Mitä Marx todella tarkoitti?

TeemuRuskeepää

Kopioin tämän tänne, koska se kuvaa erinomaisesti Marxin tulkintaa sen aikaisesta näkökulmasta katsoen, ilman vastakkainasettelua ja puhtaan tiedon näkökulmasta. Lisäksi se toimii Marxin tarkoittamana ja edelleen ajankohtaisena yhteiskunnallisena kritiikkinä.

Kustantaja Werner-Söderström Osakeyhtiö, 2004

Sosiologia, Jokinen, Saaristo

Sosiologian klassinen perinne, Georg Simmel, Karl Marx, Max Weber ja Emile Durkheim, sivut 40 - 43

Kun Simmeliä on kutsuttu ensimmäiseksi tarkkanäköiseksi modernin sosiologiksi, Marxin on sanottu luoneen ensimmäisen kokonaisvaltaisen teorian teollisesta yhteiskunnasta ja kapitalismista. Marshall Berman (1982, 88 - 90) tosin väittää, että nimenomaan Marxin tuotanto on poikeuksellisen oivaltavaa analyysiä modernisaatiosta ja modernin aikakauden kulttuurista. Hänen kirjoituksensa auttavat ymmärtämään tämän kulttuurin suhdetta porvarilliseen yhteiskuntaan ja talouteen ja avaavat kiinnostavia näkökulmia modernin ja kapitalismin väliseen dynamiikkaan. Marxin talousanalyysin ytimessä ovat Bermanin (mts. 91-98) mukaan pääomien kasautuminen yhä suuremmiksi ryppäiksi ja maaimanmarkkinoiden ilmaantuminen. Tuotanto, kulutus ja inhimilliset tarpeet kansainvälistyvät. Tuotantoa keskitetään ja rationalisoidaan. Yhä suurempi osa kommunikaatiota irtaantuu kasvokkaisesta vuorovaikutuksesta, ja huipputekniikkaa hyödyntävä massamedia valtaa itselleen uusia markkinoita. Myös kansallisvaltioiden asema vahvistuu, vaikka ne eivät voikaan haastaa kansainvälistyvän kapitalismin mahtia.

Suurin ansio dynaamisesta kehityksestä kuuluu porvaristolle. Marx väittää työtoverinsa Friedrich Engelsin kanssa vuonna 1848 julkaisemassaan Kommunistisen puolueen manifestissa, että porvaristolla on ollut kaikkein vallankumouksellisin rooli historiassa. Porvaristo on saanut aikaiseksi asioita, joista ajan hermolla pysyttelemään pyrkineet taiteilijat ja tieteentekijät olivat korkeintaan uneksineet. Satavuotisen valtakautensa aikana porvaristo on onnistunut rakentamaan tehokkaammat tuotantovälineet kuin kaikki aiemmat sukupolvet yhteensä. Samana aikana kommunikaatio- ja liikenneverkostoja on kehitetty ennennäkemättömästi, ja tieteellis-teknologinen kehitys on ollut nopeampaa kuin koskaan. Tuotannon jatkuvat mullistukset, iänikuinen epävarmuus ja kaikkien yhteiskunnallisten alituinen järkkyminen haastavat ihmisten elämää ohjanneet perinteet, jolloin vanhastaan arvossa pidetyt käsitykset hajoavat. Porvariston luoma maailma, jossa kaikki säätyperäinen ja pysyvä haihtuu pois, synnyttää sellaisen uudenlaisen sosiaalisen todellisuuden, jossa ihmisten on lopulta pakko katsella asemiaan ja keskinäisiä suhteitaan uusin silmin.

Tällaisena hyvin dynaamisena talousjärjestelmänä teollisella kapitalismilla on vahva inhimillistä tarvemaailmaa muuttava ulottuvuutensa. Pääteostaan Pääomaa pohjustaneissa kirjoituksissaan Marx (1974a) toteaa, että irtaantuminen luonnon aiemmille sukupolville asettamista välttämättömyyksistä johtaa yhteiskunnalliseen rikkauteen, joka ilmenee valtavana tavarapaljoutena. Siihen liittyy ihmisten tarvemaailman monipuolistuminen ja kaikkinainen inhimillisten kykyjen kehittyminen. Marx (mts. 313) sanoo pääoman tuottaneen sellaisen yhteiskunnallisen kehitysvaiheen, johon suhteutettuna aiempi ihmiskunnan historia on lähinnä luonnonpalvontaa ja ihmisyyden paikallista kehitystä. Kapitalismissa ihmisen suhde luontoon jäsentyy ensimmäistä kertaa historiassa puhtaasta hyötynäkökulmasta käsin eikä luontoa enää pidetä ihmistä uhkaavana vieraana mahtina. Pääoma hajoittaa vallankumouksellisuudessan kaikki ne rajat, jotka jarruttavat tuotantovoimien kehitystä, rajoittavat tarpeiden laajentumista ja estävät ihmisten ja luonnon välistä rikkauksia luovaa vaihtoa.

Marxin mielestä kapitalismin logiikka ei kuitenkaan tyhjene rikkauksien kasautumiseen ja tarvemaailman monipuolistumiseen. Kapitalismi on hyvin ristiriitainen järjestelmä, jonka ongelma on sen taipumus tuhota luomansa mahdollisuudet. Taloutta ja muutakin elämää vie eteenpäin nimenomaan voiton tavoittelu. Marxin mukaan tärkein arvon lähde on ihmistyö. Kapitalisti menestyy sitä paremmin, mitä vähemmän hän työstä maksaa suhteessa sen arvoon. Jos ja kun palkat nousevat, voittoihin voidaan pyrkiä ottamalla ihmisen työstä entistä enemmän irti esimerkiksi investoimalla uusiin koneisiin ja rationalisoimalla työorganisaatiota (tai siirtämällä tuotantoa soveltuvin osin halvemman työvoiman maihin, kuten nykyään tehdään). Tämä johtaa kilpailun kiristymiseen ja päättymättömään kehään. Tuotannon ehtoja on tämän tästä mullistettava voittojen takaamiseksi, mutta uudistukset auttavat vain hetken. Tämän takaa järjestelmään rakennettu voittojen pienenemisen tendenssi (Marx 1976, 214-268.)

Marxin yhteiskunta-analyysin keskiössä ovat siten talous ja toimiinsa nähden hierarkkisiin suhteisiin asettuvat yhteiskuntaluokat. Kapitalismi näyttäytyy hänen kirjoituksissaan ennen kaikkea luokkayhteiskuntana, jonka kahden keskeisen luokan, työväestön ja porvariston, väliset ristiriidat ovat ratkaisemattomia. Tuotantovälineet ovat porvareiden hallussa, joten sillä on tarpeeksi valtaa säädellä yhteiskunnan sosiaalisia suhteita ja säilyttää asemansa sosiaalisen hierarkian yläpäässä. Porvariston erityisasema ei kuitenkaan ole pelkästään taloudellinen. Luokkayhteiskunnan epätasa-arvoiset suhteet ilmenevät sille tyypillisessä mentaalissa rakenteessa, ja se, joka kontrolloi tavaratuotantoa, kontrolloi ideoiden ja mielikuvien tuotantoa. Nämä yhteiskunnassa vallalla olevat ajattelutavat, ideat ja symbolit myötäilevät porvariston maailmankuvaa. Työväenluokan saama hyöty kapitalismin kehityksestä on tämän vuoksi niukempaa. Marx ajattelee, että työväenluokka ei paljoa menetä, vaikka kapitalismi romahtaisi. Siksi työväenluokasta saattaa olla muutoksen agentiksi, varsinkin jos se tulee tietoiseksi omasta alistetusta asemastaan ja ryhtyy kollektiiviseen toimintaan (Marx & Engels 1978a, 340-348; 1978b, 106-108.)

Lopulta myös porvaristo on kaikkien muiden yhteiskuntaluokkien tavoin pääoman arvonlisäysprosessin sokean etenemisen vanki. Se ei kaikesta rikkaudestaan huolimatta kykene toteuttamaan niitä tavoitteita, jotka periaatteessa voisivat olla sen saavutettavissa. Marx uskoo kapitalistisen modernin kehittävän tarpeiltaan monipuolista, vapaata ja aitoa yksilöllisyyttä vain tiettyyn rajaan asti. Kaikkia antamiaan lupauksia yhteiskunnallinen kehitys ei sittenkään kykene lunastamaan. Sen sijaan on varmaa, että kapitalistisessa taloudessa mullistuksen jatkuvat ja perinteet rapautuvat. Keneltäkään ei kysytä, haluaako hän vanhojen normien ja elämänmuotojen korvautuvan uusilla tai kaipaako hän uusia aikarytmejä ja maailmanlaajuisia standardeja. Muutokset näyttävät tapahtuvan automaattisesti ihmisten tahdosta riippumatta. Niihin on helppo tottua suhtautumaan ikään kuin ne olisivat itsestäänselvyyksiä, vaikka ne eivät sellaisia olekaan. (Carlsen, Schanz, Schmidt & Thomsen 1984, 191-192.)

2

954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myyrä

      Luokkayhteiskunnasta puhuminen on tavallaan vanhanaikaista..pragmaattinen suhtautuminen asioihin on mielestäni tervettä..moni poliitikko värjää käsitettä antaakseen mukavan mielikuvan, vaikkakin keskustelee asioista hyvinkin ympäripyöreästi--vastuullista markkinataloutta lanseeraten..siinä yhdistyy halvalla tavalla sekoitus holhousyhteiskuntaa ja individualistista ajattelutapaa..olet oman elämäsi seppä kuitenkin..miksi kuitenkin marksismin hengessä haluat vähätellä proletariasmia..tehdä työtä vapauden siivittämänä ilman auktoriteettia vähemmistöjen puolesta.

      • Maailmanmenoa seurannut

        Tämän viestin löysin täältä toisesta kohdasta. Se voisi olla sopiva jatko edelliseenkin keskusteluun:

        Neukkukäytännöllä oli aika vähän tekemistä Marxin kapitalismin kehitystä koskevien analyysien kanssa. Huhuista huolimatta hän ei ollut mikään ennustajaeukko, vaan yritti oman aikansa keinoin tutkia talouden kehityssuuntia.
        Kun nyt katsoo mitä maailmassa tapahtuu, niin vaikuttaa siltä, että Marx arvioi tulevaisuutta aika realistisesti. Hänen kuvaamallaan tavalla pääomamarkkinat ovat täysin hallitsevia suhteessa reaalitalouteen. Suuri osa työläisistä elää toimeentulominimin rajoilla ja maailmankauppa on jakamassa meille kehittyneisiinkin maihin. Yhtäällä yhä suuremmat pääomien massat hakee kannattavia kohteita - ja kun ihmiset on köyhiä, ei kunnon oikeita kohteita enää löydy. Kun luonto on tärvelty, vesi nousee alaville alueille j a ...
        Marx sanoi muutoksen tulevan, kun osa ei halua elää entiseen tapaan, ja loput ei kykene. Olisikohan se tilanne jo näköpiirissä? Kysyn vain? En ennusta.
        Lukekaa Marxia niin hämmästytte mitä siellä on. Huhut levittää väärää tietoa.


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe