Kun tuolla rokotekeskustelussa aihe tyrehtyi kokonaan, niin teen ihan uuden avauksen. Onko täällä joku muu, joka on sitä mieltä, että vauvalle ei tarvitse antaa D-vitamiinitippoja? Siis vauvalle, jota täysimetetään. Eniten minua kiinnostaisi Jihuuun viitaus siihen, että jostain löytyy tietoa siitä, että äidinmaito sisältää riittävästi D-vitamiinia. Jihuuu itse ei lähdettään paljasta, niin osaisiko joku muu auttaa. Mistä löytyy tietoa äidinmaidon sisältämästä D-vitamiinista? Yhtäkkiä googlettamalla löytyy kauheasti linkkejä, joissa kerrotaan, että D-vitamiinilisä on välttämätön.
Tarvitseeko vauva D-vitamiinitippoja?
16
2043
Vastaukset
- Mammaksi_maaliskuussa_06
sanovat ne monet vauva- ja lapsikirjat sekä muutamat lehdet, joita olen lukenut.
Koskaan en ole törmännyt tutkimukseen tai ammattilaisen neuvoon, joka kumoaisi D-vitamiinilisien tarpeellisuuden. Ei Jihuuulla ollut lähteitä tai kunnon perusteita antaa edellisessäkään samanlaisessa keskustelussa tuolla vauva-palstalla. Eipä hän tainnut niitä lähteitä/tutkimuksia/kunnollisia perusteluita löytää rokottamattoomuunkaan tai lääkkeiden antamatta jättämiseen.
Linkki aiempaan D-vitamiinikeskusteluun: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=691&posting=22000000021741123#22000000021741123 - kookoo888
Kommentoin sen verran että itse välillä unohdan antaa vauvalle vitamiinitipat ja kysyin sitten ystävältäni, joka on lasten erikoissairaanhoitaja, onko siitä haittaa jos välillä uhohtaa ne antaa. Hän sanoi että muutama unohdus ei haittaa, mutta on tärkeää antaa niitä lapselle. Hän kertoi vielä kun heille sairaalaan oli tuotu vauva ja hänellä todettiin riisitauti. D-vitamiinitipat olivat aiheuttaneet vauvalle vatsavaivoja ja naapurintäti oli neuvonut äitiä, että lopettaa niiden antamisen, no siinä nähtiin lopputulos.
- HDlady
Löysin tällaisen taulukon ihan vahingossa.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=603&lang=fi
Tuon mukaan d-vitamiinia on 100 grammassa äidinmaitoa alle 0,1 mikrogrammaa. Vähimmäistarve aikuisilla on 5 mikrogrammaa ja lapsilla 10 mikrogrammaa vuorokaudessa (lähde: http://www.tohtori.fi/?page=6746948&id=3778423 ) Eli oletetaan vielä että tuota vitamiinia olis nytte 0,1 mikrogrammaa/100g (mikä siis on yläkanttiin) niin helpolla laskutoimituksella saadaan tarvittavaksi äidinmaito määräksi 10000grammaa, eli 10 kiloa... tahtoisin sen vauvan nähdä joka ton määrän juo joka päivä.
Joo, tiedän, tossa esimerkissä ei otettu ollenkaan huomioon sitä d-vitaminimäärää jonka ihminen ite tuottaa auringon avulla. Toukokuusta lokakuuhun auringonvalo riittää tuottamaan tarpeeksi d-vitamiinia (lähde: http://www.kotimaisetkasvikset.fi/finfood/finnfoo1.nsf/769262256941503d422562c3006a05b8/42018e20ebca00d2c225717600314313?OpenDocument).
Jokainen sitten tietty päättää ite mikä on omalle lapselle parhaaks, mä ainaki annan vitamiinitipat, koska tiedän että mun lapsi ei saa tarpeeks d-vitamiinia. Eikä hänellä ole ollut aikaa kerätä mitään varastoa auringostakaan, kun ei ole kesää vielä koskaan nähnyt....- että d-vitamiini
ei oikeasti edes ole vitamiini vaan hormoni! Ihan vaan aiheen vierestä... =)
- savaliukoinen vitamiini
että d-vitamiini kirjoitti:
ei oikeasti edes ole vitamiini vaan hormoni! Ihan vaan aiheen vierestä... =)
jonka läsnäolo on välttämätöntä, kalkin imeytymiselle. eli lapsi tarvitsee sekä kalkkia että dvitamiiinia, kasvaakseen.
d-vitamiinia saa mm rasvaisesta kalasta (kannattaa muistaa että esim pakaste seiti on huono dvitamiinilähde siis) ja tietenkin auringosta! eli suomessa pitäis kaikkien syödä puol vuotta lisänä d-vitamiiinia, maitotuotteisiinhan sitä lisätään, koska sitä ei saa uv-säteilystä,
lääkäri sanoi mulle kun hätäännyin kerran vauvan imettya puol pulloa jekovitia (vahinko) (rasvaliukoinen avitamiinihan on suorastaan myrkkyä jos sitä saa liikaa) että dvitamiinia voi rauhassa ottaa vähän suosituksia enemmän jopa, suositukset ovat kuulemma tosi varovaiset, ja muutuvat pian.
joten itse annan näin talvella lorahtaa joskus yli sen 5 tippaakin (lapsi 2 ja puol) päivässä. - rasvaliukoinen
savaliukoinen vitamiini kirjoitti:
jonka läsnäolo on välttämätöntä, kalkin imeytymiselle. eli lapsi tarvitsee sekä kalkkia että dvitamiiinia, kasvaakseen.
d-vitamiinia saa mm rasvaisesta kalasta (kannattaa muistaa että esim pakaste seiti on huono dvitamiinilähde siis) ja tietenkin auringosta! eli suomessa pitäis kaikkien syödä puol vuotta lisänä d-vitamiiinia, maitotuotteisiinhan sitä lisätään, koska sitä ei saa uv-säteilystä,
lääkäri sanoi mulle kun hätäännyin kerran vauvan imettya puol pulloa jekovitia (vahinko) (rasvaliukoinen avitamiinihan on suorastaan myrkkyä jos sitä saa liikaa) että dvitamiinia voi rauhassa ottaa vähän suosituksia enemmän jopa, suositukset ovat kuulemma tosi varovaiset, ja muutuvat pian.
joten itse annan näin talvella lorahtaa joskus yli sen 5 tippaakin (lapsi 2 ja puol) päivässä.tarkoitin (yh univaje;)
- kyssssymys
savaliukoinen vitamiini kirjoitti:
joten itse annan näin talvella lorahtaa joskus yli sen 5 tippaakin (lapsi 2 ja puol) päivässä.Ei kai sitä tarvis antaa kun sen 3 tippaa enää jos lapsi juo tavallista lehmän maitoa? Siihenhän on lisätty jo d-vitamiinia.
Ainakin neuvolassa näin ohjeistivat kun käytiin 1 vuotiaan kans. - ton edellisen
kyssssymys kirjoitti:
Ei kai sitä tarvis antaa kun sen 3 tippaa enää jos lapsi juo tavallista lehmän maitoa? Siihenhän on lisätty jo d-vitamiinia.
Ainakin neuvolassa näin ohjeistivat kun käytiin 1 vuotiaan kans.en oikein tiedä mutta meidän omalääkäri sanoi noin. ja olen nyt jostain siitä lukenutkin. joku tossa kirjoitti myös uusista d-vitamiinitutkimuksista, joista lääkärimmekin puhui.
joten olen etenkin nyt talvella rauhallisin mielin antanut enemmän kuin 5 tippaa joskus (kesällä vähemmän kun on auirnkoa) en nyt kuitenkaan hirveitä määriä uskalla antaa. mutta 2 ja puol annan talvella sen 5 tippaa. - anteeksi lisään
ton edellisen kirjoitti:
en oikein tiedä mutta meidän omalääkäri sanoi noin. ja olen nyt jostain siitä lukenutkin. joku tossa kirjoitti myös uusista d-vitamiinitutkimuksista, joista lääkärimmekin puhui.
joten olen etenkin nyt talvella rauhallisin mielin antanut enemmän kuin 5 tippaa joskus (kesällä vähemmän kun on auirnkoa) en nyt kuitenkaan hirveitä määriä uskalla antaa. mutta 2 ja puol annan talvella sen 5 tippaa.vielä että lapsi juo 90 prosenttisesti luomumaitoa, johon ei ole lisätty d-vitamiinia tosiaaan
- sitä
mieltä, että vauva tarvitsee ehdottomasti D-vitamiinitippansa. D-vitamiinihan vaikuttaa kalsiumin imeytymiseen, ja huimaa vauhtia kasvavan pienokaisen luuston kehitykseen. En tahdo tahallani aiheuttaa vauvalleni kieroa selkää ja länkisääriä.
- Äippä07
vauva saa tipat ja uskon myös että tarvitsee...täällä neuvolan suosituksen mukaan vauvat jotka saavat rintamaitoa tarvitsee 5tippaa/pv. ja vauvat jotka saavat korviketta tarvitsevat 3tippaa/pv.
- voi olla vaikutusta
myös lapsen motoriseen kehitykseen. Näin kuulin, kun itse imetin lastani ja tuli aihe puheeksi. Nykytutkimuksen mukaan tosiaan suositellaan myös aikuisille aikaisempaa isompaa määrää d-vitamiinia. Sillä on todettu myös syöpää estävää vaikutusta. Siitä tutkimuksesta ei ole kovin montaa vuotta.
Ihan luonnollisella ajattelulla, ihminenhän on lähtöisin paljon aurinkoisemmilta seuduilta, kuin nämä meidän leveysasteet ovat. Siellä vastasyntyneetkin saavat luonnonolosuhteissa ihan eri määrän d-vitamiinia auringon vaikutuksesta. Pohjoisessa taas on syöty paljon rasvaista kalaa, mistä kyseistä vitamiinia on jo pikkulapsena saatu.
En osaa laittaa sinulle linkkejä kommenttiini liittyen, mutta kannattaa tutkia aihetta ja antaa ne d-tipat.- meppe
nitä tippoja.
Kyllähän se nyt niin on että riisitauti oli hyvinkin yleistä suomessa vielä hetki sitten kun ei d-tippoja paljoa käytelty.
On siinä sekin ettei aikuisillekkaan talviaikaan tuu tarpeeksi d:tä ja siksi se on juuri maitoihinkin lisätty niin kuinka paljon enemmän ihan pieni sitä sitten tarvitsee. - mametsu68
meppe kirjoitti:
nitä tippoja.
Kyllähän se nyt niin on että riisitauti oli hyvinkin yleistä suomessa vielä hetki sitten kun ei d-tippoja paljoa käytelty.
On siinä sekin ettei aikuisillekkaan talviaikaan tuu tarpeeksi d:tä ja siksi se on juuri maitoihinkin lisätty niin kuinka paljon enemmän ihan pieni sitä sitten tarvitsee... oon samaa mieltä. Just kävi naapuri kertomassa tarinan, että oli jättäny tipat pois vauvalta, kun oli ollu niin paljon ilmavaivoja, niin oli menny takaraivo läjään vauvaraukalta!
- mape
eiköhän ole suositeltu että kaikki näillä leveysasteilla tarvitsee d-vitamiinilisää talvella? Siinä valossa pitää antaa..
Itse en riskiä ottaisi kun kuitenkin on kyse vitamiinista joka ei haittaa ainakaan tee.. - Otan tosissani
on todettu lapsilla, jotka eivät ole saaneet d-vitamiinilisää (harva saa ravinnosta riittävästi). Yhteys tietyntyyppisiin syöpiin myös aikuisilla todettu tutkimuksissa. Itse en ikinä lipsu d-vitamíinin annossa lapselleni. "Luonnonmukaisuus" voi joskus olla vaarallista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1433196EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje403002- 1101463
Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi1451217Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621087Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661057- 601017
Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373979Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne23833- 41827