Keliakokeet tehty, eli ei sitä. Ärtynyt suoli ollut jo 15 vuotta. Kuituja pitäisi syödä ja unohtaa vaaleet leivät jne. Mutta kun ruisleivästä ja yleensä tummasta leivästä turpoaa vatsa ja tulee ilmavaivoja.
Osaiskohan kukaan sanoa, mitä tämä tällainen olisi? Onko teillä vastaavanlaisia vaivoja?
ruisleipä...
8
1660
Vastaukset
- Varo liikoja tutkimuksia nyt
http://www.nam.fi/ajankohtaista/uutiset/phosphoral.html?tmpl=print
- skäribo
ei ole 100%:n luotettava. Toisaalta, ei ihmisellä tarvitse olla keliakia, vaikka tuntuu, etteivät kotimaiset viljat sovikaan.
Syötkö viiliä tai jogurttia? Jospa sekoittaisit niihin vaikka leseitä ja alkioita? Entäpä puuro? Jo pelkästään aammupuuroa syömällä saa aika kivasti kuituja.
Kannattaisi varmaan jonkin aikaa kokeilla käyttää viljatuotteita muutoin kuin leivän muodossa. Jos ei auta, niin sitten varmaan olisi syytä mennä uudemman kerran lääkäriin. - mullekaan
Ei sopinut papalleni, eikä sovi isälleni - eikä sovi siskolleni.
Pystyn syömään max 2 hapankorppupalaa/päivä.
Vaasan ruispalat eivät jostais syystä aiheuta pahoja oireita, niitä joskus syön.
Ruisleipää tekisi mieli, mutta kun jälkiolotila on senverran paha, paras olla syömättä.
Vehnän tai kauran kanssa ei ongelmia.
Ohrakin sopii, mutta ilmaa siitäkin, jos paljon syö.
Tein kerran ohrasuurimopuuroa uunissa - ja kyllä oli vatsa kipeä. Ei kiitos enää.
Ikää 56,5 v.
Parikymppisenä ruisleipä vielä sopi.
Ei keliakiaa, ei kyllä tutkittukaan.
Olen atoopikko.
Ei muita ruoka-aineallergioita, kuin valkosipuli.
Ruis ei kylläkään ole ainut, mikä aiheuttaa vatsakipuja. Sipuli ei käy ollenkaan, valkosipulille olen hyvin allerginen (aluksi vatsakivut n. 10 v., sitten reaktio muuttui nokkosrokoksi - ihan pienet määrätkin aiheuttivat, esim. mausteissa).- voi kurjuus! (ap)
Niin, mulla on ikää 48 ja nuorempana kaikki sopi.
Ja atoopikko olen minäkin. ( pöly- ym. ”ulkoisia” allergioita).
Maitoa en ole juonut 20:een vuoteen, kun siitä tuli samanlaisia ongelmia, vaikkei laktoosi-intoleranssiakaan ole.
Tuo valkosipuli ja sipuli on minullekin ongelma. Samat vaivat niistäkin. Ja joitakin muitakin ruoka-aineongelmia.
- _____
Moi
Mä en pysty syömään kun vehnäleipää, ruis-, kaura- ja ohraleivät aiheuttavat mulla heti hirveitä ilma- ja vatsavaivoja. Kävin joskus nuorena keliakiatestissä, mutta ei näyttänyt että mulla olisi keliakia. Tosin jos olisi keliakia, niin tuskin pystyisin syömään vehnäleipää, eikös kauran silloin pitäisi sopia parhaiten elimistölle.
Olen alkanut miettiä, josko mulla olisi vilja-allergia? Voisikohan olla, että olen muille suomalaisille perusviljoille allerginen, mutta en vehnälle? Pidän todella paljon ruisleivästä, mutta en pysty syömään sitä ollenkaan, sillä vatsavaivat on kamalat. Vähän mietityttää tuo kuitujen saanti, mutta koitan syödä hedelmiä ja kasviksia joka päivä.
Onko muilla vastaavia kokemuksia, eli mikään muu suomalainen vilja ei sovi elimistölle, kuin vehnä? - Flatulentti
Ruisleipa pierettää enemmän kuin esim. grahamleipä. Minulle on sopinut hyvin Vaasan täyshyvä moniviljaleipä:
http://www.vaasan.com/public/fi/01_tuotteet/03_vaaleat/index.jsp?tt_view=13740
Siinä on 100 g:ssa kuitua 4,9 g. Kuitua siinä on kyllä vähemmän kuin täysjyväruisleivässä, mutta paljon enemmän kuin ranskanleivässä (2,3 g kuitua / 100 g).
Leipätiedotuksen sivuilla on elintarvikkeiden kuitupitoisuuksia:
http://www.leipatiedotus.fi/default.aspx?path=4;175;215;275 - huonovatsainen
Aika monenlaisia ongelmia näyttävät eri ruoka-aineet aiheuttavan. Ja mielenkiintoista tuokin, että useammalle näyttää oireita tulleen ihan aikuisiällä.
Minulla on aina ollut jonkinlaisia vatsavaivoja. Siis niin kauan kuin muistan, ainakin teinitytöstä saakka. Nyt olen viisikymppinen, ja kiellettyjen listalle kuuluvat vehnä, ohra, ruis, sipuli ja maito. Kun nuo jätin pari vuotta sitten pois, on oloni muuttunut olennaisesti paremmaksi. Vatsavaivoja tulle harvoin - ja useimmat vain, kun tietoisesti syön jotain sopimatonta (joko "herkuttelunhalusta" tai olosuhteiden pakosta). Veriarvot ovat ihan toista luokkaa ja jaksaminen myös. Siis kannattaa kuunnella omia tuntemuksia!
Keliakiaa, laktoosi-intoleranssia, maito- tai vehnäallegiaa ei ole. - matkaaja1
Olin tuossa pitkään ulkomailla,ja siellä oli vain vaaleata leipää.
Nyt palattuani Suomeen olen alkanut kärsiä aivan hirveistä vatsakivuista ja ilmavaivoista. Tiedän, että maitotuotteita en siedä enkä niitä juuri olekaan käyttänyt. Voisivatko ruisleipä ja lakritsa olla tämän tuskan takana?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113475MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801188Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768