15 ja 11 v pojat kaksistaan kotiin - jättäisitkö?

irja-sisko

Jättäisitkö 15 ja 11 vuotiaat pojat keskenään kotiin viikonlopuksi? (kesällä) Muuten he tulevat minun hoidettavaksi... mietinkin vain että eivätkö he ole jo tarpeeksi isoja pärjäämään keskenään...

19

2602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

Luulet, ettei pojat joisi alkoholia:D?

• ap.

ei todellakaan joisi. sen verran nössöjä.

• eihän ne

edes ole sun...Kamala ajatus hoitaa lapsia, menee viikonloppu pilalle.
      Sitten kun ne polttaa talon,mitäs sitten sanot?

• ei voi.

Meillä kaksi yläasteikäistä, joille juuri mietin mistä kaveri viikonlopuksi. Lapset ovat yksilöitä ja toinen pärjää nuorempana, toinen taas ei vielä kuusitoistavuotiaanakaan. Meillä lapset ovat lapsellisempia kuin ikäisensä, ns. nössöjä, mutta siksipä en jätäkään keskenään. He ovat paljon arempia kuin ikäisensä. Kaveritkin ovat nörttiporukkaa.

Aika usein menee niin, että tytöt ovat reippaampia jäämään keskenään, mutta ne tytöt ovat usein myös niitä jotka ovat herkempiä bileitä järjestämään, näin tutuilta kuuleman perusteella. Itse olin yksin kotona 13v, mutta se oli 70-luvulla ja minäkin olin nössö. Mulla on kyllä tuttava, jonka lapsipuolet olivat mökkiviikonloput keskenään jo 13 ja 10v ja pärjäsivät, mutta itse en jättäisi.

• kaikkea sitä kuulee...

Sen ikäisiä ei pidä jättää yksin! Vaikkeivat lapset mitään pahaa tekisikään, odottavat he kuitenkin huolenpitoa, johon lapsilla on Suomessa oikeus. Jos lapsia ei kukaan hoida, ota yhteys vaikka sosiaaliviranomaisiin. He järjestävät hoidon.

• irja-sisko

Kyllä minä niistä huolehdin, kun kummi kerran olen. Ei niitä vieraille anneta. Pitäähän sitä silti joskus itsenäistyä, ja onko tuo nyt niin paha ikä? Rahaa siinä taas menee kun pitää herkut sun muut ostella. Pyh.

• vii-vaa
        irja-sisko kirjoitti:

Kyllä minä niistä huolehdin, kun kummi kerran olen. Ei niitä vieraille anneta. Pitäähän sitä silti joskus itsenäistyä, ja onko tuo nyt niin paha ikä? Rahaa siinä taas menee kun pitää herkut sun muut ostella. Pyh.

ei ole pakko herkkuja ostella!
        Jos oisit mun sisko ja noin ilkeä,en edes toisi sulle lapsia,saattasit vielä lätkiä turpiin niitä jos vähän kohottavat ääntään!
        Olipa huono provo tämä!

• irja-sisko
        vii-vaa kirjoitti:

ei ole pakko herkkuja ostella!
        Jos oisit mun sisko ja noin ilkeä,en edes toisi sulle lapsia,saattasit vielä lätkiä turpiin niitä jos vähän kohottavat ääntään!
        Olipa huono provo tämä!

mitä sinä tulet minua tänne arvostelemaan? mielipiteensä kullakin, mutta ei tarvitse henkilökohtaisuuksiin mennä!

• olet hyvä sisko!
        irja-sisko kirjoitti:

mitä sinä tulet minua tänne arvostelemaan? mielipiteensä kullakin, mutta ei tarvitse henkilökohtaisuuksiin mennä!

Älä välitä noista syyllistäjistä. Jokaisen luulisi tajuavan, että sinä et ole vastuussa lapsista. Olet sisko etkä äiti tai isä. Vanhemmat ovat kasvatus- ja hoitovastuussa, et sinä. Jos hoidat heitä, teet sen vapaaehtoisesti ja hyvää hyvyttäsi, mutta mitään velvollisuutta sinulla ei siihen ole.

On vanhempien vastuulla päättää, pärjäävät he keskenään.

• blondi-72hki

Minun kohta 14v tyttäreni on yhden kerran ollut yksin yön ja hyvin meni.Ei pyytänyt kavereita kylään ja kummitätinsä asuu lähellä joten vahti ja turva oli nopeasti saatavilla mutta en ainakaan vielä jättäisi vanhimpia tyttäriäni - kohta toinenkin 13v- kahdestaan vaikka heihin luotan ja tiedän että pärjäisivät!

Itse olin 6vuotiaana kaikki illat yksin,8kesäisenä yksin kaikki viikonloput ja 14vuotiaasta kesäisin yksin kaksi viikkoa.
      Ongelmia ei ollut.
      Opinpahan itsenäiseksi nopeasti.

• vähän...

No tuohan riippuu ihan siitä, millaisia lapsia on jättämässä. Voiko 15vuotiaaseen luottaa? Totteleeko 11-vuotias veljeään kun ei muita ole paikalla? JOs perusasiat (Luottamus yms.) on kunnossa, miksi ei?

Itse olin ensimmäisen kerran yksin yön kotona 11-votiaana, silloin kyllä naapuri tiesi tilanteen, ja muu perhe lähti illalla ja tuli jo aamupäivällä takaisin. Kaikki meni hyvin, ja olin muutaman kerran myöhemminkin yksin kotona. Ikinä ei ollut ongelmia. Siitä lähtien olen ollut yksin kotona lähes aina kun en ole mukaan halunnut lähteä. Rentoudun, nautin yksinolosta, teen ruokaa, luen ja katson leffoja. Nykyään olen 17. Osaan jo hoitaa omat asiani hyvin, eipähän sitten tarvitse itkeä äitiä avuksi kun en osaa sitten kun olen muuttanut omaan asuntoon.

En pidä bileitä, ja harvoin niissä käynkään. Muutaman kerran vuodessa juon, mutta silloinkin kohtuudella. Yksin kotona ollessani en alkoholia tarvitse hauskan pitämiseen. Enkä kyllä muutenkaan.

• 15v on eri kuin 11v

eli musta 15 voi vallan hyvin olla viikonlopun yksin kotona.Sinne vaan ruoka jääkaappiin valmiiksi tai aineet tekemistä varten ja sun numero näkyvälle paikalle tai jonkun tutun/tai muun sukulaisen jos tulee jotain.Ja tietty rahaa pitää jättää jos tulee tapaturma ja pitää päästä äkkiä lääkäriin ja saada lääkkeitä.Ja tietty kuitit näistä pojalta et raha on käytetty oikein.
      11 vuotias on musta liian pieni olemaan edes veljensä kanssa.Veljekset vielä usein riitelee aika hurjasti.Ota nuorempi ja tee tavallista perus sapuskaa,ja mikro popcornit ja tarjous cocis ei kauheasti maksa jos haluat jotain hyvää.Sulla voi olla sitä paitsi ihan mukavaakin pojan kanssa.15vuotias sitä paitsi ei enää edes luultavasti halua tulla sulle,on jo mielelään yksin kotona.Tietty vanhemmat toivottavasti tietää muksunsa voiko luottaa.Elämään nyt vaan kuuluu tietty uudestaan sekin vaihe ettei voi lähteä....et vinkiksi vanhemmille.

• Marjjatta

Moni 15-16 vuotias asuukin joj yksin, eli ei sitä 11-vuotiasta AINKAAN YKSIN kotia, pitää vähintään se isoveli siellä olla, joka kyllä yksinkin jo pärjäis..

• Harva käytännössä yksin
        Marjjatta kirjoitti:

Moni 15-16 vuotias asuukin joj yksin, eli ei sitä 11-vuotiasta AINKAAN YKSIN kotia, pitää vähintään se isoveli siellä olla, joka kyllä yksinkin jo pärjäis..

15-vuotias voi olla ysiluokkalainen, joten ei asu yksin. Jos 15-16-vuotias on käynyt peruskoulun, saattaa hän muuttaa kodin ulkopuolelle. Yleensä paikkana on kuitenkin joku opiskelija-asuntola, jossa on säännöt esimerkiksi vieraiden käynnin ja alkoholin juomisen suhteen. Ruokailutkin on usein koulun tai asunnon puolesta järjestetty näin nuorille opiskelijoille. Useimmiten nuori asuu kuitenkin kotona sillä tavalla, että käy siellä lomilla ja usein joka viikonloppukin. Kesäkuukausien aikana ei opiskelija-asunnosta vuokraa makseta vaan silloin ollaan taas vanhempien luona. Siis tällaista on se 15-16-vuotiaan omillaan asuminen.

• myös olla
        Harva käytännössä yksin kirjoitti:

15-vuotias voi olla ysiluokkalainen, joten ei asu yksin. Jos 15-16-vuotias on käynyt peruskoulun, saattaa hän muuttaa kodin ulkopuolelle. Yleensä paikkana on kuitenkin joku opiskelija-asuntola, jossa on säännöt esimerkiksi vieraiden käynnin ja alkoholin juomisen suhteen. Ruokailutkin on usein koulun tai asunnon puolesta järjestetty näin nuorille opiskelijoille. Useimmiten nuori asuu kuitenkin kotona sillä tavalla, että käy siellä lomilla ja usein joka viikonloppukin. Kesäkuukausien aikana ei opiskelija-asunnosta vuokraa makseta vaan silloin ollaan taas vanhempien luona. Siis tällaista on se 15-16-vuotiaan omillaan asuminen.

esimerkiksi lukion ekalla, ja asua yksin vanhempien suostumuksella, että näinpänäin.

• hälytysmerkkiä, jotta jättäisin tuon ikäiset pojat keskenään. Hälytysmerkkejä minusta ovat: alaikäisyys! kesä! viikonloppu!= huono yhtälö. En ottaisi riskiä lasten heitteillejätöstä ja mahdollisista ikävistä seurauksista. Vanhemmat vastaavat lapsistaan. Jos he eivät siihen pysty, niin tarvitsevat apua, koko perhe.

• äitsykkä 5

kyllä tuopn ikäiset osaavat kaksistaan olla. Joku tuolla kirjoitti että,jätä vaan heitteille,ei se mitään heitteille jättämistä ole. Mikä teidän äitien oikein on, luuletteko ettei lapsenne osaa olla ilman hoitajaa? Jos he ovat normaaleja niin osaavat he kai kotona ilman hoitajaa olla.

• hoidetaan

11-vuotiasta en jättäis kotiin yksin, kuin muutamaksi tunniksi. Meillä ainakin poika on enintään 4 tuntia yksin. Kännykällä valvotaan.15-vuotiastakaan en jättäis viikonlopuksi yksin myöskään,.Yhdessä saattais tyhmyys tiivistyä.Ei 11-vuotias ole vielä valmis oleilemaan yksin. Mietippä, miten pieni lapsi se vielä on.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      92
      5298
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4131
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2239
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2078
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1815
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1464
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      29
      1284
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1076
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1001
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    Aihe