Olisiko minusta maantieteilijäksi

matti myöhäinen(kö)

Koin äskettäin suuren AHAA-elämyksen. Maantiede on se ala, jota minun pitäisi lukea!!

Historiani on tämä:

Olen ollut yläasteella ja lukiossa hyvä biologiassa ja maantieteessä (kurssit arvosanoin 9 ja 10). Biologian opettajani oli todella hyvä ja valmistumisen jälkeen hain yliopistoon biologiaa lukemaan. No, ylioppilaskirjoitusten jälkeen lukuintoa ei ollut, enkä päässyt sisälle. No, opiskelin avoimessa biologiaa, mutta se biokemian kurssi jo tökkäsi alkuunsa... Pakko pullaahan se oli. Ekologiat ja muut "helpommat aineet" olivat ihan kivoja, muttei minusta sen alan tutkijaa tule.

Tajusin, ettei biologia ehkä ollutkaan alaani ja hain ammattikorkeakouluun kestävän kehityksen koulukseen, jossa olen nyt ensimmäistä vuotta. Se vaikutti erittäin mielenkiintoiselta. Pidän (jos en melkeimpä rakasta) suurinta osaa oppiaineita: meteorologia ja klimatologia on erittäin mielenkiintoista samoin kuin geologia, kestävä kehitys terminä on sinänsä monitieteinen ja niitä käsittelevät kurssit ovat olleet hauskoja. Talous-, juridiikka ja jopa politiikkakin kiinnostaa niin ekologiselta, taloudelliselta ja sosiaaliselta kannalta. Paikkatietoakin ollaan opiskeltu ja Map-info on hyvä ja mielenkiintoinen "juttu".

Kouluuni olen hyvin pettynyt: opettajat eivät osaa asiaansa ja tuntejakin on liian vähän ja kaikki on pintaraapaisua.

Nyt erästä koulutehtävää tehtäessä törmäsin maantiedon koulutussivuihin ja luin hieman. tajusin, että tämähän on juuri sitä, mitä haluan opiskella.

Luonnonmaantiede kiinnostaisi ja jopa opettajan ammattikin.

Olenko liian myöhässä lukemisen kannalta? Koulussa en maantiedosta ottanut kuin pakolliset kurssit, mutta nykyisessä koulussa ollaan käsitelty syvemmin koulun mantsaa ja pääsykokeet näyttivät suht. helpoilta.

Kiireesti vain hakupaperit vetämään ja kirjat käteen. Eihän yrittänyttä laiteta.

En ymmärrä miksen ole tajunnut maantieto-alaa ennen... Nyt tuli niin selkeä olo... =)

9

1713

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rapulapiru

mee töihin, hippi.

• Sitä opiskellut

Valitettavasti koulumaantiedolla ja maantieteellä ei ole juuri mitään tekemistä toistensa kanssa. Opiskelu onkin monelle pettymys. Jos ns. luonon maantiede kiinnostaa voi geofysiikka tai geologia olla se oikea ala, taas jos kaupunkirakenteen tutkiminen kiinnostaa niin sitten se maantiede.

• _Jonna88_

hei!

viestisi sai minut miettimään olenkohan sittenkään suuntautumassa oikealle alalle..olen nimittäin ollut koko lukion ajan kiinostunut maantiedosta ja ajatellut pyrkiväni kehitysmaantiedettä lukemaan, sitten lukion loppuvaiheilla lukuinto on kuitenkin laskenut ja nyt olen päättänyt että hakisin turun amk kestävää kehitystä lukemaan ja pääsisin näin vähän ''helpommalla''.. missä opiskelet kestävää kehitystä itse? toivoisin että työelämässä voisin tehdä töitä kehitysmaihin liittyen sekä ympäristöön..

• alkup.

Opiskelen kekeä Hyvinkäällä Laurean ammattikorkeassa.

Se täytyy sanoa, että osa halustani vaihtaa koulutuspaikkaa johtuu koulun huonosta tasosta. En osaa sanoa miten asiat on Turussa, luultavasti paremmin, mutta täällä päin ei varsinkaan uuden opintosuunnitelman jälkeen asiat ole toimineet. Liikaa pintaraapaisua kaikesta ja jollain tavalla koko touhu on tuntunut "sähellykseltä".

Se masensi myös aikalailla, kun teimme työelämähanketta. Siinä piti haastatella mahdollisia työnantajia. Luokkatoverit kävivät muun muassa SYKE:ssä, WWF:llä, Greenpeacilla, kuntien ympäristökeskuksissa yms.. Siellä tuli aika rankkaa tekstiä siitä, että ympäristöalalalla on hankala päästä hommiin ilman ylempää korkeakoulututkintoa. Toki paljon riippuu omasta halusta, harjoittelupaikoista ym. Ympäristösuunnittelijan tutkinto on kuitenkin uusi eivätkä työnantajat tunne sitä. Eli itseä on osattava markkinoida työelämään kahta kauheammin.

Ainakin kun katson ensimmäisen vuoden oppiaineitani ja vertaan niitä esim. luonnonmaantieteeseen, niistä löytyy paljon samaa. Eli jos maantiede kiinnostaa niin ehdottomasti kannattaa koettaa. Tietysti jos tämä keke asia kiinnostaa, niin hae sinnekin. =)

• sama
        alkup. kirjoitti:

Opiskelen kekeä Hyvinkäällä Laurean ammattikorkeassa.

Se täytyy sanoa, että osa halustani vaihtaa koulutuspaikkaa johtuu koulun huonosta tasosta. En osaa sanoa miten asiat on Turussa, luultavasti paremmin, mutta täällä päin ei varsinkaan uuden opintosuunnitelman jälkeen asiat ole toimineet. Liikaa pintaraapaisua kaikesta ja jollain tavalla koko touhu on tuntunut "sähellykseltä".

Se masensi myös aikalailla, kun teimme työelämähanketta. Siinä piti haastatella mahdollisia työnantajia. Luokkatoverit kävivät muun muassa SYKE:ssä, WWF:llä, Greenpeacilla, kuntien ympäristökeskuksissa yms.. Siellä tuli aika rankkaa tekstiä siitä, että ympäristöalalalla on hankala päästä hommiin ilman ylempää korkeakoulututkintoa. Toki paljon riippuu omasta halusta, harjoittelupaikoista ym. Ympäristösuunnittelijan tutkinto on kuitenkin uusi eivätkä työnantajat tunne sitä. Eli itseä on osattava markkinoida työelämään kahta kauheammin.

Ainakin kun katson ensimmäisen vuoden oppiaineitani ja vertaan niitä esim. luonnonmaantieteeseen, niistä löytyy paljon samaa. Eli jos maantiede kiinnostaa niin ehdottomasti kannattaa koettaa. Tietysti jos tämä keke asia kiinnostaa, niin hae sinnekin. =)

Jos nyt tuntuu siltä, ettei lukuintoa löydy, niin anna itsellesi mahdollisuus viettää välivuosi ja tee töitä. Se on erittäin hyvä tapa vierottautua opiskelusta hetkeksi ja antaa paljon. Ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että vuoden kassalla istumisen jälkeen (jota kyllä vuoden teki ihan mieluusti kun sai rahaakin) lukuinto ja motivaatio on ihan omaa luokkaansa!

• mantsa rules

Hei. Hyvä jos mantsa kiinnostaa! Ainaskin nuo itseäsi kiinnostavat aiheet liittyvät kiinteästi maantieteeseen ja noita kaikkia klimatologiasta Map infoon opiskellaan YO:ssa (oletan että paljon syvemmin kuin AMK:ssa).

Pääsykokeita ajatellen koulustasi on varmasti hyötyä, joten "jälkeen" et ole jäänyt, mutta jos todella haluat opiskelee mantsaa on lukeminen aloitettava heti (ja muita harjoituksia hyvä tehä kans ettei pitkästy). Kun itse pyrein sisään niin Hesas oli "vain" lukion oppimäärän hallinta (varsinaisia pääsykoekirjoja ei ollut) ja Turussa Terra Nova Maailmantila-kirjat (vaihtuu vuosittain). Siihen ei kannata tuudittautua että kysymykset ovat helppoja, eikä tarvi lukea...hakijoita on kuiteski satoja, joista ainaski osa satsannu kokeisiin täysillä.

Jos opeksi mielit niin silloin melkein täytyy lukea bilsaa, aineenopet ovat aina mantsa-bilsa, muuten ei saa duunia.

Itse en ole katanut hetkeäkään, että opiskelen mantsaa. Koulutus on monitahoista, josta saa hyvän yleissivistyksen jne.

Tsemppiä lukemiseen!

• alkup.

Joo, olen jo tehnyt lukusuunnitelmat ja täyttä höyryä mennnään eteen päin. Helsingin yliopistossa on "vain" lukion oppimäärä syventävine kursseineen jonka lisäksi tietoa pitää osata soveltaa. Soveltamisen puolelta AMK-koulutus on erittäin täydentävä!

Katsoin, että minulla on 2 viikkoa per kirja, ja lopuksi minulla jää 3 viikkoa kertaukseen. Ostin kirjat maanantaina ja ensimmäinen on jo melkein luettu. Tosin luonnonmaantiede on sinänsä helppoa, ja minulla oli juuri aiheesta koe, josta sain täyden numeron. (kehuskelija)

Jotenkin kauhistuttaa, että vaikka miten lukisi ja lukisi, niin aina on minua parempia opiskelijoita, jotka pääsevät sisään. Pelkään ehkä sitä, että raadan kuin hullu ja sitten opiskelupaikka jää pariata pisteestä.. Well, that's life. Mantsalle on kuitenkin hyvin vaikea ilmeisesti päästä Helsingissä.

Kuinka paljon itse panostit lukemiseen? Luitko vain kirjat läpi tarkasti vai harjoittelitko esim. esseen kirjoittamista ym.?

Mitä muuten tarkoitit "muilla tehtävillä" edellisessä viestissä? (siis juuri noita esseitä vai jotain muuta?)

=)

• mantsalainen viidettä vuotta
        alkup. kirjoitti:

Joo, olen jo tehnyt lukusuunnitelmat ja täyttä höyryä mennnään eteen päin. Helsingin yliopistossa on "vain" lukion oppimäärä syventävine kursseineen jonka lisäksi tietoa pitää osata soveltaa. Soveltamisen puolelta AMK-koulutus on erittäin täydentävä!

Katsoin, että minulla on 2 viikkoa per kirja, ja lopuksi minulla jää 3 viikkoa kertaukseen. Ostin kirjat maanantaina ja ensimmäinen on jo melkein luettu. Tosin luonnonmaantiede on sinänsä helppoa, ja minulla oli juuri aiheesta koe, josta sain täyden numeron. (kehuskelija)

Jotenkin kauhistuttaa, että vaikka miten lukisi ja lukisi, niin aina on minua parempia opiskelijoita, jotka pääsevät sisään. Pelkään ehkä sitä, että raadan kuin hullu ja sitten opiskelupaikka jää pariata pisteestä.. Well, that's life. Mantsalle on kuitenkin hyvin vaikea ilmeisesti päästä Helsingissä.

Kuinka paljon itse panostit lukemiseen? Luitko vain kirjat läpi tarkasti vai harjoittelitko esim. esseen kirjoittamista ym.?

Mitä muuten tarkoitit "muilla tehtävillä" edellisessä viestissä? (siis juuri noita esseitä vai jotain muuta?)

=)

Itse pääsin sisään vasta tokalla kerralla, joten Terra Novaa tuli luettua vuosi (koe kesäkuussa, kesä vapaata ja seur.syksyn alus aloitin taas). Mutta mulla siis ei ollu sitä etua ett olisin ollu opiskelemas läheltä liippaavaa alaa.

Jos todella haluaa sisään, niin se riski on otettava ettei pääse sisään ja sit harmittaa pirusti. Itse en ole mikään mensan jäsen, vaan ihan tavallinen kaduntallaaja, joten kyl sinne "normaalitkin ihmiset" pääsee.

Noilla harjoituksilla tarkoitin juuri esseiden harjoittelua, luin kirjat myös lopusta alkuun ja katoin amer. katastrofileffoja (eli siis mikä niissä on väärin, kuulostaa hassulta mut se on samalla myös hyvää nollausta aivoille).Tein myös kappaleista tiivistelmiä. Lehtiäkin kannattaa seurata.

Tsemppiä!

• miiainkeri
        mantsalainen viidettä vuotta kirjoitti:

Itse pääsin sisään vasta tokalla kerralla, joten Terra Novaa tuli luettua vuosi (koe kesäkuussa, kesä vapaata ja seur.syksyn alus aloitin taas). Mutta mulla siis ei ollu sitä etua ett olisin ollu opiskelemas läheltä liippaavaa alaa.

Jos todella haluaa sisään, niin se riski on otettava ettei pääse sisään ja sit harmittaa pirusti. Itse en ole mikään mensan jäsen, vaan ihan tavallinen kaduntallaaja, joten kyl sinne "normaalitkin ihmiset" pääsee.

Noilla harjoituksilla tarkoitin juuri esseiden harjoittelua, luin kirjat myös lopusta alkuun ja katoin amer. katastrofileffoja (eli siis mikä niissä on väärin, kuulostaa hassulta mut se on samalla myös hyvää nollausta aivoille).Tein myös kappaleista tiivistelmiä. Lehtiäkin kannattaa seurata.

Tsemppiä!

Sain lukiossa kirjoitusten alla valaistumisen, joka innoitti minua pyrkimään mantsalle. Kirjoitusten jälkeen lukeminen ei maittanut ja yo:n ovi ei auennut. Nyt seitsemän vuoden jälkeen minun oli kerta kaikkiaan pakko yrittää uudelleen ja kuinkas kävikään - pääsin sisään pääsykokeen perusteella! Kokeessa oli lukion oppimäärän soveltamista, joka muutaman vuoden elämänkokemuksen lisäyksellä taipui helposti ymmärrettäväksi asiaksi. Nyt vain sitten järjestelemään opintoja :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3585
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1896
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1578
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      62
      1014
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      968
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      843
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      834
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe