Kumpaan tässä nyt sitten kannattaisi hakea? Kun päiväkodissa haluaisin työskennellä...Lapsi- ja perhetyön tutkinto vai lähihoitajan tutkinto (ja siitä suuntautua lapsiin). Noita lastenohjaajan tutkintoja järjestetään vain kristillisissä opistoissa, ja itse en niin uskonnollinen ole..Ja onko noita lastenohjaajia töissä päiväkodeissa? Vai vain jossain seurakunnan tyttökerhoissa jne. vai missä ne oikein toimivat? Itse en yhtään tuollaista lastenohjaajaa tunne..mutta tiedän että lähihoitajan tutkinnolla pääsee päiväkotiin työskentelemään.
Lähihoitaja vs. Lastenohjaaja
7
8116
Vastaukset
- >><<
itse hain alunperin lukemaan lähihoitajaksi,koska halusin työskennellä päiväkodissa.Olen myös käynyt lukion jos se asiaan mitenkään vaikuttaa.Suosittelen lämpimästi valitsemaan lähihoitajan tutkinnon.On paljon paljon monipuolisempi ja pystyt työskentelemään laajalla sektorilla.Minulle kävi loppujen lopuksi niin,että monien päiväkotiharjoitteluiden jälkeen "kyllästyin" päiväkodin tappavan tasaiseen arkeen.(suuntauduin siis lapsiin ja nuoriin).Tykkään kuitenkin kovasti lasten kanssa työskentelystä edelleen ja tämän takia opiskelen tällä hetkellä terveydenhoitajaksi:haaveena työskennellä joskus lastenneuvolassa.Mutta kokemuksesta voin sanoa,että lähärin tutkinnosta on selkeästi ollut hyötyä.Olin mm.yhden työharjoittelun tyksin lastenklinikalla ja pidin siitä kovasti.Huomasin siis,että asiraalamaailma on monipuolisempi ja haasteellisempi kuin päiväkoti.Tuli pitkä sepustus,mutta suosittelen siis lähihoitajan tutkintoa.Ja jos sinulle käy kuten minulle,voit hoitajana olla monenlaisissa muissakin paikoissa töissä,lastenhoitaja ei voi.
Mukavaa kevään jatkoa! - Lily....
Itse painiskelen saman asian kanssa.
Niin kuin edellinen jo kertoikin, niin lähihoitajalla on varmasti monipuolisemmat vaihtoehdot työpaikkoja ajatellen.
Mutta jos olet kiinnostunut vain lapsista, niin sittenhän lastenohjaaja on parempi. Siinä opiskellaan koko 3 vuotta pelkkiä lapsia kun taas lähihoitajana suuntudut niihin viimeisenä vuonna. Mutta toisaalta lähihoitajana opiskelu on varmaan monipuolismepaa kun saat opiskella myös muita kuin lapsia.
Uskonnollinen ei tarvitse olla. Kuulemieni juttujen perusteella uskonnollisuutta ei ole niiiin kauheasti. Varmaan opiskellaan kirkon historiaa, kirkkovuoden tapahtumia, kristillistä kasvatusta, Raamatun kertomuksia yms. joka on varmasti tuttua koulun uskontotunneiltakin. Siis sellaista, että pystyy toimia vaikkapa seurakunnan päiväkerhossa.
Lastenohjaaja voi toimia päiväkodissa lastenhoitajana, seurakunnan päiväkerhoissa, perhepäivähoitajana, kouluilla iltapäiväkerhoissa ja muissa vastaavissa. Ja olen kuullut, että myös koulunkäyntiavustajana.
Lähihoitajalla taas on varmaan enemmän terveyteen ja sairauksiin liittyvää opiskelua, mikä taas lastenohjaajalta puuttuu (toki opiskellaan perustietoa eri sairauksista, ensiapua jne. sairaan lapsen hoitoa).
Jotain erosta kertoo myös se, että lähihoitaja kuuluu sosiaali- ja terveysalaan ja lastenohjaaja (lapsi- ja perhetyön perustutkinto) humanistiseen ja kasvatusalaan.
Itselläni ei siis kummastakaan ole kokemusta, mutta kirjoitin nämä lukemani ja kuulemani perusteella.
Itse taidan hakea lastenohjaajaksi, koska se sopii itselleni paremmin kuin tuo terveysala.
Mutta kumpaan sitten päädytkin, niin varmasti paikkasi löydät päiväkodista ja muutenkin työelämässä. :)
Tsemppiä! - ja pitkä uraputki
Kannattaa tosiaan katsoa vähän kauemmaksi! Ilmeisesti olet melkoisen nuori vielä. Elämässä satttuu kaikenlaista ja myös kiinnostuksen aiheet voivat muuttua vielä moneen kertaan. Niinpä suosittelen sinulle lähihoitajan koulutusta, sillä siitä voi sitten pyrkiä eteenpäin elämässä niin halutessaan ja vaihtaa alaa vain lyhyellä koulutuksella. Lastenohjaaja-opintojen jälkeen sinun on mentävä joka tapauksessa lähihoitaja-koulutukseen, jos haluat vaihtaa alaa tai laajentaa osaamistasi. Edessäsi saattaa tulla myös fyysisiä rajoituksia, kuten minulle kävi ja silloin on edessäsi pidempi opiskeluputki, jos joudut kaiken aloittamaan ihan pohjalta, lastenohjaaja koulutus kun ei riitä pohjaksi paljon millekkään
- Ailakki84
Opiskelen viimeistä vuotta lapsi- ja perhetyötä. Valmistun muutaman kuukauden päästä lastenohjaajaksi.
Maailmassa tarvitaan sekä lastenohjaajia, että lähihoitajia. Mikäli on aivan varma, että haluaa työskennellä nimenomaan lasten kanssa, on lastenohjaaja hyvä tutkinto. Se on todella monipuolinen ja mahdollisia työpaikkoja on vaikka kuinka paljon (päiväkodit, ryhmäperhepäivähoito, seurakunnan päiväkerhot, perhekerhot, iltapäiväkerhot jne, leikkikentät, leikkipuistot, lasten ja varhaisnuorten leirit, rippileirit, koulut ja nykyään myös lastensuojelu, eli lastenohjaaja voi työskennellä ihan kaikkialla, missä lapsia on ja lapsiahan on kaikkialla :)).
Lastenohjaajan koulutus on hyvä pohja todella monelle, esimerkiksi ajatellen sosionomin tutkintoa ammattikorkeakoulun puolella.
Lähihoitajilla on toki enemmän hoitotyöhön (sairauksiin, lääkkeisiin ym...) liittyvää tietoa, mutta lastenohjaajalla on enemmän kasvatuksellista näkemystä, me kun opiskelemme lapsia kolme vuotta.
Työharjoitteluita on monissa eri paikoissa (päiväkoti, seurakunta, leirityö, työ erityislasten kanssa (koulut, päiväkodit jne), leikkitoiminta esim. asukaspuistoissa ja sitten vielä monikulttuurisuusharjoittelu niille, jotka sen suuntautumisvaihtoehdon ottavat). Näitä työmahdollisuuksia opiskellaan heti aluksi.
Lastenohjaaja on kristillisen kasvatuksen ammattilainen, muttei täällä mikään nunna tartte olla ;). Toki meille opetetaan esimerkiksi kristillisen kasvatuksen menetelmiä, messuopetusta, Raamatun maailmaa, seurakuntaa työyhteisönä, lapsen uskonnollista kehitystä, kristillistä uskoa ja etiikkaa ja on yksi pakollinen kuuden viikon seurakuntaharjoittelu. Niistä kyllä selviää, vaikkei mikään superuskovainen olekaan.
Muuten opiskelemme lasten kehitystä monelta eri kantilta ja monta kertaa. :) Lisäksi opiskelemme eri menetelmiä (kristillisen kasvatuksen menetelmät, vauvamuskari, liikuntakasvatus, musiikkikasvatus, kuvataidekasvatus, luonto- ja ympäristökasvatus...). Lisäksi on kurssi lastenkirjallisuudesta ja kaikkee tällasta sekä tietty nää matikat, enkut, ruottit, fysiikka kemiat, liikunnat, ATK, taide ja kulttuuri jne...
Lastenohjaaja ei ikävä kyllä vielä ole kovin tunnettu tutkinto. Se antaa kelpoisuuden sekä yhteiskunnan, että seurakunnan puolelle, eli kyllä, lastenohjaajia työskentelee päiväkodeissa lastenhoitajan nimikkeellä. Kaikki eivät tätä tiedä. Suosittelen lämpimästi lastenohjaajan tutkintoa.
Tää nyt oli sekava sepustus, mut jos on jotain kysyttävää, voi laittaa niitä tänne palstalle, vastailen kyllä mielelläni. :)- Maria3
Heippa!
En ole aloittaja, mutta kysyn, kun sinulla näyttää tietoa olevan. :)
Olen hakenut nyt keväällä lastenohjaajaksi.
Minkälaista opetus on? Onko hirveästi ryhmätöitä vai onko sellaista, että opettaja puhuu? Haluaisin muutakin tietää opiskelusta. Onko esitelmiä paljon? Yms. mitä haluat kertoa. :) - ailakki84
Maria3 kirjoitti:
Heippa!
En ole aloittaja, mutta kysyn, kun sinulla näyttää tietoa olevan. :)
Olen hakenut nyt keväällä lastenohjaajaksi.
Minkälaista opetus on? Onko hirveästi ryhmätöitä vai onko sellaista, että opettaja puhuu? Haluaisin muutakin tietää opiskelusta. Onko esitelmiä paljon? Yms. mitä haluat kertoa. :)Kyl opet siel ees selittää meille kaikenlaista. Oppimistehtäviä tehdään kyl melkein kaikis kursseis. Ryhmätöitä on ihan kivasti, riippuen tietty kurssista, mut joskus kurssi on jopa ainaki osittain suoritettu ryhmässä. Opiskelu on ihan ihanaa ja siinä yhdistyy monet menetelmät, teoria, yksilötehtävät, ryhmätehtävät. Ja sit on tietty matikas laskutehtäviä niin, ku peruskoulussaki. :) On tää rankkaa, mut paljon tää antaa. :)Kysele toki lisää.
- wannis
ailakki84 kirjoitti:
Kyl opet siel ees selittää meille kaikenlaista. Oppimistehtäviä tehdään kyl melkein kaikis kursseis. Ryhmätöitä on ihan kivasti, riippuen tietty kurssista, mut joskus kurssi on jopa ainaki osittain suoritettu ryhmässä. Opiskelu on ihan ihanaa ja siinä yhdistyy monet menetelmät, teoria, yksilötehtävät, ryhmätehtävät. Ja sit on tietty matikas laskutehtäviä niin, ku peruskoulussaki. :) On tää rankkaa, mut paljon tää antaa. :)Kysele toki lisää.
Hei!!!!
Minulla on myös takana opiskelut kristillisessä opistossa. olen valmistunut lastenohjaajaksi keväällä 2005.
Kaiken kaikkiaan se koulu antoi todella paljon ajatellen juuri, että hoitaa lapsia. Vaikka nimi kristillinen särähtää aina ensimmäisenä korvaan, niin se ei todellakaan ole pelkästään sitä. Toisena opiskelu vuonna perehdytään paremmin seurankunnan toimintaan, mutta itse ainankin oli ihan vaihtelua.
Lähihoitajaan verrattuna keskitymme enemmön lapsiin ja meillä on se ero, että voimme työskennellä myös seurakunnan, ja lähihoitajat eivät. Kunhan ihmiset tulevat tietoisemmiksi lastenohjaajista, niin niillekkin löytyy varmasti töitä. (ainankin silloin kun opiskelin, niin kaikki kysyivät että mikä olet ja mitä tulet tekemään)
Itse olen toiminut perhepäivähoitajana kohta kaksi vuotta valmistumiseni jälkeen ja ihan mukavaa on ollut. Nyt opiskelen lasten ja nuorten erityisohjaajaksi ja edellisestä koulusta on ollut paljon iloa ja hyötyä.
Niin ja pitäähän sekin vielä mainita, että on ollut todella mukavaa asua koululla, aina lyhyt matka ja siellä kaverit oli aina saatavilla!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30411676
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425319- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304299On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145