Carina E:n KULUTUS? APua!

zeiss

Olen etsinyt jo viikkokaupalla eri lähteistä tietoa ongelmaani, eli Carina E 1,6 Gli:n (vm.96) kulutukseen! Ilmansuodattimen olen vaihtanut. Toyotan liikkessä kävin mittauttamassa päästöarvot ja vikakoodit. Kaikki on ok! Kulutus on edelleen n.13 l/100km seka-ajossa. Taloudellisen ajotavan tunnen, kun entisillä autoillani olen aina päässyt paljon keskimääräistä alhaisempiin lukemiin. KAIKKI VINKIT JA NEUVOT OVAT TODELLA TERVETULLEITA!

22

8716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      myös puristukset? Entä laahaako jarrut?

    • Provoyritys

      Provoyritys

      • onkin

        tojotan normaalikulutuslukema


      • Carina 1.6E
        onkin kirjoitti:

        tojotan normaalikulutuslukema

        Kesällä 6,2-7,0, talvella 6,8-7,8.
        Kaupunkiajossa enemmän.
        Mittauksia tehty v:n 1997 Carinalla, kilometrejä vähän vajaa 240 000 mittarissa nyt.


      • tarkastaa

        kässärikahvan asennon


      • zeiss
        tarkastaa kirjoitti:

        kässärikahvan asennon

        Puristuksia ei mitattu. Voi olla että nekin kannattaa tarkistaa, mutta tuntuu ettei niissä olisi mitään häikkää. Moottori(ajettu 238tkm) on todella pirteä 1,6:ksi. Jarrut on tarkastettu, eikä laahaa. Laahaamisen(pienenkin) huomaa tarkka mies ajaessa. Ajoin kaverin E Carinaa 1,6 Xli (vm.93) ja se tuntui paljon laiskemmalta kuin omani vaikka kone on sama(4A-FE), niin ruiskutusjärjestelmässä on eroja! Siinä vehkeessä oli keskikulutus 6,3l/100km (8000km, suurin osa matka-ajoa, mittaus viime kesältä).


    • vvt-i

      -25 astetta, kylmä moottori, pätkäajoa, mittausvirhe tankkauksessa --> 13 l palaa helposti

      • zeiss

        Mittausvirhe tankkauksessa?? Suomessa mittarit tarkistetaan ja toleroidaan 2 vuoden välein(tarkkuus huippuluokkaa). Olen miettinyt, vuotaisko bensaletku. Miten se on teillä ilmennyt? Omani ei ainakaan paikallaan ollessa tiputa bensaa alleeen.


      • lksajdflkjdf
        zeiss kirjoitti:

        Mittausvirhe tankkauksessa?? Suomessa mittarit tarkistetaan ja toleroidaan 2 vuoden välein(tarkkuus huippuluokkaa). Olen miettinyt, vuotaisko bensaletku. Miten se on teillä ilmennyt? Omani ei ainakaan paikallaan ollessa tiputa bensaa alleeen.

        oliko tankki täynnä vai 2 litraa vajaa... lyhyellä tankkausvälillä tälläkin on melkoinen vaikutus "toteutuneeseen kulutukseen".


      • zeiss
        lksajdflkjdf kirjoitti:

        oliko tankki täynnä vai 2 litraa vajaa... lyhyellä tankkausvälillä tälläkin on melkoinen vaikutus "toteutuneeseen kulutukseen".

        Virhettä voi ilmaantua paljonkin siitä kuinka täyteen tankin täyttää. Eri bensapistoolit kun "naksuttelee" eri vaiheessa. Olen pyrkinyt ottamaan tämänkin huomioon tankkaamalla aina niin täyteen, että bensan pinta juuri ja juuri näkyy täyttöaukosta. Tankkaan aina lähes tyhjän(noin 50l/tankkaus).


      • vvt-i
        zeiss kirjoitti:

        Virhettä voi ilmaantua paljonkin siitä kuinka täyteen tankin täyttää. Eri bensapistoolit kun "naksuttelee" eri vaiheessa. Olen pyrkinyt ottamaan tämänkin huomioon tankkaamalla aina niin täyteen, että bensan pinta juuri ja juuri näkyy täyttöaukosta. Tankkaan aina lähes tyhjän(noin 50l/tankkaus).

        Suosittelen seuraamaan auton kulutusta joko Excel-taulukossa tai sitten vaikkapa http://www.tankkaus.com/index2.php -palvelussa.

        Kulutuslukemia omasta autosta...
        - elokuu (paljon matka-ajoa, lämmintä) 6,1 l/100km
        - tammikuu (matka/kaupunki 50/50, kylmää) 7,8 l/100km.
        - Auton EU-normikulutus 6,7 l/100km.
        - kaikkien ajojen keskiarvo 6,8 l/100km

        Mutta jos kulutusta on mitattu huolimattomasti ja liian lyhyeltä tarkasteluväliltä on täysin mahdollista saada huomattavasti tuota korkeampia tuloksia (minulla yksi tankkaus helmikuussa n. 9 l). Yksittäistä tankkausta on ihan turha tarkastella.


      • zeiss
        vvt-i kirjoitti:

        Suosittelen seuraamaan auton kulutusta joko Excel-taulukossa tai sitten vaikkapa http://www.tankkaus.com/index2.php -palvelussa.

        Kulutuslukemia omasta autosta...
        - elokuu (paljon matka-ajoa, lämmintä) 6,1 l/100km
        - tammikuu (matka/kaupunki 50/50, kylmää) 7,8 l/100km.
        - Auton EU-normikulutus 6,7 l/100km.
        - kaikkien ajojen keskiarvo 6,8 l/100km

        Mutta jos kulutusta on mitattu huolimattomasti ja liian lyhyeltä tarkasteluväliltä on täysin mahdollista saada huomattavasti tuota korkeampia tuloksia (minulla yksi tankkaus helmikuussa n. 9 l). Yksittäistä tankkausta on ihan turha tarkastella.

        Edellisellä autollani (VW Jetta 1,8cl v.-89) ajelin reilussa kahdessa vuodessa 85tkm ja keskikulutus 7,42 l/100km! Mielestäni aika hyvin, kun kyseessä oli 18 vuotta vanha kaasarivehje! Kulutus oli lähes aina 5,7-9l/100km välissä. Olen harrastanut kulutusseurantaa 6 vuotta, joten kokemusta on jo vähän ehtinyt karttumaan. Jokainen tankkaus on kirjoissa ja kansissa!!!


      • vvt-i
        zeiss kirjoitti:

        Edellisellä autollani (VW Jetta 1,8cl v.-89) ajelin reilussa kahdessa vuodessa 85tkm ja keskikulutus 7,42 l/100km! Mielestäni aika hyvin, kun kyseessä oli 18 vuotta vanha kaasarivehje! Kulutus oli lähes aina 5,7-9l/100km välissä. Olen harrastanut kulutusseurantaa 6 vuotta, joten kokemusta on jo vähän ehtinyt karttumaan. Jokainen tankkaus on kirjoissa ja kansissa!!!

        Vanhat autot oli huomattavasti keveämpiä kuin nykyiset. Eroa saattaa olla saman kokoluokan autoissa noin 300kg, sen liikuttaminen vaatii polttoainetta. Takavuosina Talbot Horizon 1.3GL (aj. 262tkm) pääsi samaan keskikulutukseen kuin nykyinen 1.4 Corolla.


      • taskusanakirja
        zeiss kirjoitti:

        Virhettä voi ilmaantua paljonkin siitä kuinka täyteen tankin täyttää. Eri bensapistoolit kun "naksuttelee" eri vaiheessa. Olen pyrkinyt ottamaan tämänkin huomioon tankkaamalla aina niin täyteen, että bensan pinta juuri ja juuri näkyy täyttöaukosta. Tankkaan aina lähes tyhjän(noin 50l/tankkaus).

        turvallisuussyistä kannattaisi tankkaus lopettaa kun kuulee tankin täyttyvän ja eka naksaus tulee. Uudemmissa autoissa on muistaakseni tankissa jokin hiilisuodatin joka ei ehkä tykkää ylitäytöstä..

        Vaikkei se sen pitäisi läikkyäkään kovissa kaarteissa ajelisin turvallisemmin mielen jos tiedän ettei tankki ole piri pintaan täys;)


    • oli aiemmin

      2,0 dsl carina e vm 93 ja kertaakaan ei koko tankillisen kulutus ollut yli 6,0 l/100 km. suurin kulutus tuli euroopan reissulla kun ajoin ranskan baanalla 120-150 km/h silloin paloi juuri tuo 6,0 l/100 km. Vetäkää siitä bensa vai diesel kannattavuuslaskelmanne.

      • zeiss

        ...olet oikeassa! Viimeistään kesällä menee auto vaihtoon, kun ajan 35tkm vuodessa. Harmittaa kun muuten niin hyvä peli!


    • Eli vika

      on ilmamäärä- tai imu ilmanlämpötila-anturissa...

      • zeiss

        ...kuinka asian voi varmistaa? Miten voin selvittää mikä anturi on sökönä? Voiko antureiden toiminnan testata kotikonstein? Toytalla ei mittauksissa(päästö/vikaloki) ollut mitään normaalista poikkeavaa.


      • olj
        zeiss kirjoitti:

        ...kuinka asian voi varmistaa? Miten voin selvittää mikä anturi on sökönä? Voiko antureiden toiminnan testata kotikonstein? Toytalla ei mittauksissa(päästö/vikaloki) ollut mitään normaalista poikkeavaa.

        at171 kaarina, ajokilometrivälillä 147-275tkm. Kaasarikone siis, kaikki tankkaukset tarkasti laskettuna keskikulutus oli 6,7/100km, ja mulla ei ole kevyt kaasujalka.Olen kyllä kuullu (tutuiltakin) että yksilöerot on melko suuria.
        Samanlaisen taipaleen mulla oli 1,8 anjovis -98, joka imeskeli melko tarkkaan saman verran.


    • tuunari

      mullu on kanssa ongelma bensan kulutuksen kanssa.. autoni carina e 1.6 xli LB -95 kuluttaa 12-15 litraa 100 km. lambdan olen vaihtanut, ilmansuodattimen ja tulpat myös. ajan itse paljon matka-ajoa ja ihmettelenkin miksi se vie niin paljon bensaa koska tietääkseni olen kakki ongelmakohdat jo tarkistanut. mieleeni on juolahtanut myös että onko mahdollisesti kaasuvaijerin kunto vaikuttanut asiaan jos vaijeri on venynyt ajan kuluessa ja siitä syystä poljinta joutuu painamaan reilummin kuin tavallisesti. olisiko mahdolisesti myös järkevää virittää hieman konetta vaparilla, peltipakosarjalla ja nelikärkisillä tulpilla. myös muut vinkit millä säästyy bensaa (viitaten pieneen virittämiseen) olisi tervetulleita...

      sitten muuta.. mistä saisin viritysosia (suomen rajojen sisäpuolelta mielellään) edellämainittuun carinaan? kaikki viritys vinkit tervetulleita!!!

      • Tdi/66kW

        kun vaihdoin autoa! Kahdeksan tuhatta ajelin ja sai riittää! Kone oli kyllä pirteä, mutta niin oli kulutuskin. 85kw koneissa on eroja, ja sen huomasin kun kokeilin kaverin carinaa (vm.93 1,6xli). Siinä kulutus oli alhainen 6,1 l/100km, mutta niin oli tehotkin. Ei ollut samanlaista pirteyttä kuin omassani. Kokeilin paljon eri kikkoja ja mikään ei auttanut. Nyt dieselillä halpaa ajoa. Toyotasta muuten hyvät muistot!


    • Anonyymi

      1.8 gli vm 97 just ajoin 800 km. Keskikulutus 5.4/100km.matka ajoa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe