A-mersu ei lämpene!?

annastiina

Ostin "pikkumersun" eli A-sarjalaisen vm 2004. Kiva ja näppärä auto naisihmiselle, MUTTA kun ei lämpene! Se nyt menee jakeluun, että - 30 C pakkasella on vähän kylmä, mutta kun -10 asteen pakkasellakaan ei lämmöt tahdo nousta! Lämpömittari nousee ehkä 80 asteeseen ajettuani 40 km!!, mutta heti kun kierrokset laskevat myös lämpömittari alkaa laskea. Kaupunkiajossa lämpömittari hätinä nousee 40 asteeseen! Myyjä vakuutti, että ihan normaalia, mutta kun minusta ei ole! Nokka on tukittu pahvilla ja silti ei lämpö tahdo nousta? Onko tämä normaalia vai menenkö uudestaan valittamaan? Voisiko 2 vuotta vanhassa autossa olla termostaatti jo hajalla?

16

4719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisälämpö

      nouse ni tarkista kiertovesipumppu, se on yleinen vika mersuissa. Ei tahdo toimia. Jokaikisessä mersussa joka on tullu katottuu, ni ei toimi

      • annastiina

        Mietin, että vien auton liikkeeseen, josta ostin ja saavat luvan tutkia missä on vika ja puhun tuosta kiertovesipumpustakin -kiitosta vaan. Autolla kuitenkin 1/2 vuoden takuu, niin eikö tämäkin kuulu takuun piikiin? Harmittaa, että en heti eka viikon käytön jälkeen laittanut kova kovaa vasten. Kävin nimittäin valittamassa asiasta, mutta en ilmeisesti ollut tarpeeksi uskottava. Olisi pitänyt uhata kaupan purkamisella, jospa siitä olisi ollut apua..? Todennäköisesti kuitenkin ensin koeajan vastaavan uuden pikkumersun ja seuraan toimiiko uudenkin A-Mersun lämmitys yhtä kehnosti!


    • kumpi on

      jos on diesel, niin sit on jotain häikkää polttoainekäyttöisessä lisälämmittimessä, jos ei lämpiä.En muista, onko se webasto vai eberi.

      • annastiina

        Bensahan tuo


      • mersumies67

        Mersussa on webasto! Mikäli on tosiaan diesel, todennäköisesti webasto ei syystä tai toisesta toimi, jos bensiini A-malli, paskapuhetta että olisi normaalia ettei lämpene. Itsellä ollut perheessä A140 ja kyllä on lämmin auto kovilla pakkasilla.


      • ananstiina
        mersumies67 kirjoitti:

        Mersussa on webasto! Mikäli on tosiaan diesel, todennäköisesti webasto ei syystä tai toisesta toimi, jos bensiini A-malli, paskapuhetta että olisi normaalia ettei lämpene. Itsellä ollut perheessä A140 ja kyllä on lämmin auto kovilla pakkasilla.

        No justiinsa! Tätä minä just haen! Minun jakeluuni EI mene, että uudessa autossa EI tarkene ja etulasi ei tahdo pysyä auki!!! Eli olisiko se sitten termostaatissa vika? Tarkeniko mersumies67:n A140:ssa ihan "kyläajossakin"?


      • E230
        ananstiina kirjoitti:

        No justiinsa! Tätä minä just haen! Minun jakeluuni EI mene, että uudessa autossa EI tarkene ja etulasi ei tahdo pysyä auki!!! Eli olisiko se sitten termostaatissa vika? Tarkeniko mersumies67:n A140:ssa ihan "kyläajossakin"?

        sisäilmankierto päällä,kun ei tuulilasi edes pysy auki ?


      • Annastiina
        E230 kirjoitti:

        sisäilmankierto päällä,kun ei tuulilasi edes pysy auki ?

        Ei ole. Vaihdettiin raitisilmansuodatin. Ei vaikutusta.


    • ...todeten...

      Tekniikan Maailma testasi muistaakseni viime vuonna talvitestissä B sarjan Mersua (sitä seuraavaksi isompaa) ja totesi siinä saman ongelman. Kyse ei ole viasta vaan auton ominaisuudesta. Eli moottorin ja lämmityslaitteen suunnittelussa ei ole otettu riittävästi huomioon meitä pohjoisessa asuvia.

      • Vesa

        Kyllä vaikuttaa siltä että termostaatti on viallinen jos moottorin lämpötila ei nouse.


      • Aakkospussi
        Vesa kirjoitti:

        Kyllä vaikuttaa siltä että termostaatti on viallinen jos moottorin lämpötila ei nouse.

        Kyllä auton pitäis lämmetä 4-5 kilometrin reippaan ajon jälkeen lämpimäksi pakkaslukeman ollessa mitä tahansa.Lohkolämppäriä ei minulla ollut, joten auto oli umpijäässä talvella.Itselläni oli kyseinen auto 2,5 vuotta.


    • gyntter

      Ja se paranee rahalla.Mutta jos pääsee tarpeeksi pahaksi ei enää auta mikään.Vain nuoruudessa voidaan korjaavat toimenpiteet tehdä.Kun tulee täysikasvuiseksi niin aivot ovat ravinnon puutteesta johtuen jääneet pieniksi ja niillä ei ruutia keksitä

    • Lämpötila on aina suhteellista

      Hei!
      On vaikea vastata, koska en tiedä kuinka lämmintä vaadit sisätiloihin. Nykyiset moottorit on rakennettu niin bensapiheiksi, ettei hukkalämpöäkään tahdo riittää lämmitykseen. Itse toimin niin, että laitan ilman sisäkierron päälle ainakin osittain, jolloin lämpiää paljon paremmin.

      • vai ei hukkalämpöä!

        2/3 menee edelleen hukkaan lämpönä.

        Kyllä lämpöä tulee , mutta ei luonnollisesti ennätä vielä muutamalla km lämmetä.

        Lämpöä tulee pakkasillekkin jos osat kunnossa, eli termostaatti meidän olosuhteisiin n. 90 asteen, silloinhan täysin auki, eli alkaa avutuun n, 84 asteessa

        Ja lämmityslaitteen kenno mitoitettu isommiksi, kuin jos etelänmaan kennoilla

        Omani erittäin lämmin, on oikea (Suomi) termostaatti ja viimasuojaakin vähän, joka sinänsä ei termostattin toimintaan vaikuta, mutta suojaa kuitenkin ettei viima mene jähyttään paikkoja.

        Lämpöä on tuloillaa, jos hyödynetty oikein


      • Annstiina

        Toivoisin, että 15 km ajon jälkeen lämpömittari nousisi 80:een. Tänään pakkasta -10 ja 10 km ajon jälkeen lämpö nousi hätinä 60:een ja auto oli ollut lämmityksessä ja noukka tosiaan tukittu. Eikö se ole moottorillekin huono kun ei lämpö nouse tarpeeksi?
        Varaosa liikkeessä eivät olleet kuulleetkaan, että tämän ikäisestä A:sta olisi termostaatti sökö. Jäi siis vielä uusi termostaatti tilaamatta..


    • Anonyymi

      A180 2013 Minulla korjataan jo toisen kerran termostaatti 3vuodessa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4459
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1420
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe