Anafylaktinen shokki

Allergikko

Kuinka moni teistä on saanut elämänsä aika anfylaktisen shokin? Entä millaisin oirein ja mikä aiheuttajaksi on selvinnyt?

Olen menossa lääkäriin, mutta haluaisin sitä ennen selvittää, että eihän luuloni shokista omalla kohdallani ole täysin perätön.

Oma kohtaukseni sai alkunsa ampiaisen pistosta. Alle minuuttissa silmiäni ja kasvojani alkoi polttaa vimmatusti, samalla kun jouduin suoranaisen hysterian valtaan (en voinut hillitä sitä). Sitten koko kehoni tuli täyteen kutiavaa, tulista ihottumaa, pistokohta oli aivan turta ja kova. Sitten alkoivat kaikki ruumiinosat turvota; silmät melkein kiinni, nenästä tuli kova mötti samoin huulista. Pää turposi niin, että oli melkein kuin jalkapallo. Samassa minulle nousi myös korkea kuume. Ja kaikki oireet tulivat n. 10 minuutissa. Ainoa ruumiinosa joka onnekseni välttyi reaktiolta oli kaula. Se taitaa kyllä olla ihme, sillä yleensähän hengitystiet kärsivät liki ensimmäisenä.

Minä en mennyt lääkäriin vaan apteekkiin (jonne oli matkaa n. 100 metriä) ja siellä sanottiin, että kannattaa käydä näyttäytymässä lääkärillä jos kurkku turpoaa. Myöhemmin olen ajatellut, että ei olisi pitänyt luottaa apteekin henkilökuntaan, koska eiväthän he voineet nähdä oireitani (muuta kuin turpoamista). Esim. ihottuma oli piilossa, koska kasvoihin sitä ei tullut. Sitten vain makasin loppupäivän kykenemättä juuri liikkumaan... Kunnes oireet laimenivat.

Kysynkin siis teiltä anafylaktisen shokin kokeneilta; eikö tässä 99% varmuudella ollut kyseessä shokki?
En ole aiheeseen aiemmin tutustunut, koska vasta nyt olen saanut asiasta tietoa ja tajunnut, että jos kyseessä tosiaan oli tämä vaarallinen kohtaus, niin minun täytyy kantaa aiheellisia lääkkeitä mukanani tästedes. Ja varsinkin, kun kohta koittaa kevät, ja ampiaiset sun muut pikku ystävämme saapuvat jälleen meitä ilahduttamaan.

Kiitos!

7

9734

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkäriin

Menepä lääkäriin ja pyydä EpiPen, kyllä nuo oireet olivat senverran vakavat, että pika-apu on oltava mukana tulevan varalle.
      Ei kannata odottaa, että kurkkukin turpoaa seuraavalla kerralla.
      En usko, että kukaan lääkäri kyseenalaistaa kokemaasi.

• anafylaktinen

SOKKI ei ollut kyseessä, koska et mennyt sokkiin, eli verenpaine ei laskenut, et menettänyt tajuntaasi jne. Vakavin anafylaktisen sokin muoto on, että hengitys ja sydän pysähtyvät. Mutta vakava anafylaktinen REAKTIO sinulla selvästi oli ja EpiPen on ehdottoman tarpeellinen. Seuraavalla kerralla saattaisitkin saada sokin tai hengitystiet voisivat turvota umpeen, kuten pelkäsitkin. Muista pitää se EpiPen sitten aina mukana laukussa!! Yksi ruisku vanhenee hieman alle vuodessa ja maksaa muistaakseni sellaiset parikymmentä euroa - halpa henkivakuutus.

• Allergikko

Niin, en menettänyt tajuntaani - muusta en sitten tiedä. Muistan vaan, että olin sekaisin kuin vellikello.

Ihmejuttu minusta, kun anafylaktisesta shokista on niin eri määritteitä. Esimerkiksi allergisoivan aineen yhtäkkiä nostava ihottuma on jonkun mielestä jo anafylaktinen shokki.

Toisaalta on kyllä hyvä saada edes jonkinlainen nimi mitä ehdottaa lääkärille :). Jotakin anafylaktista. Katsotaan, että määrääkö hoidoksi perusvoidetta, heh.

Oli muuten hienoa saada asiallisia vastauksia täällä. Yleensä Suomi24:n monilla palstoilla vallitsevat ruokottomuudet sun muut.

• t: sairaanhoitaja opiskelija

Varsinaista anafylaktista shokkia et varmaankaan saanut, mutta sait kyllä todella pahaan allergisen reaktion. Muistathan varoa ampiaisia vastaisuudessa.... Sinun olisi ehdottomasti pitänyt mennä lääkäriin kun oireet alkoivat. Jos hengitystiesi olisivat tukkeutuneet .... jonkun olisi pitänyt toimia todella nopeasti! Sinulla oli onnea. Muista myös että yleensä seuraavilla kerroilla reaktio on aina pahempi!!!!!

Muista myös jos käyt rokotettavana niin kertoa lääkärille/ terkkarille tuosta reaktiostasi ampiaisiin, koska rokotteet voivat tehdä saman/ osataan varautua.

Tuo epipen voi olla hyvä ratkaisu, mutta vain jos lääkäri sitä määrää ! Yllä oli väärää tietoa hinnasta ! Epipen maksaa noin 50-60e ja sen on reseptilääke. Jokseenkin kallis, mutta halpa henkivakuutus.

• ekan hinta-arvion antaja
        t: sairaanhoitaja opiskelija kirjoitti:

Varsinaista anafylaktista shokkia et varmaankaan saanut, mutta sait kyllä todella pahaan allergisen reaktion. Muistathan varoa ampiaisia vastaisuudessa.... Sinun olisi ehdottomasti pitänyt mennä lääkäriin kun oireet alkoivat. Jos hengitystiesi olisivat tukkeutuneet .... jonkun olisi pitänyt toimia todella nopeasti! Sinulla oli onnea. Muista myös että yleensä seuraavilla kerroilla reaktio on aina pahempi!!!!!

Muista myös jos käyt rokotettavana niin kertoa lääkärille/ terkkarille tuosta reaktiostasi ampiaisiin, koska rokotteet voivat tehdä saman/ osataan varautua.

Tuo epipen voi olla hyvä ratkaisu, mutta vain jos lääkäri sitä määrää ! Yllä oli väärää tietoa hinnasta ! Epipen maksaa noin 50-60e ja sen on reseptilääke. Jokseenkin kallis, mutta halpa henkivakuutus.

EpiPen maksaa kyllä apteekissa 57,56 euroa, mutta siitä saa Kelan peruskorvauksen, joka on 42% hinnasta. Maksettavaksi jää siis 33,38 euroa, joka on vain hiukan enemmän mitä eilen muistelin.

• PSal

Shokkitilan tunnusmerkkejä ovat verenpaineen lasku, sydämen lyöntitiheyden voimakas nousu tai lasku, kalpea ihonväri ja kylmä hikoilu.Kaikista anafylaktisista tiloista ei siis pitäisi käyttää shokin vaan reaktion nimeä.

• critteri.

Vaikea allerginen reaktio on anafylaktinen reaktio tai anafylaksia:
      http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=ykt00353

Minulla on ollut anafylaktisia "kohtauksia" useita elämäni aikana, mutta vain kaksi kertaa on mennyt sokin puolelle. Ei kannata odotella, meneekö ohi itsestään, sillä reaktion pahetessa taju menee nopeasti ja sitten on hengenlähtö lähellä. Niinä kahtena kertana, kun minulla oli anafylaktinen sokki, oireet alkoivat samalla tavalla kuin lievemmissäkin reaktioissa, joten alkuoireista ei voi päätellä, mitä on tulossa. Toisella kerralla hengitys ehti pysähtyä ennen kuin ambulanssi ehti sairaalaan asti.

Kummallakin kerralla syynä oli jokin ruoka-aine - jälkimmäisellä kerralla luultavasti mausteiden yhteisvaikutus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2298
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1893
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      28
      1602
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1560
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      1350
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      115
      1151
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe