En pääse lukioon..

Gaarka4545454

Keskiarvo on melkein yhdeksän, mutta asia joka kiikastaa on RAHA. Paikkakunnallani on pikkupaska lukio jossa on itä-suomen alhaisimmat vaatimukset.
Haluaisin erikoislukioon, mutta joutuisin muuttamaan pois asuntolaan.

Vuokra on tosi alhainen, mutta meillä ei ole varaa takuuvuokraan saati sitten kirjoihin. Kela eikä sossu anna tuke muuta kuin niille jotka valitsevat ammatilliset opinnot. Tieteki asumislisä vai tuki joka olisi laskujen mukaan 202 euroa, mutta eipä paljoa auta kun ei alkuunkaan pääse. Kirjat pitää olla kuullemma suurimmalta osaksi uusia, koska vaihtavat kirjasarjaa tai jotain sellaista olen kuullut, mutta ei riitä rahat käytettyihinkään.

Minulle sanottiin että ainoa amhdollisuuteni on ammattikoulu ja että "Sinne tarvitaan tasokkaampia oppilaita kun kaikki hyvät menee lukioihin ja amikseen menee ne jotka ei lukioon pääse". Pyh, monet joilla on hyvä keskiarvo saattavat mennä amikseen, mutta nyt on kyse siitä että minä en halua amikseen.

Rahaa ei oikeestikkaan ole kuin nippa nappa ruokaan ja tarpeellisiin menoihin velkojen takia tällä hetkellä kotona.
Jos ottaisin velkoja nyt niinkuin vanhempani niin olisin samassa jamassa 30 vuoden päästä kuin vanhempani eli ei onnistu.

Pitäisikö minun hylätä kiltisti lukio ja mennä amikseen vai hylätä ylpeyteni ja mennä paskaan lukioon jolloin saattaa pikulisälainan kanssa riittää rahat? Kukaan ei halua siihen lukioon ja on kovin vastenmielistä mennä sinne. Olen valitettavasti hyvin ylpeä ihminen enkä antaisi itselleni ikinä anteeksi jos menisin siihen lukioon. :( ainahan voin jäädä kotiin ja odottaa ihmettä. Voisin sitten mennä aikuislukioon kun olen 40 ja riutunut. Hirveetä angstia, mutta olen aina epätoivoinen. Vai menisinkö amikseen ja pääsisin työhön about 3-5 vuoden päästä? Mutta en halua amis-ammatteihin! Ei siinä että ne olisivat huonompia, mutta kun en tunne vetoa sellaisiin. Haluan lääkäriksi tai lakimieheksi ja siihen tarvitaan lukio. Tosin jos pitää tulevaisuus turvata niin ammattikoulu on ainoa mahdollisuus. Saatana kun tässä maailmassa ei tueta ihmisiä tarpeeksi. RAHA ,RAHA, RAHA, RAHA, RAHA PRKL

31

2093

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

Todella ikävää, että haluaamaasi paikkaan pääsy on noin vaikeaa.

Valitettavasti niin moni asia on nykyään rahasta kiinni.
      Mutta hei, miten olisi vaikka kesätöihin meno? Nyt olisi vielä aikaa hakea. Kun kesällä saisit tienattua mukavasti ja laitettua säästöön, niin syksyllä sinulla voisi jo ollakin rahaa kasassa riittävästi.
      Tämä nyt oli tälläinen päähänpistos minulta, en tiedä toimisiko homma käytännössä.

Ah, ja tietääkseni lukion opetussuunnitelma muuttui ihan vuonna 2005 kun itse menin lukioon. Ei kai se sentään taas muutu? Kyllä minä luulen, että saisit ainakin suurimman osan kirjoista käytettynä. En usko, että ops. muuttuu ihan kauhean tiheään. Oletan siis, että olisit ensi syksynä menossa lukioon?

• lllåååå

Mutta ongelma on se että täältä menee sopivat keästyöt alta aika yksikön. Todennäköisesti kaikki hyvät ovat menneet. Onahn niitä mansikka peltoja, mutta täältä keskusta saa mennä 20km lähimälle että sillein tulis maksamaan palkkaan nähden liikaa. Täältä ei oiken saa. Nuorille kesätyöpaikkoja pitäisi olal enemmän, mutta köyhää köyhää.

• enosaa

Millainen se lukio on paikkakunnallasi? Millä keskiarvolla sinne pääsee? Itse luulin meneväni tavallaan myös todella huonoon lukioon (pääsyvaaatimus ka.7.0), mutta kappas, siellä lukiossa oli myös oppilaita, joilla on huippuarvosanoja. Kukaan ei kilpaile kuitenkaan keskenään, eikä tarvitse pelätä tulla pilkatuksi. Kuitenkin jokaisessa lukiossahan kuuluu olla sellaisia opettajia, mitä niissä 'huippu'lukioissakin on. Ja kun haet lukion jälkeen jonnekin, niin ei todistuksessasi katsota sitä, missä lukiossa olet ollut! Lukiolla ei ole mitään merkitystä. Mutta ymmärrän kyllä, jos siinä paikkakuntasi lukiossa on paljon vikaa. Ei sitä nelikymppisenäkään tarvitse mennä aikuislukioon, voit vaikka mennä amikseen ja yrittää päästä aikuislukioon alle 30 vuotiaana, jota ennen säästät rahaa ja käyt mm. kesätöissä.

En osaa auttaa oikein... TT_TT

• ooojojojo

...joka vastaa vaatimuksiani ja jossa voin harjoittaa asioita joista pidän. Paikkakuntani lukioon pitää olla keskiarvo vähintään 6. Että sillein. Kaikenlisäksi en halua lukioon johon on tulossa vihollisiani ja maailman kauheimpia otuksia. Etää kilpailemiseks menis ja lisä paineita tulis. Hyi, en mene siihen lukioon.
        Vaikea tilanne, mutta "kristallipallo" näyttää että joudun jäämään kotiin, ainenkin vanhempieni mukaan ja lähin amiskin on noin. 30 km päässä joten bussimaksujen kanssa siitäkin tulee helvettiä. Saatanan raha.

• meillä tääl
        ooojojojo kirjoitti:

...joka vastaa vaatimuksiani ja jossa voin harjoittaa asioita joista pidän. Paikkakuntani lukioon pitää olla keskiarvo vähintään 6. Että sillein. Kaikenlisäksi en halua lukioon johon on tulossa vihollisiani ja maailman kauheimpia otuksia. Etää kilpailemiseks menis ja lisä paineita tulis. Hyi, en mene siihen lukioon.
        Vaikea tilanne, mutta "kristallipallo" näyttää että joudun jäämään kotiin, ainenkin vanhempieni mukaan ja lähin amiskin on noin. 30 km päässä joten bussimaksujen kanssa siitäkin tulee helvettiä. Saatanan raha.

kaukana pohojosesa on niin et jos haluaa lukioon meän kunnasa nii sinne pääsee ei oo mitään keskiarvorajoja...ja amis on 100 kilsan pääs niinku lukioki....siis meiltä...(: et ei se teän lukio varmaan niin kovin huono ole...(:

• leila-annelli

ei tuo keskiarvoraja lukion tasoa kerro. onhan olemassa lukioita joihin ko. rajoja ei ole lainkaan - ja, kas kummaa; ihmeesti sieltäkin on niitä L:n papereita saatu. opiskelu on kuitenkin täysin kiinni itsestä. niin, ja saman verranhan ne kirjat siellä maksaa... että kalliiksi tulee joka tapauksessa, jos et saa niitä kirjoja lainaks kamuilta tjtn..

• kokoååå

Mutta kaikki siellä opettavat opettajat ovat opettaneet yläasteella koska lukio ja yläaste on samassa koulurakennuksessa ja opettjat yhteiset. Suurin osa tunneistani on ollut lukion puolella ja olen kyllästynyt niihin seiniin ja opettajiin. Opettajien opettaminen on surkeaa enkä tule toimeen heidän kanssaan.

• Crommower

Kelalta voi hakea tukea bussimatkoja varten, sekä myös opintolainaa. Kannattaa yritää kysellä.

• Dim

Tämä "paska-lukio", josta puhut, onko se Liperin lukio? Nykyisinhän suurin osa näistä Itä-Suomen alempitasoisista lukioista on suljettu tai ollaan sulkemassa, joten jäljelle jää melko tasokkaita paikkoja. Mihin erikoislukioon haluat? Joensuun IB-linjalleko? Sinne ei pääse pelkällä hyvällä keskiarvolla, pitää onnistua pääsykokeessa ja haastattelussa. Yleensä ne etsivät ns. "persoonia".

Itse opiskelen ulkomailla, enkä todellakaan tule rikkaasta perheestä (aivan päinvastoin). Minulla kylläkin on opintolaina ja KELAn tuet. Kesätyöt on aina varteenotettava vaihtoehto, toisaalta lainankin voisi ottaa.

Muista, että opiskelu on aina panostus tulevaisuuteen. Jos menee lukioon, jonka opetuksen taso on alhainen, on ihan sama meneekö lukioon ollenkaan.

Koeta jaksaa. Asioilla on tapana järjestyä (ärsyttävä asia sanoa, tiedän, mutta äitini sanoo sitä koko ajan ja suurimman osan ajasta hän on oikeassa).

• ------------------------

Mitä erikoislukiota mahdat tarkoittaa...?
        En tiedä Itä-Suomen lukiosta mitään...;) Mutta itse aikanaan olin Oriveden Opiston lukiossa, ja siellä ei maksanut asuminen yhtään mitään...! On painottunut kirjoittamiseen.

Voisitko saada rahaa opiskeluusi joltakin järjestöltä...? En tiedä tukeeko mikään järjestö vielä lukio ikäisiä, mutta ainahan kannattaa kysyä!:)

Ja kannattaa muistaa sekin, että voit käydä töissä myös lukion ohessa (tosin se on rankkaan!) Jos päääsisit johonkin työhön esim. pariksi illaksi viikossa/lauantaisin, niin siaist edes hiukan rahaa.

Muista myös se, että kotona asuva saa vähemmän opintotukea kun muualla asuva.

Kannattaa tosiaan harkita jotakin sellasita lukiota, jossa asutaan koululla, eli ns. sisäoppilaitos. Käsittääkseni lukio/ammattikoulu ei saa olla maksullinen...?

• ---------------------------...
        ------------------------ kirjoitti:

En tiedä Itä-Suomen lukiosta mitään...;) Mutta itse aikanaan olin Oriveden Opiston lukiossa, ja siellä ei maksanut asuminen yhtään mitään...! On painottunut kirjoittamiseen.

Voisitko saada rahaa opiskeluusi joltakin järjestöltä...? En tiedä tukeeko mikään järjestö vielä lukio ikäisiä, mutta ainahan kannattaa kysyä!:)

Ja kannattaa muistaa sekin, että voit käydä töissä myös lukion ohessa (tosin se on rankkaan!) Jos päääsisit johonkin työhön esim. pariksi illaksi viikossa/lauantaisin, niin siaist edes hiukan rahaa.

Kannattaa tosiaan harkita jotakin sellasita lukiota, jossa asutaan koululla, eli ns. sisäoppilaitos. Käsittääkseni lukio/ammattikoulu ei saa olla maksullinen...?

"OPISKELUKUSTANNUKSET

Lukio-opiskelu on maksutonta, ja se oikeuttaa opetukseen, majoittumiseen kahden hengen huoneessa (ma – pe) sekä aamiaiseen (ei ma), lounaaseen ja päivälliseen (ei pe). Myös viikonloppuisin on mahdollista asua opistolla. Viikonloppuasumisen hinta vaihtelee asumistasosta riippuen (1hh-2hh, soluasunto jne). Viikonloppuasumisen hintaan ei sisälly aterioita.

Oppikirjat, oppimateriaalit ja opintoretket opiskelija maksaa itse. Vuotuinen kustannus oppikirjoista on noin 200 -500€ riippuen siitä voiko hyödyntää käytettyjä kirjoja. Kirjoittajaohjelmien materiaalimaksuna peritään 20 €/vuosi.

Lisäksi opiskelun alussa opiskelijalta peritään avain- ja majoituspanttina 80 €, joka palautetaan lukuvuoden lopussa."

Jos perheenne on köyhä, saanet täyden opintotuen, joten se riittänee maksamaan matkat kotiin v-loppuisin/majoituksen koululla. Valitse vaikka halvin majoitus itsellesi. Matkoista saat -50% opiskelija alennusta.

Kirjat toki maksavat, mutta tutustu vuotta vanhempiin oppilaisiin, saanet heiltä kirjoja lainaan...

• ---------------------------...
        ---------------------------... kirjoitti:

"OPISKELUKUSTANNUKSET

Lukio-opiskelu on maksutonta, ja se oikeuttaa opetukseen, majoittumiseen kahden hengen huoneessa (ma – pe) sekä aamiaiseen (ei ma), lounaaseen ja päivälliseen (ei pe). Myös viikonloppuisin on mahdollista asua opistolla. Viikonloppuasumisen hinta vaihtelee asumistasosta riippuen (1hh-2hh, soluasunto jne). Viikonloppuasumisen hintaan ei sisälly aterioita.

Oppikirjat, oppimateriaalit ja opintoretket opiskelija maksaa itse. Vuotuinen kustannus oppikirjoista on noin 200 -500€ riippuen siitä voiko hyödyntää käytettyjä kirjoja. Kirjoittajaohjelmien materiaalimaksuna peritään 20 €/vuosi.

Lisäksi opiskelun alussa opiskelijalta peritään avain- ja majoituspanttina 80 €, joka palautetaan lukuvuoden lopussa."

Jos perheenne on köyhä, saanet täyden opintotuen, joten se riittänee maksamaan matkat kotiin v-loppuisin/majoituksen koululla. Valitse vaikka halvin majoitus itsellesi. Matkoista saat -50% opiskelija alennusta.

Kirjat toki maksavat, mutta tutustu vuotta vanhempiin oppilaisiin, saanet heiltä kirjoja lainaan...

". Voiko kirjoittajalukioon hakea suoraan peruskoulusta.
        Vastaus: Kyllä. Kirjoittajalukioon voivat hakea kaikki, jotka tahtovat lukion päättötodistuksen ja ylioppilastutkinnon lisäksi saada syvempää ohjausta luovasta kirjoittamisesta.
        -------------------------------------------------
        2. Maksaako lukio?
        Vastaus: Opetus, ateriat ja asuminen kahden hengen huoneissa opiskelupäiven aikana on maksutonta .. Yksin asuminenkin on mahdollista. Tosin yhden hengen huoneita on rajoiteusti. Yhden hengen huoneesta peritään lisämaksu, joka on tällä hetkellä 20 euroa viikolta. Jos tahdot asua viikonlopun opistolla siitä peritään 7euroa viikonlopulta.
        -------------------------------------------------
        3. Mitä maksaa oppikirjat ja mistä niitä voi ostaa?
        Vastaus: Oppikirjakustannut on noin 200-500 euroa lukuvuodelta, riippuen siitä onko mahdollisuus saada koppikirjoja käytettynä. Opetussuunnitelmien muututtua vuoden 2005 alusta on noudatettu uusia ainekohtaisia valtakunnallista opetussuunnitelmia. Jos hankit kirjan käytettynä tarkista että se on uuden opetussuunnitelman mukainen.

Oppikirjoja välitetään opiston kirjaston kautta. Voit siis tilata kirjat aina jaksolle kerrallaan ennen jakson alkua.

4. Millaisia tekstinäytteiden tulisi olla?
        Vastaus: Tekstinäytteiksi toivotaan mahdollisimman tuoretta tekstiä. Sen ei tarvitse olla pitkä (korkeintaan 6 sivua). Kirjoita tyylillä joka on sinulle ominainen. Ole rehellinen itsellesi ja tekstillesi. Mitään suurta kirjallisita näyttöä emme odota.

5. Kuinka monta opiskelijaa lukiossa on?
        Vastaus: Lukion kokonaisvahvuus on 50 opiskelijaa. Tälle määrälle valtio myöntää tukea opiskelun lisäksi asumiseen ja ruokailuun.

6. Kuinka monta opiskelijaa lukioon otetaan vuosittain?
        Vastaus: Lukioon on tähän mennessä pyrkinyt vuosittain vähän enemmän kuin on voitu ottaa sisään. Keskimäärin ensimmäiselle vuosiluokalle otetaan 15-20 uutta opiskelijaa. Pyrkijöiden määrä on vaihdellut välillä 30-50 vuosittain"

joten eipä tuo asuminen tuolla paljoa maksa, 7e viikonlopulta on todella vähän!!!:)

• kokgägg

JOku aivan muu lukio. :)
        Kuinka sä ulkomaille oot lähteny?

• kokoopp
        ------------------------ kirjoitti:

Savonlinnan taidelukio on yksivaihto ehto niistä erikoislukioista joihin olisin menossa. Sinne on haastatellut ja täytyy tehdä piirroksia ja maalauksia mukaan.

Kun katsoo sieltä majoituksesta niin joutuu asumaan jossain ihan muualla ja vuokra on joku 150-300 euroa kuussa, riippuen asunnosta.

Opintotukea tai-lainaa myönnetään vain yli 17-vuotiaille. Eli ensi vuoteen menee sen hakeminen.

• Dim
        kokgägg kirjoitti:

JOku aivan muu lukio. :)
        Kuinka sä ulkomaille oot lähteny?

Alaa, jota halusin opiskella ei opeteta Suomessa, joten hain yliopistoon ulkomaille, pääsin sisälle, ja muutin ulkomaille. Ulkomaille opiskelemaan lähtö ei ole niin vaikeaa, mitä Suomessa uskotellaan (eivät halua päästää meitä tulevaisuuden toivoja pois maasta ;)).

Olen maassa, joka kuuluu EU:hun, joten tuition feeni maksetaan puolestani ja valmistuttuani maksan murto-osan niistä maksuista takaisin. Saan KELAlta tukea, niin kuin Suomessa asuvat opiskelijatkin.

Otin myös opintolainan (se on nykyaikana aika tarpeellinen). Jaan kämpän kaverini kanssa, saamme opiskelija-alennusta melkein kaikista ruokakaupoista ja kirjoihinkaan ei mene rahaa kun lainaan tarvitsemani materiaalin kirjastosta.

Välillä on koti-ikävä ja silloin tulee hieman maksua kun soitan vanhemmille. Kaupunki, jossa kasvoin oli melko pieni ja ahdasmielinen, minua koulukiusattiin koko peruskouluajan, joten maasta lähtö oli seuraava looginen askel.

Olen itse aina ollut niitä ihmisiä, jotka uskovat, että opiskeleminen ja itsensäkehittäminen on parasta mitä voimme tehdä itsemme ja yhteiskunnan kannalta. Me suomalaiset voimme olla onnellisia,että meille on annettu hyvät lähtökohdat ja kunnon peruskoulutus.

• sflkfjafjflköasjdlkajddlkajsd

niin vappuhattuhan se on kirjoita itsesi siitä "paskasta" lukiosta
      ja sen jälkeen pyri jatko opiskelemaan jonnekkin niin silloin paperisi on kunnossa saat kunnon työpaikan ja ja ja jne.... mutta onnea sinulle

vappuja !! kiik :D

• aggaagga

Miten niin Kelalta ei saa opintotukea,jos menee lukioon?! Kannattaisi vilkaista kelan sivuja josta löytyy laskurit kuinka paljon saisi. Itse saisin 500e, jos hakisin nyt ja itselläsi olisi oma asunto,jonka vuokra olisi 450e.

• kojhhopop

Ainoastaan 17-vuotiaille myönnetään tukea? Ainoastaan asumislisää tia tuke mikä lie nyt olikaan niin ainoastaan sitä saa.

• aggaaaga
        kojhhopop kirjoitti:

Ainoastaan 17-vuotiaille myönnetään tukea? Ainoastaan asumislisää tia tuke mikä lie nyt olikaan niin ainoastaan sitä saa.

Joo alkaa 17v ja sit saa opintolainaa ja asumis tukea. Kannattaa tutkia Kelan sivuja. Ne laskurit on siellä hyviä.

• jozzucca

joku aika sitten täällä valitteli samaa joku, joka oli valinnut amiskan. hänellä pelkkiin koulukirjoihin ensimmäisen amiskavuoden aikana oli kulunut enemmän rahaa kuin minulla koko lukion aikaisiin kirjoihin ja vanhojentanssipukuun yhteensä...
      kaikki on suhteellista
      kyllä niitä käytettyjä kirjoja jo alkaa löytää, kun uusi opetussuunnitelmä on ollut käytössä jo pari vuotta. myös jotkut kaupat myyvät käytettyjä lukiokirjoja halvalla.

kysy vanhemmilta/isovanhemmilta rahaa lainaan takuuvuokraa varten. luultavasti he tukevat ilomielin. voithan etsiä iltapäivätöitä uudelta paikkakunnalta. kahvilassa työskentely ei vie liikaa aikaa koululta

• klpaapp

Vaikee kysyä kun vanhemmat on tiukoilla ja isovanhemmat kuolleet jo 15 vuotta sitten :(.

• hhhh

Minulla keskiarvo yhdeksän puoli lukuaineista kun lähdin yläasteelta, ainoa mahdollisuus mennä lukioon oli se lähin lukio jolla on huono maine ja alhainen keskiarvoraja. Menin sinne ja kirjoitin suoraan sanottuna ihan perkeleen hyvät paperit. Sillä ei ole yhtään mitään väliä minne lukioon menet jos oikeasti haluat opiskella. Vaadit opettajilta enemmän vaikka tehtäviä, niille maksetaan siitä. Et voi tietää ellet kokeile. Haet nyt tuohon lähilukioon ja sitten keräät rahaa ja kuulostelet muutenkin oloa ja ehkä sitten siirryt sinne parempaan?

• ...................

Kuten varmaan huomasit, niin nyt ollaan aikuistuminen-palstalla ja sinulla olisi edessä aikuistumisen paikka. Jokaisen on opittava joskus nielemään ylpeytensä ja päätettävä mikä oikeasti on tärkeintä. Itse menin "huonoon lukioon", opiskelin siellä ja itsenäisesti. Nyt juuri yliopistossa opiskelemassa juuri sitä alaa, johon olen toivonutkin pääseväni. Ja voin vakuuttaa ettei pätkääkään kaduta, että valitsin mielummin olla ylpeä siitä lopputuloksesta kuin siitä, missä satuin lukion käymään - saati, että olisin sen vuoksi jättänyt menemästä lukioon. Siis tietenkin, jos sulla ei ole mitään erikoisempaa syytä mennä lukioon (=jatkokouluttaa itseäsi korkeamalla asteella) ja haluat mielummin ammattiin, jossa pärjäät amiksella, niin mene ihmeessä sinne!

Jotenkin musta tuntuu, että jos vastentahtosesti menet amikseen ja olisit toivonut opiskelleesi muuta, niin häpeät paljon enemmän sitä, että annoit kakaramaisen (anteeksi, mutta niinhän se on) ylpeyden riistää tulevaisuutesi.

Jos on hyvä oppilas niin ei siinä merkitse minkälaisen lukion käy. Ja aina tosiaan voi täydentää opiskelujaan itseopiskelulla. Minulla ainakaan sillä ei ole ollut mitään merkitystä mistä lukiosta valmistuin. Ja mitä tukemiseen ja köyhyyteen tulee; Suomessa on nii-in paljon tuettavia ja sitä tarvitsevia ja tulevaisuus näyttää todella synkältä etenkin terveydenhuollon suhteen. Jokainen tahtoo lisää rahaa ja jokainen tahtoo maksaa vähemmän veroja, mutta nyt asialle ei vaan mahda mitään. Varsinkin jos sinulla ylipäätänsä on mahdollisuus päästä johonkin lukioon, niin tuo tukien perään huutelu tuntuu aika turhalta.

• ksijpap

Tämä lukio on valitettavasti niin paska, että monet ovat katuneet sen käytyään. Kaikenlisäksi minulla ei ole mahdollisuutta päästä lukioon enää kun kesätöihin ei pääse minnekkään sopivaan paikkaan eikä vanhemmat voi enää ottaa velkaa.

Kakaramainen ylpeys? Saahan ihmisellä mielipiteet olla, ja tuntuisi varmasti hyvin tuskalliselta käydä kun kaikki kaverit lähtevät ympäriämpäri Suomea ja en pääsisi täältä tuppukylästä mihinkään viettämään iltoja. Eli aina vaan mamman helmassa ja illat telkkaria katellen. Eipä tule onnistumaan. Minä en sellaista elämää niele

• --.
        ksijpap kirjoitti:

Tämä lukio on valitettavasti niin paska, että monet ovat katuneet sen käytyään. Kaikenlisäksi minulla ei ole mahdollisuutta päästä lukioon enää kun kesätöihin ei pääse minnekkään sopivaan paikkaan eikä vanhemmat voi enää ottaa velkaa.

Kakaramainen ylpeys? Saahan ihmisellä mielipiteet olla, ja tuntuisi varmasti hyvin tuskalliselta käydä kun kaikki kaverit lähtevät ympäriämpäri Suomea ja en pääsisi täältä tuppukylästä mihinkään viettämään iltoja. Eli aina vaan mamman helmassa ja illat telkkaria katellen. Eipä tule onnistumaan. Minä en sellaista elämää niele

No sitten on turha vikistä jos on edes yksi mahdollisuus. Jossain vitun Afrikassa sun ikäiset nuoret olisi valmiita tekemään koulutuksen eteen mitä tahansa, harvinaista herkkua, ja heillä koulut usein surkeita.

Se on asenne jonka otat sinne kouluun mukaan. ihan sama opiskeletko jossain roskalootassa, jos sä haluat oppia niin sinähän opit.

jos et, niin sitten et ja elät päätöksesi kanssa.

• jjo
        --. kirjoitti:

No sitten on turha vikistä jos on edes yksi mahdollisuus. Jossain vitun Afrikassa sun ikäiset nuoret olisi valmiita tekemään koulutuksen eteen mitä tahansa, harvinaista herkkua, ja heillä koulut usein surkeita.

Se on asenne jonka otat sinne kouluun mukaan. ihan sama opiskeletko jossain roskalootassa, jos sä haluat oppia niin sinähän opit.

jos et, niin sitten et ja elät päätöksesi kanssa.

Nyt on vain kyse muustakin kuin pelkästä asenteesta tai siitä lukiosta, mutta niistä en ala täällä kertoilemaan, mutta ne ovat tarpeeksi pätevä syy olla menemättä siihen lukioon vaikka olisi mahdollisuuskin. Asia ei ole enää asennoitumisesta kiinni tai siitä että se olisi paska lukio.

• ............
        ksijpap kirjoitti:

Mihin haluat jatkokoulutukseen. Se lukio yksinään ei sun elämääs vaikuta. Siis oma valintahan se on sinulla, joko menet kiltisti sinne amikseen, teet hommasi ja elät sitten sillä ammatillasi. Ehkä jatkokoulutat itseäsi sitten jos satut saamaan silloin itsellesi sen verran varoja. Tai sitten menet kiltisti sinne lukioon, luet jokikisen kirjan mitä sieltä annetaan perse hiellä, käyt ehkä täydentäviä kursseja muualla jne. ja sitten haet sinne jatkokoulutuspaikkaasi.

Itse voin kertoa, että olisi ollut ihan sama olisinko mennyt lukioon vai en, koska ne arvosanat eivät lopulta yliopiston pääsykokeissa paljoa merkinneet jos vain luki pääsykoekirjat hyvin ja vaivalla. Jotenkin vaan tuo valitus asiasta harmittaa, kun kuitenkin sinulla on mahdollisuus päästä lukioon paikkakunnallasi. Ei se lukion arvostus sun elämääs siinä määrää jäätkö kotiin makaamaan loppuelämäkseks vai et. Älä ole niin ehdoton ja näe asioita noin ääripäinä. Jos sus on rahkeita tarpeeks niin pääset jatkokoulutuspaikkaan, kävit minkä tahansa lukion tai vaikka yhdistetyn tutkinnon suorittaisit. Kun jos sulla ei ole rahaa niin sulla ei ole. Siitä et valtiota voi syyttää.

Ehkä sun tosiaan on parempi mennä sinne amikseen, loppuis toi pähkäilys. Jos ei kerran kelpaa, niin ei kelpua. Se, että jotkut on katuneet lukion käyntiään niin se on heidän asiansa ja panostuksestaan johtuvaa - aina ei voi sitä laitosta syyttää omasta oppimisestaan täysin. Ja tietenkään sieltä ei kirjoita monet hyvin, jos sinne menee niitä huonompia arvosanoja saaneita myös. Se ei estä SINUA menestymästä. Monta minunkin ystävääni on harmittanut, että kävivät lukion. Todelliset syyt: Eivät saaneet jatkokoulutuspaikkaa, eivät olleet halukkaita lähtemään omalta paikkakunnaltaan eivätkä siten voineet jatkokouluttautua vaan heille jäi tosiaan ainoastaan ne kirjoituspaprut - lukion historian ja äidinkielen numeroilla harvemmin kunnon töitä saa. Harmittaa puolestasi jos todella lukioon haluat ja jos sinussa on rahkeita jatkokoulutukseen...Mutta jos ei osaa asettaa tavotteitaan oikeaan järjestykseen, niin ei voi mitään. Jos haluat mielummin sen hienon lukion todistuksen, johon sinulla ei ole varaa, kuin mennä huonompaan lukioon, päästä läpi ja panostaa pääsykokeisiin, niin mene rauhassa amikseen. Ehkäpä sieltä löytyykin sittenkin sellanen työ, johon haluat oikeasti. Lykkyä tykö äläkä haaveile turhista vaan toteuta ne. (eli mene sit vaikka amikseen, hanki töitä ja tee aikuislukiossa itsellesi se tutkinto). Sitten vanhempana ehkä jatkokouluttaudut eikä sekään niin paha ole, sillä sieltä löytyy paljon muutakin vanhempaa sakkia. Eikä sun elämä oikeesti mene pilalle - valitsit sitten miten tahansa.

Silti olen sitä mieltä, että olet lapsellisen ylpeä. (koulutuksessa tavoitteet ennen ylpeilyjä, terveisin yksi monesti ylpeytensä niellyt köyhä opiskelija ;)

• urweiruio10
        ............ kirjoitti:

Mihin haluat jatkokoulutukseen. Se lukio yksinään ei sun elämääs vaikuta. Siis oma valintahan se on sinulla, joko menet kiltisti sinne amikseen, teet hommasi ja elät sitten sillä ammatillasi. Ehkä jatkokoulutat itseäsi sitten jos satut saamaan silloin itsellesi sen verran varoja. Tai sitten menet kiltisti sinne lukioon, luet jokikisen kirjan mitä sieltä annetaan perse hiellä, käyt ehkä täydentäviä kursseja muualla jne. ja sitten haet sinne jatkokoulutuspaikkaasi.

Itse voin kertoa, että olisi ollut ihan sama olisinko mennyt lukioon vai en, koska ne arvosanat eivät lopulta yliopiston pääsykokeissa paljoa merkinneet jos vain luki pääsykoekirjat hyvin ja vaivalla. Jotenkin vaan tuo valitus asiasta harmittaa, kun kuitenkin sinulla on mahdollisuus päästä lukioon paikkakunnallasi. Ei se lukion arvostus sun elämääs siinä määrää jäätkö kotiin makaamaan loppuelämäkseks vai et. Älä ole niin ehdoton ja näe asioita noin ääripäinä. Jos sus on rahkeita tarpeeks niin pääset jatkokoulutuspaikkaan, kävit minkä tahansa lukion tai vaikka yhdistetyn tutkinnon suorittaisit. Kun jos sulla ei ole rahaa niin sulla ei ole. Siitä et valtiota voi syyttää.

Ehkä sun tosiaan on parempi mennä sinne amikseen, loppuis toi pähkäilys. Jos ei kerran kelpaa, niin ei kelpua. Se, että jotkut on katuneet lukion käyntiään niin se on heidän asiansa ja panostuksestaan johtuvaa - aina ei voi sitä laitosta syyttää omasta oppimisestaan täysin. Ja tietenkään sieltä ei kirjoita monet hyvin, jos sinne menee niitä huonompia arvosanoja saaneita myös. Se ei estä SINUA menestymästä. Monta minunkin ystävääni on harmittanut, että kävivät lukion. Todelliset syyt: Eivät saaneet jatkokoulutuspaikkaa, eivät olleet halukkaita lähtemään omalta paikkakunnaltaan eivätkä siten voineet jatkokouluttautua vaan heille jäi tosiaan ainoastaan ne kirjoituspaprut - lukion historian ja äidinkielen numeroilla harvemmin kunnon töitä saa. Harmittaa puolestasi jos todella lukioon haluat ja jos sinussa on rahkeita jatkokoulutukseen...Mutta jos ei osaa asettaa tavotteitaan oikeaan järjestykseen, niin ei voi mitään. Jos haluat mielummin sen hienon lukion todistuksen, johon sinulla ei ole varaa, kuin mennä huonompaan lukioon, päästä läpi ja panostaa pääsykokeisiin, niin mene rauhassa amikseen. Ehkäpä sieltä löytyykin sittenkin sellanen työ, johon haluat oikeasti. Lykkyä tykö äläkä haaveile turhista vaan toteuta ne. (eli mene sit vaikka amikseen, hanki töitä ja tee aikuislukiossa itsellesi se tutkinto). Sitten vanhempana ehkä jatkokouluttaudut eikä sekään niin paha ole, sillä sieltä löytyy paljon muutakin vanhempaa sakkia. Eikä sun elämä oikeesti mene pilalle - valitsit sitten miten tahansa.

Silti olen sitä mieltä, että olet lapsellisen ylpeä. (koulutuksessa tavoitteet ennen ylpeilyjä, terveisin yksi monesti ylpeytensä niellyt köyhä opiskelija ;)

Aloittajaa on ehkä kiusattu tässä yläaste-lukiossa, ja siihen ei haluta puuttua - usein asia on näin. Kiusaamisen tapahtuminen kielletään, tai sitä vähätellään.
        Kuka nyt haluaisi jatkaa koulussa, jossa ei pärjää muiden ilkeiden ihmisten kanssa. Toivottavasti jotenkin järjestyy mahdollisuus opiskella toisessa lukiossa -tuo Oriveden Opistokin vaikuttaa ihan hyvältä mahdollisuudelta.

• aloittaja
        ............ kirjoitti:

Niinkuin olen jo sanonut ei ole kyse enää ylpeydestäni koska olen saanut sen niellä, niin monta kertaa että ihan oksettaa. Asiat ovat muuttuneet vakavemmaksi ja nyt on eri tilanne kuin silloin kun aloitin tämän keskustelun.

Itseasiassa minulla ei ole ollut lapsellista ylpeyttä koskaan, olen aina taipunut ympäristön vaatimuksiin ja tehnyt niin kuin sanotaan. Siksi olisin edes kerran elämässäni halunnut tehdä toisin. tarkoittaakao kakaramainen ylpeys sitä että pitää mennä aina vaikeimman kautta eikä saa toteuttaa omia unelmiaan?

Mutta tämä on turhaan koska asiat ovat muuttuneet ja todennäköisesti en voi tehdä mitään muuta nyt asian eteen. Ei ole enää minun päätettävissäni.

• aloittaja
        urweiruio10 kirjoitti:

Aloittajaa on ehkä kiusattu tässä yläaste-lukiossa, ja siihen ei haluta puuttua - usein asia on näin. Kiusaamisen tapahtuminen kielletään, tai sitä vähätellään.
        Kuka nyt haluaisi jatkaa koulussa, jossa ei pärjää muiden ilkeiden ihmisten kanssa. Toivottavasti jotenkin järjestyy mahdollisuus opiskella toisessa lukiossa -tuo Oriveden Opistokin vaikuttaa ihan hyvältä mahdollisuudelta.

Olet päässyt oikeille jäljille, mutta olet silti kaukana, mutta kiusaamisesta se lähti.

• olisi ollut
        aloittaja kirjoitti:

Niinkuin olen jo sanonut ei ole kyse enää ylpeydestäni koska olen saanut sen niellä, niin monta kertaa että ihan oksettaa. Asiat ovat muuttuneet vakavemmaksi ja nyt on eri tilanne kuin silloin kun aloitin tämän keskustelun.

Itseasiassa minulla ei ole ollut lapsellista ylpeyttä koskaan, olen aina taipunut ympäristön vaatimuksiin ja tehnyt niin kuin sanotaan. Siksi olisin edes kerran elämässäni halunnut tehdä toisin. tarkoittaakao kakaramainen ylpeys sitä että pitää mennä aina vaikeimman kautta eikä saa toteuttaa omia unelmiaan?

Mutta tämä on turhaan koska asiat ovat muuttuneet ja todennäköisesti en voi tehdä mitään muuta nyt asian eteen. Ei ole enää minun päätettävissäni.

1. Mene siihen kotipaikkakuntasi lukioon vaikka kuinka vastenmieliseltä se tuntuisi, kyllä sinä selviät siitä kun vaan tosissas haluat.

2.Koita hommata kirjoja vanhemmilta oppilailta. Voit myös selittää opettajille taloudellisen tilanteesi: yleensä he ovat ymmärtäväisiä.

3. Hommaa töitä viikonlopuiksi ja kesäksi ja säästä mahdollisimman paljon.

4. Kun olet opiskellut vuoden kotipaikkakuntasi lukiossa, voit vaihtaa siihen lukioon johon olisit alunperin halunnut. Tällöin sinulla on jo säästössä jokunen euro, jos olet aiemmin hommannut töitä. Lisäksi olet jo 17-vuotias ja näin saat opintotukea ja voit hakea opintolainaakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2658
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      204
      1682
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1242
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      74