synnytystapa-arvio

*ihmettelee*

Nyt oli kyllä pakko tulla tänne purkamaan vähän ajatuksia... siis, tänään oli mulla toi viimenen lääkärikäynti, rv 35 ja odotin tietenki että vauvasta tehdään painoarvio ja mun lantio mallia olis katottu vähäsen jne jne...
MUTTA EI!!! Se oli ihan samanlainen lääkärikäynti ku ennenkin eli ihan vaa tavallinen sisätutkimus tehtii (ei kattonu kyl mun mielestä lantiota ollenkaan!!) nii paitsi kyllä se ultralla äkkiä katto onko vauva raivotarjonnassa,mutta ei mitää painoarviota kylläkään. Tietenkin kysyin tutkimuksen jälkeen että eikö painoarviota tehdä vauvasta, ei kuulemma kun ne voi heitellä ne arviot kuitekin... ja sf mitta on mulla keskikäyrillä ollu koko raskaude ajan. Ja lantioki kuulemma vaikutti ihan hyvä malliselta.
Tosiaan näköjää pakko luottaa tähän (??)
Pelottaa vain kun olen muutenkin pienikokoinen että vauva ei mahtuisi. siis onko jollain ollut vastaavaa?

10

1207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmas tulossa ...

moi !! minulle et tehty mitään synnytystapa-arviota kun olen synnyttänyt esikoisemme ulkomailla ja hyvinhän se meni vaikka painoi 3810g ja oli 52cm. ja olen todella pinkokoinen. sitten kun tulin raskaaksi toisen kerran niin asuin suomessa ja tehtiin se arvio. silon lääkäri mittas ja tutki ja tuli tulokseen ettei se vauva voi mahtua tulemaan sieltä ite vaan pitää tehdä keisarinleikkaus. huom. olin jo yhden synnyttänyt ihan normaalisti siis. vauva mikä oli mahassa olisi pitänyt painaa sillo rv 36 , niin noin 3200g. mulle varattiin sitten se sektio aika mutta mulla meni lapsivesi viikkoa ennen sitä aikaa ja synnytys alkoi samantien. poika syntyi ja taas ihan normaalin keinoin (ei siis tehty sektiota). ja vauva painoi 3659g ja oli 51,5cm pitkä. nyt kun odotan kolmatta lasta ja oli just viikko sitten se arvio juttu niin taas sanottiin että ei se varmaankaan mahdu syntymään kun on niin pienet paikat. en nyt tiedä että miten tuon asian ottaa. ei se aina oo kiinni siitä että on pienkokonen ei sen lantion tarvi kuitenkaan olla tiukka. mulla on sisko joka on iso ihminen, siis painaa normaalisti 85 kg ja hänellä on niin pieni lantio ettei voinut synnyttää tyyöänsä vaan jouduttiin tekemään akuutti sektio. mää en ainakaan omalla kohdalla usko oikeen nuihin arvoi juttuihin. kyllähän mää sen taas nään kohta kun ei oo enään ku 4 viikkoa la.

• ...........

minun synnytystapa-arvio oli taas niin että ultrattiin vauva ja painoarvioksi tuli n.3000g.
      Lantioluitten takia minulle laitettiin lähete, mutta lantioita ei edes katsottu, kävin sydänkäyrissä, vauvan sydän sykki hienosti..sitten piti olla myös kohdunsuun tilanne, ei katsottu sitäkään..
      2viikkoa olisi jälkellä LA:n.
      Meinaan valittaa asiasta.

• arviosta

Vuonna -91 esikoista odottaessani minulle mukamas tehtiin synnytystapa-arvio työntämällä sormi peräaukkoon ja lääkäri sanoi, että kyllä rouva synnyttää ihan normaalisti.
      No tuli synnytyksen aika ja sairaalaan. Supistukset alusta asti kovia ja säännöllisiä. Synnytys kesti 34h kun siinä välissä oli minua hilattu 3 eri kertaa synnytyssaliin ja pois. Taju oli lähtenyt 2 kertaa. Tämän 34 tunnin yrityksen jälkeen vietiinkin sitten vasta röntgeniin, jossa huomattiin, että lantio on tosi ahdas eikä sieltä lasta tule väen väkisinkään. Kaiken kaikkiaan synnytys kesti 36h!! Eli lopulta siis sektio.

• paino- ja synnytystapa-arviot

Kyllä nuo synnytystapa-arviot on aika epäluotettavia. Siskollani arvioitiin vauvan kooksi noin kolme kiloa, kun raskaus meni yliajalle ja että pystyy synnyttämään ihan normaalisti. Kun synnytys viimein käynnistettiin yli kaksi viikkoa la:n jälkeen vauva olikin jo 3800 g ja juuttui synnytyskanavaan. Synnytyksen jälkipuintina sitten röntgenkuvasivat lantion ja totesivat, että kylläpä se onkin ahdas, että jos toisen kerran synnyttää, niin pitää käynnistää sitten selvästi aiemmin tai tehdä sektio suunnitellusti...

• köpö

Mulle tehtiin tänään "synnytystapa arvio" Tayssissa.

Satuin suostumaan siihen, että paikalla on opiskelijoita. Toinen heistä teki sisätutkimuksen, kokeili häntäluun ja lantion sivuja samalla ja tuumasi, että kolme rystystä mahtuisi..

Lopuksi opistekija oli sitä mieltä, että saattaa tulla ahdasta. Niin opettava lääkäri totesi siihen, että no eipä tuo tulossa oleva vauvakaan isolta näytä..

Nyt siis rv36 ja vauvan koko ultrassa 2,7kg.. Toisin sanoen jos syntyy ajallaan ja kasvaa käyrällään tulee painoksi 3,2-3,4kg..

Eli ei se nyt NIIN pienikään tule olemaan...

Joten mene ja tiedä näistä sitten.

• *ihmettelee*

Voisinkohan mä vaatia jotenki että pääsisin siihen röngtenii tai ees johonki parempaan arvioon??? Tää asia vaan vaivaa mua TOSI paljon.

• köpö

No, jos ne ei neuvolassa ota kuuleviin korviin, niin yksityiselle kai sitten?

• röntgenkuvia...

... ei oteta raskausaikana. Ainakaan mielellään. Vaan lantion kokoa arvioidaan muuten.
        Lantio voidaan kuvata sitten synnytyksen jälkeen, jos tuli ahdasta, jotta tietää vastaisuudessa... Että aika kurjaa ensin "testata" ja sitten vasta saada tietoa.

• kätilö02

Lueskelen näitä viestejä koska itsekkin raskaana. Synnytystapa arvio on siis ARVIO. Se tehdään sisätutkimuksen yhteydessä. Ulkotutkimuksella voidaan myös ilman ultraa arvioida vauvan kokoa, jotenka synnytystapa arvio ei ole mikään ihmeellinen jippo tai tapahtuma. Röntgeniä ei raskausaikana tehdä, vasta raskauden jälkeen. Muiden kätilöiden kanssa olemmekin suunnitelleet miten pääsisi röntgeniin ennen raskautta, kaaduin ja lonkkaan sattuu...äsköinen on sitten puoliksi vitsi. Älköö kokeilko kotona. Myös vaikka voi kuulostaa ikävältä että ensiksi yrittää alakautta synnyttää ja sitten meneekin seksitoon on vauvalle parempaa kuin se että suoraan seksioon.

• synnytyksessä
        kätilö02 kirjoitti:

Lueskelen näitä viestejä koska itsekkin raskaana. Synnytystapa arvio on siis ARVIO. Se tehdään sisätutkimuksen yhteydessä. Ulkotutkimuksella voidaan myös ilman ultraa arvioida vauvan kokoa, jotenka synnytystapa arvio ei ole mikään ihmeellinen jippo tai tapahtuma. Röntgeniä ei raskausaikana tehdä, vasta raskauden jälkeen. Muiden kätilöiden kanssa olemmekin suunnitelleet miten pääsisi röntgeniin ennen raskautta, kaaduin ja lonkkaan sattuu...äsköinen on sitten puoliksi vitsi. Älköö kokeilko kotona. Myös vaikka voi kuulostaa ikävältä että ensiksi yrittää alakautta synnyttää ja sitten meneekin seksitoon on vauvalle parempaa kuin se että suoraan seksioon.

Kuulostaa hyvin kummalliselle että vauvalle olisi parempi ensin joutua ahdinkoon synnytyksessä liian ahtaan lantion vuoksi kuin mennä suoraan suunniteltuun sektioon.

Myös äidin kannalta kuulostaa hyvin kaamealle ensin joutua yrittämään alatiesynnytystä, joka ei olisi edes mahdollinen tai jossa suurena riskinä on äidin tai vauvan vahingoittuminen.

Kyllä itse toivoivoisin että sektiota ei niin pantattaisi vaan siihen päädyttäisiin heti kun on epäilys siitä ettei alatiesynnytys onnistu. Riippuen tietenkin äidin mielipiteestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      107
      1047
    2. Anteeksi

että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      918
    3. Luulet olevasi pidetty

Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      495
    9. Miten j mies

Sun juhannus meni?
      Ikävä
      45