Olen terveysalalla kolmivuorotyössä ollut töissä yli viisi vuotta. Yritän päästä nyt opiskelemaan yliopistoon ja jos se onnistuu, niin haluaisin osittaisen opintovapaan. Olen löytänyt asiasta kuitenkin huonosti varmaa tietoa... eli tässä "tyhmiä" kysymyksiä:
Voinko anoa 50- tai 60-prosenttista opintovapaata? Olisin joka toinen viikonloppu töissä kuten nytkin ja tekisin välillä jonkun ilta- tai yövuoron viikolla. Joka paikassa lukee, että opintovapaata voi hakea myös osaksi päivää tai osaksi viikkoa, mutta onko pakko määritellä milloin on opintovapaalla (eli esim maanantaista keskiviikkoon on opintovapaata jokaisella viikolla)?
Kun on tiettyyn elintasoon tottunut, niin ilman työteon tuomaa rahaa ei pärjää eli pakko olisi käydä töissä.
Kiitos vastauksistanne!
Osittainen opintovapaa
4
10043
Vastaukset
- työkkäristä
Käviskö osa-aikalisä? Tiedän todella paljon sellaisia, jotka käyttävät sitä esim. kun käyvät iltakoulua. http://www.mol.fi/mol/fi/01_tyovoimapalvelut/10_tuet_ja_avustukset/04_osa-aikalisa/index.jsp
- Merja
Ongelmana on ettei ole työttömiä työnhakijoita ammattiini. Työpaikkaanikin pääsisi töihin ihmisiä, jos löytyy jostain.
Eli voi olla ettei osa-aikalisää kovin helposti myönnetä mulle. Ja sitä voi saada vain 12 kuukautta. Ajattelin 2-3 talvea käydä samalla töissä työpaikassani opiskellessa.
- kakadu
Käsittääkseni opintovapaata voi ottaa vain kaksi vuotta yhteenmenoon, joten ei se sovellu koko tutkinnon suorittamiseen kuitenkaan. Jos olet hoitoalla on aivan varmaa että saat osa-aikatyötä millä rahoittaa elämä, olkoon se sitten määräaikaistakin. Jos olisin tilanteessasi keskittyisin pääsykokeisiin ja miettisin päästyäni miten toimia.
- Merja
Opintovapaata voi tosiaan saada 12 kuukautta. Suunnittelin että ekana ja tokana opintovuonna ottaisin opintovapaata 9 kuukautta (18 kuukautta yhteensä) ja loput opintovapaasta (6 kk) ottaisin kolmantena vuonna, minkä jälkeen ottaisin lopputilin vanhasta työstäni.
Varmasti jotain osa-aikatyötä saisin, mutta olisi niin helppoa pysyä vanhassa työssä. Olen röntgenhoitaja eli ei ole helppoa löytää röntgenhoitajana pääasiallisia viikonlopputöitä. Ja jos teen opiskelun ohessa muita kuin ammattiini liittyviä töitä, niin palkka varmasti laskee paljon. Siksi yritän selvittää osittaista opintovapaata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167220- 1992607
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1112264En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761628Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911129- 451044
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va461019- 99961
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6773- 46773