kummitussirkat

sirkat ja kotilot<333

mitä sirkkoja teillä on lemmikkeinä? minulla ei ole sirkoista mitään kokemusta muuta kuin liskon ruokana olevia kenttäsirkkoja jotka ovat olleet kerralla ehkä viikon tai kaksi omassa pienssä faunaboxissaan.
Millaisia kummitussirkat ovat? eikös niitä ollut todella monia lajeja niin olen lukenut.
mutta näitä yleisimpiä. tahtoisin tietää sirittävätkö teidän lemmikki sirkkanne? mikä olisi hyvä aloittelijalle? ja kuinka pitkään elävät?

ja lopuksi hyviä sivuja lemmikkisirkoita? herpistä olen katsellut.. kiitos jos joku jaksaa viittii vastata tietämättömälle :)

1

955

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinulla ei itseasiassa ole kokemusta kummitussirkoista, vaikka sirkoista onkin. Kummitussirkat eivät nimittäin ole millään tavalla sukua kenttä- tai heinäsirkoille, eivätkä millekään muillekaan sirkoille. Ainoa yhdistävä tekijä on se, että ne ovat kaikki hyönteisiä. Kummitussirkkojen nimi on vain vähän harhaanjohtava.

mitä sirkkoja teillä on lemmikkeinä?
      - Minulla on tällä hetkellä kummitussirkkoja lajeja Medauroidea extradentata ja Lonchodes cultratolobatus. Munina on lajia Phaenopharos khaoyaiensis (pääsiäisen tienoilla odotan niitä kuoriutuvaksi). Lisäksi minulla on ollut lajia Ctenomorphodes briareus.

Millaisia kummitussirkat ovat? eikös niitä ollut todella monia lajeja niin olen lukenut.
      - Useimmat kummitussirkat ovat rauhallisia, myrkyttömiä ja melko helppohoitoisia. Mutta niistä löytyy myös hyvinkin myrkyllisiä, "aggressiivisia" ja hyvin vaikeitakin lajeja. Kummitussirkat ovat hämärä- ja yöeläimiä, joten ne lähtevät liikkeelle vasta pimeän tultua huoneeseen. Päivisin ne lepäilevät oksilla liikahtamatta ja esittävät keppejä, tikkuja ja lehtiä.
      - Kummitussirkkalajeja tunnetaan noin 2500. Niitä on varmasti enemmänkin, sillä maapallolla on vielä paljon sademetsiä tutkimatta, esimerkiksi Amazonilla.

mutta näitä yleisimpiä. tahtoisin tietää sirittävätkö teidän lemmikki sirkkanne? mikä olisi hyvä aloittelijalle? ja kuinka pitkään elävät?
      - Yleisimpiä kummitussirkkalajeja ovat Carausius morosus (suom. ruskosauvasirkka), Eurycantha calcarata (suom. okapiru), Medauroidea extradentata (suom. vietnaminsauvasirkka) ja Extatosoma triaratum (suom. kummitussirkka). Näille on keksitty suomen kielisetkin nimet, koska ne ovat niin yleisiä. Hyvin harvalla kummitussirkalla on kuitenkaan suomen kielistä nimeä, vaan niistä käytetään aina tieteellistä nimeä (ja PSG numeroa). Noihin luettelemiini sirkkalajeihin voi törmätä eläinkaupoissakin, mutta kummitussirkka kannattaa hankkia aina mieluummin harrastajalta poikasena/munana. Harrastajilla on myös laajempi valikoima erilaisia lajeja, joista valita itselleen se sopiva.
      - Kummitussirkat eivät siritä, koska eivät ole varsinaisia sirkkoja. Ainoita ääniä, mitä ne voivat tehdä ovat rapina ja rouskutus, kun ne liikkuvat ja syövät terraarioissaan.
      - Hyviä lajeja aloittelijoille ovat ainakin Medauroidea extradentata, Carausius morosus ja Phaenopharos khaoyaiensis. Ne lisääntyvät helposti, ovat helppohoitoisia ja kestävät hoitovirheitäkin.
      - Kummitussirkat elävät noin vuoden, lajista riippuen enemmän tai vähemmänkin. Koiraat elävät yleensä vähemmän aikaa kuin naaraat.

ja lopuksi hyviä sivuja lemmikkisirkoita?
      - http://www.sirkat.net on paras suomen kielinen sirkkasivusto. Englannin kielisiä löytyy runsaasti, kun niitä etsii googlella esimerkiksi hakusanalla stick insect.

Kysy lisää, jos tulee jotain mieleen. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      72
      4944
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      11
      3359
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      20
      2645
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      57
      1697
    5. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1566
    6. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1336
    7. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1312
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      219
      1093
    9. Hiljaisuus

Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      995
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      51
      889
    Aihe