, että lapseni on pieniruokainen. kasvukausina ruokaa meni paremmin ja puntit jäi lyhyeksi, muulloin tuntui että pimu eli pyhällä hengellä. mutta hengissäpä tuo on vieläkin ! hoikka, mutta terve tyttö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759