Eläke

Mistä saan?

Olen tehnyt töitä sekä Suomessa että ulkomailla ja tällä hetkellä asun ja työskentelen Saksassa. Mistä tulen samaan tulevan eläkkeeni, jos esim. jään eläkkeelle Saksassa, eli asun täällä vanhaksi asti? Onko mahdollista saada eläkettä sekä Suomesta että Saksasta (sen verran kuin sitä on kertynyt) vai miten homma toimii?

3

566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mannheim

      Kaikki Saksassa maksamasi eläkemaksut kartuttavat eläkettäsi eli sinulle maksetaan eläkettä myös Saksasta, jos myöhemmin Suomessa asut. Kelasta voisit vielä kysyä lisätietoja, mutta minusta se juoksee melko automaattisesti. Mutta kuinka paljon sitten lopulta saat on taas toinen kysymys, itse olen ajatellut, että olisi parempi ottaa lisäksi yksityinen eläkevakuutus koska ei kai niillä valtion eläkkeillä paljon pysty elämästä nauttimaan...

    • beroliina

      Ota yhteyttä Suomeen VARMA-yhtiöön, katso netistä. Voit kirjoittaa sinne eläkeanomuksen,lomake netistä.Pyydä Saksassa LVA:sta eläketietosi ja jos olet asunut vielä muualla, esim.Ruotsissa, myös sieltä Försäkringskassasta ja lähetä kaikki VARMAAN. Ne lähettävät asian eteenpäin KELALLE-ulkomaan yksikkö, jonne ilmoitetaan sitten, mistä lähtien haluaa eläkettä, 65 vuotiaana vanhuuseläkettä tai aikaisintaan 60 vuotiaana varhennettua vanhuuseläkettä.Asian käsittely kestää noin vuoden, koska vastaukset ulkomailta tulevat hitaasti.Itse juuri olen käynyt tätä läpi.Viel Glück!

      • hävisi

        Olen naimisissa saksalaisen kanssa. Hänellä ei ole mitään vaikeuksia saada eläkettään vuodesta 1960 alkaen. Lähdin takaisin Suomeen 1963 ja olin poissa Saksasta 1993 vuoteen asti. Nyt eläkkeelle mennessä ei minun eläkettä löydy mistään 60-63.Sanovat, että eläketietoja säilytetään vain 30 vuotta. Minulla ei ole todisteita jäljellä silloisista töistä, vaikka silloin tarvittiin oleskelu- ja työlupa.Tosi käytännöllistä säästää eläkerahojen maksu ulkomaalaisille.-En saanut myöskään lähtiessäni mitään eläkemaksujen takaisinsuoritusta.-Ei kai Suomessa tällaista tapahdu ulkomaalaisille, jotka eivät ole tehneet pimeitä töitä?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe