Pystyisitö

kertomaan

mitä tämä mun syöpä on:oikean rinnan resektio ja kainaloevakuaatio.PAD:Pt1C(13MM) gradus 2 lobulaarinen karsinooma.Makroskooppisesti anteriorinen marginaali 5-6mm,posteriorisesti 8mm,sivusuunnissa vähintään 10mm.ER (n.90%) PR-,C-erbB2 / ,Ki-67 ad 20%.2/12kainaloimusolmukkeessa 4,5mm mestaasit,pN1a
Aion kyllä ysellä velä lääkäriltä,mutta jos joku tietää mitä nämä suunilleen tarkoittaa,kiitos!

15

7438

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysy sieltä,toivottavasti s...

vastaukset

• hyvin pientä!

En paljon tuota osaa tulkita, mutta tässä jotain:

PAD = patologis-anatominen diagnoosi. Syöpä on tyypiltään lobulaarinen karsinooma (siitä en osaa kertoa enempää.) Sen gradus, jossa katsotaan solujen ulkonäköä, erilaistumisastetta jne, on kaksi. Gradukset menevät luullakseni 1-4, ykkönen on parhaiten erilaistunut ja nelonen huonoiten. Sitä parempi ennuste aina, mitä paremmin erilaistuneet solut, joten kakkonen lienee aika hyvä. Seuraavaksi kerrotaan, millä marginaalilla kasvain on poistettu (nuo millimetrit). Siitä kirurgi arvioi, onko tullut poistetuksi riittävällä turvamarginaalilla vai pitääkö tehdä uusintaleikkaus ja ottaa vielä vähän lisää.

Nuo ER jne. ovat ilmeisesti jotakin syöpäsolujen reseptoripitoisuuksia, en tiedä niistä enempää; vaikuttanevat hoidon valintaan.

Ki-67 kuvaa solujen kasvutahtia. 20% ei ole luullakseni kovin paljon, eli syöpä ei ole kovin nopeakasvuinen.

Kainalosta poistetuista 12 imusolmukkeesta on kahdesta löytynyt syöpäsoluja.

Tuossa jotakin. Tsemppiä ja jaksamista hoitojen kanssa!

• kun vastasit

Helpotti oloa kun selvisi,ettei tämä kaikista pahinta ole!

• Gemmie

Tuo lobulaarinen karsinooma tarkoittaa sitä, että syöpä on lähtenyt yhdestä rinnan rauhasliuskasta eli lobuluksesta. Tämä syöpä on siis lähtöisin itse rauhaskudoksesta. Yleisin rintasyöpätyyppi on duktaalinen, joka on lähtenyt itse rauhasputkista.

Karsinooma on vain yksi nimitys syövälle. Karsinoomat ovat aina epiteeleistä eli elimistön pintakudoksista lähtöisin. Pintakudos on harhaan johtava nimi, koska epiteelejä on elimistön sisälläkin. Rinnassa karsinooma tarkoittaa sitä, että syöpä on peräisin rintarauhasten pinnan solukerroksesta eli rauhasepiteelistä.

• en ihan täysin

ymmärtänyt.Onko tämä minulle jotain hyvä että on rauhaskudoksesta lähtöisin? kiitos!

• Gemmie
        en ihan täysin kirjoitti:

ymmärtänyt.Onko tämä minulle jotain hyvä että on rauhaskudoksesta lähtöisin? kiitos!

Sillä, onko syöpä duktaalinen tai lobulaarinen ei ole niin paljoa merkitystä. Tuo gradus, levinneisyys imusolmukkeisiin ja muut PAD-lausunnossa esiintyvät asiat kertovat enemmänkin ennusteesta. Hoitoon sillä, onko lobulaarinen tai duktaalinen karsinooma, saattaa olla vaikutuksia.

Niin ja tuo ER-positiivisuus tarkoittaa sitä, että syöpäkasvaimessa on ollut estrogeenireseptoreita ja tämä tulos tarkoittaa sitä, että syöpään tepsii hyvin hormonihoito ja myös yleisesti se tarkoittaa hyvää eloonjäämisennustetta. PR-,C-erbB2 tarkoittaa erään geenin tutkimusta ja sinulla se näyttäisi olevan positiivinen. Tämä taas saattaa estää hormonihoidon tehoavuuden. Erityisesti tämä asia kannattaa tarkistaa lääkäriltä, että mikä se lopputulos sitten on että tehoaako hormonit vai eivät.

• kiitollinen
        Gemmie kirjoitti:

Sillä, onko syöpä duktaalinen tai lobulaarinen ei ole niin paljoa merkitystä. Tuo gradus, levinneisyys imusolmukkeisiin ja muut PAD-lausunnossa esiintyvät asiat kertovat enemmänkin ennusteesta. Hoitoon sillä, onko lobulaarinen tai duktaalinen karsinooma, saattaa olla vaikutuksia.

Niin ja tuo ER-positiivisuus tarkoittaa sitä, että syöpäkasvaimessa on ollut estrogeenireseptoreita ja tämä tulos tarkoittaa sitä, että syöpään tepsii hyvin hormonihoito ja myös yleisesti se tarkoittaa hyvää eloonjäämisennustetta. PR-,C-erbB2 tarkoittaa erään geenin tutkimusta ja sinulla se näyttäisi olevan positiivinen. Tämä taas saattaa estää hormonihoidon tehoavuuden. Erityisesti tämä asia kannattaa tarkistaa lääkäriltä, että mikä se lopputulos sitten on että tehoaako hormonit vai eivät.

että jaksoit vastata.Hyvää kevään odotusta sinulle!

• Suza

Graduksia on kaikkiaan 3, joista 1 on kaikkein lähimpänä normaalisolukkoa, kolmosessa on paljon jakautumassa olevia soluja (nopeakasvuinen versio). Sinulle on osunut se keskimmäinen versio. Kasvaimesi on pieni, siksi numero 1. C kokoluokituksen perässä kertoo, että kasvain on pieni (alle 2 cm halkaisijaltaan), mutta ilmeisesti metastaasien takia sitä ei luokitella suoraan 1-luokkaan.

Pr- tarkoittaa, että syöpäsi on progesteroninegatiivinen (se toinen naishormoni). C-erbB2 kertoo, että syöpä on HER-positiivinen, mikä tarkoittaa, että se on ärhäkkäämpää sorttia, mutta tähän syöpätyyppiin puree taas Herceptin, josta on paljon puhuttu viime aikoina.

Lobulaarinen syöpä on paljon harvinaisempi kuin duktaalinen ja usein myös rauhallisempi luonteeltaan.

Kun menet lääkäriin, ota joku mukaan, jos mahdollista. Jos et saa kaveria, kirjoita kysymyksesi muistiin ja kirjoita myös lääkärin kommentit, jos mahdollista. Lääkärissä käyminen on sen verran tiukka paikka, että oma muisti saattaa pettää ihan käsittämättömästi.

Lisätietoja kannattaa lukea vaikkapa cancer.fi-sivuilta, siellä on paljon hyvää ja selkeästi kirjoitettua asiaa. Vertaistukea löytyy myös www.rintasyopayhdistys.fi-sivuilta.

Tsemppiä!

• 2 eri sairastanut

Minulla on ollut molemmat duktaalinen ja lobulaarinen. Kaikkiaan minulla on uusinut neljä kertaa. En edes tiedä, mitä ne kaksi kertaa ovat olleet.
        Onko tavanomaista vai harvinaista? Tarkoitan, että onko usein näin, että voi olla molemmat vai tekikö lääkäri väärän diagnoosin!?

• Suza
        2 eri sairastanut kirjoitti:

Minulla on ollut molemmat duktaalinen ja lobulaarinen. Kaikkiaan minulla on uusinut neljä kertaa. En edes tiedä, mitä ne kaksi kertaa ovat olleet.
        Onko tavanomaista vai harvinaista? Tarkoitan, että onko usein näin, että voi olla molemmat vai tekikö lääkäri väärän diagnoosin!?

Sinulla on käynyt tosi huono tuuri uusintojen kanssa. Mitä lääkäri sanoi syöpätyypeistä? Uusinnaksi kai lasketaan syöpä, joka ilmaantuu etäpesäkkeinä tai samaan paikkaan kuin alkuperäinen ja jonka sytologia on samanlainen kuin alkuperäisen, ja joka vielä ilmaantuu viiden vuoden kuluessa leikkauksesta.

Minulla on ollut duktaalinen, mistä saan puhtaat paperit ensi syksynä, mikäli se ei puolen vuoden kuluessa pulpahda esiin, ja lobulaarinen, joka leikattiin vuosi sitten. Olen kuullut tapauksista, että kasvaimessa voi olla sekä duktaalisia että lobulaarisia piirteitä. Tällaiset sekamuodot ovat melko harvinaisia, mutta mahdollisia. Toisaalta rintasyöpiä on kahdeksaa eri sorttia, joista jokaisesta voi olla eri versioita.

Jos luen tilastoja oikein, duktaalinen rintasyöpä on se kaikkein yleisin, 80 % kaikista tapauksista. Siitä seuraavana on lobulaarinen ja muille jää vain roippeet.

• 2 eri sairastanut
        Suza kirjoitti:

Sinulla on käynyt tosi huono tuuri uusintojen kanssa. Mitä lääkäri sanoi syöpätyypeistä? Uusinnaksi kai lasketaan syöpä, joka ilmaantuu etäpesäkkeinä tai samaan paikkaan kuin alkuperäinen ja jonka sytologia on samanlainen kuin alkuperäisen, ja joka vielä ilmaantuu viiden vuoden kuluessa leikkauksesta.

Minulla on ollut duktaalinen, mistä saan puhtaat paperit ensi syksynä, mikäli se ei puolen vuoden kuluessa pulpahda esiin, ja lobulaarinen, joka leikattiin vuosi sitten. Olen kuullut tapauksista, että kasvaimessa voi olla sekä duktaalisia että lobulaarisia piirteitä. Tällaiset sekamuodot ovat melko harvinaisia, mutta mahdollisia. Toisaalta rintasyöpiä on kahdeksaa eri sorttia, joista jokaisesta voi olla eri versioita.

Jos luen tilastoja oikein, duktaalinen rintasyöpä on se kaikkein yleisin, 80 % kaikista tapauksista. Siitä seuraavana on lobulaarinen ja muille jää vain roippeet.

Niin, olen sairastanut kymmenen vuotta rintasyöpää (aina sama puoli).
        Miten sen nyt sanoisi. Eli ensin, kun todettiin, niin leikattiin ja sen jälkeen tullut kolme kertaa uudestaan. Ehkä siis pitäisi sanoa, että kolme kertaa uusinut.
        Ja juuri muistin, että viimeisin diagnoosi on duktolobulaarisen karsinooman metastaasi.
        Eli siinä taitaa nyt olla sitten molemmat yhdessä?? Mahtaako olla yleistä?? Olen kuullut vain duktaalisesta tai lobulaarisesta. Olenkohan ainut duktolobulaarinen??

• Suza

Niin, olen sairastanut kymmenen vuotta rintasyöpää (aina sama puoli).
        Miten sen nyt sanoisi. Eli ensin, kun todettiin, niin leikattiin ja sen jälkeen tullut kolme kertaa uudestaan. Ehkä siis pitäisi sanoa, että kolme kertaa uusinut.
        Ja juuri muistin, että viimeisin diagnoosi on duktolobulaarisen karsinooman metastaasi.
        Eli siinä taitaa nyt olla sitten molemmat yhdessä?? Mahtaako olla yleistä?? Olen kuullut vain duktaalisesta tai lobulaarisesta. Olenkohan ainut duktolobulaarinen??

...mutta harvinainen tapaus kylläkin. Kansainväliseltä puolelta www.breastcancer.org-sivuston keskustelupalstalla on erikseen lobulaarisille ja sieltä olen ainakin löytänyt pari sellaista, joilla on tämä sekamuoto.

Mitä hoitoja saat?

• 2 eri sairastanut
        Suza kirjoitti:

...mutta harvinainen tapaus kylläkin. Kansainväliseltä puolelta www.breastcancer.org-sivuston keskustelupalstalla on erikseen lobulaarisille ja sieltä olen ainakin löytänyt pari sellaista, joilla on tämä sekamuoto.

Mitä hoitoja saat?

Niin, joskus mietin, että onkohan minulla syöpää ollenkaan.....
        Asia on nimittäin niin, että vain ensimmäisellä kerralla sain sädehoitoja ja niitähän ei voi antaa kuin yhden kerran. Sain myös Tamofenia, mutta vuoden sitä käytettyäni, lopetin sen ottamisen, koska tuntui, että tulen hulluksi. Ajattelin, että jos kuolen, niin en ainakaan hulluuden takia.
        Sen jälkeen en ole "huolinut" mitään solumyrkkyjä, vaikka niitäkin jo heti ensimmäiselläkin kerralla ehdotettiin ja joka kerta sen jälkeen, kun on uusinut.
        Eli kymmenen vuotta olen pysynyt hengissä ilman sytoja. Siksi joskus mietinkin, että onko tämä syöpää.... Mahtaakohan Suomessa olla muita??!!

Koen, että stressi ja muut siihen liittyvät asiat ovat minut sairastuttaneet. En koskaan ymmärtänyt pitää lomaa, vaan aina oli kiire töihin.
        Tällä hetkellä olen sairaslomalla vielä vähän aikaa. Nyt koetan tehdä kaikkeni, että pääsen stressistä. Olen lukenut siitä paljon.
        Myös syömiseeni kiinnitän suurta huomiota. Asia mihin olen törmännyt ja joka mielestäni suuresti vaikuttaa syövän syntyyn on happo/emäs tasapaino ruokavaliossa. Jos ruokavalio on suuresti happoatuottava, niin syöpähän siitä tulee... Syön myös vitamiineja, hivenaineita, antioksidantteja ym. Netistä löytyy paljon tietoa näistä asioista ja niiden vaikutuksista.
        Taitaa moni älähtää kirjoitustani, mutta jokainen meistä oman tiensä valitkoon!!! Minä olen valinnut tällaisen tien!

• Suza

Niin, joskus mietin, että onkohan minulla syöpää ollenkaan.....
        Asia on nimittäin niin, että vain ensimmäisellä kerralla sain sädehoitoja ja niitähän ei voi antaa kuin yhden kerran. Sain myös Tamofenia, mutta vuoden sitä käytettyäni, lopetin sen ottamisen, koska tuntui, että tulen hulluksi. Ajattelin, että jos kuolen, niin en ainakaan hulluuden takia.
        Sen jälkeen en ole "huolinut" mitään solumyrkkyjä, vaikka niitäkin jo heti ensimmäiselläkin kerralla ehdotettiin ja joka kerta sen jälkeen, kun on uusinut.
        Eli kymmenen vuotta olen pysynyt hengissä ilman sytoja. Siksi joskus mietinkin, että onko tämä syöpää.... Mahtaakohan Suomessa olla muita??!!

Koen, että stressi ja muut siihen liittyvät asiat ovat minut sairastuttaneet. En koskaan ymmärtänyt pitää lomaa, vaan aina oli kiire töihin.
        Tällä hetkellä olen sairaslomalla vielä vähän aikaa. Nyt koetan tehdä kaikkeni, että pääsen stressistä. Olen lukenut siitä paljon.
        Myös syömiseeni kiinnitän suurta huomiota. Asia mihin olen törmännyt ja joka mielestäni suuresti vaikuttaa syövän syntyyn on happo/emäs tasapaino ruokavaliossa. Jos ruokavalio on suuresti happoatuottava, niin syöpähän siitä tulee... Syön myös vitamiineja, hivenaineita, antioksidantteja ym. Netistä löytyy paljon tietoa näistä asioista ja niiden vaikutuksista.
        Taitaa moni älähtää kirjoitustani, mutta jokainen meistä oman tiensä valitkoon!!! Minä olen valinnut tällaisen tien!

Sinulla on täysi oikeus valita tuo tie eikä siihen ole muilla nokan koputtamista. Minä valitsin toisin.

Hyvää vointia, toivottavasti metarit saadaan kuriin, tavalla tai toisella!

• 2 eri sairastanut
        Suza kirjoitti:

Sinulla on täysi oikeus valita tuo tie eikä siihen ole muilla nokan koputtamista. Minä valitsin toisin.

Hyvää vointia, toivottavasti metarit saadaan kuriin, tavalla tai toisella!

Kiitos sinulle viesteistäsi!
        Hyvää vointia myös sinulle ja jaksamista! Eiköhän me tästä selvitä, kun niin vain uskomme ja luotamme! Emmekä anna periksi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      2865
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      237
      1527
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      91
      1396
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1312
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1236
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      147
      1162
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1118
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      116
      940
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      882
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      43
      763
    Aihe