Hei, olen syönyt akneen tetralysal 300mg/päivä nyt viime elokuusta asti. Kokeilin välillä pienentää annosta ja lopettaakkin mutta akne palasi parissa päivässä. Tetralysalilla ihoni pysyy siedettävänä,(finnejä pari päivässä) myös päänahassa ei ilmenene seborrista ihottumaa antibioottien aikana. Mietin tässä että onko kukaan muu jotunut syömään antibiootteja jopa vuosia? en kertakaikkiaan voi lopettaa tätä kuuria koska akneni on sen verran paha ja arpeuttava että tuntuu ettei kestäisi sitäkään vaihtoehtoa. Antibiotit eivät ainakaan itselle aiheuta sivuvaikutuksia. Käytän tässä samalla myös Diane-nova nimistä e-pilleriä, mutta ei ole kyllä auttanut yhtään. Pelkään että jos aloittaisin roccutanin ihoni menisi vain huonompaan kuntoon.
tetralysalin jatkuva käyttö?
kirputtaja
62698
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 6
Vanhimmat
vuosia ja vuosia:/....ja voin sanoa, että aivan turhaan; toki näiden pitkien kuurien aikana iho pysy ihan hyvänä mutta siinä sivuoireena sain kärsiä jatkuvasta ripulista ja lievästä huonovointisuudesta aina jotain tunteja tabletin ottamisen jälkeen.
Lisäksi antibiootti alensi vastustuskykyä eli flunssa-aikana tuli varmasti ainakin kerran kipeeksi.
Lopetin koko antibiootit viime vuoden alkukeväästä. Toki sen jälkeen, jonkin ajan kuluttua, alkoi taas iho huononemaan vaikka kävi kosmetologillakin.
Hain joulukuussa Isotretinoin-kuurin (olin kyllä tiennyt tosta lääkkeestä
Kiinnostaisi vielä että millä annoksilla söit tuota antibiottia ja kuinka paljon finnejä sinulla oli silloin kun sitä söit?, itsellä otsassa jonkin verran, myös leuassa yksi ja nenässä toinen mokoma tällä hetkellä.
kun alotin antibioottikuurin, aika pahoja patteja poskissa ja lievempää aknea mutt otsa oli täysin ok. Siitä ne sitte rauhottu ajan kuluessa (en muista enää kauan siinä meni).
Mun annostus oli 500mg/pvässä 1-2 krt. Mä söin kerran päivässä koska se pahoinvointi lääkkeestä oli niin vastenmielinen.
Ja muuten joskus vuosien päästä huomasin, että antibiootti oli alkannu menettää tehoaan; söin apocykliniä.
Sitte antibiootti on siitä paha että se tuhoaa ns.hyviä bakteereita ja voi olla että ei enää tehoa mitkään antibiootit. Ja hemmetin hiiva oli yks "kiva" lisäoire tossa lääkkeessä mitä ei onneks isotretinoinissa ole kun ei oo antibiot:)
Vähän kyllä kaduttaa että tuli popsittua niitä niin hirveän kauan; turha kuuri kun ei antannu lopullisia tuloksia.
Aloitin itse tetralysalin käytön viime parjantaina ihotautilääkärillä käynnin jälkeen. Annostukseni on 2 x 300mg päivässä. Lisäksi sain Activid voidetta yöksi levitettäväksi ja se on kuorinut ihoa yön aikana aina todella hyvin ja aamulla iho näyttää todella puhtaalta, mutta päivän mittaan alkaa punottaa ja rasvoittua. Sain reseptin 3 kertaa haettavaksi sen 100 pillerin tetralysal kuurin. Eli sehän sitten kestää perjaatteessa pitkälle kesään. Lääkäri sanoi että sen voi käydä sitten taas uusimassa.
Olen huomannut että heti kun aloitin tetralysalia syömään niin finnejä ei ole enää tullut ja osa on kuivunut jo kasaan. Poskessa on tällä hetkellä yksi, mutta suurimpana huolenaiheena on arvet. Nyt talvella kun iho on kalpea niin ne oikein punoittavat poskista.
Lääkäri sanoi että jos tetralysal ei ala huhtikuuhun mennessä vaikuttamaan huomattavasti niin täytyy mennä uudestaan käymään ja mietitään toista hoitokeinoa. Eli ilmeisesti sitten roaa... Itse olen valmistautunut roaa koittamaan. Olen valmis ottamaan sen riskin. Tuntuu jotenkin tyhmältä muutenkin antibiootteja loppuelämä popsia näppyjen takia...
Sinuna kokeilisin roaa. Itse tosin olen mies eli ei ole minun kohdallani enää muita vaihtoehtoja antibioottejen jälkeen.
antibiootit pitkään käytettynä voi olla jopa pahempia elimistölle kuin roaccutan kuurin, heikentää nimittäin puolustuskykyä jne. Roaccutania joutuu syömään joskus vain muutama kk ja se riittää poistamaan akne kokonaan. Itsekin söin 2 antibioottikuuria, akne palasi välittömästi ne lopetettuani. Nyt aloitin vihdoin roa kuurin. Pahenemisvaihe kuuluu harvinaisiin sivuvaikutuksiin (ohjeissa lukee) ja jos se tuleekin, niin menee jossain vaiheessa ohi ja saa aika suurella todennäköisyydellä terveen ihon. