onko jollain tietoa että voiko perämoottorissa käyttää lentobensiiniä avgas 100ll, on vissiin 100 oktaanista ja ainakin ruotsin puolella pajalassa pirusti halvempaa kuin ruotsin esim.95e.
pajalassa tuo avgas 100ll oli 0.66E/litra.
vesillähän ei polttoaineen tarvitse olla verollista.
mitäköhän tuo avgas 100ll maksaa litralta suomessa esim malmilla??
AVGAS 100LL LENTOBENSIINI
16
8987
Vastaukset
- Kari
Ei onnistu. Aineessa on niin paljon lyijyä, että se tuhoaa koneen.
Kokeilin nelitahtisessa ruohonleikkurissa ja tiedän. - se on
>onko jollain tietoa että voiko perämoottorissa käyttää lentobensiiniä avgas 100ll,<
-Lentobesiini Ei ole todellisuudessa edes bensiiniä, vaan se on petroolia ja takuulla sillä ei toimi mitkään bensakäyttöiset koneet!- Liikennelentäjä
Ilmailussa mäntämoottorikoneet käyttävät kyllä polttoaineenaan lentobensiiniä, joka nykyisin on tyypiltään Avgas 100LL. Aiemmin oli markkinoilla muitakin bensiinityyppejä. Avgas 100LL on erittäin korkeaoktaanista (ilmailussa oktaanilukumääritelmä eroaa hieman maantieliikenteessä käytetystä) ja runsaslyijyistä bensiiniä, joka on ollut ongelma myös joillekin vanhemmille pienkoneiden moottoreille (lähinnä ventiileille), jotka alunperin suunniteltiin toisille bensiinilaaduille. Seosta laihentamalla on koitettu pienentää tuota ongelmaa. Sen sijaan turbiinikäyttöiset lentokoneet käyttävät polttoaineenaan lentopetroolia, joka on keskitisle ja hyvin lähellä entistä moottoripetroolia. Tosin rajoitetusti joillakin turbiinikoneilla voidaan käyttää myös bensiiniäkin, se tosin edellyttää asian huomioimista muussakin jne. Ei tietenkään ole mielekästä kuin joissakin erikoistilanteissa.
- ???
Todellakin... otas selvää ennenkuin vastailet...
Turbiinimoottorit lentokoneissa käyttää "Kerosiiniä" eli lentopetroolia
Mäntämoottorikoneet on lähes samanlaisia kuin autoissakin. Niissä käytetään bensiiniä, joka tosin on korkeaoktaanista, mutta se ei haittaa, päinvastoin.
Itse olen joskus käyttänyt Volvossa lentobensiiniä, kun sattui tankki tyhjenemään pahassa paikassa, hyvin kävi, ei mitään ongelmia. - VAMIFANI
Liikennelentäjä kirjoitti:
Ilmailussa mäntämoottorikoneet käyttävät kyllä polttoaineenaan lentobensiiniä, joka nykyisin on tyypiltään Avgas 100LL. Aiemmin oli markkinoilla muitakin bensiinityyppejä. Avgas 100LL on erittäin korkeaoktaanista (ilmailussa oktaanilukumääritelmä eroaa hieman maantieliikenteessä käytetystä) ja runsaslyijyistä bensiiniä, joka on ollut ongelma myös joillekin vanhemmille pienkoneiden moottoreille (lähinnä ventiileille), jotka alunperin suunniteltiin toisille bensiinilaaduille. Seosta laihentamalla on koitettu pienentää tuota ongelmaa. Sen sijaan turbiinikäyttöiset lentokoneet käyttävät polttoaineenaan lentopetroolia, joka on keskitisle ja hyvin lähellä entistä moottoripetroolia. Tosin rajoitetusti joillakin turbiinikoneilla voidaan käyttää myös bensiiniäkin, se tosin edellyttää asian huomioimista muussakin jne. Ei tietenkään ole mielekästä kuin joissakin erikoistilanteissa.
KIITOS VASTAUKSESTA MUTTA SEN VERRAN JÄI VIELÄ EPÄSELVÄKSI ETTÄ MIKÄ TUON AVGAS 100LL BENSIININ OKTAANIPITOISUUS ON JA VOISKO SITÄ NYT SITTEN KÄYTTÄÄ 100 HP 2-TAHTI PERÄMOOTTORISSA JA MITÄ MUUTOKSIA PITÄÄ TEHDÄ JOS VOI KÄYTTÄÄ
- tuntematon
VAMIFANI kirjoitti:
KIITOS VASTAUKSESTA MUTTA SEN VERRAN JÄI VIELÄ EPÄSELVÄKSI ETTÄ MIKÄ TUON AVGAS 100LL BENSIININ OKTAANIPITOISUUS ON JA VOISKO SITÄ NYT SITTEN KÄYTTÄÄ 100 HP 2-TAHTI PERÄMOOTTORISSA JA MITÄ MUUTOKSIA PITÄÄ TEHDÄ JOS VOI KÄYTTÄÄ
2-tahtisen oktaanivaatimukset eivät ole kovinkaan korkeat joten ne kyllä riittävät. Miten sitten voiteluöljy käyttäytyy 100LL:n kanssa onkin eri juttu ja siihen en osaa vastata.
- HR.
Kyllä ainakin 45hv Chrysler kävi ihan hyvin petroolillakin. Ei tosin käynnistynyt sillä polttoaineella, joten piti aina muistaa vaihtaa bensiinille ennen sammuttamista.
- Diesel
VAMIFANI kirjoitti:
KIITOS VASTAUKSESTA MUTTA SEN VERRAN JÄI VIELÄ EPÄSELVÄKSI ETTÄ MIKÄ TUON AVGAS 100LL BENSIININ OKTAANIPITOISUUS ON JA VOISKO SITÄ NYT SITTEN KÄYTTÄÄ 100 HP 2-TAHTI PERÄMOOTTORISSA JA MITÄ MUUTOKSIA PITÄÄ TEHDÄ JOS VOI KÄYTTÄÄ
100 LL:ssä on alaoktaaniluku se 100, kun tavallisessa "Autobensassa 95e" se on ~70, mittarissa lukeva oktaaniluku 95-98 on yläoktaanilu. 100LL on siis aivan tavallista bensaa, ei mitää petroolia tms.
Kaksitahti kone käynee sillä ihan hyvin sillä ja öljynkin pitäisi kaiken järjen mukaan sekoittua paremmin kuin autobensaan. Ongelmaksi muodostuu karsta, jota varmasti kertyy moottoriin.
Uskoisin, että lentobensa käy perämoottori käyttöön, ainakin tavalliseen bensaan sekoitettuna, jos ei välitä karstoittumisesta. Varmaa on, että kone ei nakuta ;)
Se kuinka laillista bensan rehaaminen kentältä on, en ota kantaa. - Anonyymi
Tottakai se on bensaa mutta lyijyllistä. Katalysaattorit ainakin tukkeutuu liikkeellä aineella
- Beech
En tiedä myydäänkö Ruotsin puolella kenelle tahansa, mutta Suomessa avgas 100LL ei ole missään yleisessä jakelussa. Sitä myydään vain lentoasemilla ja vain koneeseen tankattuna (poikkeus: vesikoneille voidaan myydä myös kannuissa). Eli et voi noin vain sitä ostaa. Hinta suomessa Tampere-Pirkkalan lentoasemalla Shell 100LL 1,24 €/litra.
- Anonyymi
Onhan Suomessa automaattiasemia mistä voit ostaa vaikka kanisteriin mutta hinta on jotain 3,45 euroa
- Kokenut
Ennen kun ei ollut katalysaattoreita, tuli ajeltua lentobensalla, mutta kun nyt on lentobensa kalliinpaa, ei ole tullut kiusausta.
Toiminnassa eikä karstoittumisessa ei ollut mitään eroa autobensaan nähden. - Anonyymi
Mekaanikkona tiedän että tuo LL on joko vitsinä tai verrattuna johonkin muuhun verrokkiin "Low Lead" mikä on kyllä uskomatonta. Määräaikaishuolloissa ainakin vanhojen sääntöjen mukaan sytytystulpat huollettiin ja rapsutettiin lyijy pois niistä. Onkohan Laitos kieltänyt ja vaatii nykyään aina uudet tulpat kun pyttyyn katsoo! Tuli semmosia pikku rakeita tai helmiä kuin hiekkaa joku vajaa kourallinen. Mitähän kamaa olisi "High Lead" tai edes joku "Normal Lead". Punnittaessa konetta piti tankit toki tyhjentää, letkutettaessa siipitankkeja lirahti suuhun ja maistui aika saatanan pahalta.
- Anonyymi
Myös suurempaa tetraetyleenipitoisuutta mitä 100LL, oli lentobensassa tarjolla.
Tankatessa hyvä muistaa, ettää oma ruputti toimi vähemmälläkin lyijyllä eli 100LL vahvuudella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös suurempaa tetraetyleenipitoisuutta mitä 100LL, oli lentobensassa tarjolla.
Tankatessa hyvä muistaa, ettää oma ruputti toimi vähemmälläkin lyijyllä eli 100LL vahvuudella.Kun aikoinaan käyttivät tehokkaita tähtimoottoreita, niillä taisi olla niihin soveltuvaa bensaa tarjolla, mutta viime vuosikymmeninä on ollut vain tätä Avgas 100LL ainetta saatavilla.
Kun 80-luvun alussa lensin vesikoneita, niin Shelliltä sai tilattua tätä 100LL sinetöidyssä tynnyrissä. Siinä tynnyrissä oli lakkapinnoite sisäpuolella suojaamassa ruosteelta.
Se ei kuitenkaan kestänyt kuhmuja, mutta oli kuitenkin tyhjää parempi.
Käytännössä ostettiin bensa kentiltä jerryihin, joilla se vietiin rantaan, jos käytössä oli suorat kellukkeet.
Siihen aikaan käytettiin säämiskä pussia tankkaussuppilon sisällä keräämään epäpuhtaudet pois.
Nykyisin siihenkin on olemassa joku keinokangas, koska jenkkilässä havaitsivat säämiskän päästävän itsestään jotain kuituja hienosuodattimeen.
Joskus kaadettiin pari jerryllistä myös auton tankkiin kun ei ehditty käydä bensa asemalla.
Tiedettiin, että se ei ole moottorille terveellistä, mutta silloin tällöin käytettynä emme huomanneet mitään outoa.
Nykyautoihin sitä ei voi laittaa, sillä katalysaattori on hetkessä sökö.
Ei se silloin markka aikana mitenkään huippu edullista ollut. Taisi kuitenkin johonkin aikaan olla vähän halvempaa kuin tiebensa.
En muista hintoja, mutta siihen aikaan tärkeintä oli, että ainetta oli aina saatavilla, sillä maksava porukka rannassa odotti pääsevänsä ilmaan D.
- Anonyymi
Muutama vuosi sitten oli 100LL Malmilla hiukan kalliimpaa kuin autobensa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin579027Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123539Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r292767Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht812169Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142050Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3631818Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411462FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01221Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101105Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu671072