Mitä matkavakuutus korvaa

Sairas Vääns

Tuttavani sairastui matkalla ulkomailla rytmihäiriöön ja joutui sairaalaan, mutta matkavakuutus ei korvannut koska oli vaivannut ennenkin.Mutta onhan lähes jokaisella ollut joskus esim,selkä kipeä tahi vaikkapa allergia,sanotaanko silloinkin jos ne rupeaa vaivaamaan että mitäs menit.

22

18217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitäkin millainen

      vakuutus tuttavallasi on ollut. Taval.vakuutus ei korvaa sairaskuluja sair.kohdalla joita on ollut jo ENNEN matkaa...niin se vain on.
      On olemassa sitten kalliimpia vakuutuksia joissa kulut korvataan.
      Kannattaa olla tarkkana sen vakuutuksen oton yhteydessä.

    • viisaana..

      Osa matkavakuutusta on matkatapaturmavakuutus, joka, kuten nimikin sanoo, korvaa matkan aikana tapahtuneesta tapaturmasta aiheutuvat kulut otetun vakuutuksen ehdoilla.

      Kannatta ruveta tutkimaan vakuutusehtoja hyvissä ajoin ennen matkaa, ihan opiskelumielessä. Vakuutusyhtiöistä saa esitteitä, tarjouksia ja niitä kannattaa vertailla.

      Vakuutushan on vapaaehtoinen, joten sen saa mitä tilaa.

    • 95E

      matkavakuutus korvaa kuitenkin aiemminkin olleen sairauden ensiapuluonteiset kustannukset. Eli mitään tarkkaa rajoitusta ei ole.

      • varautua

        Jos on vanhoja jo todettuja sairauksia suomessa niin niitten osalta kyllä yleensä on omalla vastuulla.


      • TÄYDENTÄVÄÄ

        Matkustaja- matkavakuutus on ihan perseestä. Ei korvaa kuin 3 vuotta tapaturman sattumisesta. Itse olin tosi pahassa kolarissa Kreikassa. Lensin auton tuulilasista konepellille. Kasvoni tuhoutuivat täysin. Jotain hyvääkin - ilta oli viimeinen kahdesta viikosta - 5 päivää makasin sitten sairaalassa ja 7. päivä paluulennolle. Ambulanssi odotti kentällä ja suoraan sairaalaan ja sieltä tutkimuksien jälkeen kotiin. Parannusleikkaukset alkoivat sitten vasta vuoden päästä, koska eihän kypsymätöntä arpea ruveta korvaamaan. Oli tullut 3 vuotta täyteen ja soitin vakuutusyhtiöön, että leikkaus olisi taas edessä. Sanoivat, että ei he enään korvaa, koska 3 vuotta on mennyt tapaturman sattumisesta. Meinasin pudota penkiltä. Että yksityisellekkö tässä on lähdettävä ja maksettava "mansikoita". Missään vaiheessa tästä asiasta ei ollut mainittu aikaisemmin ja olin todella aktiivinen vakuutusasian suhteen koko ajan, miten toimia. Pääsin onneksi yleisen sairaanhoidon puoleen, mutta sekään ei ole halpaa päiväkirurgisesti ja jonot ovat pitkät. Olisin voinut viimeisen vuoden aikana käydä yksityisellä lääkärillä ja maksattaa kaikki korjausleikkaukset matkavakuutuksella. Mitä tästä opimmekaan. Ottakaa asioistsa selvää - myös pienellä präntätyt!


    • sairaanhoito

      Kysymyksestä ei selviä missä ulkomailla tuttavasi sairastui rytmihäiriöön.
      Jos se olisi tapahtunut EU maassa niin suomalainen on oikeutettu saamaan saman sairaanhoitopalvelun kun maan omat asukkaat.
      Monesti sitä ei osata / haluta käyttää. Kun on matkavakuutus niin tietysti yksityinen hoitopalvelu mielellään "huolehtii omistaan", vaikkei sumalainen vakuutus sitä korvaisikaan.
      Eli jos matkailee EU:ssa niin kanattaa selvittää etukäteen missä on kansalaisen ensiapupoli tai vastaava sairaala.

      • rytmihäiriö

        Kanarian saarethan eivät kuulu EU:hun.

        Minulle sattui siellä rytmihäiriö. Lasku tuli kotiin ja luin lääkärin lausumana, että se oli jo vaivannut kotona. Sen vuoksi vakuutusyhtiö ei halunnut korvata.

        Tottahan se oli, koska selitin lääkärille, että on minulla ollut ennenkin tuo vaiva.

        Lähetin laskun takaisin sinne sairaalaan ja selitin, jotta tämä kyseinen häiriö alkoi siellä Kanarialla. Kielivaikeuksien vuoksi se asia oli vähän muuttunut.

        Sen jälkeen ei siitä laskusta ole kuulunut mitään. Lieneekö vakuutus maksanut sen.

        Pitää olla kuitenkin tarkkana näiden kanssa.


      • kuuluu EU:hun
        rytmihäiriö kirjoitti:

        Kanarian saarethan eivät kuulu EU:hun.

        Minulle sattui siellä rytmihäiriö. Lasku tuli kotiin ja luin lääkärin lausumana, että se oli jo vaivannut kotona. Sen vuoksi vakuutusyhtiö ei halunnut korvata.

        Tottahan se oli, koska selitin lääkärille, että on minulla ollut ennenkin tuo vaiva.

        Lähetin laskun takaisin sinne sairaalaan ja selitin, jotta tämä kyseinen häiriö alkoi siellä Kanarialla. Kielivaikeuksien vuoksi se asia oli vähän muuttunut.

        Sen jälkeen ei siitä laskusta ole kuulunut mitään. Lieneekö vakuutus maksanut sen.

        Pitää olla kuitenkin tarkkana näiden kanssa.

        mutta ei EU:n tulliliittoon. Ero on siis ainoastaan tavaroitten tullittomassa tuonnissa.

        Sairausvakuutus on eri asia.


    • olette

      Vakuutuksia otatte, mutta ette taida paljon tutustua, mitä se pitää sisällään. Jatkakaa edelleen mutu tuntumalla, ja valittakaa vahingon sattuessa ns. jurvan kuntaan

      • 95E

        Kuten tääkin ed. kaveri totesi.. Tutkikaa paperit ja tehkää vahinkoilmoitus huolella.


      • Mitä Äksyin Ämmä
        95E kirjoitti:

        Kuten tääkin ed. kaveri totesi.. Tutkikaa paperit ja tehkää vahinkoilmoitus huolella.

        kun turisti joutuu kalliiseen sairaalahoitoon, eikä hänellä ole uloskirjoitusvaiheessa varaa tai halua hoitaa kustannuksia? Jätetäänkö hänet sairaalaan panttivangiksi, kunnes maksuasia selviää vai kiikutetaanko paikalliselle poliisiasemalle?
        Jokaisella turistilla ei matkavakuutusta liene, ja korvausasioistakin voi tulla epäselvyyttä. (Oletan kuitenkin, että jos turistilla matkavakuutus on, niin siitä korvataan kulut hoitotilanteessa. Mutta mikäli vakuutettu ei yhtiön asiantuntijoitten mielestä sittenkään ole oikeutettu korvauksiin, yhtiö perii tuon summan häneltä myöhemmin takaisin.)


      • aque1
        Mitä Äksyin Ämmä kirjoitti:

        kun turisti joutuu kalliiseen sairaalahoitoon, eikä hänellä ole uloskirjoitusvaiheessa varaa tai halua hoitaa kustannuksia? Jätetäänkö hänet sairaalaan panttivangiksi, kunnes maksuasia selviää vai kiikutetaanko paikalliselle poliisiasemalle?
        Jokaisella turistilla ei matkavakuutusta liene, ja korvausasioistakin voi tulla epäselvyyttä. (Oletan kuitenkin, että jos turistilla matkavakuutus on, niin siitä korvataan kulut hoitotilanteessa. Mutta mikäli vakuutettu ei yhtiön asiantuntijoitten mielestä sittenkään ole oikeutettu korvauksiin, yhtiö perii tuon summan häneltä myöhemmin takaisin.)

        halvemmat jutut maksetaan varmaan itse ensin, haetaan vakuutusyhtiöltä korvauksia myöhemmin. Leikkaukset yms isommat jutut hoidetaan suoraan. Tuskin ketään panttivangiksi otetaan, mutta passin kun ottaa pois, niin eipä lähdetä pitkälle..Ja kummallista, jos joku ei olisi valmis maksamaan omasta hoidostaan??


      • asiassa
        Mitä Äksyin Ämmä kirjoitti:

        kun turisti joutuu kalliiseen sairaalahoitoon, eikä hänellä ole uloskirjoitusvaiheessa varaa tai halua hoitaa kustannuksia? Jätetäänkö hänet sairaalaan panttivangiksi, kunnes maksuasia selviää vai kiikutetaanko paikalliselle poliisiasemalle?
        Jokaisella turistilla ei matkavakuutusta liene, ja korvausasioistakin voi tulla epäselvyyttä. (Oletan kuitenkin, että jos turistilla matkavakuutus on, niin siitä korvataan kulut hoitotilanteessa. Mutta mikäli vakuutettu ei yhtiön asiantuntijoitten mielestä sittenkään ole oikeutettu korvauksiin, yhtiö perii tuon summan häneltä myöhemmin takaisin.)

        kannattaa ottaa ensin selvää onko ko lääkäri/ sairaala kelpuutettu vakuutusten piiriin, ulkomailla kun kaikki eivät välttämättä ole. Olen
        saanut yleensä oppaalta tiedon, minne lääkärille menen ja huomannut jopa oppaiden lähtevän tulkiksi kielivaikeuksissa. Poikkeuksen tekee Detur, jonka opas Tunisiassa ei tiennyt, mistä löytää apua eikä muuten edes valituksen jälkeen myöntänyt kenenkään häneltä ko asiaa tiedustelleenkaan.


    • ainakin

      olen saanut Eurooppalaisen matkavakuutuksesta aina kaikki. Eikä ole tarvinnut edes käyttää rahaa paikanpäällä. Olen ainoastaan esittänyt vakuutuskirjan, toki minulla ei ole ollut rytmihäiriötä. EU-maissa matkustaessa kannattaa pitää mukana EU-maiden kelakortti, joka takaa hoidon ko maan asukkaiden hinnoilla. Kortin saa Kelasta, joka toki ei tätä suuremmin mainosta.

      • kysellä

        tutuilta eri vakuutusyhtiöiden korvaus käytännöistä. Itse olen joutunut tapaturma vakuutuksen korvauspäätöksestä tekemään valituksen ennenkuin suostuivat korvaaman hoitokulut. Minua hoitanut lääkäri totesi että ko. yhtiöllä on tapana pyydellä aivan selvistäkin asiosta lisäselvityksiä ja käsittely kestää aina useita viikkoja/kuukausia. Kehoitti vaihtamaan yhtiötä, koska muiden kanssa hän ei ole kokenut asioden hoitoa näin työlääksi.


    • kelaspanska

      Kannattaa hankkia kansainvälinen Kela kortti, joka auttaa sairausasioissa kaikissa EU maissa.
      Korttihakemuksen voi tehdä Kelan toimistossa

      • korttiakin hoituu

        Kortti helpottaa toimintaa, mutta pelkästään todistamalla kansalaisuutensa saa yleensä jo "ilmaisen" hoidon. Paljon matkustavana olen muutamaan otteeseen turvautunut Euroopassa perus nuhatohtoriin, enkä ole kokenut ongelmia.

        Ulkomaille suunnatessa kannattaa lukea vakuutushedot huolella läpi, mikäli kohde on vähänkään eksoottisempi. Joissakin vakuutuksissa saattaa olla kokonaan rajattuna esimerkiksi sopimuksen ulkopuolelle se maa/alue, johon olet juuri matkustamassa.


      • niiiii.....

        ja kannattaa selvittää mitenkä se toimii kohdemaassa. Ranskassa sillä ei ole mitään virkaa. Kokemusta on.


    • huomioon myös

      Mulla on matkavakuutus, joka kattaa kaiken.... kuitenkin siellä pienellä lukee, että ei kata vuorikiipeilyssä, veneonnettomuudessa, syvänmeren sukelluksissa esim. tulleita seuraamuksia.Jos lukee, että korvaa kaiken, kannattaa viel kysäistä näitäkin juttuja.
      Mutta muutamat sairaudet on hyvin korvannut.
      Eli saanut jo moneen kertaan pois, sen minkä olen maksanut.Kannatan vakuutusta.

      • tosi..

        Nuo mainitsemasi poikkeukset, joita matkavakuutus ei kata, ovat niitä samoja riskialttiita lajeja, joita tavan tapaturma-/sairauskuluvakuutus ei kata muutenkaan. Lisämaksusta (aika suuresta sellaisesta) nekin saa vakuutuksen piiriin.
        Ja kyllä ne rajoitukset lukee siellä ihan norm. kokosilla kirjaimilla - ainakin sen vak.yhtiön papereissa josta olen vakuutukseni ottanut. Toki kaikki yhtiöt eivät toimi ns. reilusti..
        Eikä aina kannata tuijottaa pelkkää hintaa, sisältö on näissä asioissa mielestäni paljon tärkeämpi.


    • eihuuhaa

      Matkavakuutus korvaa matkalla alkaneen sairauden, eli hoitokulut tai jos matka keskeytyy sairauden takia.

      • Kapo

        rajoitukset. Et saa olla alkoholinvaikutuksen
        alainen. Matka pitää suuntautua oman elinpiirin
        ulkopuolelle.Asunto esim.Kanarialla jossa
        säännöllisesti käydään kuuluu normaaliin
        elinpiiriin.Yleensä yli 5okm min matka
        kotoa vähintään. Kotimaassa diagnosoidut sairau
        det on sopimuksessa yleensä ulkopuolella vakuu
        tuksen.
        Vakuutuslaitokset pyrkivät voittonsa maksimointiin,siksi asiakkaan pitää lukea sopimus
        säännöt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe