Tontin vakuusarvo

mistä lasketaan

Mitä summaa pankki käyttää vakuusarvoa laskiessaan, jos oletetaan, että ostat tontin arvolla x ja kun menet hakemaan asuntolainaa talon rakennusta varten, sen markkina-arvo onkin jo 2x?

7

4231

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peukku68

jos haet välittäjältä hinta-arvion niin sen mukaan laskevat sen saman 70% kuin kiinteistöllekkin tai vähemmän koska maata ei voi myydä jos sillä on talo.. Toisaalta tontti ei nosta talon hintaa suoraan hankintahinnallaan verta avaikka rintsiin jonka ostat vuokratontilla ja sitten ostat sen tontin ja myyt koko paketin niin oma tontti kohottaa talon arvoa, ei sitli plussalaskuna suoraan..

• lasketaan

ja myyntihintatilastoista näkee käyvän arvon.

Käytännössä virkailija sen katsoo hatusta ja jos ei pysty niin voivat vaatia kiinteistövälittäjän arvion. Tai voi sen itsekkin valmiiksi hommata.

• on omat luottovälittäjät

joilta saavat alueen hintatason, joka tietysti suhteutetaan kyseisen tontin rakennusoikeuteen.

Enää ei siis mene läpi se, kun pojankoltiaiset osteskelivat muutamalla perättäisellä kaupalla muutaman kymmenen hehtaaria rakennuskiellossa olevaa maatalousmaata (=lähes joutomaa) Espoon Takkulasta.

Meni sitten ostajista viimeinen Itäsuomeen paikalliseen pankkiin ja antoi johtajalle tiedot ostohinnasta ja kertoi estäisyyden Helsingin keskustaan olevan 25 km ja golf-kenttäähän me tähän ollaan pykäämässä. Lainaa tuli mummoissa muutamia miljoonia ja kenttä jäi rakentamatta....

No takaisin asiaan: Maksat tontista (alueella käyvän) hinnan 100.000 e, jolloin saat tonttia vastaan pankista riippuen lainaa n. 60.000-70.000 e. Kun alat rakentaa, rakennustarkastajan käyntiensä perusteella tekemien pöytäkirjojen mukaan saat lainaa rakenteilla olevaan taloasi vastaan sitä mukaa kun se edistyy.

Itse aloitin ensimmäisen talonti rakentamisen 1987, silloin pöytäkirjoja sai vielä jopa kunnan virastosta hakemalla ilman tarkastajan paikalla käyntiä (olkaa huoleti, ne lainat olen jo maksanut)

• ja nuo pöytä-
        on omat luottovälittäjät kirjoitti:

joilta saavat alueen hintatason, joka tietysti suhteutetaan kyseisen tontin rakennusoikeuteen.

Enää ei siis mene läpi se, kun pojankoltiaiset osteskelivat muutamalla perättäisellä kaupalla muutaman kymmenen hehtaaria rakennuskiellossa olevaa maatalousmaata (=lähes joutomaa) Espoon Takkulasta.

Meni sitten ostajista viimeinen Itäsuomeen paikalliseen pankkiin ja antoi johtajalle tiedot ostohinnasta ja kertoi estäisyyden Helsingin keskustaan olevan 25 km ja golf-kenttäähän me tähän ollaan pykäämässä. Lainaa tuli mummoissa muutamia miljoonia ja kenttä jäi rakentamatta....

No takaisin asiaan: Maksat tontista (alueella käyvän) hinnan 100.000 e, jolloin saat tonttia vastaan pankista riippuen lainaa n. 60.000-70.000 e. Kun alat rakentaa, rakennustarkastajan käyntiensä perusteella tekemien pöytäkirjojen mukaan saat lainaa rakenteilla olevaan taloasi vastaan sitä mukaa kun se edistyy.

Itse aloitin ensimmäisen talonti rakentamisen 1987, silloin pöytäkirjoja sai vielä jopa kunnan virastosta hakemalla ilman tarkastajan paikalla käyntiä (olkaa huoleti, ne lainat olen jo maksanut)

kirjat tais koskea jotain aravalainoja.
        Nykyään vastaavat mestarit kirjoittaa valmiusastetodistuksia tarpeen mukaan.

• peukku68
        ja nuo pöytä- kirjoitti:

kirjat tais koskea jotain aravalainoja.
        Nykyään vastaavat mestarit kirjoittaa valmiusastetodistuksia tarpeen mukaan.

mesu vastaa joka suuntaan tarvitessa jopa pankille.

Onko muuten monikaan oikeasti joutunut pankille noita tokareita toimittamaan? Meillä ei kertaakaan pyydetty.

• paperin vaati
        peukku68 kirjoitti:

Onko muuten monikaan oikeasti joutunut pankille noita tokareita toimittamaan? Meillä ei kertaakaan pyydetty.

enenkuin lainaa saa nostettua tilille. Mistäs ne muuten tietää mihin ne rahat menee.

• eihän niitä todistuksia
        peukku68 kirjoitti:

mihinkään tarvita, kun ei tarvittu edellisessäkään korkeasuhdanteessa.

Mitäpä jos minä olen pankkisi talletusasiakas, minua kyllä kiinnostaa mihin sinulle on rahaa lainattu, rakenteilla olevaan edistyvään taloon, vai tyhjään tonttiin jonka hartiapankkirakentaja viettää hauskaa elämää rakentamatta mitään ?

Siinä samalla kun pankkinne on välinpitämätön lainojen myöntämisestä, eikä vastaava mestari ihmettele sitä, voitte olla myös aika vakuuttuneita siitä, että talonne edistymisestä ei ole kukaan kiinnostunut, vähiten vastaava mestari.

Onnea valitsemallanne tiellä, tarvitsette sitä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe