voi mitä vanhusten

hoitoa ja kohtelua

Täällä Kaakkoissuomessa on yksityinen laitos jossa on 80 vanhusta ja 10 kouluttamatonta työntekijää...johtaja on vanha sairaanhoitaja.

Eli vanhuksilla on omat huoneet ja he voivat vointinsa mukaan käydä eri viriketoiminnoissa ja tapahtumissa pääsalissa...homma pelaa niin kauankun vanhus pystyy huolehtimaan asioistaan ja vaatimaan jotain.
Muuten hänet suihkutetaan kerran viikossa ja ruoka tuodaan huoneeseen jos muistetaan.

Siellä on eräs rouva ollut 20vuotta ja viimeset viisi vuotta ovat olleet katastrofi..Vanhuksen kynsiä ei leikata...kakkaa kynsien alla...peti märkänä ja virtsa haisee...

Tytär soitti minulle ja kertoi mitä SAS- toimistossa oli sanottu heille.
-mitäs veitti yksityiselle puolelle
-tehkää valitus sinne vanhainkotiin

Mummolla oli sinipunaista ihottumaa käsivarsissa ja märkivä vaippaihottuma...lääkäri hoiti ne ja sanoi, että pitäisi valittaa....
ei kuulemma voi muuta tehdä

SE vanhaikoti ei muuta toimintatapojaan. Käytiin siellä opintokäynnillä ja johtaja kehui kuin he antaa asiakkaitten kuolla luonnollisesti ja tulla syömään jos haluaavat.
Tämä nainen on lievästi dementoitunut 95-vuotias mutta kykenee liikkumaan rollaattorin avulla.

Mihin vanhus kun paikkoja ei ole tässä kaupungissa?
Lapset eivät voi ottaa häntä kotiin..kun ovat töissä jatkuvasti. Tytär itki kun sanoi käyneensä äidin luona tänään...kakkaa pitkien kynsien alla ja sänky märkänä..pissi haisi ovelle saakka..kukaan ei käy juttelemassa.
Valitukset ei tuo mitään muutosta..

Kunta ei huoli..ainakin sas-toimistossa nostivat kädet pystyyn...pitääkö rouvan kuolla huoneeseensa märissä vaipoissaan? Voiko ihmistä jättää näin heitteille...

Tässä kaupungissa on aika täyttä yksityiselläkin sektorilla mutta silti..

12

1386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toiminnasta

      Sosiaali- ja terveysministeriöön suoraan.
      Niin itse tekisin. Korkein taho terveydenhuollon yläpuolella, soitto sinne ja saatte ohjeita miten edetä asiassa. Ei tuollaista saa sallia!

      • tämä koti

        vai ilmoitus siitä ettei saa uutta paikkaa. Kyseisestä paikasta on tehty ilmoituksia mutta kun mitää ei ole varsinaisesti sattunut niin yksityisellä puolella saa pitää tällaisia koteja...näin se vaan menee...itse opiskelen lähihoitajaksi ja olen kuullut vastaavista tapauksista.

        Mielestäni kaupunki on syyllinen tähän kun eivät järjestä muuta paikkaa vaikka toisella on selvästi hoitoa vaativaa ihottumaa ja haavoja
        Minusta hänet pitäisi sijoittaa lyhytaikaselle paikalle terveyskeskuksen vuodeosastolle ja sijoittaa sitten uudelleen.

        Eli valitus etenee hitaasti mutta tämä mummo kaipaa toimintaa muutaman päivän sisällä jotta hänen kärsimyksensä loppuisi.

        Miten SAS-toimisto voi toimia näin???????????????


    • se paikka mitä

      luulen niin. Kyseiseen paikkaan ei anneta enää harjottelijoita sos. ja terveysalan koulusta koska he joutuivat vain siivoamaan tässä paikassa eivätkä saaneet mitään opetusta. Koti on rikas ja johtaja vaikutusvaltainen..on hienot huonekalut,,karaokelaitteet,,niillä pröystäillään. Mitä hyötyä niistä on jos vanhus ei pysty raahautumaan viriketuokioihin?

      • lflfl

        Mikä tämä paikka on? Missä?


    • linkissä
    • itakkati

      Läänin hallitukseenkin voi ottaa yhteyttä. Jos tiedät muita jotka ovat samaa mieltä kyseisestä paikasta käske heidän myös ottaa yhteyttä!

      NÄIHIN AISIOIHIN TÄYTYY PUUTTUA, MUUTEN EI MUUTOSTA TAPAHDU! SUOMI24 EI OLE OIKEA PAIKKA KESKUSTELLA! MUTTA ÄLKÄÄ JÄTTÄKÖ ASIAA SIKSEEN JOS 5 VUOTTA ON ASIAT OLLUT HUONOSTI, NIIN SE EI SAA JATKUA!

      • asian osainen tähän

        Olen alan opiskelija ja kuulin tästä ystävältäni jonka äiti on tämä kaltoin kohdeltu.
        Minä en voi tehdä valitusta varmaan vaikka haluisinkin kuulupuheitten perusteella. Kyllähän minä tajusin jo opintokäynnillä, ettei tällainen järjestely voi pelata.Kymmenen ihmistä töissä ja heihin sisältyy keittiöhenkilökuntakin. Eli kaikkiaan 10!!!!!!!!!!
        Vanhuksia on liki sata...tai ainakin 80..en ole varman minkä verran tällä hetkellä´on. Jonoa on kuulemaa siihenkin paikkaan.

        Miten tällaista hoitoa sallitaan? Olen ihan varma, että ilmoituksia on tehty aiemminkin koska tyytyättömiä omaisia ón riittänyt. Aina tämä paikka vaan saa jatkaa ja toiminta laajenee koko ajan. Heillä ei ole velkaa ja uusia kalliita laitteita hankitaan sinne.

        Kyllähän sitä varaa on jos jokaisesta vanhuksesta saadaan 1250e/kk ja heitä on liki sata. Helppo laskea mitä se tekee kuukadessa ja vain yhdeksälle henkilölle pitää ´maksaa palkaa siis tämän johtajan...en tiedä mitä hän itselleen maksaa tai ottaa kuukaudessa. Ei ihme, että on varaa ostaa kalliita karaokelaitteita ja vesi-imureita.
        Siivooja käy joskus auttamasssa omien hommiensa lomassa vanhuksia kun häntä säälittää niin kovasti nämä huoneissaan viihtyvät vanhukset.

        Tässä on siis kaksi neljäkerroksista siipeä täässä talossa ja vain 1-2 henkeä on töissä samassa vuorossa. Toinen heistä on keittiöllä ja kaikki tekee kaikkea kuulemma. Miten ihmeessä tällä miehityksellä voi edes toimia?

        Mua nytten kiinnostaa lähinnä se miten SAS-toimisto voi vetäytyä vastuusta tämän vanhuksen kohdalla???


      • oikea paikka keskustella

        Musta tää on erittäin hyvä paikka keskustella...että tiedetään vähän mitä tässä rakkaassa kotimaassamme saa tapahtua!!!!!!!!!


      • itakkati
        oikea paikka keskustella kirjoitti:

        Musta tää on erittäin hyvä paikka keskustella...että tiedetään vähän mitä tässä rakkaassa kotimaassamme saa tapahtua!!!!!!!!!

        Kun on kyse selkeästi vanhuksen kaltoinkohtelusta, siihen on puututtava muutenkin kuin suomi24:ssä. Jos on opiskelija ja käynyt opintokäynnillä talossa, niin sinä voit omien tietojesi pohjalta ottaa yhteyttä jonnekin, vaikka edellä mainittuihin paikkaan.

        Tämmöinen toiminta ei lopu ellei siihen joku puutu! Tampereella Koukkuniemessä, yökkö otti yhtetyytä läänin hallitukseen ja yli 100 uutta lähihoitajaa on jo palkattu sinne! On myös lakeja jotka määrää: henkilökunnan määrää ja koulutustasoa.

        En tarkoittanut siis pahalla tuotaa edellistä kommenttia, tekee pahaa ees kuulla tuollaisesta vanhusten kaltoinkohtelusta!


      • mutta ei minun toimesta
        itakkati kirjoitti:

        Kun on kyse selkeästi vanhuksen kaltoinkohtelusta, siihen on puututtava muutenkin kuin suomi24:ssä. Jos on opiskelija ja käynyt opintokäynnillä talossa, niin sinä voit omien tietojesi pohjalta ottaa yhteyttä jonnekin, vaikka edellä mainittuihin paikkaan.

        Tämmöinen toiminta ei lopu ellei siihen joku puutu! Tampereella Koukkuniemessä, yökkö otti yhtetyytä läänin hallitukseen ja yli 100 uutta lähihoitajaa on jo palkattu sinne! On myös lakeja jotka määrää: henkilökunnan määrää ja koulutustasoa.

        En tarkoittanut siis pahalla tuotaa edellistä kommenttia, tekee pahaa ees kuulla tuollaisesta vanhusten kaltoinkohtelusta!

        Ei ole minun asia kannella siitä Lääninhallitukselle koska minulla ei ole ensikäden tietoa vanhusten kohtelusta...olen kuullut vain johtajan tarinan.

        Opettajamme oli siellä mukana ja keskustelimme tästä koulussa koska ko. talo on boikotissa koulumme taholta.
        Opettaja selitti meille mikä on laki ja miten sitä sovelletaan tässä tapauksessa. Eli emme voi tehdä mitään jos omaiset eivät saa henkilökuntaa kiinni jostain isommasta mokasta. Lääkärikin oli nähnyt vanhuksen ihottuman ja tuumannut vaan, että tehkää valitus talon johtajalle.

        Minusta on ihan hyvä tuoda tämä täällä esille, että tiedetään mitä tapahtuu yksityisellä sektorilla. Seuraan itse tilannetta mielenkiinnolla miten omaiset alkavat toimimaan.


    • Toimintaa!

      on tehtävä paikkaan joka valvoo noita, onko lääninhallitukses vai missä, kysele, selvitä, toimi.

    • Kirjoita kansanedustajille

      Tee asiasta julkinen, kirjoita lehtiin, ota kuvia ja todisteita, pyydä toimittajia käymään, aseta vanhainkodin henk.kunta ja johtaja vastuuseen. Teet sen asukkaiden puolesta, he kun eivät enää siihen pysty, mutta ansaitsevat kyllä paljon arvokkaamman hoidon. Muuten tilanne vain jatkuu...päivityksistä huolimattta, jos kukaan ei reagoi ja moni ei tiedä. Asukkaitensa rahat yksityinen palvelukoti kyllä haluaa mutta rahoilla ei saa vastinetta ja vanhukset eivät enää osaa ja pysty valittamaan.Tee sinä jotain kun tiedät tilanteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe