Hei vaan kaikille!
Sattuisiko joku teitämään, että mistä mahdollisesti löytyisi ko. vaahteroiden (japanin- ja punavaahteran) siemeniä? Olen parista verkkokaupasta katsonut, mutta ei ole löytynyt. Onko jollakulla itsellään "ylimääräisiä" siemeniä, joista liikenisi pari mminullekin? Voisin mainiosti maksaa vähän siemenistä ja tietenkin postikulut. :)
Terveisin, bonsaiharrastaja
Acer japonicum/rubrum
3
1366
Vastaukset
- en tiedä
mutta punavaahtera on myynnissä taimena www.muhevainen.com, taimet Holllannista, ikävä kyllä.
Ns. japaninvaahterat eivät menesty meillä.
Ikävä kyllä.- minätaaskirjoitan
Kiitos tiedosta. Sillä talven kestävyydellä ei ole väliä, kun bonsaiksi meinasin sellaisen muokata. Kesät ulos ja talvet sitten viileässä paikassa, niin eiköhän se menesty. :)
- hokkaido
Acer japonicum on hokkaidonvaahtera, Acer palmatum on se klassinen japaninvaahtera. Lattareiden takia suomenkieliset nimet menee helposti sekaisin. Noista hokkaidonvaahtera on hiukan kestävämpi, I-II, japaninvaahteran lajikkeilla on erilaisia kestävyyksiä, kestävimmät meillä myytävät ovat 'Osakazuki' (vihreä, oranssi syysväri) ja 'Bloodgood' (tummanpunainen kesällä). Mutta siis vain hyvälle paikalle etelärannikolle. Tosin Mustilan arboretumissa Kouvolan lähellä on kolmemetrinen japaninvaahteran muunnos (Acer palmatum var. amoenum) joka on ollut täysin kestävä ja on muuten sikamageen näköinen. Sitä ei vaan saa ostettua mistään.
Sieltä Mustilan arboretumista saa tilattua punavaahteran (A. rubrum) siemeniä, japaninvaahteran siemeniä siellä ei ole mutta koreanvaahteran (A. pseudosieboldianum) siemeniä kyllä on ja se on lehdiltään vähän saman tyylinen kuin japaninvaahtera ja samalla tavalla pieni puu (jos ei leikata bonsaiksi). Mut jos talvenkestävyydellä ei ole väliä niin saahan niitä siemeniä ulkomailtakin tilattua. Mustilan siemenet on kyllä ollu laadukasta tavaraa, hyvin itävät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k1094282- 1493673
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah883435Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia392829- 1291730
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta371558Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk141201Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191184Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221144Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421140