Eläke

Mistä saan?

Olen tehnyt töitä sekä Suomessa että ulkomailla ja tällä hetkellä asun ja työskentelen Saksassa. Mistä tulen samaan tulevan eläkkeeni, jos esim. jään eläkkeelle Saksassa, eli asun täällä vanhaksi asti? Onko mahdollista saada eläkettä sekä Suomesta että Saksasta (sen verran kuin sitä on kertynyt) vai miten homma toimii?

3

742

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mannheim

Kaikki Saksassa maksamasi eläkemaksut kartuttavat eläkettäsi eli sinulle maksetaan eläkettä myös Saksasta, jos myöhemmin Suomessa asut. Kelasta voisit vielä kysyä lisätietoja, mutta minusta se juoksee melko automaattisesti. Mutta kuinka paljon sitten lopulta saat on taas toinen kysymys, itse olen ajatellut, että olisi parempi ottaa lisäksi yksityinen eläkevakuutus koska ei kai niillä valtion eläkkeillä paljon pysty elämästä nauttimaan...

• beroliina

Ota yhteyttä Suomeen VARMA-yhtiöön, katso netistä. Voit kirjoittaa sinne eläkeanomuksen,lomake netistä.Pyydä Saksassa LVA:sta eläketietosi ja jos olet asunut vielä muualla, esim.Ruotsissa, myös sieltä Försäkringskassasta ja lähetä kaikki VARMAAN. Ne lähettävät asian eteenpäin KELALLE-ulkomaan yksikkö, jonne ilmoitetaan sitten, mistä lähtien haluaa eläkettä, 65 vuotiaana vanhuuseläkettä tai aikaisintaan 60 vuotiaana varhennettua vanhuuseläkettä.Asian käsittely kestää noin vuoden, koska vastaukset ulkomailta tulevat hitaasti.Itse juuri olen käynyt tätä läpi.Viel Glück!

• hävisi

Olen naimisissa saksalaisen kanssa. Hänellä ei ole mitään vaikeuksia saada eläkettään vuodesta 1960 alkaen. Lähdin takaisin Suomeen 1963 ja olin poissa Saksasta 1993 vuoteen asti. Nyt eläkkeelle mennessä ei minun eläkettä löydy mistään 60-63.Sanovat, että eläketietoja säilytetään vain 30 vuotta. Minulla ei ole todisteita jäljellä silloisista töistä, vaikka silloin tarvittiin oleskelu- ja työlupa.Tosi käytännöllistä säästää eläkerahojen maksu ulkomaalaisille.-En saanut myöskään lähtiessäni mitään eläkemaksujen takaisinsuoritusta.-Ei kai Suomessa tällaista tapahdu ulkomaalaisille, jotka eivät ole tehneet pimeitä töitä?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      85
      3588
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      29
      2373
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      141
      2018
    4. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      33
      861
    5. En unohda sua

En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on
      Ikävä
      30
      790
    6. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      43
      785
    7. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      59
      732
    8. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      3
      716
    9. Kullan kemiallinen merkki on au

Ei välttämättä. Mikä sun kullan merkki on?
      Ikävä
      40
      687
    10. Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä

Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies
      Ikävä
      87
      666
    Aihe