MUISTELU

mmse

Olen ajatellut pitää malorientaatio vaiheessa oleville dementikoille muistelutuokion. Mietityttää vain, että minkälaisia kysymyksiä heille voi esittää?

Jos on kuva tai esine jolla yritän muistelua herätellä, niin mitä sanon, mitenkä saan heidät muistelemaan?

8

1366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeile

      Voitko liittää siihen esineeseen tuoksun tai tapahtuman? Yritä kaikin keinoin etsiä mieleisiä muistoja, vaikka et tietenkään voi tietää, millaisia mielikuvia mikäkin esine heille mieleen tuo. Useasti sellaiset asiat, joissa he ovat onnistuneet, tehneet työtä ja harrastaneet nuoruutensa parhaina vuosina, ovat mieleisimpiä. Kokeilisin käytettyä kahvipannua,jossa olisi kahvin tuoksu, käytettyä hevosenkenkää suoraan tallista, jotain työkalua tai käsityötarviketta tms.

      • aloittaja

        Jotain tuollaista ajattelinkin, mutta se vaivaa eniten että mitä voin dementikolta kysyä! Voinko vain kysyä mitä "tästä" tulee mieleen?


      • ......
        aloittaja kirjoitti:

        Jotain tuollaista ajattelinkin, mutta se vaivaa eniten että mitä voin dementikolta kysyä! Voinko vain kysyä mitä "tästä" tulee mieleen?

        kuin ihmiselle!Aloita keskustelu vaikka että mulla on tässä muutamia esineitä (kangaspuiden sukkula, kirnu, vanha saha ym.) ja kerro että et tiedä mitä tai mihin niitä on käytetty (myös valokuvat käy) ja luulenpa että siitä alkaa juttu luistamaan. mukavia hetkiä toivoo eräs dementikon omainen.


      • mmse
        ...... kirjoitti:

        kuin ihmiselle!Aloita keskustelu vaikka että mulla on tässä muutamia esineitä (kangaspuiden sukkula, kirnu, vanha saha ym.) ja kerro että et tiedä mitä tai mihin niitä on käytetty (myös valokuvat käy) ja luulenpa että siitä alkaa juttu luistamaan. mukavia hetkiä toivoo eräs dementikon omainen.

        Totta kai kuten ihmiselle. Kuitenkin olen siinä ymmärryksessä, ettei saa kysyä muistamisesta ja esim. miksi sana on sellainen mitä ei saisi dementikoiden kanssa keskusteltaessa käyttää...

        Jos joku tietäis, mikä oisi sellainen oikea oppinen kysymys muoto dementikoita varten.


      • ....
        mmse kirjoitti:

        Totta kai kuten ihmiselle. Kuitenkin olen siinä ymmärryksessä, ettei saa kysyä muistamisesta ja esim. miksi sana on sellainen mitä ei saisi dementikoiden kanssa keskusteltaessa käyttää...

        Jos joku tietäis, mikä oisi sellainen oikea oppinen kysymys muoto dementikoita varten.

        silloin kun selvisi että omaisella on alzheimer, niin päätimme että emme enää sano lausetta että etkö muista, koska hän itse ei voi sille mitään että ei muista. Ja kun sairaus eteni niin sitä muista-sanaa olisi saanut toistella koko ajan.Ja vähitellen omaisen sairaudentunto väheni jolloin olisi tuntunut jotenkin väärältä muistuttaa tästä muistamattomuudesta.


      • omainen
        .... kirjoitti:

        silloin kun selvisi että omaisella on alzheimer, niin päätimme että emme enää sano lausetta että etkö muista, koska hän itse ei voi sille mitään että ei muista. Ja kun sairaus eteni niin sitä muista-sanaa olisi saanut toistella koko ajan.Ja vähitellen omaisen sairaudentunto väheni jolloin olisi tuntunut jotenkin väärältä muistuttaa tästä muistamattomuudesta.

        Kotioloissa se muistamisesta puhuminen menee usein negatiiviseksi keskusteluksi, syyttelyksi ja pahoitteluksi siitä, kun EI muista. Teillähän asia on aivan päin vastoin: ollaan iloisia siitä että muistetaan!

        Jos joku sellaisen ohjeen on antanut, että sitä sanaa ei käytetä, niin kai hän sen myös perusteli. Vai onko hoitoalalla edelleen se käytäntö, että tehdään kyselemättä niin kuin ennenkin ja niin kuin käsketään?
        Kun itselläni on akateeminen koulutus, niin ensimmäisellä pääaineeni johdantoluennolla painotettiin kriittisyyttä myös opiskelussa. Siksi sinunkin aina kannattaa vähintään esittää kysymys "miksi?"


    • kaunista:)

      Älä ajattele noin tieteellisesti, dementikko on ihminen siinä kuin hoitajakin. Tavarat voivat olla mitä hyvänsä, joku muistaa tai sitten - kaikki vanhukset muuten eivät ole maalaistalosta kotoisin...
      Näytät värkin ja kysyt, tuleeko mitään moisesta mieleen, oletko joskus nähnyt, mitähän tällä tehdään - onhan näitä loputtomiin.
      Tai vaihtoehtoisesti pyydät ottamaan pöydältä jonkun tutun esineen ja kertomaan siitä mitä mieleen juolahtaa.
      Kenenkään muistihan ei näillä keinoilla parane, mutta kokemus voi olla virkistävä, jos edes joku vehje vaikuttaa tutulta. Kiva, kun viitsit ruveta moiseen!

      • kirja

        Etsi käsiisi kirja, jonka nim ioli jotain Kuntouttava työote dementiatyössä tai siihen suuntaan, tekijät Heimonen ja Voutilainen - muistaakseni. Siinä oli 101 keinoa viriketoimintaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3339
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3071
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2318
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1456
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe