13 vuotias karkasi kotoa

matilta

13 vuotias poikani karkasi kotoa toissapäivänä isänsä luokse,eikä aijo tulla enää takaisin.Soitin isälle heti kun poika lähti ja pyysin häntä palauttamaan pojan takaisin kotiin.isä ei aikonut poikaa palauttaa,eikä vastaa enää puhelimeenkaan.Mikä neuvoksi?soitin perjantaina myös koulukuraattorille ja hän jutteli pojan kanssa koulussa.Poika oli luvannut tulla maanantaina kotiin,mutta omien sanojensa mukaan(sanoi eilen puhelimessa)että oli vain sanonut sen,sen takia että pääsis pois mahdollisimman äkkiä.
Olen todella huolissani pojasta.Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta?Tai muilla murkuilla,mikä saa pojan lähtemään hyvästä ja rakastavasta kodista jossa ei edes alkoholia käytetä?

8

1531

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on siihen

laillinen oikeus..

• olla isä

Ja poikalapsi tarvitsee miestä.

• maa jäässä

ja kärsä kipeänä.
        Anna kokeilla siipiään.

• ralluli

Nop , jos isä on kunnollinen ,vaikka olette eroonnet, anna olla jonkunaikaa, ja henkäise ja nauti elämästäsi.
      Sitä peliähän nämä nykylapset voivat pitää, kumpikin vanhempi yrittää olla mielin kielin ja kakara pompottaa.
      Vaihdetaan osoitetta vanhmmalta toiselle ja ollaan niin olevinaan oikeassa ja rajoja ei kestetä.
      Kuule ,nyt relaat ja anna noiden miesten olla, älä syyttele itseäsi , parhaasi olet tehnyt.

• mieltä kanssasi

siinä, että nykylapsilla on mahdollisuus pompottaa vanhempiaan ja vanhemmat toimii juuri näin kuin murkku toivookin.

Alkuperäisen viestin kirjoittajalle sanoisin: "Tämän olen murkuista oppinut, että tässä tilanteessa yhteys lastensuojeluun ja yhteinen palaveri kokoon johon kutsutaan isä, äiti ja tietysti tämä murkku". Syy tähän lastensuojelun mukaan ottamiseen on se, ettei äidillä ole puheyhteyttä isään. Yhteiset pelisäännöt on luotava tai tilanteet tulevat pahenemaan, kun poika vanhenee. Ei ole kuin kaksi vuotta, kun kaveri on 15-vuotias ja voin kertoa, ettei ainakaan tule helpottamaan ellei yhteisiä pelisääntöjä ja rajoja pojalle löydy, kun hän on 13 saatikka 15-16- vuotias. Silloin ei naurata tuossa tilanteessa edes isää. Isänkin on ymmärrättevä ettei ole millään tavalla hauskaa ellei näitä pelisääntöjä löydetä.

Onnea vain tulevaan murkkuperheeseen.

Henkäilijälle sanoisin vielä ettei tässä vaiheessa pidä jäädä relaamaan ja lähteä, vaikka viihteelle. Nyt on aika todellakin tehdä töitä pojan eteen.

• teetättää monenmoista. Lapsellasi on oikeus molempiin vanhempiin, vaikka te ette toisistanne enää välittäisikään.

• tuostakin

Vaikea vastata kun ei tiedä perheenne taustoja.. mutta kokemuksestani voin sanoa, että kyllä se teini sieltä kotiin tulee kun huomaa, että arki se on isänkin luona. Itse olen yh äiti ja tiedän, että teinini isällä on omat juttunsa minkä vuoksi en luopuisi lapseni huoltajuudesta tai asuin paikasta mutta eihän sitä lasta voi pakottaa kotiin tulemaan. Oma teini päätti myös lähteä isukin luo lopullisesti 13 vuotiaana mutta palasi kuukauden päästä takaisin. Nyt kohta 15 vuotiaana uhosi lähteä jälleen. Keskustelin teinin kanssa asiasta ja sanoin sen olevan ok, mutta sitten tehdään siitä myös virallista eikä mitään kuukauden kokeiluja enää (isä kun asuu toisella paikkakunnalla, joten kaikista asioista: koulusta, tapaamisista, harrastuksista ym. olisi sovittava). Isukki kun ei ole tähän päivään mennessä osallistunut mihinkään "ylimääräiseen" esim. harrastuksien kuluihin. Elatusmaksun (sen minimin) olen aina saanut kaupungilta (isällä kun ei ole virallisia tuloja koskaan). Soitin myös koulukuraattorille ja lastenvalvojalle, heiltä sain myös tukea/neuvoja. Noh, tuosta meidän teinin uhoomisesta on nyt kulunut jo muutama kuukausi ja hyvin näyttää kotona viihtyvän (päin vastoin tuskailee nyt sitä kun pitäisi faijan luokse mennä joku viikonloppu ku on tullut luvattua). Se on tuo teinien mieli kuin tuuliviiri... pää kääntyy aina sinne missä tuntuu olevan parempi (niin ainakin meillä.. isä antoi teinin hillua kaduilla yhteisitä sovituista säännöistä huolimatta ja minä ihmettelin teiniangstailun jatkumista). No saimme lopulta keskusteltua kaikki asiat teinin kanssa.. onhan se nuorelle myös aika taakka kantaa kun on vanhempien ristiriitaiset "yhteiset" säännöt, tämän teinikin tajusi. Isän kanssa ollaan edelleen väleissä mutta ilmeisesti emme hänen kanssaan pääse koskaan täydelliseen luottamukselliseen/toimivaan suhteeseen koskien teinin kasvatusta. Mutta yritettävä on kuitenkin :)
      Tsemppiä sulle teinin kanssa ja otahan ihan rauhallisesti.

• laija61

13-vuotias tyttö kanssa uhkailee,kun suuttuu,että muutan iskälle.Hyvät välit on ex-miehen kanssa,mutta homma käytännössä olisi hankalaa.Ex-mies ja vaimo molemmat ovat illat ja viikonloput töissä,murkku joutuisi aina siellä olemaan yksin.Vanhempi tyttö murkkuna soitti isälleen lupaa kysyäkseen,kun minä en antanut.Isäkään ei antanut,kommentti"ooot yhtä tyhmä kuin äitikin.Ei sullekaan kannata soitella"Näinhän se menee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      92
      5298
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4131
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2239
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2078
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1815
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1464
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      29
      1284
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1076
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1001
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    Aihe