Tiikkikansi on päässyt likaantumaan vuosien varrella. Toiset pesee pelkällä vedellä, toiset käyttää apuna pehmeää harjaa ja kolmannet sotkee mukaan pesuaineita. Tästä jälkimmäisestä vaihtoehdosta kysyn kommentteja, mieluiten kokemuksiin perustuen. Kaverin kaverin muistikuvat vuodelta -82 ei nyt kovin kiinnosta.
Mutta asiaan. Esim. Hallberg-Rassy suosittelee käyttämään Boracol-nimistä homeentorjunta ainetta tiikkikanteen, Hempelillä on Teak Cleaner jne. En halua käyttää aineita, jotka vaativat myös öljyämisen, tarkoitus on hellävaraisesti, mutta tehokkaasti puhdistaa pinta. Hiontaankaan en vielä haluaisi turvautua. Siis kommentteja noista aineista tai muista vastaavista otetaan kiitollisuudella vastaan.
Tiikkikanen pesu
6
2895
Vastaukset
- voi tehdä:
Itse olen hoitanut asian vuosittain siten, että ennen vesillelaskua olen pessyt kannen pehmeällä harjalla ja vedellä, johon olen sekoittanut lorauksen kloriittia joukkoon. Vasta kannen pesun ja huuhtelun jälkeen pesen ja vahaan kyljet.
Tiikki on sen verran öljyinen puulaji, ettei kovin voimakkaita liuottimia kannata käyttää - ellei tosiaan öljyä kantta (en todellakaan suosittele). Klooripitoisten aineiden käyttöä pitäisi välttää veneen ollessa vedessä.
Itse pidän kannesta hieman harmaantuneena. Jotkut haluavat tiikin kirkkaan ja uuden näköiseksi, mutta se ei ole minun mieleeni. - eskom
viimeaikoina pelkästään Mäntysuopaa ja pehmeää harjaa, jolla olen harjannut 45 asteen kulmassa puun syihin nähden. Yhden käsittelyn olen tehnyt keskikesällä ja yhden syksyllä veneen noston yhteydessä. Teak Cleaner ei antanut kalleudestaan huolimatta aikanaan sen parempaa tulosta. Boracol:ista ei ole tietoa. Rassyn oma HR 39 oli myynnissä v.1998 ja sen kansi oli siihen aikaan käsitykseni mukaan käsitelty vetyperoksidilla. Kansi oli heti käsittelyn jälkeen melko valkoinen, eli minusta ruma. Kannesta ei saa kevyellä pesulla uuden näköistä. Raskas pesu sen sijaan kuluttaa vääjäämättä kantta. Tiikkikansi on kulutustavaraa.
- pesuaineita
ei saa käyttää!
Teak kansi on todennäköisesti saumattu Sikaflex®-290 DC -massalla. (katso www.sika.fi Sikaflex®-290 DC). Juuri tätä massaa käytetään veneiden puukansien saumaukseen.
Sikaflex®-290 DC kestää makeaa vettä, merivettä ja vesipohjaisia pesuaineita mutta se ei kestä liuottimia, väkevöityjä happoja, emäs- ja klooripohjaisia puhdistusaineita.
Joten katso, millä peset. Kuten edellinen sanoi:"Sikaflex®-290 DC kestää makeaa vettä, merivettä ja vesipohjaisia pesuaineita mutta se ei kestä liuottimia, väkevöityjä happoja, emäs- ja klooripohjaisia puhdistusaineita".
Tiikkikansi pestään esim. Tolulla, huhdellaan huolellisesti ja käsitellään Boracolilla (katso esim HR-ohje joka löytyy heidän sivuilta).
Boracol löytyy värikaupoista. Se ei ole halpa mutta on hintanssa arvoinen.- piti3
Laituriparlamentti kehui pesseensä Swanin kannen tärpätillä ja jopa öljytahrat lähtivät. Onko kokemuksia tuosta aineesta?
- Gregor S
Olen pessyt tiikkikannen miedolla kloriittiliuoksella ja sitten kannen kuivuttua levittänyt siihen Boracolia, joka estää sammaleen kasvua ja tuntuu estävän jopa lian tarttumista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417999Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432071Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252010- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811607Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 34832