Stormer

t.a.o.

Messuilla kävin katsomassa Stormer-venettä.
Näytti kaikenkaikkiaan aika mielenkiintoiselta.
Myyjä sanoi huippujen olevan jotain 32 solmua.
Mitä mieltä, ei ilmeisesti ole montaa vielä Suomen
vesillä. Kipparissa kehuttiin, kommentteja jos jollain on..

8

5378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stormer poika

      Itse ajelin pari kesää puoliliukuvalla Stormerilla. Olen myös koeajanut tuon WA mallin. Tässä kokemuksia, vene tosiaan kulkee ja kiihtyy kevyesti, huiput ovat tuo 32 solmua. Huomioita kiinnitti myös venee hiljaisuus matkanopeudella 23-25 solmua. Ajo-ominaisuudet ok eli toimii kuten syvä v-pohjaisen kuuluukin. Saarepaat on hieno veistämö (olen käynnyt) ja (käsi)työn laatu on erinomainen. Oman Stormerini vaihdoin Aquador 25C veneeseen koska vielä ei ollut tarjolla suurempaa Stormer mallia. Suosittelen jos vene muutoin vastaa tarpeitasi.

    • Veneilijä2

      Olen kuullut että Stormerin ajo-ominaisuudet kovemmassa vauhdissa ovat aika onnettomat. Eräskin Stormerin omistaja ajeli sillä mieluiten 8 solmua. Aikanaan vene-lehden testissä valitettiin tätä samaa.

      • Stormer Classic

        Nyt pitää muistaa että Stormer 7 WA on aivan eri runko sisäperä koneella kuin Stormer Classic joka on taas akselivetoinen. Itselläni oli tuo Classic malli ja totta sen runko ei toiminut jos sen nosti plaaniin. Koneena oli Yanmar 125 hv eli puhtia kyllä löytyi riittävästi vaikka 24 solmun nopeuteen. Itse tein matkaa juuri tuolla 8 solmun nopeudella nauttien maisemista ja dieselin hiljaisesta äänestä. Viime kesänä tuli käytyä Maarianhaminassa kääntymässä. Eli jos haluaa akselivedon ja rauhallista "retro" meininkiä niin sillon tuo Classic jos taas vauhti kiinnostaa on valinta WA malli Volvon D 3 160 hv. Kyseessä on siis kaksi aivan eri luonteista venettä.


      • t.a.o.
        Stormer Classic kirjoitti:

        Nyt pitää muistaa että Stormer 7 WA on aivan eri runko sisäperä koneella kuin Stormer Classic joka on taas akselivetoinen. Itselläni oli tuo Classic malli ja totta sen runko ei toiminut jos sen nosti plaaniin. Koneena oli Yanmar 125 hv eli puhtia kyllä löytyi riittävästi vaikka 24 solmun nopeuteen. Itse tein matkaa juuri tuolla 8 solmun nopeudella nauttien maisemista ja dieselin hiljaisesta äänestä. Viime kesänä tuli käytyä Maarianhaminassa kääntymässä. Eli jos haluaa akselivedon ja rauhallista "retro" meininkiä niin sillon tuo Classic jos taas vauhti kiinnostaa on valinta WA malli Volvon D 3 160 hv. Kyseessä on siis kaksi aivan eri luonteista venettä.

        Kävin jälleenmyyjän sivuilla, niska-marine.com ja kuten kerroit, niin Stormereita on siis kaksi eri mallia. WA ja se hidaskulkuisempi. Messuilla on siis se liukuva versio. Ainakin Kipparin testissä pari
        numeroa sitten se sai aika hyvät pojot testissä.
        Tiikit ja muu viimeistely oli kyllä hienoja, oli
        kuulemma jo luovutettu viime perjantaina uudelle omistajalle, näin ainakin myyjä sanoi.


      • tilalle
        Stormer Classic kirjoitti:

        Nyt pitää muistaa että Stormer 7 WA on aivan eri runko sisäperä koneella kuin Stormer Classic joka on taas akselivetoinen. Itselläni oli tuo Classic malli ja totta sen runko ei toiminut jos sen nosti plaaniin. Koneena oli Yanmar 125 hv eli puhtia kyllä löytyi riittävästi vaikka 24 solmun nopeuteen. Itse tein matkaa juuri tuolla 8 solmun nopeudella nauttien maisemista ja dieselin hiljaisesta äänestä. Viime kesänä tuli käytyä Maarianhaminassa kääntymässä. Eli jos haluaa akselivedon ja rauhallista "retro" meininkiä niin sillon tuo Classic jos taas vauhti kiinnostaa on valinta WA malli Volvon D 3 160 hv. Kyseessä on siis kaksi aivan eri luonteista venettä.

        Akseliveto on mutkitteleva, vanhanaikainen, halpa ostaa, kallis käyttää plaanissa ja tehoton. Vaihda perävetolaittelliseen malliin,
        niin saat yo. asiat kuntoon.
        Kotimaiselta myyjältä ostettaessa vaadi ominaisuuksista kirjallisesti lista - et pety sitten kun ei kuljekkaan eikä ole koskaan kulkenutkaan niinkuin tulee ja on esitteessä.


    • tarina

      Norjalainen suunnittelija piirsi veneen, joka oli pyöräperäinen "snäcka", mutta pohja oli jotain aivan ihmeellistä. Siitä tehtiin muotit ja ihan nätti vene. Ja siihen asennettiin aika tehokas Yanmar keskimoottori. Nopeutta löytyi aika hyvin, mutta ajo-ominaisuudet olivat surkeat. Venettä ei uskallettu antaa lehtien testeihin. Vene-lehden testiveneeseen oli lisätty 400 kg kölipainoa. Sillä se saatiin vähän rauhoitettua,mutta nopeutta menetettiin.
      Sitten kun todettiin, että Stormer on "susi", niin tehtiin uusi Stormer, jossa on normaali V-pohja vaikka päältä näyttää pyöreäperäiseltä.
      Varmaan toimii niinkuin muutkin V-pohjaveneet.
      Näistä ja muista vaikeuksista johtuen Suomen maahantuoja on vaihtunut jo kolme kertaa. Veneitä on tehty vain muutama kappale.
      Neuvo: Käy ensin koeajamassa ja tuulisena päivänä. Tee sitten omat päätöksesi.

      • suippoperäistä

        Suippoperäinen vene on aina rungoltaan susi.
        Uppoamarunkoisenakin mutkittelevat,
        kärsit kansijärjestelyistä, uima- ja takatasoa ei voi laittaa, jne.


      • jatkoa

        Pitää paikkansa veneen on piirtänyt alunperin Jan T Ohlsen niminen kaveri. Pitää myös paikkansa että tuon akselivetoisen mallin pohja ei toimi liukuvana. Eli jos on hankkimassa akselivetoista n. 50 hv kone on sopiva ja nimenomaan silloin ei olla hankkimassa liukuvarunkoista venettä. WA mallin pohjan on piirtänyt kuuluisuuttakin saanut Kamu Stråhlman (mm. Finngulf purret ym.) ja oman kokemukseni mukaan se on hyvä ajettava, tosin keulan muoto on sellainen että roiskii jonkin verran tuulilasille vettä. Muutoin toimii juuri kuten syvän v-pohjan kuuluukin meressä. Valmistusmääristä en tiedä mutta arvioisin että Stormereita on valmistunut 10-15 kpl tähän mennessä. Suomessa niitä taitaa olla 5-8 kpl liikkeellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2234
    2. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      922
    3. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      904
    4. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      24
      889
    5. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      863
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      51
      831
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      118
      819
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      9
      753
    9. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    10. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      733
    Aihe