Kun sinä vaikutat olevan perillä noista moottoreista ,nin oletko nähnyt sellaista vanhaa "maamoottoria" joilla on joskus aikanaan pyöritetty esim puimakonetta ym?
Se oli kait diisseli käyttöinen ja siinä
oli joku hehkutettava kuula,joka piti ensin lämmittää,jotta sen sai käymään.
Käytiin kerran katsomassa sellaista yhdessä vanhassa talossa,jossa oli kaikkea tosi mielenkiintoista,mutta oli lauantai ilta ja oltii sen verran "kaasuissa" niin ei jäänyt kaikki mieleen,mitä omistaja jutteli.
kysymys
4
1023
Vastaukset
- Arv.ttaja
>Kun sinä vaikutat olevan perillä noista moottoreista ,
>nin oletko nähnyt sellaista vanhaa "maamoottoria" joilla on
>joskus aikanaan pyöritetty esim puimakonetta ym?
Perillä ja perillä - hmmmh, no jaa...
Kyllä kuulasytytysmoottori tuttu on: vanhojen koneiden päivillä sellaisia näkee nykyään vaikka joka kesä, kaunis kiitos kaikille harrastajille!
:o)
Tämän kirjoittajalla on hallussaan videopätkä, jolla sellainen moottori käynnistetään; siinä hyödynnetään moottorin ns. takapotkua. Moottoria heitetään voimakkaasti haluttua käyntisuuntaa vastaan, jolloin toivon mukaan tapahtuva takasytytys potkaisee moottorin käymään haluttuun suuntaan. Aikalailla taitolaji tuntuu sen käynnistäminen olevan.
--- sitroen.
hehkukuulamoottori. Joskus kutsuttu myös puolidieselmoottoriksi.
Mitä halusit tietää siitä? - Tiiseli
sitroen. kirjoitti:
hehkukuulamoottori. Joskus kutsuttu myös puolidieselmoottoriksi.
Mitä halusit tietää siitä?Tässä oikea puolidiesel, Waukesha-Hesselman moottori:
http://www.geocities.com/Heartland/Fields/3614/diesel.html
Siinä esimerkki siitä, että ei ole mitään uutta auringon alla: suoraruiskutteinen bensiinimoottori viime vuosisadan alkupuolelta...
- diplinssi
Maamoottorien tekniikkaan voit tutustua osoitteessa
http://www.student.oulu.fi/~turytky/maam/
Maamoottoreita oli siis mitä erilaisimpia tulpalla ja ilman, mutta kuulasytytysmoottorissa periaate oli:
Sylinterin kannessa huonosti jäähdytetty kohta, jossa ruuvin alla kuula. Kuula kuumennettiin puhalluslampulla, kuula ja ruuvi paikalleen, bensiinillä alkuun ja lämmettyään vaihdettiin petroolitankille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as593166Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232964- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582548Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482530On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078