toistuvat keskenmenot

nir

minulla on takanani kolme peräkkäistä keskenmenoa 6/06, 11/06 sekä 1/07, sikiöt ovat aina kuolleet 8 viikolla, jonka takia minulla nyt epäillään tukostaipumusta. onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tai hoidoista tällaiseen?

9

5113

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta,,

minulla ollut myös keskenmenoja peräkkäin ties monta, mutta myös poika näitä keskenmenoja ennen... nyt vuosien k.menojen jälkeen köllöttelee pieni 3vkoa vanha poika tuossa... ei ollut hoitoja tms. se vain lykästi lopulta ja jäi kohtuun!!

• keskenmenoa

Mulla kanssa ollut kolme keskenmenoa. Menimme muutama viikko sitten keskustelemaan lääkärin kanssa jatkohoidoista (lapsettomuus) ja hän sanoi, ettei mitään hoitoja suunnitella ennenkuin on verikokeet otettu kummastakin (katsotaan kromosomi ja hyytymistekijät). Jos on tukostaipumusta niin lääkäri sanoi siihen auttavan aspiriini. Me nyt odotellaan verikokeiden vastauksia ja sitten katsotaan jatkot. Onko teiltä otettu verikokeet ja oliko niissä jotain jos epäillään tukostaipumusta?

• Hyytymistekijä testattu

Minulla kaksi keskenmenoa 04/2006 ja 02/2007 ja suvussa hyytymistekijäongelmaisia. Ensimmäisen keskenmenon jälkeen minun hyytymistekijä tutkittiin mutta minulla ei tuota ongelmaa ole. Syytä keskenmenoihini ei ole löytynyt(yritimme 1,5 vuotta ennen kuin tärppäsi vaikkakin päätyi siis keskenmenoon).

• tttk

Meillä käytiin läpi 3 keskenmenoa ja jatkuvasti otettiin verikokeita, joissa tutkittiin hyytymistekijät ja niissä ei todettu mitään vikaa mutta keskenmenoja tuli ja tuli sekä nyt mulla on ollu 6 vuoden aikana yli 20 syvälaskimo tulppaa.Mulle alotettiin Fragmin eli piikkilääkitys ja keskenmenot loppuivat ja nyt meillä on 2 ihanaa poikaa ja muistot kolmesta enkelilapsestamme joita emme saaneet pitää luonamme. Vaikka sinulla ei todeta hyytymistekijöissä vikaa niin ota puheeksi Fragmin lääkitys ja paras asian tuntija on Risto Kaaja Naistenklinikalla. Tsemppiä teille

• Cosmis (ei rek.)
        tttk kirjoitti:

Meillä käytiin läpi 3 keskenmenoa ja jatkuvasti otettiin verikokeita, joissa tutkittiin hyytymistekijät ja niissä ei todettu mitään vikaa mutta keskenmenoja tuli ja tuli sekä nyt mulla on ollu 6 vuoden aikana yli 20 syvälaskimo tulppaa.Mulle alotettiin Fragmin eli piikkilääkitys ja keskenmenot loppuivat ja nyt meillä on 2 ihanaa poikaa ja muistot kolmesta enkelilapsestamme joita emme saaneet pitää luonamme. Vaikka sinulla ei todeta hyytymistekijöissä vikaa niin ota puheeksi Fragmin lääkitys ja paras asian tuntija on Risto Kaaja Naistenklinikalla. Tsemppiä teille

Minulla plakkarissa 4 keskenmenoa, joista viimeisin juuri käynnissä. Tähän viimeiseen sain ikään kuin varmuuden vuoksi (kokeiluksi) Fragmin-pistoksia ja progesteron-emätinpuikkoja. Näitä käskettiin kuitenkin alkaa käyttää "kun seuraavan kerran tulet raskaaksi". Nyt ihmetyttää, että eikö se ole vähän liian myöhään? Eikö pitäisi aloittaa jo n. oviksen aikaan? Nyt tein testin jotain kp29:n tienoilla ja ehdin käyttää näitä aineita vain 6 pv kun alkoi keskenmeno. Ehtivätköhän ne siis vaikuttaa ollenkaan? Kokemuksia?

• nir

Kyllä otettu verikokeita, minusta kaikkia peruskokeita (en muista kaikkia, mm. kilpirauhas jne.) sekä minusta että miehestä kromosomit. vastaukset saadaan vasta toukokuussa, tässä sitä sitten jännätään ja toivotaan ettei mitään löytyisi. Olisi se aika rankkaa kun löytyisi joku komosomipoikkeavuus tai vastaava. Musta tuntuu kans et kaikki nuo lääkitykset ja hoidot monesti pitkittää vain keskenmenoja, ainaki just tällä 1%joka kärsii toistuvista keskenmenoista. Hyytymishäiriötä epäilevät siksi että sikiöt ovat kuolleet n.8 viikon ikäisinä eli silloin kun istukka alkaa toimimaan, siinä vaiheessa tukokset veressä aiheuttaa sitten sen hapenpuutteen johon sikiö menehtyy.. näin minulle lääkäri ainakin selitti asian. Mutta ihan samahan se toisaalta on löytyykö sieltä mitään vai ei.. Jos sitä joskus sais lapsen.. edes yhden..
      onko kenelläkään muulla vastaavanlaisia kokemuksia?

• gyne

Ilmeisesti kyseessä siis olivat ns. hiljainen keskenmenot (sikiö sykkeetön mutta ei vielä vuotoa, kipuja ym)?

Tukostaipumuksen tyypistä riippuen hoitona voi olla pieniannos-aspiriini 100 mg/vrk ja/tai pistettävä hyytymisenestolääke (Fragmin, Klexane tms.). Aloitetaan yleensä silloin kun raskaustesti on positiivinen, ja jatketaan taipumuksesta riippuen joko alkuraskauden tai ihan synnytykseen saakka (aspiriini lopetetaan raskausviikolla 36), pistettävä lääke joskus jopa lapsivuodeajan eli n. 6 vkoa synnytyksen jälkeen, jos äidin veritulppariski arvioidaan suureksi. Pistäminen on nykyisin helppoa valmiiksi täytetyillä ruiskuilla.

Jos hyytymistaipumusta ei löydy, kysele olisiko alkuraskauden keltarauhashormonituesta apua. Keltarauhasen vajaatoimintaa on vaikea todeta laboratoriokokeissa, mutta siihen viittaavia oireita voi olla omissa kierroissa ym.

• gyne

Piti vielä sanomani, että kolmen perättäisen keskenmenon jälkeen ilman hoitoakin seuraava raskaus onnistuu 50 %:lla.

• pompoli

Itselläni sama tilanne, kolme keskenmenoa peräjälkeen ja viimesin musertava tieto tuli eilen, kaksosista toinenkin oli tullut pois ja vko 8 kuten muillakin kerroilla.Takana 2vk verta, kipua ja surua! Lääkäri totesi, että yhdet kuukautiset pitää jättää väliin ja sitten voi yrittää taas uutta raskautta.Meinasin lyödä lääkäriä!Ei siis selvästikkään ollut tutustunut papereihini etukäteen, mutta muutenkin saamani kohtelu on ollut melko tylyä ja välinpitämätöntä.
      Seuraavaksi tutkimuksiin ja tukostaipumusta epäillyt itse jo viime kerran jälkeen, mutta kukaan ei ole ottanut kuuleviin korviin huoltani, saati tehnyt jotain asian eteen. Voimia meille ja toivottavasti meitäkin vielä joskus onnistaa!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe