Tanskandoggi

kannattaako?

Hei, kesän alussa on suunnitelmissa ostaa koira.
Itse olen ihastunut tanskandoggiin.
Tässä olisi muutamia kysymyksiä rodusta enemmän tietäville.

Koira olisi pääasiassa ulkokoira, kovimmilla pakkasilla pääsisi sisälle, pärjääkö se ulkona jos on esim hyvin eristetty koppi?
Perheeseen jonne se tulisi on useampi lapsi, nuorin 4v, ovatko ne oikeasti kuinka lapsirakkaita?
Henkilökohtaisia kokemuksia koiran luonteesta?
Koiran hyviä ja huonoja puolia?
Onko koira hyvä juoksulenkki kaveri?

Kiitoksia tanskandogeista tietäville vastaajille:D

13

1354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

....ole tanskandoggi sopiva teille!!!! Se on perhekoira, lauman jäsen eikä ainakaan viihdy kylmällä ilmalla yksin ulkona!!!

• nimessä!!!!

Doggi ei ole mikään ulkokoira!! Hanki joku muu rotu.

• pamitzin
        nimessä!!!! kirjoitti:

Doggi ei ole mikään ulkokoira!! Hanki joku muu rotu.

Teille dogi ei ole oikea koira. Ulkokoiraksi joku karvaisempi rotu, vaikka suomenlapinkoira, mutta silläkin on kyllä yksin tarhassa kurjaa. Juoksulenkillä koira on hiukan hankala kaveri, koska koiran on saatava lenkeillä tehdä koiramaisia asioita, esim. nuuhkia hajuja ja jättää omia terveisiään kavereille, myös nartun. Koiran kanssa ulkoillaan kyllä koiran ehdoilla, ei ihmisen. Ihmisen on parempi juosta yksin. Ja miksi ulkokoira, jos se hankitaan seuraksi?

• useimmat koirat tykkää juosta
        pamitzin kirjoitti:

Teille dogi ei ole oikea koira. Ulkokoiraksi joku karvaisempi rotu, vaikka suomenlapinkoira, mutta silläkin on kyllä yksin tarhassa kurjaa. Juoksulenkillä koira on hiukan hankala kaveri, koska koiran on saatava lenkeillä tehdä koiramaisia asioita, esim. nuuhkia hajuja ja jättää omia terveisiään kavereille, myös nartun. Koiran kanssa ulkoillaan kyllä koiran ehdoilla, ei ihmisen. Ihmisen on parempi juosta yksin. Ja miksi ulkokoira, jos se hankitaan seuraksi?

ja useasti viikossa ja vieläpä pitkiä lenkkejä. Se on koiran ehdolla pelaamista myös.

Katso Suomen valjakkourheilijoiden sivuilta hieman tietoa ns. koiraurheiluun liittyen.

Siellä kerrotaan hyvin monista roduista, jotka soveltuvat koirahiihtoon, koirapyöräilyyn, koirajuoksuun, ...
        Myös vetokoiriksi sopii monet sellaiset rodut, joita ei äkkiä miellä sellaisiksi.

Itse käyn monta kertaa viikossa n. 10km juoksulenkin koirani kanssa. Itse en jaksa pitempää matkaa, mutta koirat kerjää lisää.
        Pyörälenkillä käydään kesällä ja koira juoksee rinnalla hyvinkin mielellään. 20km on minimimatka.
        Alkuunhan totutellaan lyhyemmillä lenkeillä ja pennun kanssa en juokse. Mutta täyskasvuiselle ei mikään matka riitä. Niiden kunto nousee siinä kuin ihmistenkin. Suorastaan rappeutuu, jos ei lenkitä kunnolla.

Tiesitkö, että esim. hyvä Siperian Husky voi vetää päivänaikana n. 100km matkan rekeä ja se on ihan normaalia. Useimmat koirat jaksaa kyllä ilman kuormaa juosta 10km niin että helähtää ja ne nauttii kovasti siitä. Se pelkkä kävely ja nuuhkiminen ei ole sitä parasta homma aina koiralle, jolla on energiaa.

Tämä vaan kommettina tuohon ulkoiluteemaan. Koiran ehdoilla mennään silloinkin, kun sitä jaksaa juoksuttaa oikein kunnolla.
        Käytän erikseen ne pissa- ja kakkalenkit.
        Esim. juostessa koirat ei paljon sivulle rimpuile, kun ne haluaa kerta kaikkiaan vain juosta.

Minä olen sitä mieltä, että se juoksu on todella hyvä homma sekä koiralle, että ihmiselle. Meidän koirat purkaa joka tapauksessa sen energiansa johonkin, jos niitä ei juoksuta silloin tällöin.
        Sitä energiaa tuntuu vielä jäävän riittävästi, vaikka juoksuttaakin.

• asiaa...
        useimmat koirat tykkää juosta kirjoitti:

ja useasti viikossa ja vieläpä pitkiä lenkkejä. Se on koiran ehdolla pelaamista myös.

Katso Suomen valjakkourheilijoiden sivuilta hieman tietoa ns. koiraurheiluun liittyen.

Siellä kerrotaan hyvin monista roduista, jotka soveltuvat koirahiihtoon, koirapyöräilyyn, koirajuoksuun, ...
        Myös vetokoiriksi sopii monet sellaiset rodut, joita ei äkkiä miellä sellaisiksi.

Itse käyn monta kertaa viikossa n. 10km juoksulenkin koirani kanssa. Itse en jaksa pitempää matkaa, mutta koirat kerjää lisää.
        Pyörälenkillä käydään kesällä ja koira juoksee rinnalla hyvinkin mielellään. 20km on minimimatka.
        Alkuunhan totutellaan lyhyemmillä lenkeillä ja pennun kanssa en juokse. Mutta täyskasvuiselle ei mikään matka riitä. Niiden kunto nousee siinä kuin ihmistenkin. Suorastaan rappeutuu, jos ei lenkitä kunnolla.

Tiesitkö, että esim. hyvä Siperian Husky voi vetää päivänaikana n. 100km matkan rekeä ja se on ihan normaalia. Useimmat koirat jaksaa kyllä ilman kuormaa juosta 10km niin että helähtää ja ne nauttii kovasti siitä. Se pelkkä kävely ja nuuhkiminen ei ole sitä parasta homma aina koiralle, jolla on energiaa.

Tämä vaan kommettina tuohon ulkoiluteemaan. Koiran ehdoilla mennään silloinkin, kun sitä jaksaa juoksuttaa oikein kunnolla.
        Käytän erikseen ne pissa- ja kakkalenkit.
        Esim. juostessa koirat ei paljon sivulle rimpuile, kun ne haluaa kerta kaikkiaan vain juosta.

Minä olen sitä mieltä, että se juoksu on todella hyvä homma sekä koiralle, että ihmiselle. Meidän koirat purkaa joka tapauksessa sen energiansa johonkin, jos niitä ei juoksuta silloin tällöin.
        Sitä energiaa tuntuu vielä jäävän riittävästi, vaikka juoksuttaakin.

palkon..

• minähänse-
        asiaa... kirjoitti:

palkon..

Kiitos vastauksista. Tuo lenkkeily ei varmasti tulisi olemaan ongelma, koko perhe on kova urheilemaan.
        Koska perheessä on astmaa yhdella niin ei voi ottaa sisä koiraa täysipäiväsesti :S

Täytyy jatkaa uusiin rotuihin tutustumista.

• ehkä..
        minähänse- kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Tuo lenkkeily ei varmasti tulisi olemaan ongelma, koko perhe on kova urheilemaan.
        Koska perheessä on astmaa yhdella niin ei voi ottaa sisä koiraa täysipäiväsesti :S

harkita, jotain paksuturkkista rotua, jolle on tyypillistäse,että se viihtyykin ulkona ja tulee hyvin toimeen toisen yksilön kanssa, mm. malamuutti, husky jne. Silloin sinun ja koirien etu menisi yksiin. Ehkä voisit saada itsellesi uuden harrastuksenkin valjakon muodossa. Lenkkikavereiksikin näistä on.

• on astmaa..
        minähänse- kirjoitti:

kannattaa harkita vielä koiran hankintaa. Pentua ei voi laittaa yksin ulos asumaan ja aikuinen koira voi sairastuessaan joutua olemaan sisällä pitkiäkin aikoja.

• mutta kannattaa muistaa
        ehkä.. kirjoitti:

harkita, jotain paksuturkkista rotua, jolle on tyypillistäse,että se viihtyykin ulkona ja tulee hyvin toimeen toisen yksilön kanssa, mm. malamuutti, husky jne. Silloin sinun ja koirien etu menisi yksiin. Ehkä voisit saada itsellesi uuden harrastuksenkin valjakon muodossa. Lenkkikavereiksikin näistä on.

että kyseiset rodut hieman kärsii, jos niitä ei ole vähintään 2 kpl/talous. Eli kaveri on hyvä olla rekikoiralla, koska ne ovat laumasieluja.
        Mutta jos sitä pidetään enimmäkseen ihmisten seurassa, niin ne ihmiset on se lauma ja se riittää. Nuo mallithan suorastaan kerjää olla ulkona. Lisäksi niitä täytyy "rääkätä" ruumiillisesti, jottei ne masennu. Sopivat lenkkeilyseuraksi mainiosti.

• Tanskandogini on nyt koirie...

Maailman ihanin koira luonteeltaan on Tanskan dogi. Kauhulla luin mitä viestin aloittaja suunnitteli. Huh huh.
      Meidän mussukka ei todellakaan halunnut olla yksin saati ulkona kylmässä. Sisälläkin oli joskus liian kylmä. Väkisin piti viedä aamupissille jos satoi.
      Lempipaikkoja: Sohvalla istuen kaikki jalat maassa, pylly sohvalla kuten muillakin TV:n edessä. Parasta oli jos tuli jotain luonto-ohjelmaa. Sitä sitten kommentoitiin erilaisilla äänillä. Vielä jos olisi saanut vähän aikaa elää niin olisi oppinut puhumaan.
      Jos haluaa koiran joka ei aiheuta allergiaa niin labradoodle on sopiva. Rotu (ei Suomessa virallinen) on kehietty Australiassa. Kannattaa katsoa Googlella.
      Mutta ei labradoodlestaaan ole ulkokoiraksi. *Sen verren ihmisrakas (lauma) se on.

• ihmetär

Mahtaako olla totta, että on täysin allergisoimaton????

• kannattaa googlata
        ihmetär kirjoitti:

Mahtaako olla totta, että on täysin allergisoimaton????

Meillä on sellainen labradodle. Meillä ei kyllä ole allergioita, joten ei ole asiasta omakohtaista kokemusta. Joka tapauksessa näin sanotaan sivustoilla.

• minähän ses.

Kerran tanskandoggi ei näytä olevan sopiva perheesemme, ajattelin sitten Berhandinkoiraa. Se on
      vuoristosta kotoisin eikä siis ole ongelmia kylmän kanssa. Muutenkin koira vaikutta mukavalta mitä nyt olen palstoja lukenut ja tietoa siitä etsinyt. Tanskandoggi on ollut pitkä haave mutta haaveeksi näyttää jäävän vieläkin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1230
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      561
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe