AVGAS 100LL LENTOBENSIINI

VANIFANI

onko jollain tietoa että voiko perämoottorissa käyttää lentobensiiniä avgas 100ll, on vissiin 100 oktaanista ja ainakin ruotsin puolella pajalassa pirusti halvempaa kuin ruotsin esim.95e.
pajalassa tuo avgas 100ll oli 0.66E/litra.

vesillähän ei polttoaineen tarvitse olla verollista.

mitäköhän tuo avgas 100ll maksaa litralta suomessa esim malmilla??

18

10176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kari

      Ei onnistu. Aineessa on niin paljon lyijyä, että se tuhoaa koneen.

      Kokeilin nelitahtisessa ruohonleikkurissa ja tiedän.

    • se on

      >onko jollain tietoa että voiko perämoottorissa käyttää lentobensiiniä avgas 100ll,<
      -Lentobesiini Ei ole todellisuudessa edes bensiiniä, vaan se on petroolia ja takuulla sillä ei toimi mitkään bensakäyttöiset koneet!

      • Liikennelentäjä

        Ilmailussa mäntämoottorikoneet käyttävät kyllä polttoaineenaan lentobensiiniä, joka nykyisin on tyypiltään Avgas 100LL. Aiemmin oli markkinoilla muitakin bensiinityyppejä. Avgas 100LL on erittäin korkeaoktaanista (ilmailussa oktaanilukumääritelmä eroaa hieman maantieliikenteessä käytetystä) ja runsaslyijyistä bensiiniä, joka on ollut ongelma myös joillekin vanhemmille pienkoneiden moottoreille (lähinnä ventiileille), jotka alunperin suunniteltiin toisille bensiinilaaduille. Seosta laihentamalla on koitettu pienentää tuota ongelmaa. Sen sijaan turbiinikäyttöiset lentokoneet käyttävät polttoaineenaan lentopetroolia, joka on keskitisle ja hyvin lähellä entistä moottoripetroolia. Tosin rajoitetusti joillakin turbiinikoneilla voidaan käyttää myös bensiiniäkin, se tosin edellyttää asian huomioimista muussakin jne. Ei tietenkään ole mielekästä kuin joissakin erikoistilanteissa.


      • ???

        Todellakin... otas selvää ennenkuin vastailet...

        Turbiinimoottorit lentokoneissa käyttää "Kerosiiniä" eli lentopetroolia
        Mäntämoottorikoneet on lähes samanlaisia kuin autoissakin. Niissä käytetään bensiiniä, joka tosin on korkeaoktaanista, mutta se ei haittaa, päinvastoin.
        Itse olen joskus käyttänyt Volvossa lentobensiiniä, kun sattui tankki tyhjenemään pahassa paikassa, hyvin kävi, ei mitään ongelmia.


      • VAMIFANI
        Liikennelentäjä kirjoitti:

        Ilmailussa mäntämoottorikoneet käyttävät kyllä polttoaineenaan lentobensiiniä, joka nykyisin on tyypiltään Avgas 100LL. Aiemmin oli markkinoilla muitakin bensiinityyppejä. Avgas 100LL on erittäin korkeaoktaanista (ilmailussa oktaanilukumääritelmä eroaa hieman maantieliikenteessä käytetystä) ja runsaslyijyistä bensiiniä, joka on ollut ongelma myös joillekin vanhemmille pienkoneiden moottoreille (lähinnä ventiileille), jotka alunperin suunniteltiin toisille bensiinilaaduille. Seosta laihentamalla on koitettu pienentää tuota ongelmaa. Sen sijaan turbiinikäyttöiset lentokoneet käyttävät polttoaineenaan lentopetroolia, joka on keskitisle ja hyvin lähellä entistä moottoripetroolia. Tosin rajoitetusti joillakin turbiinikoneilla voidaan käyttää myös bensiiniäkin, se tosin edellyttää asian huomioimista muussakin jne. Ei tietenkään ole mielekästä kuin joissakin erikoistilanteissa.

        KIITOS VASTAUKSESTA MUTTA SEN VERRAN JÄI VIELÄ EPÄSELVÄKSI ETTÄ MIKÄ TUON AVGAS 100LL BENSIININ OKTAANIPITOISUUS ON JA VOISKO SITÄ NYT SITTEN KÄYTTÄÄ 100 HP 2-TAHTI PERÄMOOTTORISSA JA MITÄ MUUTOKSIA PITÄÄ TEHDÄ JOS VOI KÄYTTÄÄ


      • tuntematon
        VAMIFANI kirjoitti:

        KIITOS VASTAUKSESTA MUTTA SEN VERRAN JÄI VIELÄ EPÄSELVÄKSI ETTÄ MIKÄ TUON AVGAS 100LL BENSIININ OKTAANIPITOISUUS ON JA VOISKO SITÄ NYT SITTEN KÄYTTÄÄ 100 HP 2-TAHTI PERÄMOOTTORISSA JA MITÄ MUUTOKSIA PITÄÄ TEHDÄ JOS VOI KÄYTTÄÄ

        2-tahtisen oktaanivaatimukset eivät ole kovinkaan korkeat joten ne kyllä riittävät. Miten sitten voiteluöljy käyttäytyy 100LL:n kanssa onkin eri juttu ja siihen en osaa vastata.


      • HR.

        Kyllä ainakin 45hv Chrysler kävi ihan hyvin petroolillakin. Ei tosin käynnistynyt sillä polttoaineella, joten piti aina muistaa vaihtaa bensiinille ennen sammuttamista.


      • Diesel
        VAMIFANI kirjoitti:

        KIITOS VASTAUKSESTA MUTTA SEN VERRAN JÄI VIELÄ EPÄSELVÄKSI ETTÄ MIKÄ TUON AVGAS 100LL BENSIININ OKTAANIPITOISUUS ON JA VOISKO SITÄ NYT SITTEN KÄYTTÄÄ 100 HP 2-TAHTI PERÄMOOTTORISSA JA MITÄ MUUTOKSIA PITÄÄ TEHDÄ JOS VOI KÄYTTÄÄ

        100 LL:ssä on alaoktaaniluku se 100, kun tavallisessa "Autobensassa 95e" se on ~70, mittarissa lukeva oktaaniluku 95-98 on yläoktaanilu. 100LL on siis aivan tavallista bensaa, ei mitää petroolia tms.

        Kaksitahti kone käynee sillä ihan hyvin sillä ja öljynkin pitäisi kaiken järjen mukaan sekoittua paremmin kuin autobensaan. Ongelmaksi muodostuu karsta, jota varmasti kertyy moottoriin.
        Uskoisin, että lentobensa käy perämoottori käyttöön, ainakin tavalliseen bensaan sekoitettuna, jos ei välitä karstoittumisesta. Varmaa on, että kone ei nakuta ;)

        Se kuinka laillista bensan rehaaminen kentältä on, en ota kantaa.


      • Anonyymi

        Tottakai se on bensaa mutta lyijyllistä. Katalysaattorit ainakin tukkeutuu liikkeellä aineella


    • Beech

      En tiedä myydäänkö Ruotsin puolella kenelle tahansa, mutta Suomessa avgas 100LL ei ole missään yleisessä jakelussa. Sitä myydään vain lentoasemilla ja vain koneeseen tankattuna (poikkeus: vesikoneille voidaan myydä myös kannuissa). Eli et voi noin vain sitä ostaa. Hinta suomessa Tampere-Pirkkalan lentoasemalla Shell 100LL 1,24 €/litra.

      • Anonyymi

        Onhan Suomessa automaattiasemia mistä voit ostaa vaikka kanisteriin mutta hinta on jotain 3,45 euroa


    • Kokenut

      Ennen kun ei ollut katalysaattoreita, tuli ajeltua lentobensalla, mutta kun nyt on lentobensa kalliinpaa, ei ole tullut kiusausta.
      Toiminnassa eikä karstoittumisessa ei ollut mitään eroa autobensaan nähden.

    • Anonyymi

      Mekaanikkona tiedän että tuo LL on joko vitsinä tai verrattuna johonkin muuhun verrokkiin "Low Lead" mikä on kyllä uskomatonta. Määräaikaishuolloissa ainakin vanhojen sääntöjen mukaan sytytystulpat huollettiin ja rapsutettiin lyijy pois niistä. Onkohan Laitos kieltänyt ja vaatii nykyään aina uudet tulpat kun pyttyyn katsoo! Tuli semmosia pikku rakeita tai helmiä kuin hiekkaa joku vajaa kourallinen. Mitähän kamaa olisi "High Lead" tai edes joku "Normal Lead". Punnittaessa konetta piti tankit toki tyhjentää, letkutettaessa siipitankkeja lirahti suuhun ja maistui aika saatanan pahalta.

      • Anonyymi

        Myös suurempaa tetraetyleenipitoisuutta mitä 100LL, oli lentobensassa tarjolla.
        Tankatessa hyvä muistaa, ettää oma ruputti toimi vähemmälläkin lyijyllä eli 100LL vahvuudella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös suurempaa tetraetyleenipitoisuutta mitä 100LL, oli lentobensassa tarjolla.
        Tankatessa hyvä muistaa, ettää oma ruputti toimi vähemmälläkin lyijyllä eli 100LL vahvuudella.

        Kun aikoinaan käyttivät tehokkaita tähtimoottoreita, niillä taisi olla niihin soveltuvaa bensaa tarjolla, mutta viime vuosikymmeninä on ollut vain tätä Avgas 100LL ainetta saatavilla.

        Kun 80-luvun alussa lensin vesikoneita, niin Shelliltä sai tilattua tätä 100LL sinetöidyssä tynnyrissä. Siinä tynnyrissä oli lakkapinnoite sisäpuolella suojaamassa ruosteelta.
        Se ei kuitenkaan kestänyt kuhmuja, mutta oli kuitenkin tyhjää parempi.
        Käytännössä ostettiin bensa kentiltä jerryihin, joilla se vietiin rantaan, jos käytössä oli suorat kellukkeet.

        Siihen aikaan käytettiin säämiskä pussia tankkaussuppilon sisällä keräämään epäpuhtaudet pois.
        Nykyisin siihenkin on olemassa joku keinokangas, koska jenkkilässä havaitsivat säämiskän päästävän itsestään jotain kuituja hienosuodattimeen.

        Joskus kaadettiin pari jerryllistä myös auton tankkiin kun ei ehditty käydä bensa asemalla.
        Tiedettiin, että se ei ole moottorille terveellistä, mutta silloin tällöin käytettynä emme huomanneet mitään outoa.
        Nykyautoihin sitä ei voi laittaa, sillä katalysaattori on hetkessä sökö.
        Ei se silloin markka aikana mitenkään huippu edullista ollut. Taisi kuitenkin johonkin aikaan olla vähän halvempaa kuin tiebensa.
        En muista hintoja, mutta siihen aikaan tärkeintä oli, että ainetta oli aina saatavilla, sillä maksava porukka rannassa odotti pääsevänsä ilmaan D.


    • Anonyymi

      Muutama vuosi sitten oli 100LL Malmilla hiukan kalliimpaa kuin autobensa.

    • Anonyymi

      On valtion kompesoitua,ei myydä kuin lentobensiininä.

    • Anonyymi

      Ralli/motocross henkilöt käyttävät jos saavat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      408
      3213
    2. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      99
      2390
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2329
    4. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      22
      1999
    5. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      184
      1518
    6. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      11
      1347
    7. Sukupuolen merkitys elämässäsi?

      Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el
      Sinkut
      201
      1139
    8. Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne

      niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,
      Ikävä
      44
      1092
    9. Nainen rakas

      Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      92
      989
    10. Iltalehden evästeasetukset

      No nyt pomppas! Avasin Iltalehden sivut ja niin kuin silloin tällöin sattuu, sivusto kysyi evästeasetuksia, joihin ylee
      Maailman menoa
      119
      972
    Aihe