Turbo hajosi!!!

e39 530D

Noniin, kesken tavallisen kiihdytyksen Haukilahden rampilta Länsiväylälle yhtäkkiä tussahti tehot alas. Auto nilkuttamalla erimerkin merkkiliikkeeseen jossa sanoivat huoltomiehet että turbo menee vaihtoon. Veikkasivat että tulee maksamaan töineen sen 1500 euroa suunnilleen. Autolla ajettu vain 162 tkm.

Oli sitten viimene diiseliBemu meidän perheessä...Että sapettaa!

36

18843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turboja

      1) Ei se BMW itse niitä turboja valmista. Että ostitpa minkä turbon hyvänsä, se Turbo menee ajallaan rikki, ja halpaa se ei ole.
      2) Turbot laakeroidaan hyvin usein alle 200tkm kohdalla. Todella hellässä käytössä voi kyllä kestää 250tkm, mutta silloin jo yleensä on sen verran väljä, ettei sieltä uuden tehoja irtoa.
      3) Oletko itse ajanut 162tkm autolla, vai tuonut saksasta "162tkm" ajetun auton?

      • Turbovaari

        Turbo kestää auton iän, minulla on ollut useita turbodieseleitä joista kahdella edellisellä ajoin kummallakin yli 400 tuhatta. Ei mennyt turbot eikä hävinneet tehot. Kumpikin on edelleen ajossa ja täysin kunnossa. Nykyisellä ajettu 150 tuhatta ja ei mitään vaivoja. Kaikki nämä olleet PSA-dieseleitä, turbot joko Garret tai KKK-merkkisiä. Puhutaan mitä puhutaan, niin vanhat opit turbon kestoon on edelleen voimassa. Ei rasiteta heti käynnistyksen jälkeen ja jäähdytellään tyhjäkäynnillä hetki ajon jälkeen. Ja pidetään hyvät öljyt koneessa, niin kyllä kestää. Siitä sinun BMW:stä on todennäköiseti mennyt ilmamassamittari eikä turbo. Varo etteivät korjaamolla vedä höplästä.


      • e39 530D
        Turbovaari kirjoitti:

        Turbo kestää auton iän, minulla on ollut useita turbodieseleitä joista kahdella edellisellä ajoin kummallakin yli 400 tuhatta. Ei mennyt turbot eikä hävinneet tehot. Kumpikin on edelleen ajossa ja täysin kunnossa. Nykyisellä ajettu 150 tuhatta ja ei mitään vaivoja. Kaikki nämä olleet PSA-dieseleitä, turbot joko Garret tai KKK-merkkisiä. Puhutaan mitä puhutaan, niin vanhat opit turbon kestoon on edelleen voimassa. Ei rasiteta heti käynnistyksen jälkeen ja jäähdytellään tyhjäkäynnillä hetki ajon jälkeen. Ja pidetään hyvät öljyt koneessa, niin kyllä kestää. Siitä sinun BMW:stä on todennäköiseti mennyt ilmamassamittari eikä turbo. Varo etteivät korjaamolla vedä höplästä.

        ilmamassamittari varmaankaan kun se vaihdettiin 30 tkm sitten! En ole rääkännyt konetta koskaan,ja yleensä käytän sitä vielä 5-10 sekuntia ajon jälkeen tyhjäkäynnillä varmuuden vuoksi vaikka manuaalin mukaan ei tarvitse käyttää tyhjällä yhtään ajon jälkeen koska voitelu pelaa vaikka kone on sammutettu kun turbo vielä pyörii.
        Tää on saksan tuonti(autofirmalta) ja huoltokirjalla.On myös alkuperäinen avain.

        Taidanpa laitattaa auton vaan kuntoon ja myydä samantien, ei paljon enää kiinnosta maksaa melkein 10 000 mummonmarkkaa osasta josta ei tiedä millon se edes laukeaa seuraavan kerran kesken ajon,harmi kun muuten ollut ihan hyvä auto kaikinpuolin. Tätä ennen olen omistanut 2 bensa Bemua ja niihin olin ollut tyytyväinen(vain tavallisia huolto-osia meni),kai se vaan menee niin että se mitä ei ole ei voi mennä rikki.


      • kestää

        ainakin d5 volvon turbo meni yli 300tkm ennenku rupes öljyä vuotamaan=> turbo vaihtoon, uusi 700€


      • tuo
        e39 530D kirjoitti:

        ilmamassamittari varmaankaan kun se vaihdettiin 30 tkm sitten! En ole rääkännyt konetta koskaan,ja yleensä käytän sitä vielä 5-10 sekuntia ajon jälkeen tyhjäkäynnillä varmuuden vuoksi vaikka manuaalin mukaan ei tarvitse käyttää tyhjällä yhtään ajon jälkeen koska voitelu pelaa vaikka kone on sammutettu kun turbo vielä pyörii.
        Tää on saksan tuonti(autofirmalta) ja huoltokirjalla.On myös alkuperäinen avain.

        Taidanpa laitattaa auton vaan kuntoon ja myydä samantien, ei paljon enää kiinnosta maksaa melkein 10 000 mummonmarkkaa osasta josta ei tiedä millon se edes laukeaa seuraavan kerran kesken ajon,harmi kun muuten ollut ihan hyvä auto kaikinpuolin. Tätä ennen olen omistanut 2 bensa Bemua ja niihin olin ollut tyytyväinen(vain tavallisia huolto-osia meni),kai se vaan menee niin että se mitä ei ole ei voi mennä rikki.

        1500 ole ns. premium merkissä pahakaan korjauslasku. Ei noi korjauskulut voi yllätyksenä tulla tai sitten on ostanut ihan väärän auton.


      • Kra
        e39 530D kirjoitti:

        ilmamassamittari varmaankaan kun se vaihdettiin 30 tkm sitten! En ole rääkännyt konetta koskaan,ja yleensä käytän sitä vielä 5-10 sekuntia ajon jälkeen tyhjäkäynnillä varmuuden vuoksi vaikka manuaalin mukaan ei tarvitse käyttää tyhjällä yhtään ajon jälkeen koska voitelu pelaa vaikka kone on sammutettu kun turbo vielä pyörii.
        Tää on saksan tuonti(autofirmalta) ja huoltokirjalla.On myös alkuperäinen avain.

        Taidanpa laitattaa auton vaan kuntoon ja myydä samantien, ei paljon enää kiinnosta maksaa melkein 10 000 mummonmarkkaa osasta josta ei tiedä millon se edes laukeaa seuraavan kerran kesken ajon,harmi kun muuten ollut ihan hyvä auto kaikinpuolin. Tätä ennen olen omistanut 2 bensa Bemua ja niihin olin ollut tyytyväinen(vain tavallisia huolto-osia meni),kai se vaan menee niin että se mitä ei ole ei voi mennä rikki.

        Kun itellä samanlainen auto 9/99 ajettu nyt 210 thkm. Ei ongelmia turbon kanssa.
        Tuosta edellisestä ei käynyt ilmi, että onko kyseessä lastutettu kone vaiko vakio.

        Lentsikoiden kanssa olen oppinut jo kauan aikaa sitten, että lämmityskäytöt ja jäähdytyskäytöt tarvii aina tehdä huolellisesti, niin ei koneet eikä turbiinit pauku ennen aikojaan.

        Terminologiaa:........ilmamassamittari....???

        Miksi ilmamassamittainta kutsutaan yleisesti väärin ilmamassamittariksi?

        Ainoat mittarit ovat siellä auton sisällä mittaritaulussa eikä konehuoneessa!

        Saman tason nimityksiä kuin ennen kaasutin ja kaasuttaja.


      • sanamulkkaaja
        Kra kirjoitti:

        Kun itellä samanlainen auto 9/99 ajettu nyt 210 thkm. Ei ongelmia turbon kanssa.
        Tuosta edellisestä ei käynyt ilmi, että onko kyseessä lastutettu kone vaiko vakio.

        Lentsikoiden kanssa olen oppinut jo kauan aikaa sitten, että lämmityskäytöt ja jäähdytyskäytöt tarvii aina tehdä huolellisesti, niin ei koneet eikä turbiinit pauku ennen aikojaan.

        Terminologiaa:........ilmamassamittari....???

        Miksi ilmamassamittainta kutsutaan yleisesti väärin ilmamassamittariksi?

        Ainoat mittarit ovat siellä auton sisällä mittaritaulussa eikä konehuoneessa!

        Saman tason nimityksiä kuin ennen kaasutin ja kaasuttaja.

        Taikka liikeenteenjakaja ja liikenteenjaotin.


      • Ricracing
        Kra kirjoitti:

        Kun itellä samanlainen auto 9/99 ajettu nyt 210 thkm. Ei ongelmia turbon kanssa.
        Tuosta edellisestä ei käynyt ilmi, että onko kyseessä lastutettu kone vaiko vakio.

        Lentsikoiden kanssa olen oppinut jo kauan aikaa sitten, että lämmityskäytöt ja jäähdytyskäytöt tarvii aina tehdä huolellisesti, niin ei koneet eikä turbiinit pauku ennen aikojaan.

        Terminologiaa:........ilmamassamittari....???

        Miksi ilmamassamittainta kutsutaan yleisesti väärin ilmamassamittariksi?

        Ainoat mittarit ovat siellä auton sisällä mittaritaulussa eikä konehuoneessa!

        Saman tason nimityksiä kuin ennen kaasutin ja kaasuttaja.

        Näin minäkin muistelin että turbon kanssa pitää olla huolellinen.
        Tosin moderni BMW tech jälkijäähdyttää yms...

        Mutta kyllä Suomessakin tulee olemaan paljon tosi kalliita moottorikorjauksia/-vaihtoja näiden chippi tuunausten takia.

        Vieläkin, harva luulee ettei tehojen cip turbolla nosto 30-50% rasita mm. metalliurgiaa, jarruja, laatikkoa ja tieliikenteen uhritilastoja.


      • mieltä,
        Turbovaari kirjoitti:

        Turbo kestää auton iän, minulla on ollut useita turbodieseleitä joista kahdella edellisellä ajoin kummallakin yli 400 tuhatta. Ei mennyt turbot eikä hävinneet tehot. Kumpikin on edelleen ajossa ja täysin kunnossa. Nykyisellä ajettu 150 tuhatta ja ei mitään vaivoja. Kaikki nämä olleet PSA-dieseleitä, turbot joko Garret tai KKK-merkkisiä. Puhutaan mitä puhutaan, niin vanhat opit turbon kestoon on edelleen voimassa. Ei rasiteta heti käynnistyksen jälkeen ja jäähdytellään tyhjäkäynnillä hetki ajon jälkeen. Ja pidetään hyvät öljyt koneessa, niin kyllä kestää. Siitä sinun BMW:stä on todennäköiseti mennyt ilmamassamittari eikä turbo. Varo etteivät korjaamolla vedä höplästä.

        kyllä turbolla pitää 500tkm päästä. Itsellä 480tkm ajettu, ei BMW, eikä ole ollut turbo ongelmia. Tiedän myös ainakin kaksi diesel BMW:tä, joilla on ajettu lähes 500tkm, ilman turbo-ongelmia. Täytynee olla jonkinlainen "valmistusvika" turbossa jos menee noilla kilometreillä. Tai vika on jossakin muualla.


      • valmistusvika
        mieltä, kirjoitti:

        kyllä turbolla pitää 500tkm päästä. Itsellä 480tkm ajettu, ei BMW, eikä ole ollut turbo ongelmia. Tiedän myös ainakin kaksi diesel BMW:tä, joilla on ajettu lähes 500tkm, ilman turbo-ongelmia. Täytynee olla jonkinlainen "valmistusvika" turbossa jos menee noilla kilometreillä. Tai vika on jossakin muualla.

        Jos tiedän 10 turboa jotka on vaihdettu alle 300tkm kohdalla, niin onko näissä kaikissa valmistusvika?
        Oletko itse ajanut tuon 480tkm uudesta saakka, että tiedät ihan varmasti ettei turboa ole vaihdettu ennen, vai ei vaan sattunut silmään kuittia edelliseltä omistajalta että turbo olisi vaihdettu?

        Remmiahtimille kauttaaltaan luvataan pidempi takuu (160tkm) kuin turboille, ja nekään ei kestä 500 tonnia kuin yksittäistapauksissa. Luonnollisesti luvataan, koska laakerit pääsevät paljon vähemmällä, ja toleranssivaatimukset eivät ole yhtä kovat, mutta työstötekniikka on silti yhtä tarkkaa.

        Uskallan väittää, että yhdeksän kymmenestä turbosta ei kestä 500tkm suomen olosuhteissa, ja tuskin muuallakaan.


      • BMW:
        valmistusvika kirjoitti:

        Jos tiedän 10 turboa jotka on vaihdettu alle 300tkm kohdalla, niin onko näissä kaikissa valmistusvika?
        Oletko itse ajanut tuon 480tkm uudesta saakka, että tiedät ihan varmasti ettei turboa ole vaihdettu ennen, vai ei vaan sattunut silmään kuittia edelliseltä omistajalta että turbo olisi vaihdettu?

        Remmiahtimille kauttaaltaan luvataan pidempi takuu (160tkm) kuin turboille, ja nekään ei kestä 500 tonnia kuin yksittäistapauksissa. Luonnollisesti luvataan, koska laakerit pääsevät paljon vähemmällä, ja toleranssivaatimukset eivät ole yhtä kovat, mutta työstötekniikka on silti yhtä tarkkaa.

        Uskallan väittää, että yhdeksän kymmenestä turbosta ei kestä 500tkm suomen olosuhteissa, ja tuskin muuallakaan.

        Määrittää esim. öljyille että ne ovat "life time". Tätä aikaa on jossain tarkennettu niin että se tarkoittaa 200tkm. Itse vetoaisin tähän ja vaatisin että kyllä sen turbonkin täytyy kestää "life time" kun kyseessä ei kuitenkaan ole jarrupaloihin, alustan niveliin tms. verrattavissa oleva kulutusosa. Ihan ensimmäisenä kuitenkin yhteys maahantuojaan. Saattavat hyvinkin tulla vastaan kun noilla kilometreillä on paukahtanut. Sitten voi olla yhteydessä kuluttajaneuvojaan, joka osaa varmasti aika suoralta kädeltä sanoa mitä kannattaa tehdä, tai tehdä vaikka haastehakemuksen käräjäoikeuteen. Kai nyt jokaisella järkevällä ihmisellä oikeusturvavakuutus on. Siellähän se viimeistään selviää kuka maksaa ja turha sitä on pelätä. Itse en varmasti nielisi suosiolla jos noin vähän ajetusta autosta turbo kilahtaa.


