Kertokaas pojat

Al_Capo

Tämän edelleen kuluvan talven aikana olen huomannut rekoilla "yllättäviä" vaikeuksia liukkauden suhteen. On tullut nähtyä rekkoja juuttuneena loivaankin ylämäkeen, eikä siitä ole päässyt liikkeelle ennen hiekoitusauton tuloa. On tullut rekkaa perä edellä vastaan mäkeä alas ja hiekoitusauto perässä. Joissakin risteyksissä on ollut myös vaikeuksia nähtävissä, kun sinne, minne on oltu kääntymässä, niin nousua on ollut hivenen. Siinä sitten jumissa tukkimassa kaiken muunkin liikenteen, kunnes liukkaudentorjunta ehtii hätiin.

Sanokaahan nyt sitten suoraan, että mistä tällainen mielestänne suurimmaksi osaksi johtuu?
Onko syy osaamattomassa kuljettajassa? Huonoissa renkaissa? Liikennesuunnittelussa/toteutuksessa? Liian suuressa kuormassa/painossa jne.? Liukkaudentorjunnassa? Autossa? Vaii missä vika?

Eikö sitä kitkaa olis mitenkään mahdollista saada sinne vetopyörille sieltä rekan hytistä? Joskus muistelen nähneeni sellaisen moottorin, joka paiskoi kettinkiä renkaiden alle, eikö se toiminutkaan ja onko mitään vastaavia kehitelty? Jos jotain on, niin miksei niitä käytetä? Hupaisaa oli seurata, kun kuskilla ei ollut enää muita keinoja käytettävissä, kun lähteä konttaamaan kettinkien kanssa sinne missä kitkaa tarvittiin. Auto oli jo siinä vaiheessa aika pahoin linkussa. No, selvisi siitä kuitenkin ilman apuvoimia, toisin kuin jotkut muut.

Vastauksia kiitos!

23

5961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuuno,teiden tukko

      ensimmäinen tämä nyt kuluva talvi, kun tällaista olet huomannut? Ainahan sitä pulaamista on ollut, huonoilla keleillä autojen kanssa. Mitä, häh ?

      • Sisun-kuljettaja

        Eipä ole liukaus ongelmia, aina kulkee keli kuin keli, Volvot Scaniat ym tientukkoina jurraavat!


      • Al_Capo

        Se on aika hämmästyttävää, että aiemmin en ole tuollaista huomannut siinä mittasuhteessa kuin nyt, vaikka aina olen ollut paljon liikenteessä, vuosikymmeniä ja miljoonia kilometrejä tähän mennessä.

        Eikö vastauksia kysymyksiin?


      • Kuuno,teiden tukko
        Sisun-kuljettaja kirjoitti:

        Eipä ole liukaus ongelmia, aina kulkee keli kuin keli, Volvot Scaniat ym tientukkoina jurraavat!

        vähän taas liioitelua, ei se merkkikään mitään oikeastaan ratkaise. Ongelmat ovat aina olemassa ,kuten aloittaja kyseli ja samalla vastasi omiin kysymyksiinsä. Ihmiset ajaa autoilla.


      • Sisu-kuljettaja
        Sisun-kuljettaja kirjoitti:

        Eipä ole liukaus ongelmia, aina kulkee keli kuin keli, Volvot Scaniat ym tientukkoina jurraavat!

        Olen sitä jonkinverran ajellut ympäri maata 38vuosi menossa, huomenna taas olipa hyvä tai automiehen keli, enkä aijo tientukkona olla, sillä Sisu menee eikä tartu joka nyppylään tai risteykseen rypemään!


      • oli kyllä
        Sisu-kuljettaja kirjoitti:

        Olen sitä jonkinverran ajellut ympäri maata 38vuosi menossa, huomenna taas olipa hyvä tai automiehen keli, enkä aijo tientukkona olla, sillä Sisu menee eikä tartu joka nyppylään tai risteykseen rypemään!

        hyvä peli,olen sellasella ajanutkin. Jos sulla on vielä se 10-pyöränä niin se oli vakaa ja tukeva ajella jopa liukaalla,kuorman kanssa ei varmasti ihan heti ala ruopimaan. Tehot on mitoitettu oikeassa suhteessa,että semmosta vaan.


      • eipä taida
        Sisu-kuljettaja kirjoitti:

        Olen sitä jonkinverran ajellut ympäri maata 38vuosi menossa, huomenna taas olipa hyvä tai automiehen keli, enkä aijo tientukkona olla, sillä Sisu menee eikä tartu joka nyppylään tai risteykseen rypemään!

        kauheesti tulla kilometrejä,onkos siinä Sisussa nosturilaitteistona Hiab vai Nupe ? Alkaa olla aika harvinainen peli jokapäiväisessä käytössä. Onhan se hyvä kun ei niin paljon tarvi ajaa mutta ei se nosturin kanssakaan ole mukavaa paskakeleillä ulkona seisoskella,tuulessa ja tuiskussa.


    • ---------------------

      mainitsit niistä ketjunheittäjistä jotka heittää ketjuja vetopyörien alle niin omasta kokemuksesta että mainio ja hyvä keksintö se kyllä on, mutta valitettavasti sitä ei löydy läheskää joka autosta. Ketjunheittäjät eli "onspotit" on yleistyneet lähinnä maitoautoissa... Se on että loivaankin ylämäkeen voi jäädä kiinni jos vauhtia ei saa, se 60tonnia on kuiteski sellainen massa että kun se pysähtyy melkeinpä tasamaalle jos on oikeen kusiliukasta niin ei se hevillä siitä irtoa, mä jäin itse kiinni mikkelissä porrassalmen kadulla keskustaan mennessä tyhjällä autolla kun piti vasemmalle kääntyä ja väistää vastaantulevaa liikennettä niin ylämäki oli loiva mut siihen istu, lämpöset renkaat ja kiillottunut risteysalue ja vauhdin kun joutuu pysäyttään vaikka kuin yrittää ennakoida liikennevalot niin thats it. Ei se aina helppoo ole. Jos ajetaan maantienopeuksia esim. nelostiellä niin ei siellä ole ku viisarinmäki ja petomäki johon yleensä jää kiinni jos johonkin jää kiinni tosin noista em kyllä pidetään talvella suht hyvää huolta, mut täydellä massalla harvoin jää johonkin nelostielle kiinni, lähinnä kiinnijääminen koskettaa kun ajaa kaupunki tai taajama-alueella ja risteykset on niin kiillottuneita, jyväskylän tourula on toinen vakio paikka missä yleensä on kiinnijääneitä rekkoja. No kertokaa kolleegat lisää kommentteja, t.kuski j-kylästä

      • Tourulassa meinaa olla välillä vähän lipsakat rampit ja risteykset.. 5 yötä viikossa ku ajan sinne nii tulee huomattua kaikenlaista... Petomäki ei kyl oo ollu häävissää kunnossa tänä tälvena, sillä kaukokiito taitaa olla ainoa joka sitä hiekottaa :)


    • hiekoittaja

      Monesti olen ollut auttamassa rekkoja hiekoitus autolla ja aina on paikanpäällä juteltu mistä johtui tässä yleisimmät: tasauspyörästönlukko ei kunnossa, telinnosto ei pelaa(ei saa lisää painoa vetopyörille), vaihtaminen sekosi kun oli puhelimessa, kesäkelin renkaat, kuormaa vain perävaunussa ei nupissa, puoliperävaunun kuormanpainopiste ei jakaudu vetopyörille, venäläinen rekka, ammattitaito, ei osata käyttää näitä apuvälineitä eikä ennakoida tilannetta. Näistä syistä ei tarvita kuin yksi niin ollaan pienessä nyppylässä jumissa ja toinen rekka menee muinamiehinä ohi. Sitten joskus ei vallitsevassa kelissä auttaisi mikään muu, kuin pitää taukoa ja odottaa, että tiet saadaan kuntoon eikä mennä tukkimaan joka mäkeä olemalla siellä linkussa, kyllä sen AMMATTILAINEN tietää milloin eteneminen on kyseenalaista ja AMMATTILAINEN tietää milloin on viisaampaa pitää tauko.Pääteillä tämä tarkoittaa käytännössä 1-2 tuntia niin tilanne helpottuu. Yhteenveto: Sisuja ei ole ollut jumissa(voimakas telinnosto), eikä juuri sora- eikä puuautoja(renkaat, tekniikka ja kuljettaja oltava vaikeisiin olosuhteisiin sopivat). Suurin osa rekkakuskeista on ammattilaisia, mutta onnettomien puukenkämiehien määrä on hälyttävässä kasvussa ja hehän sitten leimaavat julkisuudessa koko joukon muullakin liikennekäyttäytymisellä. Ja vielä muistakaa, kyllä se tienhoitoauton kuljettaja tekee parhaansa ja se on TIEHALLINTO joka päättää talvihoitoluokat, joiden mukaan urakoitsijat muodostaa kalustomäärät ja hoitolenkit ja toimenpiteet. Mutta kaikki ollaan ihmisiä ja joskus tulee virhearvioita ja vahinkoja kaikille.

      • ajellaan

        Olen jonkun verran katsellut erilaisten raskaiden ajoneuvojen renkaita joita tien päällä liikkuu ja olen huomannut että hyvin harvassa autossa on talvisiin olosuhteisiin soveltuvat kunnon talvipinnat ja sillä on suuri merkitys auton etenemiseen lumisilla ja jäisillä teillä, käsittämätöntä että moni yrittää kesäpinnalla pärjätä...Teli vain kunnolla pakotukselle ja lukko päälle niin meno pitäsi olla taattu!


      • näin se menee

        Kaikkia syitä löytyy, mutta kasvanut liikennen ja raskaammat kärryt on yksi tekijä. Eikä ne juitsarit ota sitä aina huomioon, että raskas kärry tarvitsisi nupille painoa, hyvä että ei tyhjällä rungolla vedetä lastattua 5-akselista.


      • ei vedetä
        näin se menee kirjoitti:

        Kaikkia syitä löytyy, mutta kasvanut liikennen ja raskaammat kärryt on yksi tekijä. Eikä ne juitsarit ota sitä aina huomioon, että raskas kärry tarvitsisi nupille painoa, hyvä että ei tyhjällä rungolla vedetä lastattua 5-akselista.

        sillä se on jo laitontakin. myöskin puoliperävaunussa on tietty määrä kuorman massasta kohdistuttava vetoautolle. prosenttimääriä näihin en muista koskien näitä tavallisia tiekuljetuksia.


    • Pohj-etelä

      Syy voi olla siinäkin, että olet nähnyt rekkoja enemmän jumissa, koska kuljetukset ovat paljon lisääntyny viime vuosina ja kalustoa on tullut sitä myöten enemmän. Ainakin meillä on viimeiset 2 vuoden ainakin hommat lisääntyny huomattavasti. Ja mielestäni teiden hoito on huonontunu myös.

    • se joka hiekottaa sitä auto...

      ensinnäkin olet idiootti. se on monesti niin että vaikka kuinka sitä ennakoi liukkaalla risteykseen tultaessa ettei tarviis pysähtyy niin ei se riitä, oikeelta tai vasemmalta tulee auto. ja kuinka ollakkaan sitä ollaan kiinni. nähtävästi sun pitäs kokeilla sitä hommaa ja huomata kuinka hankala on mennä jos tie/risteys/mäki on hoitamatta. entä jos sun täytyy pysähtyä muusta liikenteestä johtuen mäen alle kun et voi vaan ajaa muitten päälle! eipä auta kuin hiekoittaa tai ketjuttaa! On ketjun heittäjiä ja hikoittajia ne on kalliita niitä ei kaikilla ole ja ne ei aina riitä.
      se työ on sitä että kontataan siellä niitten ketjujen kanssa tai hiekoitellaan kun keli sitä vaatii. äläkä enää koskaan ihmettele vaan mee vaikka maitoauton kyytiin kattomaan mitä se on. Tiet on mitä on ja niillä pitää aina kulkee oli keli mikä tahansa!

      • Al_Capo

        Milläköhän perusteella? Jos tuota sinun sepostustasi omiin kirjoituksiini verrataan, niin eipä hääviltä näytä sinun osaltasi.

        Perustele väittämäsi, minä olen terveen papereissa.


      • ppohjanmaa
        Al_Capo kirjoitti:

        Milläköhän perusteella? Jos tuota sinun sepostustasi omiin kirjoituksiini verrataan, niin eipä hääviltä näytä sinun osaltasi.

        Perustele väittämäsi, minä olen terveen papereissa.

        Ihmettelen suuresti ku olet terveen papereissa!!


    • Ohjaamotarkkailija

      auttamassakin olleena,suuressaosassa on ollu syynä kuljettajan varomaton kaasun ja kytkimen käyttö. Yritetään lähteä liikkeelle kuin kesällä. ja kun pyörä lähtee sutimaan,painavat lisää kaasua. Teli-vehkeissä eivät "kiristä" teliä,ei perälukkoa... Sitten kun menen ketjujen kanssa pyörän-äärelle,ne tempaisee rajulla kaasulla ketjut pyörän-alta!! Sitten kun opastaa heitä,miten tälläisesta selvitään,ovat ihmeissään:"helpostihan se irtosikin".

      Samantapaiset kuskit eivät erota tienreunamilla olevan paremman pidon kuin siinä kiiltävässä kohdassa josta eniten kulkeviapyöriä on sen liukastanut. Monesti olen sanonut:miks on pitänyt mennä sinne mistä jo selvästi näkee ettei pääse pois tai uudestaan liikkeelle.

      Mutta"kantapäänkautta oppii" -jollei muuten. Ja kunhan ei toista virheitään. Vaan ottaa opiksi.

      • Kontio -69

        aina joukossa isossa,yx heppu valitti että puskee suoraan kun kääntää,on jo koko viikon ollut outo ajaa ja joku valo palaa tossa kojelaudassa, no lukkohan siinä oli kytkettynä ja unohtunut vapauttaa. Kummasti alkoi ajoltaan auto muuttua. Vahva perä,ihme ettei poikinut.


    • 110

      motako kertaa olette jäänyt kiinni johtuen pikkuauton töppäilystä (minähän olen mailman napa minä minä minä muista viis en ajattele en välitä muista en varmasti huomioi raskasta liikennettä)sitten joudut pysähtymään ylämäkeen risteykseen jne ja olet kiinni , taas se pikkuauto syyttää sinua liikenteen tukkimisestä

    • itsekin

      kokeilla jos tuntuu että pärjäisit ko. kelissä,ota vaikka alkuun pikkuautosi perään 1500 kg painoinen perävaunu ja lähde kokeilemaan lumituiskuun ja 15cm hankeen miten helppoa se on..

      • Al_Capo

        Olipa kerran tarpeeksi vaikeaa leveillä ja kuluneilla kesärenkailla 10 cm:n hangessakin. Silloin talvi yllätti etelän aikaisemmin kuin pohjoisen, eikä tietenkään aurauskalustoa missään. Piti pysähdellä levikeille ja pysäkeille päästämään rekkoja ohi. Ei ollut mitään mahdollisuuksia ajaa samoilla nopeuksilla. Keula puski mihin sattui ja takapyörät yrittivät sutia tyhjää, mutta elektroniikka hieman toppuutteli niitä. Eikä ollut edes peräkärryä.


    • tien tukko

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2224
    2. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      922
    3. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      904
    4. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      23
      874
    5. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      863
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      51
      821
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      117
      816
    8. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    9. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      9
      743
    10. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      733
    Aihe