Jos hirsitalossa kosteat tilat on ulkoseinää vasten, kuten yleensä, ja sattuu vaikka silikonisauma ja ksteuseriste vuotamaan, niin mitään tuhoja ei tule, koska hirsiseinä hengittää kosteuden pois rakenteista. Miten muissa taloissa?: NO HOMEHTUUHAN SE VILLASEINÄ AINAKIN!
Hirsitalon kosteat tilat
22
8131
Vastaukset
- vastoin
pieni vuoto hirsiseinään tuhoaa se varmasti.
Tästä syytä sinne pitää muurata kivirakenteiset seinät kosteisiin tiloihin.- älä jauha paskaa kun et tajua!
Saunaan ei ainakaan tarvitse välttämättä muurata, mutta ainahan se parempi on. Toisekseen se kosteus poistuu sen muuratun kiviseinän ja hirren välistä, koska hirsi hengittää!! Mutta muussa kuin hirsitalossa villa vetää homeet!
- juttuja
Ei sinne mitään kiviä tartte muurailla.Toki voi jos mieli tekee mutta ei siitä vaivansa arvoista hyötyä ole.jokamuuta selittää selittää huvikseen tai tietämättömyyttään.
- kph
juttuja kirjoitti:
Ei sinne mitään kiviä tartte muurailla.Toki voi jos mieli tekee mutta ei siitä vaivansa arvoista hyötyä ole.jokamuuta selittää selittää huvikseen tai tietämättömyyttään.
laitan seinät "kivestä" ja saunaan riittää pelkkä hirsi ulkoseinille. Teen kesällä mökin ja noin on kuvissa tällätty, juttelin timpurin kanssa että hyvä on noin.
- ja oikea tapa
juttuja kirjoitti:
on muurata kosteat tilat ja jättää hirsiseinän ja tiiliseinän väliin rako, jonka tuuletuksesta on myös huolehdittava.
Tämä on oikeaoppinen tapa.
Maksaa hieman enemmän, mutta siitä on monia etuja myös.
Reilut 25 vuotta alalla on tämän opettanut.
Siitä huolimatta jokainen tehköön minun puolestani, niinkuin tykkää.
- mökkimann
Eihän hirsitalossakaan kaikki väliseiniä tarvitse hirrestä tehdä. Pesuhuoneen voi useimmiten sijoittaa niin, että siinä on vain yksi ulkoseinä. Loput kolme seinää voi tehdä muuraamalla ja se ulkoseinä voi hyvin olla hirttä ilman mitään sisämuurauksia, kunhan kaikki vesipisteet ovat niillä muuratuilla seinillä.
Samalla lailla saunassa kiuasnurkkaus kannattaa rakentaa muuraamalla ilman mitää takana olevia hirsiä. - täydellistä
paskapuhetta.
Suomen rakennuskanta parantuisi kerralla ja pysyvästi, kun kaikille 'hengittävistä' rakenteista puhuville annettaisiin niskalaukaus.- sen kummemmin
kantaa hengentuotteesi ulkoasuun kysyn kuitenkin:
Jos kosteutta menee ( ei tietenkään tankkiautokuormallisia) pelkän puisen rakenteen sisään, se tunnetusti haihtuu sieltä pois.
Eli puun ja puurakenteen saumojen kauttahan se häipyy, eikö totta?
Mutta kun kosteutta joutuu esim muovirakenteeseen tai esim. lasivillaan se tiivistyy viimeistään kastepisteen kohdalla vedeksi, eikö totta?
Olenko väärässä? - asian ytimeen!
sen kummemmin kirjoitti:
Jos kosteutta menee ( ei tietenkään tankkiautokuormallisia) pelkän puisen rakenteen sisään, se tunnetusti haihtuu sieltä pois.
Mutta kun kosteutta joutuu esim muovirakenteeseen tai esim. lasivillaan se tiivistyy viimeistään kastepisteen kohdalla vedeksi, eikö totta?
Olenko väärässä?Kummalta olet perinyt viisautesi,äidiltäsi vaiko isältäsi?
- ei ole
asian ytimeen! kirjoitti:
Kummalta olet perinyt viisautesi,äidiltäsi vaiko isältäsi?
ollut hirsirakentajia, ei isä eikä äiti.
Itse olen ollut hirsirakentamisen kanssa tekemisissä kohta 30 vuotta. Asun itse hirsitalossa, muuta en huolisikaan. - sitä tiedä
sen kummemmin kirjoitti:
Olenko väärässä?vaan kerro miksi hirsitaloja on kengitetty siitä lähtien kun ne on keksitty.
Sienet ja homeet tarvitsevat kahta asiaa, lämpöä ja kosteutta.
On aivan sataprosenttisen varmaa, että hirsi lahoaa noissa olosuhteissa. - kerron
sitä tiedä kirjoitti:
vaan kerro miksi hirsitaloja on kengitetty siitä lähtien kun ne on keksitty.
Sienet ja homeet tarvitsevat kahta asiaa, lämpöä ja kosteutta.
On aivan sataprosenttisen varmaa, että hirsi lahoaa noissa olosuhteissa.Entiset hirsitalot lahosivat ( alin hirsikerros ensin)mm. siitä syystä, ettei niillä ollut kunnon perustusta. Ei ollut salaojituksia, ei ollut rännejä, vesi räiski katolta suoraan alimman hirren päälle.
Kiviperustalla oli taipumus painua maan sisään, jolloin alahirret kostuivat kasvuston tai jo edellä mainittujen seikkojen vuoksi.
Vielä 1800-luvulla taloja siirrettiin jopa pari-kolmekin kertaa talon elinkaaren aikana uuteen paikkaan ( perinnönjakojen yms. takia), tällöin voitiin tehdä aina uusi perustus.
Vanhoina aikoina pestiin puulattiat muutaman kerran vuodessa valtavalla määrällä vettä, joka sitten lirisi lattialankkujen raosta talon alle.
1960-luvuilla alettiin sitten tekemään ( vanhat hirsitietäjät olivat jo taivaisissa veistohommissa) kaikenmaailman epäonnistuneita peruskorjauksia, joilla tuhottiin paljon ehjiä taloja. - jk...
kerron kirjoitti:
Entiset hirsitalot lahosivat ( alin hirsikerros ensin)mm. siitä syystä, ettei niillä ollut kunnon perustusta. Ei ollut salaojituksia, ei ollut rännejä, vesi räiski katolta suoraan alimman hirren päälle.
Kiviperustalla oli taipumus painua maan sisään, jolloin alahirret kostuivat kasvuston tai jo edellä mainittujen seikkojen vuoksi.
Vielä 1800-luvulla taloja siirrettiin jopa pari-kolmekin kertaa talon elinkaaren aikana uuteen paikkaan ( perinnönjakojen yms. takia), tällöin voitiin tehdä aina uusi perustus.
Vanhoina aikoina pestiin puulattiat muutaman kerran vuodessa valtavalla määrällä vettä, joka sitten lirisi lattialankkujen raosta talon alle.
1960-luvuilla alettiin sitten tekemään ( vanhat hirsitietäjät olivat jo taivaisissa veistohommissa) kaikenmaailman epäonnistuneita peruskorjauksia, joilla tuhottiin paljon ehjiä taloja.siinäpä meillä hirsitaloasiantuntija joka jauhaa
paskaa asun talossa joka on rakennettu 1896 talo hirrellä sisältä ja ulkoa lattialankut ovat alkuperaiset käyttökelpoiset uunit remonttia ei tarvitse paitsi jos haluaa luxusta/laattoja ja muista että alimmat tai ylimmät hirret voi aina vaihtaa talon kestävyys ja terveellisyys perustuu tuulettuvaan rossi pohjaan joka kylläkin näkyy lämmityslaskussa - hirsipö
kerron kirjoitti:
Entiset hirsitalot lahosivat ( alin hirsikerros ensin)mm. siitä syystä, ettei niillä ollut kunnon perustusta. Ei ollut salaojituksia, ei ollut rännejä, vesi räiski katolta suoraan alimman hirren päälle.
1960-luvuilla alettiin sitten tekemään ( vanhat hirsitietäjät olivat jo taivaisissa veistohommissa) kaikenmaailman epäonnistuneita peruskorjauksia, joilla tuhottiin paljon ehjiä taloja.kuka on tämä luuvalo "hirsiasiantuntija" vanhimmat hirsirakennukset ovat suomessa 1400 luvulta ja edelleen kunnossa taidat olla näitä
liitujauhotalollisia joiden seinät ovat rakennettu kyprokista ulkoa ja sisältä ja tuuletus pelaa koneellisesti - tiedänkö
hirsipö kirjoitti:
kuka on tämä luuvalo "hirsiasiantuntija" vanhimmat hirsirakennukset ovat suomessa 1400 luvulta ja edelleen kunnossa taidat olla näitä
liitujauhotalollisia joiden seinät ovat rakennettu kyprokista ulkoa ja sisältä ja tuuletus pelaa koneellisestitärkeintä on vanhassa hirsitalossa että sitä ei "stailata" jos se on ollut siinä viimeiset sata vuotta ja edelleen kunnossa jos ei kelpaa
myy ja muuta pois - tarkemmin
hirsipö kirjoitti:
kuka on tämä luuvalo "hirsiasiantuntija" vanhimmat hirsirakennukset ovat suomessa 1400 luvulta ja edelleen kunnossa taidat olla näitä
liitujauhotalollisia joiden seinät ovat rakennettu kyprokista ulkoa ja sisältä ja tuuletus pelaa koneellisestiAlkuperäinen kysymys kuului: Miksi taloja sitten kengitetään jne?
Vastasin kysymykseen, kuten edellä näkyy.
Tämä ok, eikö ?
En tullut tänne röyhistelemään, mutta olen kuitenkin jonkinlainen asiantuntija.
Olen itse asunut lapsuuteni hirsitalossa.
Lapsuuden kotonani on vieläkin lähes jokapäiväisessä käytössä päärakennus, joka on peräisin 1800-luvulta.
Tämä rakennus entisöitiin muutama vuosi sitten, mukana projektissa oli mm. museoviraston asiantuntija.
No, itse olen ollut rakennusalalla kohta 30 vuotta töissä, valtaosan hirsirakennusten kanssa tekemisissä, jonkin aikaa myös asuessani Saksassa.
Tällä hetkellä asun hirsitalossa, jonka rakensin itse vuonna 2006.
No, olen aina ollut sitä mieltä, että oikein tehty hirsitalo on hyvä asua.
Pystyisin tottavie hankkimaan muistakin materiaaleista rakennetun talon, ainakaan rahallista estettä sille ei olisi.
Mielelläni jakaisin sitä tietoa, jota minulle on kertynyt vuosikymmenten mittaan alalta.
Mutta en tietenkään sitä tee, jos se jotakuta ahdistaa.
En ole mikään fanaatikko, inhoan ihmisiä, jotka hullun kiilto silmissä käyvät toisten päälle muka oman asiansa "valtuuttamina".
Jos oikeaa asiaa koskien hirsitaloja tulee, olen mielelläni käytettävissä, enkä tee sitä pelkästään rahasta.
Mutta henkisesti keskenkasvuisten kanssa en mielelläni puuhastele, siitä ei ole kenellekään hyötyä. - mistään
tarkemmin kirjoitti:
Alkuperäinen kysymys kuului: Miksi taloja sitten kengitetään jne?
Tämä ok, eikö ?
Lapsuuden kotonani on vieläkin lähes jokapäiväisessä käytössä päärakennus, joka on peräisin 1800-luvulta.
Tämä rakennus entisöitiin muutama vuosi sitten, mukana projektissa oli mm. museoviraston asiantuntija.
No, itse olen ollut rakennusalalla kohta 30 vuotta töissä, valtaosan hirsirakennusten kanssa tekemisissä, jonkin aikaa myös asuessani Saksassa.
Pystyisin tottavie hankkimaan muistakin materiaaleista rakennetun talon, ainakaan rahallista estettä sille ei olisi.
Mielelläni jakaisin sitä tietoa, jota minulle on kertynyt vuosikymmenten mittaan alalta.
En ole mikään fanaatikko, inhoan ihmisiä, jotka hullun kiilto silmissä käyvät toisten päälle muka oman asiansa "valtuuttamina".
Jos oikeaa asiaa koskien hirsitaloja tulee, olen mielelläni käytettävissä, enkä tee sitä pelkästään rahasta.
Mutta henkisesti keskenkasvuisten kanssa en mielelläni puuhastele, siitä ei ole kenellekään hyötyä.puolueetonta tietoa hirsirakenteen kosteuskäyttäytymisestä.
Jos löytyisi linkkiä, niin olisin kovasti kiitollinen.
Varsinkin tältä palstalta saa lukea vaikka kuinka hurjia asioita hirsirakenteesta. Luulisi, että niitä olisi johonkin dokumentoitukin. - olet sä
ei ole kirjoitti:
ollut hirsirakentajia, ei isä eikä äiti.
Itse olen ollut hirsirakentamisen kanssa tekemisissä kohta 30 vuotta. Asun itse hirsitalossa, muuta en huolisikaan.Tuollaasia ihmisiä suomi tarvihtooo. Perintteet kunnijjaan ja kärki kattösee, ttä puu hengittelöö ja muovisäkkitalo ei!
- menisin
mistään kirjoitti:
puolueetonta tietoa hirsirakenteen kosteuskäyttäytymisestä.
Jos löytyisi linkkiä, niin olisin kovasti kiitollinen.
Varsinkin tältä palstalta saa lukea vaikka kuinka hurjia asioita hirsirakenteesta. Luulisi, että niitä olisi johonkin dokumentoitukin.ja hakisin hyvin varustetusta kirjastosta hirsirakentamista käsitteleviä kirjoja.
Niitä on kuitenkin melko paljon.
Luulisin, että mitään väitöskirjatasoa tuskin löytyy, mutta erittäin järkeen käypää perinteisestä ja nykyrakentamisestakin kertovaa.
Olen sitä mieltä, että perinteinen hirsirakentaminen ja nykyinen hirsirakentaminen eivät ole välttämättä toistensa vastakohtia, kuten joskus annetaan ymmärtää.
Peristeistä ne kumpuaa nykymenetelmätkin,vaikka niin erilaisilta monesti näyttävätkin.
Monet nykykeksinnöt vain monesti mahdollistavat hirsirakenteen käytön ympäri vuoden asuttavana rakenteena. - jk...
tarkemmin kirjoitti:
Alkuperäinen kysymys kuului: Miksi taloja sitten kengitetään jne?
Tämä ok, eikö ?
Mutta henkisesti keskenkasvuisten kanssa en mielelläni puuhastele, siitä ei ole kenellekään hyötyä.taloja kengitetään en ymmärrä?
entisöitiin? uudet ikkunat hirret piiloon uudet ovet jäikö mitään vanhaa näkyviin.
lamellihirsitalo v 2006
tänäpäivänä hyvin harva kykenee tekemään oikean hirsitalon. paikallisessa lehdessä oli juttu 20v sitten suurin otsikoin kuinka vanha kievari entisöidään olin innoissani koska tiesin talon.uudet ikkunat uudet ovet uusi ulkopinta
sisäälä en ole käynyt mutta arvata saattaa.taloa ei erota kyproppi kopista.sääli.tietenkin voidaan kysyä miksi vanhaa pitäisi säilyttää. siinäpä meillä on miettimistä nukkuakko parta peiton päällä vai parta peiton alla. - Sivusta seurannut
jk... kirjoitti:
taloja kengitetään en ymmärrä?
entisöitiin? uudet ikkunat hirret piiloon uudet ovet jäikö mitään vanhaa näkyviin.
lamellihirsitalo v 2006
tänäpäivänä hyvin harva kykenee tekemään oikean hirsitalon. paikallisessa lehdessä oli juttu 20v sitten suurin otsikoin kuinka vanha kievari entisöidään olin innoissani koska tiesin talon.uudet ikkunat uudet ovet uusi ulkopinta
sisäälä en ole käynyt mutta arvata saattaa.taloa ei erota kyproppi kopista.sääli.tietenkin voidaan kysyä miksi vanhaa pitäisi säilyttää. siinäpä meillä on miettimistä nukkuakko parta peiton päällä vai parta peiton alla.Taidat olla väärällä palstalla, jos et ymmärrä.
Aiemmin puhuttiin vanhojen rakennusten kengittämisestä.
Hirsialan sanastoon voi tutustua netissä ja kirjastossa.
Sitäpaitsi kirjoittele mieluumin selvin päin, silloin tekstistä saa edes jotain selvää.
terv. Masa, hirsirakentaja - kengittäminen
Sivusta seurannut kirjoitti:
Taidat olla väärällä palstalla, jos et ymmärrä.
Aiemmin puhuttiin vanhojen rakennusten kengittämisestä.
Hirsialan sanastoon voi tutustua netissä ja kirjastossa.
Sitäpaitsi kirjoittele mieluumin selvin päin, silloin tekstistä saa edes jotain selvää.
terv. Masa, hirsirakentajaen vieläkään tiedä mitä tarkoittaa rakennuksen kengittäminen lieneekö perustusten korjaamiseen liityvää salakieltä ?
miksi minun pitäisi tutustua johonkin hirsialan sanastoon minähän elän 110v hirsitalossa joka on
tänäpäivänä lähes alkuperäisessä kunnossa lattialankuineen pönttöuuneineen yksi kaakeliuunu
yksi jättimäinen keittiön puuhella lievinuuni
kaivo pihassa ja ennen kaikkea minua tänä päivänä kiinnostaa yksi asia jos kaikki ei menekkään niin kuin me aina oletamme sähköä on vettä on mutta jos niitä ei olekaan.t.hankey bannister
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362769Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs162577100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432278Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381582Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555- 381483
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 281204
- 261151