      • turboton
        BMW: kirjoitti:

        Määrittää esim. öljyille että ne ovat "life time". Tätä aikaa on jossain tarkennettu niin että se tarkoittaa 200tkm. Itse vetoaisin tähän ja vaatisin että kyllä sen turbonkin täytyy kestää "life time" kun kyseessä ei kuitenkaan ole jarrupaloihin, alustan niveliin tms. verrattavissa oleva kulutusosa. Ihan ensimmäisenä kuitenkin yhteys maahantuojaan. Saattavat hyvinkin tulla vastaan kun noilla kilometreillä on paukahtanut. Sitten voi olla yhteydessä kuluttajaneuvojaan, joka osaa varmasti aika suoralta kädeltä sanoa mitä kannattaa tehdä, tai tehdä vaikka haastehakemuksen käräjäoikeuteen. Kai nyt jokaisella järkevällä ihmisellä oikeusturvavakuutus on. Siellähän se viimeistään selviää kuka maksaa ja turha sitä on pelätä. Itse en varmasti nielisi suosiolla jos noin vähän ajetusta autosta turbo kilahtaa.

        turbo todellakin on kuluva osa. maahantuojilla ei todellakaan ole mitään vastuuta noista itse saksasta tuoduista autoista. 1500€ turbon vaihdosta ei le kummoinen hinta kun sitä miettii sen auton hinnan rinnalla


      • perusteella...
        turboton kirjoitti:

        turbo todellakin on kuluva osa. maahantuojilla ei todellakaan ole mitään vastuuta noista itse saksasta tuoduista autoista. 1500€ turbon vaihdosta ei le kummoinen hinta kun sitä miettii sen auton hinnan rinnalla

        ...kaikki osat ovat kuluvia eikä asia noin mene. Kaikki Bemarit on tuotu Saksasta ja maahantuojan velvollisuus on todellakin vastata yksityishenkilön omaan käyttöön tuomasta autosta. Olen kysynyt asiaa myös Suomen BMW:ltä ja minulla on heidän kirjallinen myöntävä vastauksensa. Sitä en tiedä korvaako turbon hajoamista noin vanhasta autosta mutta minä ainakin kysyisin. Se kun ei maksa mitään.


      • vaihtaminen
        e39 530D kirjoitti:

        ilmamassamittari varmaankaan kun se vaihdettiin 30 tkm sitten! En ole rääkännyt konetta koskaan,ja yleensä käytän sitä vielä 5-10 sekuntia ajon jälkeen tyhjäkäynnillä varmuuden vuoksi vaikka manuaalin mukaan ei tarvitse käyttää tyhjällä yhtään ajon jälkeen koska voitelu pelaa vaikka kone on sammutettu kun turbo vielä pyörii.
        Tää on saksan tuonti(autofirmalta) ja huoltokirjalla.On myös alkuperäinen avain.

        Taidanpa laitattaa auton vaan kuntoon ja myydä samantien, ei paljon enää kiinnosta maksaa melkein 10 000 mummonmarkkaa osasta josta ei tiedä millon se edes laukeaa seuraavan kerran kesken ajon,harmi kun muuten ollut ihan hyvä auto kaikinpuolin. Tätä ennen olen omistanut 2 bensa Bemua ja niihin olin ollut tyytyväinen(vain tavallisia huolto-osia meni),kai se vaan menee niin että se mitä ei ole ei voi mennä rikki.

        pikku homma. Sen takia ei kannata autoa vaihtaa. Vaihdoin juuri saabiin, uusi turbo maksoi 600e. vaihtoon meni parituntia öljyt pakkasnesteet. Ei bemariin sen kummempi homma.


      • Kuultua
        Turbovaari kirjoitti:

        Turbo kestää auton iän, minulla on ollut useita turbodieseleitä joista kahdella edellisellä ajoin kummallakin yli 400 tuhatta. Ei mennyt turbot eikä hävinneet tehot. Kumpikin on edelleen ajossa ja täysin kunnossa. Nykyisellä ajettu 150 tuhatta ja ei mitään vaivoja. Kaikki nämä olleet PSA-dieseleitä, turbot joko Garret tai KKK-merkkisiä. Puhutaan mitä puhutaan, niin vanhat opit turbon kestoon on edelleen voimassa. Ei rasiteta heti käynnistyksen jälkeen ja jäähdytellään tyhjäkäynnillä hetki ajon jälkeen. Ja pidetään hyvät öljyt koneessa, niin kyllä kestää. Siitä sinun BMW:stä on todennäköiseti mennyt ilmamassamittari eikä turbo. Varo etteivät korjaamolla vedä höplästä.

        Saksan tuonti WV. Meni turbo ja kansi. Samalta tehtaalta tulee moneen autoon turbot keskieuroopasta. Ei ne ikuisia kestä. Puheet 200 000 ja vaihto on kyllä aika normaalia. Ajotapa ym, ratkaisee.


    • asentaja..

      Hyvin yleinen ilmiö pakkasten saavuttua.
      Useissa tuontibemuissa käynyt samoin.
      Turbon siivet ei kestä liian suuria lämpötilan vaihteluita. Myös kannentiivisteet paukkuneet.

      • sentään

        "suomibemut" kestää.
        Ne kun on uudesta saakka tottuneet koviin lämpötilanvaihteluihin...


      • Eskon Isä
        sentään kirjoitti:

        "suomibemut" kestää.
        Ne kun on uudesta saakka tottuneet koviin lämpötilanvaihteluihin...

        Eikös siellä Munchenissä tuotantolinjalla ole suomalainen asentaja tekemässä suomiautot. Niihin laitetaan isompi akku, vahvempi laturi, parempi turbo ja kaikkea muuta pikku kivaa.

        Sillä asentajalla on kolmeksi päiväksi vuodessa töitä koska siinä ajassa linja läpäisee Suomeen menevän menekin. Siis ne alkuperäiset suomiautot.


    • innocent-bystander

      Valitettavasti tuo ei ole mitenkään ainutlaatuista. Vaikka itse olisit ajanut hissukseen, et voi tietää edeltäjän ajokulttuuria.
      Itsellä ollut 110 ajettu E60 (530d) ja siinä kyllä alkoi olemaan aika lailla öljytihkumista imuputkien liitoksista.
      Nykyinen 141 ajettu, turbo oli vaihdettu 130 tuhannessa.
      Turbo menee tosi äkkiä, jos vetää pitkän siivun haipakkaa, sitten rastettelle ja heti kone sammuksiin. Pari tuollaista ja se on siinä.
      Itselle ei tulisi mieleenkään, mutta, jos oli uusi firman auto, enpä tiedä...

    • Ricracing

      ...varmaankin mutta kun turbo on korjattu se sitten kestääkin auton loppuiän.

      Aikoinaan BMW Power nimerkillä postitin tänne muuan Tuulilasi-lehden nettikeskusteluista löytämäni taksikuskin jutun E39 530d turboista, olisko ollut noin 2 vuotta sitten.

      Eli vanhemmissa E39:ssä turbot eivät oikein kestäneet juuri tuota 150 tkm enempää mutta hänen -02 530d:llä oli jo ajettu yli 300 tkm ilman mitään ongelmia.

      Tekniikka kehittyy!

      • ainakaa

        eipähän ainakaan mulla oo turpoja menny ikinä. niin raskaasta kalustosta kuin henkilöautoistakaan. peeämvee on aina peeämvee. (saissen)


    • eipä ole...

      ...paha hinta! Saako oikeasti noin halvalla? Itse en miettisi hetkeäkään jos auto muuten on hyvä. Kuntoon vaan. Mikään auto ei ole ikuinen ja jos kerran kymmeneen vuoteen palaa 1500 niin enpä hirveästi valittaisi.

      • alkup.ihmettelijä

        siis toisen merkin merkkiliikkeen huoltajan arvio, Bemun maahantuojan hinnoittelun kokemuksesta tietäen tulee aika paljon BMW"lisää" tohon hintaan vielä päälle..

        Huom,autohan ei ole 10 vuotias,vaan vasta 6 vuotias(juuri ja juuri kun vuosi on juuri vaihtunut) ja vähän ajettu vieläpä dieseliksi kn yleensä näillä on ajettu helposti 300tkm:nkin.. Mun mielestä toi on aika suolanen lisä autoilun kustannuksiin tollanen turbon vaihto (omalla ajomäärällä laskien tuosta missä se nyt laukesi,niin turbo tulee laukeamaan vajaan viiden vuoden jälkeen uudestaan). Kymmenessä vuodessa (jonka verran yleensä olen autoilla ajanut ennen vaihtoa uudempaan) 20 000 mummonmarkkaa pelkistä turbolaskuista on kyllä aika paljon.. Johan sillä ostaa jo bensaa bensamalliin(kun huomio vielä vuotuisen dieselveron) paljon eikä ahtimet ainakaan pauku.

        No saas nähdä,tosiaan nyt kun siihen uusi ahdin laitetaan,niin voisi olettaa että kestäisi sen pari vuotta tyylikkäästi,toisaalta autosta voisi saada paremman hinnan jos myisi uudella turbolla. Katotaan nyt vähän ensin että mitä ne merkkiliikkeessä sanoo rempan hinnaksi. Ainiin,ei ole viritetty mitenkään,tämä on se 190 hv versio tästä 3 litrasesta koneesta,vanhassa taisi olla 184 hv.


      • Kiinnostaa tietää
        alkup.ihmettelijä kirjoitti:

        siis toisen merkin merkkiliikkeen huoltajan arvio, Bemun maahantuojan hinnoittelun kokemuksesta tietäen tulee aika paljon BMW"lisää" tohon hintaan vielä päälle..

        Huom,autohan ei ole 10 vuotias,vaan vasta 6 vuotias(juuri ja juuri kun vuosi on juuri vaihtunut) ja vähän ajettu vieläpä dieseliksi kn yleensä näillä on ajettu helposti 300tkm:nkin.. Mun mielestä toi on aika suolanen lisä autoilun kustannuksiin tollanen turbon vaihto (omalla ajomäärällä laskien tuosta missä se nyt laukesi,niin turbo tulee laukeamaan vajaan viiden vuoden jälkeen uudestaan). Kymmenessä vuodessa (jonka verran yleensä olen autoilla ajanut ennen vaihtoa uudempaan) 20 000 mummonmarkkaa pelkistä turbolaskuista on kyllä aika paljon.. Johan sillä ostaa jo bensaa bensamalliin(kun huomio vielä vuotuisen dieselveron) paljon eikä ahtimet ainakaan pauku.

        No saas nähdä,tosiaan nyt kun siihen uusi ahdin laitetaan,niin voisi olettaa että kestäisi sen pari vuotta tyylikkäästi,toisaalta autosta voisi saada paremman hinnan jos myisi uudella turbolla. Katotaan nyt vähän ensin että mitä ne merkkiliikkeessä sanoo rempan hinnaksi. Ainiin,ei ole viritetty mitenkään,tämä on se 190 hv versio tästä 3 litrasesta koneesta,vanhassa taisi olla 184 hv.

        Oletko laskeskellut, että nyt kun tuo turbo hajosi, ja jos kohta hajoaa ne 400 euron suuttimet, niin millä kilometreillä tuo 530d tulee halvemmaksi, kuin 530i?


      • kysynyt...
        alkup.ihmettelijä kirjoitti:

        siis toisen merkin merkkiliikkeen huoltajan arvio, Bemun maahantuojan hinnoittelun kokemuksesta tietäen tulee aika paljon BMW"lisää" tohon hintaan vielä päälle..

        Huom,autohan ei ole 10 vuotias,vaan vasta 6 vuotias(juuri ja juuri kun vuosi on juuri vaihtunut) ja vähän ajettu vieläpä dieseliksi kn yleensä näillä on ajettu helposti 300tkm:nkin.. Mun mielestä toi on aika suolanen lisä autoilun kustannuksiin tollanen turbon vaihto (omalla ajomäärällä laskien tuosta missä se nyt laukesi,niin turbo tulee laukeamaan vajaan viiden vuoden jälkeen uudestaan). Kymmenessä vuodessa (jonka verran yleensä olen autoilla ajanut ennen vaihtoa uudempaan) 20 000 mummonmarkkaa pelkistä turbolaskuista on kyllä aika paljon.. Johan sillä ostaa jo bensaa bensamalliin(kun huomio vielä vuotuisen dieselveron) paljon eikä ahtimet ainakaan pauku.

        No saas nähdä,tosiaan nyt kun siihen uusi ahdin laitetaan,niin voisi olettaa että kestäisi sen pari vuotta tyylikkäästi,toisaalta autosta voisi saada paremman hinnan jos myisi uudella turbolla. Katotaan nyt vähän ensin että mitä ne merkkiliikkeessä sanoo rempan hinnaksi. Ainiin,ei ole viritetty mitenkään,tämä on se 190 hv versio tästä 3 litrasesta koneesta,vanhassa taisi olla 184 hv.

        ...merkkiliikkeen tai kuluttajaneuvojan kantaa minkä verran turbon on kestettävä käyttöä? Sanoisin että tämä tapaus on siinä ja siinä mutta voi hyvinkin "takuu" korvata. Eikös noiden suhteen olla hyvinkin joustavia kun kerran kyse on selvästi tyyppiviasta. Uusi turbo voi hyvinkin olla erilainen ja kestävämpi. Sitäpaitsi sillä on ainakin se kahden vuoden takuu ja suomalainenhan maksaa mistä vaan enemmän jos on edes joku takuu voimassa.


    • kalle matin poika kökkölä

      semmosta se on kun ostetaan kalliita autoja ja niillä ajetaan. olipa kerran 50 tonnin volvo, johon alle 100 tonnissa vaihdettiin laakereita, tyhjäkäyntiä säätävä komponentti ja takajarrut. onneksi meni koko tyhjäkäynnin säädön homma goodwilliin, muuten lasku olisi ollut 700 euroa. sama kuin yksi tietämäni tdi audi , joka 150 tonnissa oli huollossa ja ilmastoinnin korjauksessa ja lasku oli 2500 euroa. että ei se halpaa ole. ja joutuuhan noissa tdi-koneissa vag-autoissa vaihtamaan nokkahihnojakin 90 tonnin välein, lasku 500 ja ylitte.

      vähän ihmetyttää kyllä mutta minkäs teet. kannattaa vain ottaa työsuhdeautona tuollaiset vehkeet tai olla muutoin hyvissä varoissa. kyllä vituttaisi maksella tuollaisia laskuja, 1500 eurolla menee jo kahdeksi viikoksi aruballe makaamaan! monta aamua saa herätä ja duunissa viettää monen monituista päivää tuollaisten laskujen eteen. ja vain siksi että auto kulkee ehjänä paikasta toiseen. että jos ei autossa joudu viettämään aikaa tunteja päivässä niin kannattaa vain hommata joku yksinkertaista tekniikkaa oleva mazda tai volkkari ja tyytyä sellaiseen. riittää kun kerran vuodessa huoltaa 300 eurolla ja myöhemmin voi vain vaihdattaa öljyt ei-merkkiliikkeessä vielä halvemmalla. jos osuu käsiin todella ongelmallinen yksilö niin aina voi vaihtaa uuteen muutaman tonnin välirahalla, muuten ajelee viitisen vuotta vähillä murheilla. mutta ku n aina pitää kilpailla sosiaalisissa kuvioissa ja ostaa hienompaa mihin varat riittää. sellasta se sitten on.

      • niin...

        ...ei ole halpaa? Onko tuo sitten muka kallista? Kuinka muka 1500 riittää Aruballe kahdeksi viikoksi? Ensinnäkään sillä ei saa edes lentolippuja jos ei suostu lentämään economyssä eikä kai kukaan ole niin hullu että sikaosastossa tuollaisen lenkin heittää? Toisekseen Aruba on sen verran hinnakas paikka että mitään säällistä hotellia tuolla rahalla ei ainakaan saa eikä sillä myöskään kahta viikkoa elä. Et ole tainnut käydä Aruballa, vai mitä?

        Kysymys ei ole sosiaalisista kuvioista. Tykkään BMW:n ajo-ominaisuuksista. Niitä ei ole Mazdassa tai Volkkarissa. Maksaako? Tottakai, mitä sitten? Kai sen nyt jokainen ostaessaan tietää tai jos ei tiedä niin sitten ei ole varaa.


      • kalle kehveli
        niin... kirjoitti:

        ...ei ole halpaa? Onko tuo sitten muka kallista? Kuinka muka 1500 riittää Aruballe kahdeksi viikoksi? Ensinnäkään sillä ei saa edes lentolippuja jos ei suostu lentämään economyssä eikä kai kukaan ole niin hullu että sikaosastossa tuollaisen lenkin heittää? Toisekseen Aruba on sen verran hinnakas paikka että mitään säällistä hotellia tuolla rahalla ei ainakaan saa eikä sillä myöskään kahta viikkoa elä. Et ole tainnut käydä Aruballa, vai mitä?

        Kysymys ei ole sosiaalisista kuvioista. Tykkään BMW:n ajo-ominaisuuksista. Niitä ei ole Mazdassa tai Volkkarissa. Maksaako? Tottakai, mitä sitten? Kai sen nyt jokainen ostaessaan tietää tai jos ei tiedä niin sitten ei ole varaa.

        no yhden hengen matkan saa alkaen about 1500 aruballe 2 vkoa tai 10 vrk. pilkuttamiset sikseen, tarkoitus oli vain kuvata summan suuruusluokkaa. yhtä hyvin voisi sanoa että rikki menneen turbon hinnalla voisi ostaa uuden tietokoneen tai viedä vaimon ja itsensä 15 kertaa ulos syömään.

        mutta mitäpä noista, kukin tavallaan, ja kuntoonhan tuo on laitettava kun kerran rikki on mennyt. huonoa tuuria vain, ei voi mitään. tarkoitus oli kuitenkin vain havainnollistaa, että yllättäviä ja kalliita vikoja voi tulla autoihin. tuo tietysti oli jo lähemmäs 200 tonnia ajettu, mutta kuitenkin. on se minusta erikoista, että ostaa 50 tonnilla henkilöauton ja siitä on 100 tuhannessa kilometrissä osat siinä jamassa että tyhjäkäynti seilaa kuin vanhassa mossessa ja korjaaminen maksaa lähemmäs 1000 euroa. tämä nyt esimerkkinä siitä yhdestä aiemmin mainitusta volvosta.

        jos tykkää ajo-ominaisuuksista niin sitten se maksaa. ilmeisesti se ei sinulle ollut ongelma, hyvä niin sitten. mitä sitä sitten suotta tulla tänne suremaan, kun nyt kuitenkin mainitsit että on viimeinen dieselbemari. osta sitten seuraavaksi vaparibensabemari.


      • huono...
        kalle kehveli kirjoitti:

        no yhden hengen matkan saa alkaen about 1500 aruballe 2 vkoa tai 10 vrk. pilkuttamiset sikseen, tarkoitus oli vain kuvata summan suuruusluokkaa. yhtä hyvin voisi sanoa että rikki menneen turbon hinnalla voisi ostaa uuden tietokoneen tai viedä vaimon ja itsensä 15 kertaa ulos syömään.

        mutta mitäpä noista, kukin tavallaan, ja kuntoonhan tuo on laitettava kun kerran rikki on mennyt. huonoa tuuria vain, ei voi mitään. tarkoitus oli kuitenkin vain havainnollistaa, että yllättäviä ja kalliita vikoja voi tulla autoihin. tuo tietysti oli jo lähemmäs 200 tonnia ajettu, mutta kuitenkin. on se minusta erikoista, että ostaa 50 tonnilla henkilöauton ja siitä on 100 tuhannessa kilometrissä osat siinä jamassa että tyhjäkäynti seilaa kuin vanhassa mossessa ja korjaaminen maksaa lähemmäs 1000 euroa. tämä nyt esimerkkinä siitä yhdestä aiemmin mainitusta volvosta.

        jos tykkää ajo-ominaisuuksista niin sitten se maksaa. ilmeisesti se ei sinulle ollut ongelma, hyvä niin sitten. mitä sitä sitten suotta tulla tänne suremaan, kun nyt kuitenkin mainitsit että on viimeinen dieselbemari. osta sitten seuraavaksi vaparibensabemari.

        ...vertaus siis. Aruballe matkustaminen ei muutenkaan auta jos pitää saada Bemariin turbo. Melko typerää verrata mitä jollakin rahalla saisi. Sillä rahalla on ostettava juuri se mitä tarvitsee. Kyllä 1500 eurolla käy vaikka kaksi kertaa Stadissa baarissa mutta ei se turbo silti korjaannu.


    • Kra

      Pettää ennemmin taikka myöhemmin, toivottavasti vasta sitten myöhemmin!

      Tuossa joku loihi lausumaan että se mitä ei ole ei voi rikkoutuakaan. Se on juuri näin tämä asia.

      Suunnilleen samassa suhteessa lisääntyy tekniikkaongelmatkin kun mitä enemmän sitä on tungettu autoon, ellei sitten laatutasoa nosteta samalla. Mutta nykyisen markkinatalouden luvattuna aikana on jokseenkin pakko tehdä kaikki niin halvalla kuin suinkin, muuten niitä ei osta kukaan. Koska hinta pompsahtaa muuten liian kovaksi.

    • Kallo

      Tilanne luonnollisesti syö miestä, mutta en nyt sitä ala ruotimaan.

      M57:n turbon vaihto ei ole kovin ihmeellinen operaatio ja sen voi kyllä teettää muuallakin kuin merkkiliikkeessä. 5-sarjalaisessa on kuitenkin paremmin tilaa työskennellä kuin 3-sarjalaisessa, jossa toisen puolen moottorin tuenta joudutaan irrottamaan. Ohessa TIS:n vaihto-ohjeet(pdf).

      http://tinyurl.com/yseyp3

      Riippuen turbon kunnosta FIN-Turbosta voi tiedustella elvytysmahdollisuuksia. Tarvittaessa uuden ahtimenkin voi hankkia sieltä.

      http://www.fin-turbo.fi/index.php?id=8
      http://www.fin-turbo.fi/index.php?id=22

      Välijäähdytin kannattaa samalla huuhtoa vastakarvaan esim. löpöllä.
      Oheisesta osakaaviosta löytyvät muutamat uusittavat tiivisteet.

      http://tinyurl.com/2yecbx

    • Nimetön

      Itsellä ajettu 245tkm e39 vm 99 ja ei mitään ongelmaa turbossa

    • MLPO

      Joo ei olisi kannattanut sellaiseen romukasaan seota!;)

    • niin.....

      oletko tehny kaikki auton huollot.. myös turbon..?
      ei se bemarin vika oo ku ei se turbo ole bemarin oma, niinku aiemmin kirjotettiin. ja jos auto on muu ku suomi auto niin se voi olla että sillä on ajettu 100 kertaa maailman ympäri. who knows?! ja tosiaan turbot maksaa, eli siihen kannattaa varautua jo aikasemmin

      • B-man

        On aika kummallinen ajatus että autonvalmistaja ei ole vastuussa niistä osista joita se ei ole itse tehnyt. Nykyään kuitenkin automaailma pyörii aika lailla alihankkijoiden ympärillä ja omaa osavalmistusta on ulkoistettu niin paljon kuin mahdollista. Autotehdas on kuitenkin aina se joka valitsee käytettävän alihankkijan ja asettaa osalle laatuvaatimukset. Se siis voi vaikuttaa osan laatuun juuri niin paljon kuin haluaa ja raaskii maksaa. Siksi autotehdas on vastuussa ihan kaikista osista joita autoon laittaa!


    • 123455

      yhtä oleellista asiaa ei ole mainittu uusissa on uudentyyppiset muuttuvasiipiset ahtimet toisinkun 124 80vm mersussa tai e39 joten niissä ahtimissa ei ole muuta samaa kuin nimi.... ottakaa asioista selvää... ps. e91 320d vm06 turbon huolto 250e-550e riippuen mitä joutuu tekemään. uusi turbo1000-1350e ja työtä osaavalla korjaamolla ei mene kuin max 2h. jos viet bmw:n citroenille huoltoon niin niillä menee työhön vähintään 2x sama aika joten 200e kalliimpi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe