ruisleipä...

voi kurjuus!

Keliakokeet tehty, eli ei sitä. Ärtynyt suoli ollut jo 15 vuotta. Kuituja pitäisi syödä ja unohtaa vaaleet leivät jne. Mutta kun ruisleivästä ja yleensä tummasta leivästä turpoaa vatsa ja tulee ilmavaivoja.
Osaiskohan kukaan sanoa, mitä tämä tällainen olisi? Onko teillä vastaavanlaisia vaivoja?

8

1593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varo liikoja tutkimuksia nyt
    • skäribo

      ei ole 100%:n luotettava. Toisaalta, ei ihmisellä tarvitse olla keliakia, vaikka tuntuu, etteivät kotimaiset viljat sovikaan.

      Syötkö viiliä tai jogurttia? Jospa sekoittaisit niihin vaikka leseitä ja alkioita? Entäpä puuro? Jo pelkästään aammupuuroa syömällä saa aika kivasti kuituja.

      Kannattaisi varmaan jonkin aikaa kokeilla käyttää viljatuotteita muutoin kuin leivän muodossa. Jos ei auta, niin sitten varmaan olisi syytä mennä uudemman kerran lääkäriin.

    • mullekaan

      Ei sopinut papalleni, eikä sovi isälleni - eikä sovi siskolleni.
      Pystyn syömään max 2 hapankorppupalaa/päivä.
      Vaasan ruispalat eivät jostais syystä aiheuta pahoja oireita, niitä joskus syön.
      Ruisleipää tekisi mieli, mutta kun jälkiolotila on senverran paha, paras olla syömättä.

      Vehnän tai kauran kanssa ei ongelmia.
      Ohrakin sopii, mutta ilmaa siitäkin, jos paljon syö.
      Tein kerran ohrasuurimopuuroa uunissa - ja kyllä oli vatsa kipeä. Ei kiitos enää.

      Ikää 56,5 v.
      Parikymppisenä ruisleipä vielä sopi.

      Ei keliakiaa, ei kyllä tutkittukaan.
      Olen atoopikko.
      Ei muita ruoka-aineallergioita, kuin valkosipuli.

      Ruis ei kylläkään ole ainut, mikä aiheuttaa vatsakipuja. Sipuli ei käy ollenkaan, valkosipulille olen hyvin allerginen (aluksi vatsakivut n. 10 v., sitten reaktio muuttui nokkosrokoksi - ihan pienet määrätkin aiheuttivat, esim. mausteissa).

      • voi kurjuus! (ap)

        Niin, mulla on ikää 48 ja nuorempana kaikki sopi.
        Ja atoopikko olen minäkin. ( pöly- ym. ”ulkoisia” allergioita).
        Maitoa en ole juonut 20:een vuoteen, kun siitä tuli samanlaisia ongelmia, vaikkei laktoosi-intoleranssiakaan ole.
        Tuo valkosipuli ja sipuli on minullekin ongelma. Samat vaivat niistäkin. Ja joitakin muitakin ruoka-aineongelmia.


    • _____

      Moi

      Mä en pysty syömään kun vehnäleipää, ruis-, kaura- ja ohraleivät aiheuttavat mulla heti hirveitä ilma- ja vatsavaivoja. Kävin joskus nuorena keliakiatestissä, mutta ei näyttänyt että mulla olisi keliakia. Tosin jos olisi keliakia, niin tuskin pystyisin syömään vehnäleipää, eikös kauran silloin pitäisi sopia parhaiten elimistölle.

      Olen alkanut miettiä, josko mulla olisi vilja-allergia? Voisikohan olla, että olen muille suomalaisille perusviljoille allerginen, mutta en vehnälle? Pidän todella paljon ruisleivästä, mutta en pysty syömään sitä ollenkaan, sillä vatsavaivat on kamalat. Vähän mietityttää tuo kuitujen saanti, mutta koitan syödä hedelmiä ja kasviksia joka päivä.

      Onko muilla vastaavia kokemuksia, eli mikään muu suomalainen vilja ei sovi elimistölle, kuin vehnä?

    • Flatulentti
    • huonovatsainen

      Aika monenlaisia ongelmia näyttävät eri ruoka-aineet aiheuttavan. Ja mielenkiintoista tuokin, että useammalle näyttää oireita tulleen ihan aikuisiällä.

      Minulla on aina ollut jonkinlaisia vatsavaivoja. Siis niin kauan kuin muistan, ainakin teinitytöstä saakka. Nyt olen viisikymppinen, ja kiellettyjen listalle kuuluvat vehnä, ohra, ruis, sipuli ja maito. Kun nuo jätin pari vuotta sitten pois, on oloni muuttunut olennaisesti paremmaksi. Vatsavaivoja tulle harvoin - ja useimmat vain, kun tietoisesti syön jotain sopimatonta (joko "herkuttelunhalusta" tai olosuhteiden pakosta). Veriarvot ovat ihan toista luokkaa ja jaksaminen myös. Siis kannattaa kuunnella omia tuntemuksia!

      Keliakiaa, laktoosi-intoleranssia, maito- tai vehnäallegiaa ei ole.

    • matkaaja1

      Olin tuossa pitkään ulkomailla,ja siellä oli vain vaaleata leipää.
      Nyt palattuani Suomeen olen alkanut kärsiä aivan hirveistä vatsakivuista ja ilmavaivoista. Tiedän, että maitotuotteita en siedä enkä niitä juuri olekaan käyttänyt. Voisivatko ruisleipä ja lakritsa olla tämän tuskan takana?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7598
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      116
      2139
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1414
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1341
    Aihe