Olisiko asiallista kokemustietoa noiden kahden, 80-lukulaisittain linjakkaan näköisen veneen keskinäisistä eroista purjehdusominaisuuksissa?
Molemmissa on mastoa ja purjepintaa riittävästi, aika samantyyppinen köli (aikakautensa tuote) ja suht kapeat runkolinjat. Sirenalla olen joskus gastina kisannut, Divasta ei ole yhtään kokemusta.
Miten vertautuvat paattien sisätilat? Mukavuus on tietysti suhteellinen määre: kun olen mr6:lla opetellut purjehtimaan, on mukavuutta jo se, että veneessä on suljettava kajuutta :-)
Diva 39 vs. Sirena 38
27
6771
Vastaukset
- Sir BB
nopeampi mutta askeettisempi, aika moni jo romuttamolla. Sirena 38 vahvempaa ja huolitellummin valmistettu/viimeistelty, molemmissa vesipotta ja kaasuliesi.
Harkitse uutta Bava 33:sta! - A 36
Sirena on paremmin tehty. Divassa runko notkuu ja masto tulee alas herkästi jiipissä. Molemmat ovat yhtä nopeita Diva ehkä pikkasen nopeampi, mutta sillä ei ole merkitystä. Kaikki uudet veneet jäävät kevyellä ja keskikovalla kryssillä noiden taakse. Sirena on yksi parhaimmista konstruktioista 80-luvulla, Hookkanin paras.
- köyhis
Sirenaa tehdään edelleen Rymättylässä. Tiloja on paranneltu kantta korottamalla. Samoin Divasta näyttäisi olevan ainakin kolmea versiota (39, 399 ja 399Plus). Lieneekö noissa sarjan uudemmissa versioissa lisätty rakenteellista jäykkyyttä? Ainakin rikiä on madallettu.
- jotta
x40 ja FG 41 jäisi kryssillä kakkoseksi, mutsis jää
- faijas on
jotta kirjoitti:
x40 ja FG 41 jäisi kryssillä kakkoseksi, mutsis jää
FG 41 ja X-40 ovat kaksikertaa suurempia veneitä kuin Diva ja Sirena. FG 41 ja X-40 jäävät faijas Bavaria 50:n jalkoihin kryssillä
- on kooltaan kolminkertainen
faijas on kirjoitti:
FG 41 ja X-40 ovat kaksikertaa suurempia veneitä kuin Diva ja Sirena. FG 41 ja X-40 jäävät faijas Bavaria 50:n jalkoihin kryssillä
Oh hoh, miten 38/39 jalkaisista tuli näin snadeja?
- keskinkertainen 2
on kooltaan kolminkertainen kirjoitti:
Oh hoh, miten 38/39 jalkaisista tuli näin snadeja?
piti sano kerran suurempia
- tiedä
jotta kirjoitti:
x40 ja FG 41 jäisi kryssillä kakkoseksi, mutsis jää
... noista FG:sta, mutta viime kesänä Diva 39 jäi minuuttisotalla Inferno 29:lle n. 5 m/s:n kryssillä...
- Nyt ihan noin?
tiedä kirjoitti:
... noista FG:sta, mutta viime kesänä Diva 39 jäi minuuttisotalla Inferno 29:lle n. 5 m/s:n kryssillä...
Divan LYS 1,25 eli aika normaali 39 jalkainen
Inferno 29 LYS 1,14 Eli voit kyllä onnitella itseäsi jos olet infernolla pysynyt Divan perässä, on se oikeasti melko nopea vene.
- valtaosa
Divoista on myyty runkoina itserakentelijoille joten niiden taso on varmaan aika kirjava. Sirena vaikkakin on kovin kapea ja siten sisätioiltaan ahdas on kuitenkin hyvin tehty.
- vähän juttua
Eli kävin DIVA39 katsomassa viimekesänä ja täytyy sanoa että tilaratkaisultaan oli mielestäni mahtava. Erityisesti vessan takana oleva tila oli mielestäni erittäin hyvä. Noin isossa veneessä pitää kuitenkin olla säilystilaa melko runsaasti toisen mielestä tietysti tähän olisi kannattanut rakentaa toinen hytti? omasta mielestäni 2 hyttiä on riittävä. Seisomakorkeus oli minulle riittävä 182 on pituutta. Venettä purjehti vähän vanhempi pariskunta eli tuolla pärjää vaemasti perhemiehistöllä. Jos itsellä olisi hankinnassa 40jalkainen kävisin ehdottomasti katselemassa DIVA39. Alla yksi minkä löysin. Sirenasta ei mitään kokemuksia joten vertailla en osaa.
http://www.blocket.se/vi/10885187.htm?ca=11_s- Wiki
Divan mainetta (ja hintaa) rasittaa se, että on myös itse huonosti sisustettuja yksilöitä. Kölituenta on myös maineeltaan huono, kannattaa siis tutkia se tarkoin käytettyä ostaessa.
Tässä kuitenkin Diva, joka näyttää hyvältä ja varustellulta. Hinta on siihen nähden edullinen, joten Divan etsijät, kipinkapin myyjän puheille. Ei nääs tartte alkaa tinkimään vaan voi tehdä suorilta kaupat ellei joku muu ole vielä ehtinyt! - Wiki
Wiki kirjoitti:
Divan mainetta (ja hintaa) rasittaa se, että on myös itse huonosti sisustettuja yksilöitä. Kölituenta on myös maineeltaan huono, kannattaa siis tutkia se tarkoin käytettyä ostaessa.
Tässä kuitenkin Diva, joka näyttää hyvältä ja varustellulta. Hinta on siihen nähden edullinen, joten Divan etsijät, kipinkapin myyjän puheille. Ei nääs tartte alkaa tinkimään vaan voi tehdä suorilta kaupat ellei joku muu ole vielä ehtinyt!Wanhuudenhöperrys uhkaa, vähältä piti etteikö linkki olisi unohtunut:
http://www.vesille.fi/index.php?tmpl=7&do=view&id=16939 - ahdas kevyt
Diva 39 on ahdas, pienikokoinen ja tosi kevyt
jalkoihin nähden. - monella.....
ahdas kevyt kirjoitti:
Diva 39 on ahdas, pienikokoinen ja tosi kevyt
jalkoihin nähden.purjehtialla on kuitenkin sopusuhtaisen kokoiset jalat, joten tota ei tarvii ajatella.... Ootko miettiny, mikä on saanut jalat sulla kasvamaan niin, ettei mahdu Divaan?
- vastaava..
ahdas kevyt kirjoitti:
Diva 39 on ahdas, pienikokoinen ja tosi kevyt
jalkoihin nähden.uusi 33 jalkainen on yhtä tilava kuin Diva 39, taitaa vesilinjatkin olla suunnilleen yhtä pitkät.
- Wiki
ahdas kevyt kirjoitti:
Diva 39 on ahdas, pienikokoinen ja tosi kevyt
jalkoihin nähden.Vai meinaa koko jäädä jalkoihin?
Pituusmittahan ei olekaan mikää järkevä purkkarin koon mittaluku vaikka sitä useimmin käytetään. Veneen kokon vaikuttaa nimittäin myös leveys, korkeus ja uppouma. Nämä jalkauskovaiset vertaavat Hai2000 ja Bavaria30 keskenään ja lopulta hoksaavat että Hai on "ahdas, pienikokoine ja tosi kevyt jalkoihin nähden" :-)
Paljon järkevämpi olisi uppouma, jota tuskin koskaan käytetään (Diva 4,5 tn). Diva siis on tilava, nopea ja tosi pitkä uppoumaansa nähden! Diva on myös tilava uppoumaansa ja leveyteensä nähden!
Uppouman kanssa suoraan verrannollinen on purjepinta-ala, mittaluku jota on aikoinaan käytetty (30 neliön skärgårdskryssare, Vindöt jne) mutta joka on myös on unohtunut. Liian vaikeaa, ei sano maakravulle mitään, parempi mittailla vain veneiden pituuksia.
Kuten joku tuolla aiemmin viisaasti kirjoittikin, kun yritettiin verrata Divaa vauhtiresursseja uusien 40 ft cruiser/racereiden kanssa. Ne ovat kaksi kertaa niin suuria kuin Diva, vaikka LOA on suunnilleen sama. - vertailemaan
vastaava.. kirjoitti:
uusi 33 jalkainen on yhtä tilava kuin Diva 39, taitaa vesilinjatkin olla suunnilleen yhtä pitkät.
joitain lukuarvoja.sisätiloiltaan esim. bavaria 33 on tilavampi kuin diva 39, samoin avotila on isompi.veneet on lukujen valossa suunnilleen yhtä suuret:
diva39 - bavaria33
9,40 ---- 9,00 m vesilinja
3,03 ---- 3,48 m leveys
1,90 ---- 1,85 m syväys
4500 ---- 5400 kg paino
95 l ---- 210 l vesitankki
30 l ---- 150 l polttoainetankki
58 m2 --- 57 m2 iso genoa - tarjolla
Wiki kirjoitti:
Wanhuudenhöperrys uhkaa, vähältä piti etteikö linkki olisi unohtunut:
http://www.vesille.fi/index.php?tmpl=7&do=view&id=16939kaukomailla. Välittäjä manselainen.
http://www.vinces.fi/brokerage/purjeveneet.htm --> ks. listalta kuudes. - pohjoisamerikkalaisista
tarjolla kirjoitti:
kaukomailla. Välittäjä manselainen.
http://www.vinces.fi/brokerage/purjeveneet.htm --> ks. listalta kuudes.veneistä? Isolla talousalueenna näyttäisi olevan massiivisesti venetarjontaa. Ja kun sosiaalinen turvajärjestelmä on se mikä on, ihmiset realisoivat omaisuuttaan nopeammin suhdanteiden mukaan kuin pohjoismaissa.
Mutta miten laadukkaasti ja ryhdikkäästi toimii tuo venetarkastustoiminta? Onko todistuksen antajilla mitään "tuotevastuuta"? Asiantuntija toki ottaa veneen todellisen kunnon luotettavammin selville kuin paikalle reissaava innokas ostaja. Mitä sudenkuoppia noihin ulko-ostoihin liittyy ja miten niitä hallitaan? - eri paikoissa
vertailemaan kirjoitti:
joitain lukuarvoja.sisätiloiltaan esim. bavaria 33 on tilavampi kuin diva 39, samoin avotila on isompi.veneet on lukujen valossa suunnilleen yhtä suuret:
diva39 - bavaria33
9,40 ---- 9,00 m vesilinja
3,03 ---- 3,48 m leveys
1,90 ---- 1,85 m syväys
4500 ---- 5400 kg paino
95 l ---- 210 l vesitankki
30 l ---- 150 l polttoainetankki
58 m2 --- 57 m2 iso genoasailguide.comissa on Divan vesilinjatietona 9,40 tai 9,45, mutta Wikin löytämässä myynti-ilmoituksessa vesilinjaksi on annettu 10,30. Ja painoksi 5200 kg, eli vain 200 kg ero olisi tuohon B33:een.
Tuollaisissa kapeissa pitkissä veneissä (vrt. A-veneet, kutoset, kasit) vesilinja kasvaa rajusti silloin kun sitä tarvitaan, eli kryssillä kun peräaalto imee peränylitykset kiinni ja keula leikkaa aaltoa kuin veitsi. Eli kovin yksiselitteistä ei erilaisten veneiden vertailu ole. - mitoista??
vertailemaan kirjoitti:
joitain lukuarvoja.sisätiloiltaan esim. bavaria 33 on tilavampi kuin diva 39, samoin avotila on isompi.veneet on lukujen valossa suunnilleen yhtä suuret:
diva39 - bavaria33
9,40 ---- 9,00 m vesilinja
3,03 ---- 3,48 m leveys
1,90 ---- 1,85 m syväys
4500 ---- 5400 kg paino
95 l ---- 210 l vesitankki
30 l ---- 150 l polttoainetankki
58 m2 --- 57 m2 iso genoaMitä ajat takaa? Jos vertailet nopeusresursseja, SA/dspl ja LWL kuvaavat niitä. Diva on nopeampi kuin Bavaria. Jos vertailet mukavuutta merenkäynnissä, Divan kapeus ja vesilinjan pituus ovat eduksi. Bavariassa on isommat tankit, mutta ne on sijoitettu purjehdusominaisuuksien kannalta onnettomasti (veneen keulaan ja perään). Jos haetaan satamassa asumiseen tilavuutta, Bavarian mitat ovat edullisemmat. Jos tykkää avomeriretkeilystä, istuinkaukalo (avotila) saa mielellään olla pieni. Jos tykkää suojaisesta saaristosta ja kauniin ilman retkeilystä, avotila saa olla tilava....
Eikö ratkaisevinta ole se, mitä veneeltään odottaa? Hyviä purjehdusominaisuuksia? Pääpaino päiväpurjehduksissa ja satamaelämässä? Hinta ratkaisee valinnan? Tuskin kaikki purjehtijat/veneilijät priorisoivat ihan samoja tekijöitä. - köyhis
mitoista?? kirjoitti:
Mitä ajat takaa? Jos vertailet nopeusresursseja, SA/dspl ja LWL kuvaavat niitä. Diva on nopeampi kuin Bavaria. Jos vertailet mukavuutta merenkäynnissä, Divan kapeus ja vesilinjan pituus ovat eduksi. Bavariassa on isommat tankit, mutta ne on sijoitettu purjehdusominaisuuksien kannalta onnettomasti (veneen keulaan ja perään). Jos haetaan satamassa asumiseen tilavuutta, Bavarian mitat ovat edullisemmat. Jos tykkää avomeriretkeilystä, istuinkaukalo (avotila) saa mielellään olla pieni. Jos tykkää suojaisesta saaristosta ja kauniin ilman retkeilystä, avotila saa olla tilava....
Eikö ratkaisevinta ole se, mitä veneeltään odottaa? Hyviä purjehdusominaisuuksia? Pääpaino päiväpurjehduksissa ja satamaelämässä? Hinta ratkaisee valinnan? Tuskin kaikki purjehtijat/veneilijät priorisoivat ihan samoja tekijöitä.Kiitos kaikille monipuolisesta ja asiallisesta kommentoinnista!
- perässä.
mitoista?? kirjoitti:
Mitä ajat takaa? Jos vertailet nopeusresursseja, SA/dspl ja LWL kuvaavat niitä. Diva on nopeampi kuin Bavaria. Jos vertailet mukavuutta merenkäynnissä, Divan kapeus ja vesilinjan pituus ovat eduksi. Bavariassa on isommat tankit, mutta ne on sijoitettu purjehdusominaisuuksien kannalta onnettomasti (veneen keulaan ja perään). Jos haetaan satamassa asumiseen tilavuutta, Bavarian mitat ovat edullisemmat. Jos tykkää avomeriretkeilystä, istuinkaukalo (avotila) saa mielellään olla pieni. Jos tykkää suojaisesta saaristosta ja kauniin ilman retkeilystä, avotila saa olla tilava....
Eikö ratkaisevinta ole se, mitä veneeltään odottaa? Hyviä purjehdusominaisuuksia? Pääpaino päiväpurjehduksissa ja satamaelämässä? Hinta ratkaisee valinnan? Tuskin kaikki purjehtijat/veneilijät priorisoivat ihan samoja tekijöitä.Keula on tyhjää tilaa. Ainakin 2005-mallistosta lähtien. Lisätankkeja voi tietenkin asentaa eteen. Tarvetta siihen ei ole ainakaan näillä vesillä. B33:n vesitankki on 210 l ja p-a tankki 150 l.
- cpv
Molemmat ovat huippuluokan laatuveneitä. Ihan toista kun nämä nykyiset pesusaavit. osta pois!
- divaa
Kannattaa ensin lukea Vene-lehden testi Divasta. Muistaakseni pohjan rakenne kuin paperia. Jos et ole kestotilaaja, lähettää ne kopion himaan.
- §§§
Itselläni on kolmelta viime kaudelta kokemusta Sirena 385:sta. Olen pitänyt veneestä sekä tiloiltaan että purjehdusominaisuuksiltaan. Miehistönä meillä on ollut kaiketi aika tyypillinen perhemiehistö eli 2 aikuista ja kaksi alle 10 vuotiasta lasta. Sirenan tilat ovat riittäneet tälle kokoonpanolle loistavasti eli lapsille oma keulahytti ja aikuisille Sirenan kivan kokoinen takakajuutta. Veneenä Sirena yllätti minut nopeudellaan erityisesti tuulissa 3 - 7 ms. Näillä keleillä aika harva kesälomapurjehtija on pysynyt vauhdissa mukana. Tosin reivausraja on sitten kanssa aika alhaalla eli heti tossa 7 - 8 ms:ssa. Sirenan iso on veneen massaan/kölipainoon nähden aika iso, joten perhepurjehduksessa kipparilla riittää hommia jos muusta miehistöstä ei iän tai taitojen puolesta ole hirveästi apua.
Kuulemma tolla pärjää kisoissakin vielä joten kuten eli kaikenkaikkiaan varmasti hyvä hankinta jos löydät kelpo yksilön. Divasta minulla ei ole kokemuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu554032Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti182641- 1382563
Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett152013- 151483
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731357- 1061354
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1571068- 931037
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon21998