keuhkoahtauma

hopless

Eikö keuhkoahtaumatautiin ole olemassa mitään muuta lääkettä, kuin ventoline diskus, serevent diskus, sekä spiriva (joka on ennalta ehkäisevä). Nämä kaikki ovat sellaisia sisäänhengitettäviä, kuitenkin, kun mennään sairaalaan saa suoneen jotain hyvin tehokasta ainetta, jolloin olo helpottuu heti.Eikö tällaista tehoavaa lääkettä ole saatavana tablettina, jolloin se auttaisi, vaikkakin viiveellä, mutta sitä ennen hengitettävä lääke olisi hieman helpottanut oloa. Aikoinaan sain tablettina salbuventtia, tosin astmaan, mutta, kun jaksoi odottaa vajaan tunnin, niin heti olo helpottui

38

9774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suoneen annetaan

      vahva tujaus kortisonia. Saahan sitä tabletteinakin ja monet joutuukin sitä kuureina käyttämään pahenemisvaiheissa. Jotkut harvat pitkäaikaisestikin. Mutta kortisonitableteilla on todella paljon ja vakaviakin haittavaikutuksia jos käytetään pitkäaikaisesti tai useita kuureja vuodessa, siksi niitä ei kaikille määrätä, vain vaikeimmissa tapauksissa, kun muulla ei pärjätä. Kortisonista voi muun muassa saada osteoporoosin, diabetes voi puhjeta, iho ohenee, lihakset katoaa, jne. jne.

    • Monenlaista

      Prednisolon on sellainen kortisonipitoinen tabletti. Trimopan on tulehdukseen,trimopan voi nostaa KREA arvoja pitempiaikaisessa käytössä.
      Bennetillä otettavia inhaloitavia lääkkeitä on mm.Atrovent ja Atrodual.

      Onko sairautesi tutkittu hyvin ja todettu keuhkoahtaumataudiksi. Olipa vakava sairaus.

      • Oi Bennet

        Missä sairaalassa käytetään Bennetiä? Kiinostaa tietää.


      • syö tummut

        päntiönään vti:n estolääkkeenä. Ihanko totta se nostaa krea-avoa. Sen tiedän et Nitrofurantoinista voi tulla nitrofurantoin-keuhko, mutta että trimopanista troman-munuaisten vajaatoiminta?

        Spiralla/Bennetillä otettavia lääkkeitä ovat myö Arovent comp, Ventoline, Flixotide, Pulmicort


      • Hyväntuulinen ukko
        Oi Bennet kirjoitti:

        Missä sairaalassa käytetään Bennetiä? Kiinostaa tietää.

        Eipä käytetä sairaalassa vaan se on kotihoitoon tarkoitettu lääkkeiden inhalointi laite.
        Samoin on spira ,bennett on uudempi versio.Bennett on huomattavasti pienempi ulkokooltaan ja siistimmän näköinen peli kuin spira.
        Happirikastin on myös kotihoitoon tarkoitettu hapenotto laite,olen kyllä nähnyt näitä myös sairaalassa käytössä joskus.


      • Pahankurinen 2
        Hyväntuulinen ukko kirjoitti:

        Eipä käytetä sairaalassa vaan se on kotihoitoon tarkoitettu lääkkeiden inhalointi laite.
        Samoin on spira ,bennett on uudempi versio.Bennett on huomattavasti pienempi ulkokooltaan ja siistimmän näköinen peli kuin spira.
        Happirikastin on myös kotihoitoon tarkoitettu hapenotto laite,olen kyllä nähnyt näitä myös sairaalassa käytössä joskus.

        Nähny Bennet-nimisen sairaalakäytössä olevan lääkesumuttimen viimeksi kaheksakytluvun alkupuolella. Se oli sellainen jalallinen noin 120cm korkea kapistus, jota siirrettiin potilaalta toiselle, joka potilaalla oli kuitenkin oma letkusto. Se annosteli inhaloitavat lääkkeet paineella ja ilmeisesti siitä myös sen vuoksi sitten luovuttiin Tuli sellaista tutkimustietoa, että että paineella annettu lääkitys ei ollukkaan sitten niin hyvä, kai.

        Kyllä vielä käytössä olevat kotispiratkin ovat käyttökelpoista tavaraa. Mitä siitä jos koko on iso ja ääni moottorissa ku traktorissa :-).


      • Hyväntuulinen ukko
        Pahankurinen 2 kirjoitti:

        Nähny Bennet-nimisen sairaalakäytössä olevan lääkesumuttimen viimeksi kaheksakytluvun alkupuolella. Se oli sellainen jalallinen noin 120cm korkea kapistus, jota siirrettiin potilaalta toiselle, joka potilaalla oli kuitenkin oma letkusto. Se annosteli inhaloitavat lääkkeet paineella ja ilmeisesti siitä myös sen vuoksi sitten luovuttiin Tuli sellaista tutkimustietoa, että että paineella annettu lääkitys ei ollukkaan sitten niin hyvä, kai.

        Kyllä vielä käytössä olevat kotispiratkin ovat käyttökelpoista tavaraa. Mitä siitä jos koko on iso ja ääni moottorissa ku traktorissa :-).

        Eihän Bennetti ole kuin sellainen 25 cm pitkä ja 15cm korkea ja olisko 15cm leveä .Se on pöydällä pidettävä ja on erittäin pieni ääninen sellainen kevyt surina. Olet varmaan nähnyt jonkun ikivanhan happirikastimen jossain.


      • Hyväntuulinen ukko
        Hyväntuulinen ukko kirjoitti:

        Eihän Bennetti ole kuin sellainen 25 cm pitkä ja 15cm korkea ja olisko 15cm leveä .Se on pöydällä pidettävä ja on erittäin pieni ääninen sellainen kevyt surina. Olet varmaan nähnyt jonkun ikivanhan happirikastimen jossain.

        Ei bennetti tee mitään painetta vaan se höyrystää sen lääkkeen siitä pienestä säiliöstä ja tämä höyry hengitetään keuhkoihin. Jos olet joskus seurannut niin siitä bennetin piipusta joka laitetaan suuhun ,niin siitä nousee sellainen tasainen höyry eikä sitten varmana tule paineella. Happirikastimessa on paine ja se säädetään jokaiselle määrätyllä litramäärällä otettavaksi.


      • Pahankurinen 2
        Hyväntuulinen ukko kirjoitti:

        Eihän Bennetti ole kuin sellainen 25 cm pitkä ja 15cm korkea ja olisko 15cm leveä .Se on pöydällä pidettävä ja on erittäin pieni ääninen sellainen kevyt surina. Olet varmaan nähnyt jonkun ikivanhan happirikastimen jossain.

        happirikastin... vaan ihan oikeasti lääkesumutin. Mutta siitä on kauuuuuon. Siinä pystyi säätämään paineet kullekin potilaalle sopivaksi, kolme letkua, yksi paksumpi haitariletku ja kaksi ohuempaa. Paksuun letkuun kytkettiin suukappale. Happirikastinhan hapettaa huoneilmasta hapen ja se annostellaan kuulemma happiviiksillä.


      • Pahankurinen 2
        Hyväntuulinen ukko kirjoitti:

        Ei bennetti tee mitään painetta vaan se höyrystää sen lääkkeen siitä pienestä säiliöstä ja tämä höyry hengitetään keuhkoihin. Jos olet joskus seurannut niin siitä bennetin piipusta joka laitetaan suuhun ,niin siitä nousee sellainen tasainen höyry eikä sitten varmana tule paineella. Happirikastimessa on paine ja se säädetään jokaiselle määrätyllä litramäärällä otettavaksi.

        .. antoi lääkkeen sumuna ja paineella. Se oli käytössä ainaki yhessä pienessä vanhassa keuhkotautiparantolassa Tiedän sen varmasti, koska olen myös sitä itse käyttänyt.Isän äidin kummin kaimalla on myös rikastin, joten sen toimintaperiaatteetkin ovat kyllä tuttuja


      • Pahankurinen 2
        Pahankurinen 2 kirjoitti:

        happirikastin... vaan ihan oikeasti lääkesumutin. Mutta siitä on kauuuuuon. Siinä pystyi säätämään paineet kullekin potilaalle sopivaksi, kolme letkua, yksi paksumpi haitariletku ja kaksi ohuempaa. Paksuun letkuun kytkettiin suukappale. Happirikastinhan hapettaa huoneilmasta hapen ja se annostellaan kuulemma happiviiksillä.

        Mutta jos Bennet-merkkisiä on edelleen käytössä (minkä firman?), on nekin varmaan kehittyneet potilasystävällisemmiksi ja pienemmiksi.


      • Hyväntuulinen ukko
        Pahankurinen 2 kirjoitti:

        Mutta jos Bennet-merkkisiä on edelleen käytössä (minkä firman?), on nekin varmaan kehittyneet potilasystävällisemmiksi ja pienemmiksi.

        Nykypäivän bennetissä ei ole kuin yksi letku ,sellainen lyijykynän vahvuinen ja sen letkun päässä on sitten se piippu jonka säiliöön laitetaan lääke. Sitten napsautetaan Bennetti käyntiin ja niin alkaa piipun suukappaleesta leijailla ilmaan lääke höyryä ja koneen ääni on nätti pehmeä surina.

        Happirikastimessa on sitten vähän suurempi ääni ,mutta ei häiritse yön aikanakaan toisten nukkumista. Tässä tulee paineella happi joko maskin kautta tai viiksien.Paine säädetään koneesta ei viiksistä. Koneessa on mittari joka ilmoittaa kulloisenkin paineen suuruuden kun nupista pyöritetään joko pienemmälleen tai suuremmalle litramäärälle.

        Samanlainen säätö on sitten lääkehappi pulloissa ja sitäkin happea otetaan joko maskin tai viiksien kautta.

        Nämä on kaikki erittäin tuttuja laitteita minulle noin 20 vuoden ajalta,minulle erittäin läheisellä omaisella oli kaikki mahdolliset apuvälineet keuhkoahtauma sairauden vuoksi ja minä pidin näistä laitteista huolen joten melkoisesti tiedän millaisia ne on.
        Laitteiden kehityshän uusiutui jatkuvasti ja muuttuivat aina nykyaikaisemmaksi


      • Pahankurinen 2
        Hyväntuulinen ukko kirjoitti:

        Nykypäivän bennetissä ei ole kuin yksi letku ,sellainen lyijykynän vahvuinen ja sen letkun päässä on sitten se piippu jonka säiliöön laitetaan lääke. Sitten napsautetaan Bennetti käyntiin ja niin alkaa piipun suukappaleesta leijailla ilmaan lääke höyryä ja koneen ääni on nätti pehmeä surina.

        Happirikastimessa on sitten vähän suurempi ääni ,mutta ei häiritse yön aikanakaan toisten nukkumista. Tässä tulee paineella happi joko maskin kautta tai viiksien.Paine säädetään koneesta ei viiksistä. Koneessa on mittari joka ilmoittaa kulloisenkin paineen suuruuden kun nupista pyöritetään joko pienemmälleen tai suuremmalle litramäärälle.

        Samanlainen säätö on sitten lääkehappi pulloissa ja sitäkin happea otetaan joko maskin tai viiksien kautta.

        Nämä on kaikki erittäin tuttuja laitteita minulle noin 20 vuoden ajalta,minulle erittäin läheisellä omaisella oli kaikki mahdolliset apuvälineet keuhkoahtauma sairauden vuoksi ja minä pidin näistä laitteista huolen joten melkoisesti tiedän millaisia ne on.
        Laitteiden kehityshän uusiutui jatkuvasti ja muuttuivat aina nykyaikaisemmaksi

        Juu, miullekki erittäin läheisellä ihmisellä oli käytössä kotispira ja suunnilleen vastaavanlainen kuin kuvaamasi Bennet.

        Happirikastimessa laite rikastaa huoneilmasta hapen ja sitä tulee käyttää vähintää se 16H/vrk, jotta siitä saa hyödyn irti keuhkoahtaumataudin hoidossa.Mutta kriteerit kotihappihoidon aloittamisellle on aika tiukat, perusteena ei ole se et henkeä ahdistaa, vaan siihen on olemassa lääkäreille omat tiukat kriteerit, millä kotihappihoito aloitetaan ja tää miunkaa sukulainen ei meinannu millää käsittää että hän ei sitä happihoitoa vielä tarvitse. Sillä onnettomalla on vielä hiilidioksidi veressä koholla ne sekin sulki pois happihoitomahollisuuden Nyt se menee sovittamaan sairaalaan semmosta jottai laitetta, jonka avulla saadaan sitä keuhkotuuletusta tehostettua.

        Loppuunpalanutta keuhkoahtaumatautia sairastavat ovat usein kärtyisiä ja vaativia, johtuen ilmeisesti hapenpuutteesta, mutta myös siitä et elämänpiiri kapeutuu sinne kotiin, henki ei kulje ni mihinkää ei enää pääse liikkumaan. Tulee tärkeäksi et kaikki asiat tehdään tutulla turvallisella tavalla ja että kaikki päivittäin tarvittavat tavarat on omilla paikoillaan käden ulottuvilla.


      • Pahankurinen 2
        Pahankurinen 2 kirjoitti:

        Juu, miullekki erittäin läheisellä ihmisellä oli käytössä kotispira ja suunnilleen vastaavanlainen kuin kuvaamasi Bennet.

        Happirikastimessa laite rikastaa huoneilmasta hapen ja sitä tulee käyttää vähintää se 16H/vrk, jotta siitä saa hyödyn irti keuhkoahtaumataudin hoidossa.Mutta kriteerit kotihappihoidon aloittamisellle on aika tiukat, perusteena ei ole se et henkeä ahdistaa, vaan siihen on olemassa lääkäreille omat tiukat kriteerit, millä kotihappihoito aloitetaan ja tää miunkaa sukulainen ei meinannu millää käsittää että hän ei sitä happihoitoa vielä tarvitse. Sillä onnettomalla on vielä hiilidioksidi veressä koholla ne sekin sulki pois happihoitomahollisuuden Nyt se menee sovittamaan sairaalaan semmosta jottai laitetta, jonka avulla saadaan sitä keuhkotuuletusta tehostettua.

        Loppuunpalanutta keuhkoahtaumatautia sairastavat ovat usein kärtyisiä ja vaativia, johtuen ilmeisesti hapenpuutteesta, mutta myös siitä et elämänpiiri kapeutuu sinne kotiin, henki ei kulje ni mihinkää ei enää pääse liikkumaan. Tulee tärkeäksi et kaikki asiat tehdään tutulla turvallisella tavalla ja että kaikki päivittäin tarvittavat tavarat on omilla paikoillaan käden ulottuvilla.

        Happi on keuhkoahtaumatautipotilaalle lääke. Lääkäri määrää verikaasuvastauksien perusteella litramäärän happirikastimeen ja sitä ei saa mennä itse muuttelemaan ainakaa isommaksi tai voi käydä köpelösti. Minä olen muuten nähnyt tällaisenkin matkahappirikastimen, sen avulla hyväkuntoisimmat potilaat voivat liikkua. Muistaakseni sinä voidaan auton tupakansytyttimen kautta saada virtaa paikoissa, joissa ei ole sähköä. Ja oli kai siinä muistaakseni akkukin. Mutta rajoitteena matkarikastimen käytölle oli se, että siin ei saanut happivirtausta kuin parille eri litramäärälle ja jos potilaan tarvitsema hapetus ei satu siihen haarukkaan, ei laitteesta ole hyötyä.


      • Hyväntuulinen UKKO
        Pahankurinen 2 kirjoitti:

        Happi on keuhkoahtaumatautipotilaalle lääke. Lääkäri määrää verikaasuvastauksien perusteella litramäärän happirikastimeen ja sitä ei saa mennä itse muuttelemaan ainakaa isommaksi tai voi käydä köpelösti. Minä olen muuten nähnyt tällaisenkin matkahappirikastimen, sen avulla hyväkuntoisimmat potilaat voivat liikkua. Muistaakseni sinä voidaan auton tupakansytyttimen kautta saada virtaa paikoissa, joissa ei ole sähköä. Ja oli kai siinä muistaakseni akkukin. Mutta rajoitteena matkarikastimen käytölle oli se, että siin ei saanut happivirtausta kuin parille eri litramäärälle ja jos potilaan tarvitsema hapetus ei satu siihen haarukkaan, ei laitteesta ole hyötyä.

        Kyllä pitää paikkansa nuo asiat joista tuossa kerroit,keuhkoahtauma tautia sairastavalle potilaalle on erittäin tärkeä juri tämä virtausmäärä. On sellaisiakin tapauksia joissa ei voi antaa lisä happea lainkaan.
        Tämän potilaan mistä minä kerroin oli tämä virtaus 2,5 ja se oli määritelty keuhkosairauksien erikois osastolla,kontrollihan on tai tässä tapauksessa oli kaksi kertaa vuodessa. Happirikastin ja potilas molemmat sinne osastolle ja siellä tehtiin tarvittavat kokeet ja tutkimukset aina ,että mille virtaukselle rikastin säädetään.
        Rikastimelle tekivät myös samalla kertaa täydellisen huollon.


      • Pahankurinen AKKA
        Hyväntuulinen UKKO kirjoitti:

        Kyllä pitää paikkansa nuo asiat joista tuossa kerroit,keuhkoahtauma tautia sairastavalle potilaalle on erittäin tärkeä juri tämä virtausmäärä. On sellaisiakin tapauksia joissa ei voi antaa lisä happea lainkaan.
        Tämän potilaan mistä minä kerroin oli tämä virtaus 2,5 ja se oli määritelty keuhkosairauksien erikois osastolla,kontrollihan on tai tässä tapauksessa oli kaksi kertaa vuodessa. Happirikastin ja potilas molemmat sinne osastolle ja siellä tehtiin tarvittavat kokeet ja tutkimukset aina ,että mille virtaukselle rikastin säädetään.
        Rikastimelle tekivät myös samalla kertaa täydellisen huollon.

        mennä sinne osastolle? Siis tarkoitan että oliko se kontrolleihin meno jotenkin vastahakoista?


      • Hyväntuulinen Ukko
        Pahankurinen AKKA kirjoitti:

        mennä sinne osastolle? Siis tarkoitan että oliko se kontrolleihin meno jotenkin vastahakoista?

        Eihän ne reissut nyt niin mielyttäviäkään ole,mutta onhan niissä käytävä. Mistäs niin aattelit että ei miellytä.


      • Pahankurinen 2
        Hyväntuulinen Ukko kirjoitti:

        Eihän ne reissut nyt niin mielyttäviäkään ole,mutta onhan niissä käytävä. Mistäs niin aattelit että ei miellytä.

        ... nuo mun tutut, joillon jottai keuhkosairautta aina panttaa muitakin vaivojaan, ku tietävät et on meno sinne kontrolliin. Sitten heille on monesti pettymys kun kaikkia vaivoja ei sen yhden-kahden vuorokauden aikana ehditä eikä voida käsitellä. Ja ne oikein oottaa sitä kontrollia ja ilmoittaa sinne heti mennessä, et mä oon täällä sitten viikon :-). Kai se paikka ja hoitajat ja lääkärit siellä tulee vuosien saatossa jotenkinn tutuksi ja he kokee sen paikan turvallisena, mene ja tiedä, riippuu varmaan paikasta.

        Olitko sinä sen läheises omahoitaja?


      • Hyväntuulinen Ukko
        Pahankurinen 2 kirjoitti:

        ... nuo mun tutut, joillon jottai keuhkosairautta aina panttaa muitakin vaivojaan, ku tietävät et on meno sinne kontrolliin. Sitten heille on monesti pettymys kun kaikkia vaivoja ei sen yhden-kahden vuorokauden aikana ehditä eikä voida käsitellä. Ja ne oikein oottaa sitä kontrollia ja ilmoittaa sinne heti mennessä, et mä oon täällä sitten viikon :-). Kai se paikka ja hoitajat ja lääkärit siellä tulee vuosien saatossa jotenkinn tutuksi ja he kokee sen paikan turvallisena, mene ja tiedä, riippuu varmaan paikasta.

        Olitko sinä sen läheises omahoitaja?

        Kyllä minä minä pidin hänestä huolen siihen asti kunnes hänelle tuli kutsu Taivaan kirkkauteen.
        Kuuleppas en minä usko sitä pahankurisuutta ?


      • Hyväntuulinen Ukko
        Hyväntuulinen Ukko kirjoitti:

        Kyllä minä minä pidin hänestä huolen siihen asti kunnes hänelle tuli kutsu Taivaan kirkkauteen.
        Kuuleppas en minä usko sitä pahankurisuutta ?

        Eihän ne noissa sairaaloissa ymmärrä muuta kuin yhden vaivan kerrallaan ja sekin pitäis olla paperi lapulla valmiiksi selitettynä ja mahdollisimman lyhyesti ,että pääsee pian potilaasta eroon.Olen tullut sen näkemään monia kertoja ja aivan sama juttu vaikka potilas on osastolla hoidossa niin ei siellä hoideta kuin sitä vaivaa mikä on kirjoihin merkitty päivystykseen tullessa.Kyllä minulla riittäisi asiaa tuosta terveyden hoitopuolelta vaikka kirjan kirjoittaisin kun olis vain aikaa.


      • Pahankurinen 2
        Hyväntuulinen Ukko kirjoitti:

        Kyllä minä minä pidin hänestä huolen siihen asti kunnes hänelle tuli kutsu Taivaan kirkkauteen.
        Kuuleppas en minä usko sitä pahankurisuutta ?

        ... minä sinuna uskosin tosiasian :-). Se sun läheises oli onnekas ku hällä oli joku piti huolta. Moni asuu yksin niiden laitteidensa kanssa ja lähiomainen on kotisairaanhoitaja.


      • Pahankurinen 2
        Hyväntuulinen Ukko kirjoitti:

        Eihän ne noissa sairaaloissa ymmärrä muuta kuin yhden vaivan kerrallaan ja sekin pitäis olla paperi lapulla valmiiksi selitettynä ja mahdollisimman lyhyesti ,että pääsee pian potilaasta eroon.Olen tullut sen näkemään monia kertoja ja aivan sama juttu vaikka potilas on osastolla hoidossa niin ei siellä hoideta kuin sitä vaivaa mikä on kirjoihin merkitty päivystykseen tullessa.Kyllä minulla riittäisi asiaa tuosta terveyden hoitopuolelta vaikka kirjan kirjoittaisin kun olis vain aikaa.

        pitää niin kiireellisenä? Hellitä vähän ettei tule stressi ja mahahaava ja infarkti :-).

        Julkinen terveydenhuolto on murroksessa ja muuttumassa. Perusterveydenhuolto on tiukilla mutta niin on erikoissairaanhoitokin. Jos menet terveyskeskukseen vaivalistan kanssa, niin heti leimataan et päässä vika. Yksi asia kerrallaan per käynti ja sitten joku tekee vielä tutkimusta turhakäynneistä:-).Vaikka toki tietenkin niitäkin on. Yksityinen taho on vaihtoehto, mutta näin tavalliselle työläiselle aika kallista. Täytyy vaan toivoa että pysyy terveenä.

        Erikoissairaanhoitoon mennään lähetteellä ja lähetteen kirjoittaja määrittää sen vaivan, minkä takia hoitoon/tutkimuksiin tullaan ja maksaa siitä. Jos asiakkaalla onkin sitten itsellä kymmenen muuta vaivaa mielessä, niitä ei sillä lähetteellä aleta tutkia vaan sen vaivan vuoksi pitää mennä taas uudelleen omalle lääkärille. Eri asia on, jos vaiva on akuutti tai liittyy jollain lailla senhetkiseen tilaan.
        Kai tämä littyy siihen , että maksaja määrää ja jollain lailla perustervydenhuollon kustannuksia yritetään pitää hallinnassa.


      • Hyväntuulinen Ukko
        Pahankurinen 2 kirjoitti:

        pitää niin kiireellisenä? Hellitä vähän ettei tule stressi ja mahahaava ja infarkti :-).

        Julkinen terveydenhuolto on murroksessa ja muuttumassa. Perusterveydenhuolto on tiukilla mutta niin on erikoissairaanhoitokin. Jos menet terveyskeskukseen vaivalistan kanssa, niin heti leimataan et päässä vika. Yksi asia kerrallaan per käynti ja sitten joku tekee vielä tutkimusta turhakäynneistä:-).Vaikka toki tietenkin niitäkin on. Yksityinen taho on vaihtoehto, mutta näin tavalliselle työläiselle aika kallista. Täytyy vaan toivoa että pysyy terveenä.

        Erikoissairaanhoitoon mennään lähetteellä ja lähetteen kirjoittaja määrittää sen vaivan, minkä takia hoitoon/tutkimuksiin tullaan ja maksaa siitä. Jos asiakkaalla onkin sitten itsellä kymmenen muuta vaivaa mielessä, niitä ei sillä lähetteellä aleta tutkia vaan sen vaivan vuoksi pitää mennä taas uudelleen omalle lääkärille. Eri asia on, jos vaiva on akuutti tai liittyy jollain lailla senhetkiseen tilaan.
        Kai tämä littyy siihen , että maksaja määrää ja jollain lailla perustervydenhuollon kustannuksia yritetään pitää hallinnassa.

        Eihän minuun voi mikään tressi tulla eikä muukaan vaiva kun olen vielä melko nuori.
        Asiaa kyllä olisi paljon kirjoitettavana näistä sairaala ja vanhus asioista.


      • Pahankurinen 2
        Pahankurinen 2 kirjoitti:

        ... minä sinuna uskosin tosiasian :-). Se sun läheises oli onnekas ku hällä oli joku piti huolta. Moni asuu yksin niiden laitteidensa kanssa ja lähiomainen on kotisairaanhoitaja.

        Viestihierarkia oli liian syvä joten vastaanpa tässä kohti. Kyllä nuorelle/nuorehkolle voi tulla se tressi :-). Mutta miksi sinua noin niinko ukkona kiinnostaa nuo vanhusten jutut ja terveydenhuolto, vai ootko sitten politiikassa mukana?


      • Hyväntuulinen Ukko
        Pahankurinen 2 kirjoitti:

        Viestihierarkia oli liian syvä joten vastaanpa tässä kohti. Kyllä nuorelle/nuorehkolle voi tulla se tressi :-). Mutta miksi sinua noin niinko ukkona kiinnostaa nuo vanhusten jutut ja terveydenhuolto, vai ootko sitten politiikassa mukana?

        Minä olen sen verran vanhoista huolta kantava ja vanhoillisluonteinen ajatus maailmaltani.
        Toinen seikka on se ,kun jouduin niin läheltä seuraamaan läheiseni voimien heikkenemistä ja pitämään huolta hänestä. Tuo terveyden huolto on MINUN mielestäni niin välinpitämätöntä ja sen olen taas tullut näkemään ja kokemaan kun olen näitä vanhuksiani vienyt ja tuonut sairaalahoitoon.Kun läheisen ihmisen elämä päättyi sitten terveyskeskuksessa niin olen nyt ja silloinkin jo lukenut sanoisinko aika paljon noista hoitomenetelmistä ,olen tullut huomaamaan miten paljon olisi pitänyt tehdä toisin.
        Kyllä sinne osastolle aina otettiin sisään ,mutta se oli kuin olisi vienyt potilaan sinne vain "majoitukseen" ja aina laitettiin vain sama vanha lääkitys mikä on ollut papereissa vuosia.Minun käsittääkseni osastolle mennään APUA HAKEMAAN JA SAAMAAN eikä majoitukseen. Niitähän en tiedä sitten jotka on siellä yhteiskunnan kustannuksella mutta näin joka on OMALLA KUSTANNUKSELLAAN niin kyllä silloin pitää saada apuakin hoidosta.
        Minulla olis niin paljon sanomista ja puhumista että pitäisi melkein kirjoittaa sähköpostin kautta suoraan.


      • Pahankurinen 2
        Pahankurinen 2 kirjoitti:

        Viestihierarkia oli liian syvä joten vastaanpa tässä kohti. Kyllä nuorelle/nuorehkolle voi tulla se tressi :-). Mutta miksi sinua noin niinko ukkona kiinnostaa nuo vanhusten jutut ja terveydenhuolto, vai ootko sitten politiikassa mukana?

        minusta tuo vanhoillisuus ja toisista välittäminen ja huomioon ottaminen, olipa sitten kyseessä mies tai nainen. Ehkä se kuitenkin tänä päivänä on aika harvinainenkin piirre ihmisessä.

        Mulla ei ole omakohtaisia kokemuksia tuon terveyskeskuksen vuodeosaston toiminnasta vielä, mutta ihmettelen kyllä sitä, miksi ihmiset sitä niin paljon moittii. Monet valittaa sitä, että kun siellä ei tehdä mitään, jopa kohtelu on huonoa joissain paikoissa. Toki siellä tk:n vuodeosastolla on niitä kaikkein huonokuntoisimpia, heistä jotka on hiukka paremmasa kunnossa ja vaatii hieman lyhytaikaisempaa hoitoa tuntuu, että he ihan masentuvat siellä puhumattomien vuodepotilaiden seassa.

        Minä tykkään kirjoittelemisesta, vaikkei asiaa aina niin oisikaan :-). Mutta valitettavasti minulla ei enää ole varsinaista anonyymia sähköpostiosoitetta johon voisi raapustella.


      • Pahankurinen 2
        Pahankurinen 2 kirjoitti:

        ... nuo mun tutut, joillon jottai keuhkosairautta aina panttaa muitakin vaivojaan, ku tietävät et on meno sinne kontrolliin. Sitten heille on monesti pettymys kun kaikkia vaivoja ei sen yhden-kahden vuorokauden aikana ehditä eikä voida käsitellä. Ja ne oikein oottaa sitä kontrollia ja ilmoittaa sinne heti mennessä, et mä oon täällä sitten viikon :-). Kai se paikka ja hoitajat ja lääkärit siellä tulee vuosien saatossa jotenkinn tutuksi ja he kokee sen paikan turvallisena, mene ja tiedä, riippuu varmaan paikasta.

        Olitko sinä sen läheises omahoitaja?

        Laitappa osoite jos tuntuu että voi kirjoitella.


      • Osoitteen laittaa
        Pahankurinen 2 kirjoitti:

        Laitappa osoite jos tuntuu että voi kirjoitella.

        Eihän tämä mitään salaista asiaa ole enkä pelkää sitä että kaikki näkee osoitteeni. Kirjoittaahan saa minulle kuka vaan,kyllä minä vastailen kunhan vain ehdin töiltäni.
        [email protected]

        Tuollaisella osoitteella se viesti pitäs tulla
        hyväntuuliselle Ukolle. Niin ja vielä sen verran ,että minä olen täysin maalainen enkä mikkää kouluja käynyt korvanappi poika.


    • Sairaudestasi

      Kirjoitappa googleen sellainen sana kuin keuhkoahtaumatauti. Sieltä saa tulemaan melkoisesti tietoa kyseisestä sairaudesta ja peräti yliopistollisten sairaaloiden tasolta.

    • kortisoni

      Sitä on tablettina, inhaloitavana ja se tehokas mitä saat suoneen heti sairaalaan mennessäsi, on todennäköisesti kortisoni myös. Paremmin auttaa astmaatikoilla, mutta hyvin myös suurimmalla osalla copdilaisia.Tehokas on myös keuhkoahtaumataudin hoidossa Sereventin ja Flixotiden(=kortisoni-inhaloitava) yhdistelmä
      Seretide. Siinä on samassa lääkkessä yhdistettynä pitkävaikutteinen avaava ja hoitava kortisoni. Lääkärisi arvioi hyödytkö siitä.

    • ahtautunut

      Minulla on astma ja keuhkoahtautuma, keuhkokapasiteetista on jäljellä 56%. Minulla on hoitavana lääkkeenä Seretide diskus ja avaavana lääkkeenä Buventol. Hoitoa en voi moittia, olen seurannassa keskussairaalassa,käyn kontrollissa 2-3 kertaa vuodessa ja mahdollisten ongelmien tullessa voin ottaa sinne yhteyden milloin vain. Poltin tupakkaa 4v.,lopetin 1972.

    • booky

      Pitäisi tuntea tarkoin sairauteesi liittyvät tiedot. Inhaloitava kortikosteroidi vaikuttaa joissakin tapauksissa vointiin suotuisasti, mutta sairautesi pitäisi tuntea. Mietin vain tuota lyhytvaikutteista salbutamolia ja astmalausahdustasi tuossa lopussa.Salmeterolin eli sereventin avaava vaikutus alkaa melko hitaasti, mutta kuten alussa totesin, sairaus pitää tuntea, jotta paras lääkekombinaatio löytyy.

      Teofyllamiinin (tai aminofylliinin) suotuisaa vaikutusmekanismia ei tunneta perinpohjin eikä se kuulu tavalliseen suomalaiseen hoitosuositukseen, joillekin se kuitenkin sopii.

      Ovathan lääkkeiden käyttöön ja annosteluun liittyvät asiat kunnossa? Nämä asiat ovat tärkeitä.

      Happihoitoarvio kuuluu edenneen sairauden hoitoon. Olethan omalääkärin seurannassa. Pysyvä hoitosuhde on sekin tärkeä.

    • Tepsu

      kannattiko polttaa? ei ahtaumaan mikään auta, keuhkot on paskana. Hidas ja tuskainen kuolema edessä-

      • monenlaista

        joo ei ahtaumaani mikään auta ja kuolen ehkä nuorempana kuin sinä.Mutta siitä olen iloinen että pääni on ollut terve.Ehkä olet saanut päänvaivaasi
        jo hoitoakin,ellet, niin hakeudu ihmeessä,sillä olen
        kuullut,että siihen on olemassa monenlaisia lääkkeitä.Sairas mielesi on varmaan aiheuttanut jo
        monenmoista ongelmaa sinulle ja vanhempana ongelmasi vain lisääntyvät,ellet saa asianmukaista
        hoitoa,Keltaisilla sivuilla löytyy spykiatrien yhteystietoja ja toki voit hakeutua omalääkärisi
        kauttakin hoitoon.Tuskallinen varmaan on sinunkin
        loppuelämäsi,ehkä vain hiukan erilaista tuskaa.
        tsemppiä sinulle t: I Muurimaa


      • kariviikkari

        no joo on kyllä sinäkin joskus kuolet ei tänne ketään ole jäänyt.... onko se nyt niin kamalaa ja voihan hyvillä nykyaikaisilla lääkkeillä elää jopa kakskymmentä vuotta ja jos pahasisuinen enemmänkin. jatkoa sulle.


      • kariviikkari
        monenlaista kirjoitti:

        joo ei ahtaumaani mikään auta ja kuolen ehkä nuorempana kuin sinä.Mutta siitä olen iloinen että pääni on ollut terve.Ehkä olet saanut päänvaivaasi
        jo hoitoakin,ellet, niin hakeudu ihmeessä,sillä olen
        kuullut,että siihen on olemassa monenlaisia lääkkeitä.Sairas mielesi on varmaan aiheuttanut jo
        monenmoista ongelmaa sinulle ja vanhempana ongelmasi vain lisääntyvät,ellet saa asianmukaista
        hoitoa,Keltaisilla sivuilla löytyy spykiatrien yhteystietoja ja toki voit hakeutua omalääkärisi
        kauttakin hoitoon.Tuskallinen varmaan on sinunkin
        loppuelämäsi,ehkä vain hiukan erilaista tuskaa.
        tsemppiä sinulle t: I Muurimaa

        no joo olen ahtauma astapotilas ollu jo neljävuotta ja ihan ok olo hyvät lääkkeet mulle sopivat ja olenhan kuitenkin jo 51v joten en mikään poikanen. poltin 33v lopetin samantien kun todettiin ahtauma. joten joskus kuolema tulee muutenkin. tsemppiä sulle.


    • kariviikkari

      onko muuta kuin spiriva joka on mulle liian kallista.

    • kokeilkaa..

      uusi lääke...ahtaumaan..onbrez..on hyvä.kokenut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      386
      3911
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      216
      1935
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1444
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1305
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      971
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      60
      950
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      900
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      859
    Aihe