Suikalepaistista tulee aina sitkeää.

Newbi

Miten suikalepaisti pitää paistaa, ettei siitä tule sitkeää?

Näin valmistan:

-Otan jäisenä pakastimesta osan suikalepaisti-laatikon sisällöstä, koska valmistan yhdelle. En sulata, vaan leikkaan jäisenä ja laitan loput takaisin pakasteeseen.
-Lämmitän pannun kuumaksi (noin puolet pikahellan tehosta), jonka jälkeen lisään rasvaa jonkin verran.
-Kun pannu on kuuma, lisään jäisen suikalepaistin ja paistan.

Lopputulos : Sitkeää

Neuvoja, kiitos.

16

33229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laittais

      kaupasta tultuas pakkauksesta sopivia satseja pakastepusseihin ja tarpeen tullen sulattais esim.yön yli jääkaapissa.Mulla on se käsitys,että lihan tarttis olla huoneenlämpöistä laitettaessa.Lisäks pitkä haudutus tekee ihmeitä ainakin sianlihalle.

    • lexander

      minä innokkaan kulinaristina teen muuten samoin kuin sinä, mutta sen jälkeen kun olen viskannut lihat paistinpannuun, heitän sinne vielä puoli kupillista vettä ja käännän lämmön minimille, jolloin lihasta ei tule niin sitkeätä. Sitten kun vesi on kiehunut pois alkaa rasva tiristä ja lihalle saa sopivan ruskistuksen.

      • turhuudenjumala

        kun lihan proteiinit kypsyvät noin 65 asteessa, siitä tulee sitkeää. siihen auttaa pitkä haudutusaika, jolloin kollageenit rupeavat hajoamaan. et maininnut kypsennysaikaa suikalepaistillesi. ehkä n. 45 min olisi sopiva aika hauduttaa... äläkä paistele jäistä lihaa, tekee saman asian. anna vaan rauhassa sulaa, säilyy mehevämpänä.


    • pannulle

      tuolla jäisellä lihalla teet juuri siitä sitkeää ja pilaat hyvän ruuan.

      niinkuin joku jo kirjoitti, jaa liha sopiviin annoksiin pusseihin ja pakkaseen. sieltä otat sen sulamaan lautaselle jääkaappiin, ja tuntia tai puolta ennen ruuanvalmistusta laita liha kuumalle pannulle, jotta se ruskistuu.

      sitten lientä ja annat hautua noin 20 min.

      itse laitan valurautapadassa aina suikalepaistin siten, että pata kuumaksi, rasvaa,lihat ruskistumaan, sitten ripottelen jauhot päälle ja annan niidenkin ruskistua.
      lisään veden ja mausteet, ja laitan padan uuniin hautumaan pariksi tunniksi, ensin n. 20 min 200c ja sitten loppuaika 175c.

      jaan kastikkeen rasioihin ja jäähdytän ja pakastan.
      sikahyvää riisin kanssa!

      onnea kokkailuun!

    • paitsi

      hauduttamalla sitä tarpeeksi kauan. Valmiiksi suikaloidun lihan ominaisuuksiin kuuluu, että se on leikattu päin persettä. Teollisuudessa koneet leikkaavat minkä tahansa lihakimpaleen, mutta kone ei ota huomioon lihan syyrakennetta. Pitkittäissyin leikattu lihasuikale on aina sitkeää. Sille ei voi mitään. Jos haluaa toimivan suikalelihan, niin liha pitää leikata itse poikkisyin.

      • tuossa

        tuli hyviä neuvoja, mutta rajoitteena on osittain se, ettei minulla ole kuin mikroaaltouuni.


    • Suikalemestari

      Kyllä se vaan niin on, että satsaamalla lihan laatuun saa mureita naudan ja possun suikaleita. Itse maustamalla saa lisäksi vaihtelua. Itse ostan esim. kokonaisen brassi-sisäfileen ja suikaloin koko kapean pään, leveästä teen pihvejä. Halvemmat ruhonosat vaativat tosiaan pitkän haudutuksen, kun taas fileesuikaleet kypsyvät mureiksi muutamassa minuutissa, mikä minusta suikaleiden ja wok-ruokien idea on. Rahatalouden pitää balanssissa se, että valmistan välillä ruokaa myös esim. broilerista ja lohesta sekä pelkistä kasvissuikaleista.


      NAUTA JA POSSU
      - mureimpia suikaleita saat tekemällä niitä itse naudan- tai possun sisäfileestä
      - pakasta pienissä folionyyteissä kerta-annoksina
      - ota ajoissa sulamaan, valmista huoneenlämpöisenä

      BROILERI- ja LOHISUIKALEET
      - lähtökohtaisesti aina murea lopputulos

    • Suikaleet?

      Aika käsittämätöntä tuollainen valmiiden (ja vieläpä valmiiksi marinoitujen!) suikaleiden käyttö. Jos nyt jostakin syystä suikaleita yleensä tarvitsee (esim. wok-ruoat, stroganoff), ne kannattaa itse leikata, naudan ollessa kyseessä ulkofileestä, possusta taas kasslerista. Ja nyrkkisääntö on, että mitä pitempään kypsentää, sen sitkemmäksi ja kuivemmaksi tulee. Suikaleet pitää vain nopeasti käristää tulikuumassa 2-3 minuuttia pannussa, niin eipä ole sitkeää, vaan suussa sulavaa ja vieläpä mehevää.
      Jos todellakin joku heittää jäisiä suikaleita suoraan pannulle, ei lopputulos voi olla muu kuin täysi katastrofi.

      • lapin mies

        on sitä monen laista kokkia jos noilla neuvoilla liha ruokia laittaa niin huh huh nauraa koko lapin lääni kyllä on parempi kun pysyy grilli linjalla


    • KilinKelli

      Saa vaikka sisäfileestä leikatuista suikaleista sitkeää jos leikkaa väärin. Taas esim sitkaimmista paisteistakin tulee pienellä haudutuksella erittäin mureaa jos vaivautuu hieman selvittelemään lihan leikkauksen alkeita. Siihen mitään kemioita ja kollageenejä tarvi haloo!!

    • Lappirules.

      Lapin äijä on kyllä paras..

    • Slurpsista

      Lihat hyvissä ajoissa huoneenlämpöön sulamaan ja itse ennen paistamista kylmällä vedellä huuhdellut(en marinoituja), pannulla väriä ja liedelle/uuniin ensin kovalla lämmöllä että kiehahtaa ja sitten hautumaan miedolla.Mureaa taatusti tulee 2-3h.Slurps

    • siv106

      Parhaat ja edullisimmat mausteet löytyy tietenkin www.iherb.com

      Tuhannet suomalaiset ovat tilanneet täällä luotettavasti. Postikulut vain 6$ Suomeen asti ja käyttämällä koodia (kohtaan referral code) SIV106 saat vielä ensiostajana 5$ alennuksen!! Näin postikulusi ovat käytännössä ilmaiset! :)

      Suosittelen ainakin tätä erittäin tulista Cayenne maustetta

      http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Ground-Cayenne-90-000-Heat-Units-16-oz-453-g/30688?at=0rcode=siv106

      Ja tätä erittäin hyvää Chili kastiketta

      http://www.iherb.com/Huy-Fong-Foods-Inc-Sriracha-Hot-Chili-Sauce-17-oz-482-g/33415?at=0rcode=siv106

      Kyllä maistuu ruoka hyvältä näiden jälkeen. :) Kokeile itse

      • lihamestari

        Tarpeeksi pitkä haudutusaika niin merimiespihvistäkin tulee mureaa. Pari tuntia riittää yleensä sitkaimmallekin lihalle.


    • taski

      Hauduta sitä miedolla lämmollä riittävän pitkään, niin tulee mureaa, vaikka tekisit sen naapurin kissasta.

    • kallis liha hukkaan

      Saako kypsän sitkeän lammaspadan enää millään mureaksi seuraavana päivänä???
      Oli 2 tuntia uunissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1001
    Aihe