Hei!
Olen jo muutaman vuoden hautonut asiaa. Minua kiinnostaisi tulevaisuudessa perustaa vanhusten pienkoti. Onko teistä kukaan lähihoitajana tai muun ammatin omaavana pienkodissa yrittäjänä? Olen ajatellut, että joku lisäkoulutus ei olisi pahitteeksi.... Mikä voisi olla hyvä yhtiömuoto? Kannattaisiko tilat rakentaa alusta vai korjata esim. joku vanha koulu? Kaikkea asiaan liittyvää olisi kiva lueskella! Kiitos!
Pienkodin perustaminen
18
1559
Vastaukset
- ---------------------------
kannattaa lukea kaupallista alaa sen verran yksinkertaisia kysymyksiä sinulla! aivan siis perusasioita,jotka tulisi hallita edes yritystoimintaa harkittaessa???
- kun,
vaivauduit. On vaan niin, että pienkoteja on KY, OY , AY ja toiminimelläkin ( omassa koulutuksessanikin on kerrottu mitä ne tarkoittavat). Joten ajattelin jos täältä löytyisiä kyseisen alan yrittäjiä ja että he kertoisivat omia kokemuksiaan eri yhtiömuodoista. Enkä usko et siellä kaupallisen alan kouluissa mietitään, et mitä tulisi maksamaan uusi rakennus jne. Mutta kuten aiemminkin, niin kaikki asialliset kommentit ja ajatukset tervetulleita.
- herrajestas
kun, kirjoitti:
vaivauduit. On vaan niin, että pienkoteja on KY, OY , AY ja toiminimelläkin ( omassa koulutuksessanikin on kerrottu mitä ne tarkoittavat). Joten ajattelin jos täältä löytyisiä kyseisen alan yrittäjiä ja että he kertoisivat omia kokemuksiaan eri yhtiömuodoista. Enkä usko et siellä kaupallisen alan kouluissa mietitään, et mitä tulisi maksamaan uusi rakennus jne. Mutta kuten aiemminkin, niin kaikki asialliset kommentit ja ajatukset tervetulleita.
Siellä juuri mietitään kustannuslaskentaa ja yleensäkin hallinnollisia asioita.Yritysmuoto vaikuttaa olellisesti toimintaan ja muotoon??haloo?
- lillli.
Jos ihan vakavissasi olet kiinnostunut perustamaan pienkotia, kannattaa ottaa ensin yhteys kotikuntasi sosiaali- ja terveyshallintoon. He voivat olla kiinnostuneita tukemaan toimintaasi, koska alkaa olla pulaa vanhusten palveluista. Sitten suosittelen yrittäjyyskoulutusta, jota järjestetään esim. ammatillisissa aikuiskoulutuskeskuksissa. Meilläpäin on menossa yrityshautomo-projekti, jossa saa kaiken mahdollisen tuen ja neuvonnan yritystö pystyttäessä. Yhtiömuotona varmasti osakeyhtiö on paras, koska siinä ei tarvitse kiinnittää omaisuuttaan, vaan riittää että panostaa oman osakepääoman verran. Voit hankkia lisäksi yhtiökumppaneita, esim. juuri kunta, jolla vaikka 30 %:n osakepääoma. Varmasti tiloja löytyy, ettei tarvitse alkaa rakentamaan ja sijoittamaan siten suuria summia uusiin rakennuksiin. Vaikka joku myynnissä oleva omakotitalo tms. Tässä hiukan neuvoja! Onnea matkaan!
- kariN
Osakeyhtiö voi olla sopiva, mutta ei siltä omaisuuden panttaukselta välty. Jos lainaa tarvitsee, tuskin mikään lainanantaja antaa ellei saa lainaajalta omavelkaista takausta.
- oiva rahankeruukeino
Esim. nuorisopienkodeissa maksaa yhden nuoren hoito n. 400 euroa vrk, siitä repii aika hyvät tulot ja kunnat etsii näitä paikkoja suorastaan itku kurkussa. Vanhusten osalta varmaan sama juttu.
- Yrittäjäkin
Yrityspuolen opintoja jossain.Esim luontevaa olisi jatkaa sairaanhoitajaksi ja suuntautua yrittäjäksi.
- ..............
tätä olenkin ajatellut!
- ....
Tai sitten jos haluat jatkaa(mikä ei tietty välttämätöntä) opintoja alalla, yksi vaihtoehto on sosionomi. Sosionomeja on aika paljon sijoittunut juuri palvelukotien tms johtoon. Tuo pienkoti nyt on kuitenkin enemmän sosiaalialan hommia kuin sairaanhoidon. Ja sitten yrittäjyysopinnot jossain päälle.
- alkuper.
.... kirjoitti:
Tai sitten jos haluat jatkaa(mikä ei tietty välttämätöntä) opintoja alalla, yksi vaihtoehto on sosionomi. Sosionomeja on aika paljon sijoittunut juuri palvelukotien tms johtoon. Tuo pienkoti nyt on kuitenkin enemmän sosiaalialan hommia kuin sairaanhoidon. Ja sitten yrittäjyysopinnot jossain päälle.
en siis tiedä kumpi olisi parempi vaihtoehto ja minua varten! sairaanhoitaja vai sosionomi?! Tätäkin olen miettinyt pitkään ja hartaasti... toi sosiaalipalvelujen ohjaus ( ja monella muulla nimellä) kiinnostais .
- ....
alkuper. kirjoitti:
en siis tiedä kumpi olisi parempi vaihtoehto ja minua varten! sairaanhoitaja vai sosionomi?! Tätäkin olen miettinyt pitkään ja hartaasti... toi sosiaalipalvelujen ohjaus ( ja monella muulla nimellä) kiinnostais .
Ehdottomasti sosionomi! Tuollaisissa pienkodeissa on aika vähän tarvetta sairaanhoitajalle ja menisi opinnot ehkä vähän hukkaan..
- alkup.
.... kirjoitti:
Ehdottomasti sosionomi! Tuollaisissa pienkodeissa on aika vähän tarvetta sairaanhoitajalle ja menisi opinnot ehkä vähän hukkaan..
mäkin olen aatellut. Mut eipä tietenkään ole sitä koulutusta alkamassa monimuoto-koulutuksena ja toi päiväopiskelu näin perheellisenä vähän mietityttää...
- liperi
alkup. kirjoitti:
mäkin olen aatellut. Mut eipä tietenkään ole sitä koulutusta alkamassa monimuoto-koulutuksena ja toi päiväopiskelu näin perheellisenä vähän mietityttää...
Hei koita saada esim:oppisopimus työpaikka niin koulutus ei käy liian hankalaksi taloudellisesti ja saat samalla työkokemusta alasta melkein itsestään.Suosittelen,olen itse perhekodissa töissä ja oppisopimuksella valmistun -07 kesällä.Todellakin tulevaisuutta on juuri pienkodit,vammaisille,vanhuksille ja mielenterveyskuntoutujille.Eikun kovasti tssemppiä ja tukeni tärkeälle asialle.
- että...
liperi kirjoitti:
Hei koita saada esim:oppisopimus työpaikka niin koulutus ei käy liian hankalaksi taloudellisesti ja saat samalla työkokemusta alasta melkein itsestään.Suosittelen,olen itse perhekodissa töissä ja oppisopimuksella valmistun -07 kesällä.Todellakin tulevaisuutta on juuri pienkodit,vammaisille,vanhuksille ja mielenterveyskuntoutujille.Eikun kovasti tssemppiä ja tukeni tärkeälle asialle.
sosionomiksi ei voi oppisopimuksella opiskella ja lähihoitajan tutkinto aloittajalla onkin jo kohta plakkarissa.
- alkup.
että... kirjoitti:
sosionomiksi ei voi oppisopimuksella opiskella ja lähihoitajan tutkinto aloittajalla onkin jo kohta plakkarissa.
siis plakkarissa. Olen valmistunut v. 2003. Ja minulla vakityö. Tämän takia päiväopiskelu mietityttää...
Totta, et oppisopimuksena ei onnistu.
- Mandariini28
Itselläni on hoiva-alan yritys.
1. Ota yhteys kuntasi sosiaalitoimeen ja tiedustele tarvetta sekä mahdollista ostopalvelusopimusta, jos saat pienkodin perustettua.
2. yrityspalvelupiste Enter auttaa kaikissa yksityiskohdissa yhtiön perustamispapereista ja budjetin laskennasta alkaen. (Niiden kanssa pankista helpompi hakea lainaa). Oma suositukseni on Osakeyhtiö. Kiinteistöä ei välttämättä kannata rakentaa/ostaa pienkodin nimiin vaan ehkä omiin nimiisi ja perit silloin vuokraa pienkodilta ja näin saat lainaa maksuun. Kannattaa miettiä tarkkaan, jos tulee joskus huonojakin päiviä eteen ettei mene kaikki.
3. Uusi tai vanha rakennus. Kannattaa pyytää Lääninsosiaalitarkastajalta tiedot läänin vaatimukset palveluiden ja tilojen suhteen. (jos löytyy vanha rakennus, joka helposti saneerattavissa kannattaa harkita. Uuden rakentaminen tänä päivänä aika kallista, vanha koulu/hotelli tai motelli).
4. Yhteys paloviranomaisiin, kun olet paikan löytänyt (tai suunnittelet uutta )ja heidän vaatimuksensa tiloihin. Samoin yhteys työsuojeluviranomaisiin ja terveystarkastajaan, heidän vaatimuksensa tiloihin/toimintaan.
Läänin sosiaalitarkastaja neuvoo yhdessä kuntasi sosiaalitoimen edustajan kanssa miten kannattaa edetä. Osakeyhtiön saa perustettua nyt aika pienellä osakepääomalla ja saahan sitä myöhemmin nostettua.- alkup.
Ihanaa, kun joku jaksaa vastata asiallisesti!
- Mandariini28
alkup. kirjoitti:
Ihanaa, kun joku jaksaa vastata asiallisesti!
Olen koulutukseltani sairaanhoitaja ja opiskellut työn ohessa. Olen myös pohtinut sosionomin tutkinnon suoritusta. Pelkästään asiakkaiden sosiaalisten etuuksien takia, jotta tietää mitä ne ovat. (tosin 10v kokemus alata on antanut paljon tarvittavaa tietoa).
Sairaanhoitajan tiedot/taidot helpottavat monessa asiassa. Saa asukkailta, jotka eivät jaksa tai siirtyminen terveyskeskukseen esim. laboratoriokokeisiin otettua asuntolassa tarvittavat näytteet.
Kokonaisvaltaisen hoitosuunnitelman laadinta on helppoa ja ymmärtää koulutuksen pohjalta paremmin mm. lääkkeiden vaikutukset ikääntyvillä asukkailla ja mitä lääkitysten kanssa tulee ottaa huomioon. (Tätä tietotaitoa ei ole välttämättä sosionomeilla).
Johtaistyön koulutusohjelmaan hakeutumista olen harkinnut vakaasti, niitäkin sosiaali ja terveysalalle järjestetään omia =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82971
- 81965
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841