Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

tykytyksiä ja kuumeilua

Jeewes

Ajattelin täällä kysellä että mikä mahtaa olla vialla kun ei peruslääkärit löydä vikaa mistään...Eli pieni lämpöily ja jatkuva pahoinvointi alkoi alkusyksystä 2006 ja sama jatkuu vieläkin, lisänä tähän on tullut sydämen tykytykset, joita on joskus enemmän ja joskus vähemmän, välillä ollessani levossa ja välillä ihan vaan paikalla ollessa (eli ei siis tarvitse rasittaa itseään). Kävin alkutalvesta päivystyksessä kun olo oli todella kurja, verikokeissa ja sydänfilmissä ei lääkärin mukaan ollut mitään vikaa. Joku epäili sydänlihaksen tulehdustakin, joka olisi tullut jälkisairautena, mutta eikö tuo olisi joissain testeissä näkynyt? Sairastin kesän aikana useammankin rajunpuoleisen flunssan ja työn vuoksi tuli rehkittyä aika lailla, niin vesisateessa kuin helteessäkin. Alkaa mennö toivotttomaksi olo kun lääkärit vaan pyörittelee peukaloitaan ja yksityiselle ei ole varaa mennä...

18

11711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gemmie

      Sydänlihastulehduksen diagnosointi ei olekaan niin yksinkertaista kuin voisi kuvitella. Lievät tulehdukset ei välttämättä edes aiheuta oireita. Yleensä oireet ovat rytmihäiriöt, hengenahdistus, väsymys ja rintakivut. Usein lääkärin tutkiessa (kuunnellessa, tunnustellessa, ym.) ei löydy poikkeavaa. Joskus sydämestä voi kuulua hankausääni tai kammiogaloppi.

      *EKG voi olla ihan hyvin normaalikin tai siellä voi olla lieviä muutoksia, joita tulee infarktissakin.
      *Röntgenkuvassa näkyy muutoksia vain vaikeissa tulehduksissa.
      *Labrakokeissa sydänentsyymit ovat koholla vain alussa ja normaalistuvat viikossa eli sinulla ne todennäkösesti ovatkin normaalit.

      Ainoat testit, jolla sydänpussintulehduksen voi muiden testien ollessa epävarmoja diagnosoida, on sydämen kaikukuvaus ja indium-111-antimyosiinikartta, joka ei todellakaan oo mikään rutiinitutkimus.

    • panu

      minulla alkoi viime talvena kuumeilu, joka ei mennyt oikein kunnolla pois. saattoi auttaa ibusalit ja antibiootit jonku aikaa, mut sit kuumeilut palasi. lopulta lekuri löysi aorttaläpän vuodon pumpusta. sit alkoi iso pyörä pyörimään.. diaknoosi: endokardiitti, 2kk tiputuslääkitys, streptokokin aiheuttama kasvusto jätti silti vuodon aorttaläppään ja läppäleikkaus olikin sit toissa viikolla. ja kuumeilu sen kun vaan vieläkin jatkuu. en tiedä syytä. läpän yksi ommel jäi vuotamaan.. johtuneeko siitä vaiko mistä? lekurit pitää vuotoa merkityksettömänä.

      • Jeewes

        korkeaa sulla tuo kuume oli ja mistä lääkäri keksi tutkia kyseistä vaivaa? Omalääkäri meikäläiselle vaan sanoo joka kerta että on kroppa vaan niin ylikierroksilla kun kärsinyt jatkuvasta hiivatulehduksesta että siks olis kuumetta..Itsestä vaan tuntuu että vois pahoinvointi ja lämmönnousu ja sydämen pampattelut johtua ihan jostain muusta. Sain myöskin lääkityksen vulvodyniaan (triptyl)joka on poistanut pahoinvoinnit ainakin jossakin määrin


      • panu
        Jeewes kirjoitti:

        korkeaa sulla tuo kuume oli ja mistä lääkäri keksi tutkia kyseistä vaivaa? Omalääkäri meikäläiselle vaan sanoo joka kerta että on kroppa vaan niin ylikierroksilla kun kärsinyt jatkuvasta hiivatulehduksesta että siks olis kuumetta..Itsestä vaan tuntuu että vois pahoinvointi ja lämmönnousu ja sydämen pampattelut johtua ihan jostain muusta. Sain myöskin lääkityksen vulvodyniaan (triptyl)joka on poistanut pahoinvoinnit ainakin jossakin määrin

        viime talvena aina ku olin käyny bilettämässä. sunnuntaina pientä lämpöö n. 37,0-37,5. sitä kesti n. 3-4vrk, eikä lämpö noussu ikinä paljoo tuon yli. sitten saattoi mennä viikko ilman lämpöä. olin töissä silti ja välillä veto täysin poissa ja selittämätön pääkipukin vaivasi. sellainen sydämen tahtiin jyskyttävä (nyt ei enää ole ollut). kunnes viime kesäkuussa alkoi kuumeilua olla jo ilman viinaa, eikä antibioottikuurit enää auttanut kuin muutaman päivän. samalla kuume oli luokkaa 38,5-39,0. yx vanha lekuri löysi lopulta vuodon, kuuntelemalla tarkkaan sydäntäni eri asennoista. lähetteellä keskussairaalaan ja siellä veriviljelystä löytyi streptokokkus viridans bakteeria kaikista neljästä näyteputkesta.ps. hiiva on mullaki ollu jo kauan, eikä se selitä mitään.


      • Jeewes
        panu kirjoitti:

        viime talvena aina ku olin käyny bilettämässä. sunnuntaina pientä lämpöö n. 37,0-37,5. sitä kesti n. 3-4vrk, eikä lämpö noussu ikinä paljoo tuon yli. sitten saattoi mennä viikko ilman lämpöä. olin töissä silti ja välillä veto täysin poissa ja selittämätön pääkipukin vaivasi. sellainen sydämen tahtiin jyskyttävä (nyt ei enää ole ollut). kunnes viime kesäkuussa alkoi kuumeilua olla jo ilman viinaa, eikä antibioottikuurit enää auttanut kuin muutaman päivän. samalla kuume oli luokkaa 38,5-39,0. yx vanha lekuri löysi lopulta vuodon, kuuntelemalla tarkkaan sydäntäni eri asennoista. lähetteellä keskussairaalaan ja siellä veriviljelystä löytyi streptokokkus viridans bakteeria kaikista neljästä näyteputkesta.ps. hiiva on mullaki ollu jo kauan, eikä se selitä mitään.

        meikäläisellä on tuo lämpö ollut kai jo puolivuotta yhteen menoon, 37,4 on ollut ainakin kun olen sattunut mittaamaan. Viimeviikolla sattui kohoamaan aivan yhtäkkiä 38:aan ja olo oli sen mukainen. Ärsyttää kun palelee koko ajan!! Olen lukenut että toistuvat hiivatulehdukset ja hiivan liikakasvu elimistössä voi johtua myöskin jostain vakavammasta sairaudesta, hiiva alkaa muhimaan kun elimistössä hyörii jotain muuta pöpöö..Ihmettelen vaan kun ei tosiaankaan itseltäni ole verikokeissa näkynyt mitään, ei oo ollu tulehdusarvot kohollaan eikä missään ollut mitään poikkeamia, lääkärit vaan hokee että olen terve 8( Nin ja vielä tuosta bilettämisestä, meikäläisellä on alkanut olemaan tosipahoja krapuloita, suht harvoin juon mutta nykyään tuntuu yks siideri aiheuttavan suunnattoman yökötyksen ja selkäkipuja..


      • pklytw

        Oliko vuoto pahakin,kun nyt jo leikattiin.Oliko pahoja oireita?Itsellä endokardiitti 2 vuotta sitten,vuoto lisääntynyt ja vasen kammio paksuuntunut.Tilannetta seurataan


      • panu
        pklytw kirjoitti:

        Oliko vuoto pahakin,kun nyt jo leikattiin.Oliko pahoja oireita?Itsellä endokardiitti 2 vuotta sitten,vuoto lisääntynyt ja vasen kammio paksuuntunut.Tilannetta seurataan

        epistä.elokuussa subakuutti endokardiitti. läppään jäänyt merkittävä vuoto. jonka seurauksena vasen kammio dilatoitunut merkittävästi.systolinen funktio normaali. sydämen ultraäänitutkimuksessa LV71/43mm, ejektiofraktio 68%. vasen eteinen 47mm, PHT 331ms. läppäkatetrisaatiossa todetaan 3/4 vuoto. mitraaliläpässä vähäinen vuotosignaali.


      • panu
        panu kirjoitti:

        epistä.elokuussa subakuutti endokardiitti. läppään jäänyt merkittävä vuoto. jonka seurauksena vasen kammio dilatoitunut merkittävästi.systolinen funktio normaali. sydämen ultraäänitutkimuksessa LV71/43mm, ejektiofraktio 68%. vasen eteinen 47mm, PHT 331ms. läppäkatetrisaatiossa todetaan 3/4 vuoto. mitraaliläpässä vähäinen vuotosignaali.

        että oireita ei nyt niin hirveän pahoja ollut tuossa ennen leikkausta. kuumeilua ei ollut, jyrkkien rinteiden ylös nousu oli hiukan työlästä. joutu pysähtymään. lekuri sanoi, että kaikkee saat tehdä, kunhan et hengästy. no, tietysti tuon johdosta mulle jysähti painoa lisää puolen vuoden aikana n.8kg joka osaltaan vaikutti jaksamiseen. unen tarve oli suuri, 2h päikkärit oli ihana juttu ja sen päälle ne normi 8h yöunet.


    • JuBile

      Heippa!

      Oireesi kuullostavat kovin tutulta, jos et ole vielä ollut sydämen ultraäänessä, mene ehdottomasti. Minullakaan ei mukamas mitään vaivaa ollut ja ultrassa selvisi sydänlihastulehdus ja sydänpussitulehdus. Nyt olen sairaslomalla kolmatta kuukautta, vaikka olisin saattanut selvitä parilla viikollakin, jos asiat olisi selvitetty aiemmin!
      Paranemisiin!

      • Jeewes

        kai sitä pitää yrittää, tosin en tiedä miten sellaiseen ultraan pääsee, on tuonne omalääkärillekkin pääseminen joskus kiven alla..Eikö tosiaan sydänlihastulehdus näkyisi kohonneina tulehdusarvoina veressä?


      • JuBile
        Jeewes kirjoitti:

        kai sitä pitää yrittää, tosin en tiedä miten sellaiseen ultraan pääsee, on tuonne omalääkärillekkin pääseminen joskus kiven alla..Eikö tosiaan sydänlihastulehdus näkyisi kohonneina tulehdusarvoina veressä?

        Heippa taas..
        Mulla on ollu tulehdusarvot koko tämän ajan normaalit, kun tämä tulehdus on ollut. Lääkäri sanoi, että se on ihan mahdollista, ettei tulehdusarvot nouse ollenkaan.
        Jos et omalle lääkärille pääse tai se ei sinua ultraan åäästä, niin menet vaan ensiapuun, kun on pahempi olo ja ne kyllä sieltä pistävät eteenpäin..


    • kuumetta

      Otan osaa, viheliäinen vaiva. Olen itse juossut neljä vuotta sitten pitkään tutkimuksissa jatkuvan lämpöilyn (37-38,5) takia. Aamuisin ei välttämättä ollut lämpöä, mutta kun kuume alkoi nousta, väsähdin ja palelin. Myös pahoinvointia ja ajoittajista ripulia oli. Ameba ja yersinia löydettiin, mutta kukaan ei oikein lopulta ollut varma, olivatko ne kuumeilun syitä vai eivät. Vatsavaivat ainakin loppuivat.Nyt kuumekin on onneksi taakse jäänytää elämää - toivottavasti lopullisesti. Se vaan hävisi yhtä yllättäen kuin oli tullutkin.

      Jossakin palstalla aikaisemmin oli ketju kuumeilusta ja tykyttelystä, mutta mitään selvää selitystä muutaman ihmisen kokemukset eivät tuoneet.

      Et sanonut, millaisia tutkimuksia sinulle on tehty. Yhtenä vaihtoehtona (maallikkona) tuli mieleen kilpirauhasen liikatoiminta. Toisaalta myös rytmihäiriöt itsessään saattavat aiheuttaa pahoinvointia.

      Hankala homma, jos ei heti ole mitään selvää tyypillistä oiretta ja löydöstä. Jaksamista siinä rumbassa!!!

      • Jeewes

        kilpirauhaskokeet on otettu kahteen kertaan, verestä tutkittu onko tulehduksia ja pissanäytteenkin pyysivät. Myös keuhkot on kuvattu. Mitään ei missään... Itsellä just tuo kuume alkaa nousemaan puolen päivän aikaan, sen huomaa paleluna ja heikotuksena, tuntuu välillä väsyttävänkin turhan paljon. Ripulia ei sen kummemmin ole ollut ja vatta tuntuu toimivan ja ruokahalut on tallella. Viimeyönä oli taas turhan kovia lyöntejä, tuntu että tulee sydän läpi rinnasta, meni sitten jossain vaiheessa ohi...jokin aika sitten oli myös omituinen puutumisen tunne joka kesti vuorokauden, toista jalkaa alkoi pistelemään ja sitä sitten jatkui, yöllä tuntui toinenkin jalka puutuneelta...meni kuitenkin sitten ohi eikä enää tullut takaisin. Tää on niin tätä, oon huomannut että lääkärille mennessä pitäisi itse tietää mikä on että pääsee tutkimuksiin


      • kuumetta
        Jeewes kirjoitti:

        kilpirauhaskokeet on otettu kahteen kertaan, verestä tutkittu onko tulehduksia ja pissanäytteenkin pyysivät. Myös keuhkot on kuvattu. Mitään ei missään... Itsellä just tuo kuume alkaa nousemaan puolen päivän aikaan, sen huomaa paleluna ja heikotuksena, tuntuu välillä väsyttävänkin turhan paljon. Ripulia ei sen kummemmin ole ollut ja vatta tuntuu toimivan ja ruokahalut on tallella. Viimeyönä oli taas turhan kovia lyöntejä, tuntu että tulee sydän läpi rinnasta, meni sitten jossain vaiheessa ohi...jokin aika sitten oli myös omituinen puutumisen tunne joka kesti vuorokauden, toista jalkaa alkoi pistelemään ja sitä sitten jatkui, yöllä tuntui toinenkin jalka puutuneelta...meni kuitenkin sitten ohi eikä enää tullut takaisin. Tää on niin tätä, oon huomannut että lääkärille mennessä pitäisi itse tietää mikä on että pääsee tutkimuksiin

        Näin on, tuollainen epämääräinen lämmönnousu, joka ei kuitenkaan romahduta kuntoa, on aika hankala niin potilaalle kuin lääkärillekin. Periaatteessa sinulta on tutkittu juuri niitä asioita, mitä ensin kuuluukin tutkia.

        Tässä listattuna tavallisia kuumeilun aiheuttajia: tubi, bakteeri-infektiot (kuten poskiontelo- /virtsatie- /umpilisäkkeentulehdus, salmonelloosi), sydänlihastulehdus, virus- ym. infektiot (mononukleoosi, HIV, klamydia, Lymen tauti jne), krooninen väsymysoireyhtymä, sarkoidoosi, kilpirauhasen toimintahäiriöt, lääkekuume, allergiat/home, sidekudossairaudet (reumataudit, SLE ym.), suolistotulehdukset kuten Crohnin tauti, pahanlaatuiset sairaudet, infektiotaudin jälkeinen lievä hyvänlaatuinen lämpöily.

        Sinulla muistaakseni alkoi lämpöily flunssan jälkeen kuten minullakin. Siksi joku lääkäri sanoikin, että sen jälkitilana on "termostaatti" jäänyt väärään asentoon ja aiheuttaa lämpöilyä. Joka tapauksessa samalta kuulostaa, että lämpö alkaa päivän mittaan nousta ja tekee olon kurjaksi. Loppujen lopuksi kuulemma noin 15 % tällaisista vaivoista jää lopullisesti selvittämättä, eli syytä ei vaan tutkimuksista huolimatta löydy. Vaikka itse pääsin hyvin tutkimuksiin, lopullinen syy jäi epäselväksi.

        Kaikille olisi helpointa, jos kuume vain katoaisi tai tulisi joku uusi selvä oire, joka johtaisi oikeaan diagnoosiin. Mutta kuten yksi lääkäri sanoi minulle, tällaisia tapauksia on, mutta lääketiedekään ei vielä tiedä kaikkea. Onhan se mahdollista, että kroppa reagoi flunssan ja stressin yhdistelmään ja käy ylikierroksilla ja toisaalta antaa merkkejä siitä, että pitäisi ottaa rauhallisemmin. Mene ja tiedä. Turhauttavaa se on, myös lääkäreille, kun ei pääse käsiksi syyhyn, jota voisi hoitaa. Tie on pitkä ja raskas, koeta kestää!

        Tutkitaanko muuten rytmihäiriöitä?


      • sssssnnnn
        Jeewes kirjoitti:

        kilpirauhaskokeet on otettu kahteen kertaan, verestä tutkittu onko tulehduksia ja pissanäytteenkin pyysivät. Myös keuhkot on kuvattu. Mitään ei missään... Itsellä just tuo kuume alkaa nousemaan puolen päivän aikaan, sen huomaa paleluna ja heikotuksena, tuntuu välillä väsyttävänkin turhan paljon. Ripulia ei sen kummemmin ole ollut ja vatta tuntuu toimivan ja ruokahalut on tallella. Viimeyönä oli taas turhan kovia lyöntejä, tuntu että tulee sydän läpi rinnasta, meni sitten jossain vaiheessa ohi...jokin aika sitten oli myös omituinen puutumisen tunne joka kesti vuorokauden, toista jalkaa alkoi pistelemään ja sitä sitten jatkui, yöllä tuntui toinenkin jalka puutuneelta...meni kuitenkin sitten ohi eikä enää tullut takaisin. Tää on niin tätä, oon huomannut että lääkärille mennessä pitäisi itse tietää mikä on että pääsee tutkimuksiin

        Jeewes, Tutkippa onko kyseessä homekämpää, varsinkin yölliset oireesi kuulostaa tutuilta...


    • Anonyymi

      Endokardiitti, yli ,40kuumetta, 4vk. Flukl oksa šilliniä suo neen.sairaalasta lähtiessä lääkärin ohje;pidä huolta itsestäsi.kaipasin enemmän tietoa sairaudesta ja miten jatkossa. Vaadinko liikaa?

    • Anonyymi

      Ite nyt Stafilykokin takia sairaalassa ollut viikon. 24vM

      Tulehdusarvot 112
      verenpaineet 120/80-
      kuumetta ei ole pariin päivään ollut,
      pulssi 81.

      Bakteeripesäke keuhkoissa ja oikeassa läpässä, onko kuinka yleistä, että joudutaan läppä vaihtamaan :/

      Tuntuu että elämä piloilla jos joudutaan vaihtamaan. 20.6 uusi sydämen ultra niin toivottavasti pesäkkeet pienentyneet silloin.

      • Anonyymi

        Pieni vuoto Trikuspidaali läpässä, mikä ilmeisesti suht normaali löydös. 30.6 kotiutus, ei varmaan jouduta läppää vaihtamaan :)

        Oireina 6pv 38-39.4C kuume päänsärky/ pulssi tuntui otsassa kumartuessa yms. Jos samoja oireita välittömästi sairaalaan. Staphylococcus aureus itsellä.

        Horkkamainen kuumeen nouso/ vetämätön olo/ verenpaineet 90/55 kun menin sairaalan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1773
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1460
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1394
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1331
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1318
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe