Kevään projektina on tehdä avotilan päälle
kuomukatos, jossa alumiiniset putkikaaret.
Onko tietoa miten 16mm putken taivutus onnistuu, tarvitaanko jokin erityistyökalu homman tekemisessä?
muitakin kokemuksia kuomun tekemisestä ja asentamisesta otetaan mielellään vastaan.
Alumiiniputken taivutus
14
21232
Vastaukset
- Duoda
Ilmeisesti suht iso vene kun terästä,,,
ei mitään erikoistyökaluja, se menee ihan putkentaivuttimella mutta noin pieni halkasiainen ei kyllä käy jos on vähänkään isompi huntu tekeillä. - kale
Taivutuksen jälkeen joudut viemään putket eloksoitaviksi koska eloksoitua putkea ei voi taivuttaa,tulee eloksointiin halkeamia.
Tavallisesta alumiiniputkesta taas lähtee mustaa likaa käsiin ja kuomuun. Itse tein kuomunkaaret 20 mm alumiiniputkesta ja taivutin sen sähköliikkeestä ostamallani taivutusjousella, joka tulee putken ympärille.Jousi lienee tarkoitettu alumiinisille suojaputkille. Muistaakseni ostin Porvoosta SLO- sähkötarvike- liikkeestä. Se on hiukan vaikea osuttaa se taitekohta oikealle kohdalle, että putkea saa olla hiukan ylimääräistä. Mutta kauniit kaaret sillä syntyy.
- Toivo
sähkömiehet taivuttaa alumiiniputkea jousen avulla
kooot löytyy 16mm, 20mm ja 25 mm:lle putkelle.
Minä tein kaaret hiotusta ohutseinäisestä ruostumatonteräs putkesta.Siihen kyllä tarvitaan putken taivuttaja sekä sen lisäksi putken sisään jousi.Aikaisemmat pressukaaret oli alumiinia ja ne todella suttasivat pressun kaarien kohdalta mustaksi. - teräsveneilijä
Toivo kirjoitti:
Minä tein kaaret hiotusta ohutseinäisestä ruostumatonteräs putkesta.Siihen kyllä tarvitaan putken taivuttaja sekä sen lisäksi putken sisään jousi.Aikaisemmat pressukaaret oli alumiinia ja ne todella suttasivat pressun kaarien kohdalta mustaksi.minkäkokoisesta putkesta teit kaaret ja mitä kokoa ne ovat leveydeltään?
mistä ostit kaarihelat ja mitä materiaalia ne ovat?
kuomukatoksen koko tulee minulla olemaan 2,5 x 2,8m.
onko taivutustyökalut minkä hintaisia?
kiitos vastauksista - kuomu kans uusiksi
Toivo kirjoitti:
Minä tein kaaret hiotusta ohutseinäisestä ruostumatonteräs putkesta.Siihen kyllä tarvitaan putken taivuttaja sekä sen lisäksi putken sisään jousi.Aikaisemmat pressukaaret oli alumiinia ja ne todella suttasivat pressun kaarien kohdalta mustaksi.Aluputken päälle ujuttaa muoviputken tai letkun, niin ei sotkisi. Eleksointitehtaat taitaa lähimmät olla thaivaassa.
teräsveneilijä kirjoitti:
minkäkokoisesta putkesta teit kaaret ja mitä kokoa ne ovat leveydeltään?
kiitos vastauksistaTein 20 mm putkesta ja ei se yhtään liian tukeva ollut, mutta riittävä. Helat ostin jostain venetarvikeliikkeesta Herttoniemessä 10-12 e kpl. Jousi maksoi muistaakseni 20 e. Kuomuun ostin kääntönepparit ja painettavat nepparit suutarilta. Taisi olla euron luokkaa kappaleelta ,mutta siihen tarvittava työkalu maksoi niin paljon, että räpelsin ne lävistysprikat tuurnilla mitä sattui kotoa löytymään.
- Noita..
kuomu kans uusiksi kirjoitti:
Aluputken päälle ujuttaa muoviputken tai letkun, niin ei sotkisi. Eleksointitehtaat taitaa lähimmät olla thaivaassa.
Kyllä suomessa on eloksointifirmoja, yksi on helsingin suunnalla kehä kolmosella.
Voit kuitenkin aivan huoletta taivuttaa valmiiksi eloksoitua putkea ilman mitään ongelmia, niin tekee myös jokainen kuomunvalmistajafirma. - *eräs*
Noita.. kirjoitti:
Kyllä suomessa on eloksointifirmoja, yksi on helsingin suunnalla kehä kolmosella.
Voit kuitenkin aivan huoletta taivuttaa valmiiksi eloksoitua putkea ilman mitään ongelmia, niin tekee myös jokainen kuomunvalmistajafirma.Kuomukaaria tehdessä pitäisi olla sellainen taivutuslesti, jonka säde olisi jotain 100-150 mm ainakin, jolloin tulisi sopivan loiva kaari kankaalle.
Näin ollen myös eloksointi säilyy ehjänä, kuten ed. jo kirjoittikin.
Olen nähnyt joskus eräällä pressuntekijällä vanerista tehdyt lestit aluputken taivuttamiseen. - säde...
*eräs* kirjoitti:
Kuomukaaria tehdessä pitäisi olla sellainen taivutuslesti, jonka säde olisi jotain 100-150 mm ainakin, jolloin tulisi sopivan loiva kaari kankaalle.
Näin ollen myös eloksointi säilyy ehjänä, kuten ed. jo kirjoittikin.
Olen nähnyt joskus eräällä pressuntekijällä vanerista tehdyt lestit aluputken taivuttamiseen.riittää! piirrä paperille harpilla ja katso siitä mikä olisi hyvä esim. 50mm säde on aika lähellä noissa pienissä kaarissa
- Toivo
teräsveneilijä kirjoitti:
minkäkokoisesta putkesta teit kaaret ja mitä kokoa ne ovat leveydeltään?
kiitos vastauksistabiltemasta ostin rosteri ruuveja sitten ostin 5X25 rosterilattaa ja vähän2mm:n rosteri peltiä niistä tein ja tigillä hitsaamalla kiinnitin suoraan kaariin.Pressun koko on 2.4m leveä 1m korkea ja 1.2m pitkä. Putki on hiukan harvinaisempaa kokoa eli halkaisija 22mmmja seinämävahvuus 1mm.Jousen tilasin Lesjöfors Oy:ltä Turusta ja makso muistaakseni 20 kympppiä.Putkentaivutin oli lainavehje paikallisesta putkifirmasta.
- Sittenkin
säde... kirjoitti:
riittää! piirrä paperille harpilla ja katso siitä mikä olisi hyvä esim. 50mm säde on aika lähellä noissa pienissä kaarissa
Kannattaa ennemminkin tehdä niin että tutkii mitä lestejä putkentaivuttajiin on kenelläkin ja teettää taivutukset sillä jolla on mieleisellä säteellä, etenkin hyvin ohutseinäistä ei pidä yrittää liian pienelle säteelle ellei ole tuurnaa putken sisällä
- Toimii vieläkin.
Ennen vanhaan taivuteltiin kupariputkija seuraavasti. Putken toinen pää tulpattiin puutapilla. Tyhjään putkeen kaadettiin vettä täyteen.Veteen kaadettiin kuivaa hyvin hieoa hiekkaa niin paljon että vesi pursusi pois ja märkä hiekka jäi putkeen. Nyt puutappi toiseenkin putken päähän.Sitten putki taivutettiin putkentaivuttimella tai vääntäen polvea tai muuta sopiva putkea vasten haluttuun muotoon.Näin tehden ei mene putki ruttuun koska sisällä on toppaus.Toimii myös alumiiniputkella.
- ei tee se itse mies !
Miksi pitää oikeasti itse noita kaaria kuomuun käännellä. Minä tilasin uuden kuomun eräältä porilaiselta kuomuntekijältä viime kesänä ja vanhat kaaret olivat huonossa jamassa edellisen omistajan jäljiltä. Valmistaja ehdptti uusien kaarien valmistamista ja teki uudet kaaret, niihin tosi istuvan kuomun. Uúdet kaaret lisäsivät urakan hintaa 70 eurolla. Veneessäni nyt tosi toimivat kuomuhommelit.Kannattaakohan pyydystää kaarien kääntöä varten kaikenmaailman lestejä ja jousia, kun tähän rahaan homma hoituu varsin pätevästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .492988Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472851Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242649Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3421715- 711084
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101061Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193927Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101782Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26780- 44739