Olemme ensi kertaa ostamassa omaa venettä, ja Askeladden C6 kiinnitti venemessuilla huomiomme. Ajattelimme nyt kysyä täältä ihmisten mielipiteitä kun emme itse paljoa veneen ostosta tiedä. Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä veneestä? Emme ole aloittelijoita veneen käsittelyssä, mutta oman veneen valinnassa kaipaisimme hieman vinkkejä. Yhden kaupan jouduimme jo perumaan koska vasta kotona huomasimme että kyseinen kaunotar söi järkyttäviä määriä polttoainetta.
Olemme kiinnostuneita myös muista venemalleista jos joku kokenut vene-ihminen osaisi vähän tyrkätä meitä oikeaan suuntaan. Vaatimustasoa on sen verran, että takana pitäisi mahtua neljän ihmisen mukavasti istuskelemaan. Veneen pitäsi pytyä kulkemaan esim. Helsingin edustan saaristossa toivon mukaan ilman hirvittävää polttoaineen kulutusta. Keulahytti jossa makuupaikat kahdelle olisi mukava, ja hintaa tällä komeudella saisi olla korkeintaan noin 50 000€.
Askeladden
12
5256
Vastaukset
- 7 WA
Käy tutkimassa messuilla Stormer 7 WA, hinta on tosin n. 60 000 €
- Hanke6
Ostin itse Yamarin 64DC:n joka jää tuosta 50k€ luokasta noin kympin edullisemmaksi, mutta tässä mietteitä veneistä:
Laatujenkeissä kouriin tuntuva laatu on parasta, mutta ne eivät vieläkään olleet sopivia mun tarkoitukseeni. Esim SeaRay 220 avotila on niin lyhyt, että siinä ei mahdu istuksimaan etupenkit käännettyinä, auringonottotila kyllä on 2-metrinen. Venettä ajettuani voin kertoa, että liukukynnys on hirmuinen ja vene kiemurtaa voimakkaasti hitailla nopeuksilla, eli 6 ja 22 solmun välillä ei ole mitään käyttökelpoista vauhtia, ainakaan ilman trimmitasoja.
Regal 2250 hinta näyttää laskeneen 7 tonnia dollarin myötä, sen avotila L-sohvineen on suurempi kuin Searayssa. Runko on vesilinjasta pitempi, josko liukukynnys olisi pienempi. Säilytystiloja on hyvin, ja porrasrunko on testattu luokassaan taloudelliseksi, 1,2 l/mpk.Itselleni tärkeä (luonnonsatamia silmälläpitäen) keulakannelle nousu on hoidettu kääntyvin rappusin, niitä en ole kokeillut. Tuulilasi näyttää olevan todella viisto ja matala, keskipitkä kuski ajaa puoli päätä lasin yläpuolella toisin kuin suomalaisissa, mikä ärsyttää suuresti. Varustelu on todella hulppea. Tässäkin penkit ovat kalsean hiostavaa vinyyliä, kuten jenkeissä aina. Kestävät toki kulutusta ja vettä.
Uttern D66:ssa on tilava keulahytti, mutta siten korkea nousu keulakannelle. Runko näyttää todella terävältä eli pehmeältä. Varustus on pohjoismaiseksi hyvä, mutta kaikkien yksityiskohtien laatu, kuten "raakalauta" hytissä eivät vaikuttaneet. Avotila ei ollut kovin laaja.
Merc. Veradolla matkanopeuden kuluts jäänee litran huitteille/mpk, lähellä huippua paljon.
Ryds 23 DC:ssä on tosi hyvä runko, mutta laatuvaikutelmaa eivät kaikki ole kehuneet.
Kulutus lienee samaa luokkaa kuin 23WA:ssa, vähintään 1,3-1,4 l/mpk. (Kippari-Lehti)
Jos matala kulutus on hyvin keskeistä, kannattanee harkita hieman pienempää sisäperävenettä dieselillä, kuten Bella 640, Ryds 20DC etc. Muuten käytännössä perämoottorisilla on n. neljänneksen alempi kulutus kuin sisäperillä, jos rungot ovat samat. Jos haluat uhrata laajemman nopeusskaalan, hiljaisemman joutokäynnin ja paremman polttoainetalouden parempien kovan kelin kovan vauhdin ominaisuuksille, sisäperä voi olla ratkaisu.
Summa Summarum, jos kestät "jenkkismejä" Regali voi olla hyvä vaihtoehto.- 4,3 MPI
Ryds 23 DC:ssä on tosi hyvä runko, mutta laatuvaikutelmaa eivät kaikki ole kehuneet.
Kulutus lienee samaa luokkaa kuin 23WA:ssa, vähintään 1,3-1,4 l/mpk. (Kippari-Lehti)
Ryds 23 Wa:lla 80 tuntia takana seuraavin huomioin:
- runko loistava (jostain kumman syystä kulkee todella pehmeästi myös sivuaallokossa)
- kulutus ns. hanurista, 23 astetta syvä vee ja vankat rakenteet ottavat oman veronsa, toki ero vain 10-15 eur / tunti, jos verrataan sisäsaariston suojiin suunniteltuihin vastaavan kokoisiin veneisiin
- fiksut pressut, esim. huonolla kelillä uisteltaessa pelkkä "bimini" toimii hyvin
- viimeistely luokkaa "köyhän miehen Nimbus", kotimaisista lähin vastine ehkäpä Yamarin
- rakenteet / turvavarusteet lainattu aika lailla suoraan konsernin paremman väen merkistä, eli Nimbuksesta
Summa summarum... Vankka ja todella merikelpoinen vene, mutta 5-10 tuntia omaa työtä ja muutaman sata euroa kannattaa uhrata vaihtaakseen joitakin ovien hakasia tms. vähän parempiin.
- messuilta...
Stingray 250. Kävin katsomassa ja aika houkutteleva kokonaisuus. On testattu ja kehuttu uusimmassa Kipparissa ja hinta alkaen joku 51.000,-. Hintaan nähden mahtvat tilat ja varusteet eikä laadussä näkynyt juuri moitittavaa.
- Luotoilija
kaupunkikruiseriksihan se sopii, mutta ekassa luonnonsatamassa koittaa neliraajahalvaus tai kuolema, kun yrität hypätä kiilloiteltulta keulakannelta suljetun kaiteen yli kivelle grilli toisessa ja kaljakori toisessa kädessä, ja kallo murskaantuu.
- fmas
Luotoilija kirjoitti:
kaupunkikruiseriksihan se sopii, mutta ekassa luonnonsatamassa koittaa neliraajahalvaus tai kuolema, kun yrität hypätä kiilloiteltulta keulakannelta suljetun kaiteen yli kivelle grilli toisessa ja kaljakori toisessa kädessä, ja kallo murskaantuu.
Kipparin toimittaja Kakko on todellinen jenkkivene-fani, joka tuntuu kehuvan ihan jokaisen daycruiserin pilviin. Kannattaa myös itse katsoa ja kokeilla ennenkuin ostaa Kipparin suosituksien perusteella.
- Luotoilija
fmas kirjoitti:
Kipparin toimittaja Kakko on todellinen jenkkivene-fani, joka tuntuu kehuvan ihan jokaisen daycruiserin pilviin. Kannattaa myös itse katsoa ja kokeilla ennenkuin ostaa Kipparin suosituksien perusteella.
Useat kotimaiset, jotka ovat saaneet Kakolta kalseahkot arvoistelut, on muissa Pohjoismaissa arvostettu todella korkealle, myös meriominaisuuksiltaan. Ovatkohan muut pohjoismalaiset hanakampia suojelemaan "kotimarkkinoitaan", vai Kakon mielipiteet kenallaan jenkkeihin? Ainakin samoista tai sisarmalleista Venelehti on löytänyt samoja negatiivisia ominaisiuuksia kuin minäkin, joita kippari ei ole maininnut. No eipä voi kipparilehteä syyttää ainakaan kotimaisten mainostajiensa suosimisesta testeissä.
Joskus Kakon jutut paistaa vähän läpi, kuten viimeisessä daycruiser jutussa: Aito tiikkilattia on epäkäytännöllinen, ja tasan samanpainoisista veneistä (ilman konetta) kotimainen oli kevyesti tehty. - veneilijäkin
Luotoilija kirjoitti:
Useat kotimaiset, jotka ovat saaneet Kakolta kalseahkot arvoistelut, on muissa Pohjoismaissa arvostettu todella korkealle, myös meriominaisuuksiltaan. Ovatkohan muut pohjoismalaiset hanakampia suojelemaan "kotimarkkinoitaan", vai Kakon mielipiteet kenallaan jenkkeihin? Ainakin samoista tai sisarmalleista Venelehti on löytänyt samoja negatiivisia ominaisiuuksia kuin minäkin, joita kippari ei ole maininnut. No eipä voi kipparilehteä syyttää ainakaan kotimaisten mainostajiensa suosimisesta testeissä.
Joskus Kakon jutut paistaa vähän läpi, kuten viimeisessä daycruiser jutussa: Aito tiikkilattia on epäkäytännöllinen, ja tasan samanpainoisista veneistä (ilman konetta) kotimainen oli kevyesti tehty.Luotoilijan sanoma tuli selväksi: jos hyppää veneestä rantakallioille grilli toisessa kädessä ja kaljat toisessa ja loukkaa itsensä niin vene on suomen oloihin huono.
Mitä tulee lattioiden käytännöllisyyteen niin kyllä sellainen pinta jonka voi huoletta laskea painepesurilla puhtaaksi on käytännöllisin ja huolettomin. Vai onko joku muu eri mieltä?
Kakon testejä on ollut mukava lukea, kun joku uskaltaa sohia kekoa ja moittia. Ei voi olla kuivempaa luettavaa kuin samoja kotimaisten paskojen ylistyslauluja joita vuositolkulla on lehdistä saanut lukea. Kuka niistä hyötyy? En tiedä onko Kakko "kenallaan jenkkeihin", mutta teoria muiden pohjoismaalaisten toimittajien vetämisestä kotiinpäin on jotenkin uskottavampi. - Luotoilija
veneilijäkin kirjoitti:
Luotoilijan sanoma tuli selväksi: jos hyppää veneestä rantakallioille grilli toisessa kädessä ja kaljat toisessa ja loukkaa itsensä niin vene on suomen oloihin huono.
Mitä tulee lattioiden käytännöllisyyteen niin kyllä sellainen pinta jonka voi huoletta laskea painepesurilla puhtaaksi on käytännöllisin ja huolettomin. Vai onko joku muu eri mieltä?
Kakon testejä on ollut mukava lukea, kun joku uskaltaa sohia kekoa ja moittia. Ei voi olla kuivempaa luettavaa kuin samoja kotimaisten paskojen ylistyslauluja joita vuositolkulla on lehdistä saanut lukea. Kuka niistä hyötyy? En tiedä onko Kakko "kenallaan jenkkeihin", mutta teoria muiden pohjoismaalaisten toimittajien vetämisestä kotiinpäin on jotenkin uskottavampi.Tarkennan vielä, että todellista objektiivista totuutta on vaikea löytää, mutta testaajathan toki vain kertovat subjektiivisia mielipiteitään.
Kuitenkin jos Kakon leipälaji on olla nimenomaan vastakkaista mieltä "valtavirran" kanssa, ei sen pitäisi johtaa siihen, että mitään ei saa krotisoida jenkkiveneissä. Vene-lehti löysi SeaRay daycreiserista pahat runkoäänet ja Montereystä keskinkertaiset ajo-ominaisuudet, joiden molempien pienemmät sisarmallit julistettiin Kipparissa maailman parhaiksi veneiksi.
Vaikka esim. sisutus on tehty vankan oloiseksi yms., niin eikö testeissä voisi myös tuoda esille veneiden suomeen sopimattomia piirteitä. Kuten yllä mainitut kiemurtelut ja peräpainoisuudet, jotka rasittavat nopeusrajoitusalueilla niin pahasti että ei paljoa vinyylisohvat enää auta. Huippu oli mielestäni em. Stingrayn testi, kun veneeseen ei ilman muutostöitä pääse muualta kuin perästä sisään. Olisko AMG mersu, jossa on ovet hitsattu kiinni ja pitää ryömiä takaluukusta sisään, mitä loistavin auto? - lukija...
Luotoilija kirjoitti:
Tarkennan vielä, että todellista objektiivista totuutta on vaikea löytää, mutta testaajathan toki vain kertovat subjektiivisia mielipiteitään.
Kuitenkin jos Kakon leipälaji on olla nimenomaan vastakkaista mieltä "valtavirran" kanssa, ei sen pitäisi johtaa siihen, että mitään ei saa krotisoida jenkkiveneissä. Vene-lehti löysi SeaRay daycreiserista pahat runkoäänet ja Montereystä keskinkertaiset ajo-ominaisuudet, joiden molempien pienemmät sisarmallit julistettiin Kipparissa maailman parhaiksi veneiksi.
Vaikka esim. sisutus on tehty vankan oloiseksi yms., niin eikö testeissä voisi myös tuoda esille veneiden suomeen sopimattomia piirteitä. Kuten yllä mainitut kiemurtelut ja peräpainoisuudet, jotka rasittavat nopeusrajoitusalueilla niin pahasti että ei paljoa vinyylisohvat enää auta. Huippu oli mielestäni em. Stingrayn testi, kun veneeseen ei ilman muutostöitä pääse muualta kuin perästä sisään. Olisko AMG mersu, jossa on ovet hitsattu kiinni ja pitää ryömiä takaluukusta sisään, mitä loistavin auto?Luin kyseisen testin ja siinä keulakannen toimivuutta moitittiin. Eli...?
Ettei vain luotoilija olisi suomi-veneiden kaupustelija ;)
- veneilijä85
terve!
Mielenkiintoisia vaihtoehtoja on jo isketty tällä palstalla tiskiin, mutta käyppä viel katsomassa uutta amt-venemerkkiä, ja varsinkin 200 DC:tä! se on reilun kuuden metrin mittainen day cruiseri, varusteet ja ajo-ominaisuudet enemmän kun kohdallaan, ja hintakin reilusti alle sen sun asettaman rajan.
todella vastinetta rahoille, vielähän on kaksi päivää messuja jäljellä, saat varmastikin hyvän tarjouksen ihan veneestä kun veneestä!
kesää odotellen, ja hyviä venehankintoja sulle :)
veneilijä85 - m.a.
katso askeladenin kotisivuilta z-linjan mainos!
kunnon cabriolet!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa412153Vaskikello osaa asiakaspalvelun
Uskaltaako vaskikellolla asioida enää vai tuleeko turpaan, jos sinne menee? Täytyypä jatkossa hoitaa kaikki asiointi abc571709Elokapinan mielenosoitussarja alkaa
Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,4101669Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen91424Eipäs sitten ryypätä kesälomalla
Työnantaja voi antaa potkut, vaikka olisi ryypännyt 2-4 viikkoa sitten. Vaikka olenkin raivoraitis, niin en kannata tuo1211368Pysyä yhdessä vai ei
En tiedä, ollaan asuttu samassa asunnossa kohta joku 5 vuotta. Olisi sanomista vähän kaikesta mutta eniten itseä ottaa p70936- 87933
Marinin hallitus onnistui työllisyystoimissa
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteensa-merkittava-onnistuminen-tyollisyydessa-tuore-m224895Tänään oli
Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘33847En halua sua enää
joten ihan turhaan tulet "esiintymään" mun näkö- ja kuulopiiriin. Ärsyttää vain kun omat tekemiset häiriintyy, kun en ha37668