Noniin, YP läpiviennissä Leca-hormi on eristetty Isoverin lasivillalla muuten eristeenä käytetystä Ekovillasta. Miten on, pitääkö kaivaa pois ja laittaa palovilla tilalle? Tiedän että virallisesti pitää mutta onko oikeasti syytä huoleen.
Leca-hormin rakenne siis harkko kova villa keraaminen sisäputki.
Piippu ilman palovillaa
11
5026
Vastaukset
- Ei kai
En ole varma, mistä olet huolissasi, mutta jos kyseessä on lasivillan syttyminen niin sen käyttöturvallisuustiedotteessa (http://www.isover.fi/files/files/ISOVER lasivilla.pdf)lukee:
-
9.3 Muut tiedot
Yli 680 oC:ssa alkaa lasivillan lasiaine pehmetä ja sulaa. Varsinaista sulamispistettä ei ole.
Eli palovaaraa itse villan suhteen ei pitäisi olla. Eri asia on, miten lähellä piippua on syttyvää tavaraa... - mitä hormin
valmistaja vaatii? Pitääkö olla palovillaa 100 mm kuten tiilihormeilla vaaditaan.
- Rakennusmies
olisi vaihtaa palovilla sen isoverin tilalle niin ei ainakaan ole minkäänlaista palovaaraa. Riippuu vielä piipusta ja palotarkastajasta tarvitaanko 50 mm vai 100 mm kerrosvahvuus. Palovillan tulisi myös ulottua ylemmäs mitä ekovilla, ei siis riitä, että se on yhtä korkea kuin itse ekovillakerros.
- turiset
Palomääräysten mukaan 100mm tulee olla sitä palovillaa. Eli 50 50 ja saumat tulee limittää. Korkeudeksi riittänee tuo villan leveys 60mm.
Kantavia rakenteita ei saa olla 100mm lähempänä piippua. Vakuutus ei korvaa, mikäli tehty vastoin määräyksiä. - 60 mm
turiset kirjoitti:
Palomääräysten mukaan 100mm tulee olla sitä palovillaa. Eli 50 50 ja saumat tulee limittää. Korkeudeksi riittänee tuo villan leveys 60mm.
Kantavia rakenteita ei saa olla 100mm lähempänä piippua. Vakuutus ei korvaa, mikäli tehty vastoin määräyksiä.korkeus riitä mihinkään, 600 mm alkaa jo jotain suojata. Tai välipohjan koko paksuudella jos vintillä lattia.
- yks nolla
60 mm kirjoitti:
korkeus riitä mihinkään, 600 mm alkaa jo jotain suojata. Tai välipohjan koko paksuudella jos vintillä lattia.
pois, pahoittelen... tarkoitin 6oomm
- mikään moka
katsoin valmistajan ohjeen, hormi voidaan asentaa suoraan vasten palavia materiaaleja, siinähän on villaeriste sisällä ja harkkoelementti toimii myös eristeenä.
Ja luultavasti se asennus on katselmuksessa hyväksytty ja katsottu.
Nuo erilliset paloeristeet koskee muurattuja tiilihormeja.- mokia
Tiedän että hormikatselmus ja muut luvassa vaaditut on pidetty jos lopputarkastuskin kerran on ok. Eli mielestäni vakuutusmielessä pitäisi olla asiat selvät - en kai voi asukkaana tai edes rakennuttajana olla vastuussa asiasta jos kaikki viranomaistarkastukset on hyväksytysti tehty?
Eipä näitä kukaan katso oikeasti. Ihan täyttä pelleilyä koko homma. 1500 euroa maksoi rakennusluvat ja mitä sillä sai? - Rakennusmies
elementtipiipun saa laittaa kiinni palavaan materiaaliin? Schidelillä on suojaetäisyys 50 mm kantaviin rakenteisiin ja 20 mm puurankaisiin levyseiniin, kattopaneelin saa laittaa kiinni mikäli se ei ole yli 30 mm paksua.
- luki että saa olla
Rakennusmies kirjoitti:
elementtipiipun saa laittaa kiinni palavaan materiaaliin? Schidelillä on suojaetäisyys 50 mm kantaviin rakenteisiin ja 20 mm puurankaisiin levyseiniin, kattopaneelin saa laittaa kiinni mikäli se ei ole yli 30 mm paksua.
kiinni mutta kai sinne käytännössä rako jätetään.
- olla kiinni
Rakennusmies kirjoitti:
Schiedelin piippussakin saa olla palavan materiaalin pääty kiinni, jos se on enintään 30mm paksu. Katso täältä: http://www.schiedel.fi/index.php?id=4723
"13. Voidaanko välipohjan paneeli ja lattialaudoitus tuoda piippuun kiinni?
Hormin ulkokuoren ulkopintaan voidaan ulottaa niin vesikaton ruodelaudoitus, lattialaudoitus, seinäverhous sekä välipohjan alapinnan tms. palavatarvikkeisen verhouksen reuna, mikäli laudoituksen tai verhouksen paksuus on enintään 30 mm. Samoin voidaan enintään 150 mm korkeat jalka- ja kattolistat asentaa savuhormin ulkokuoren ulkopintaan. "
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495729- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197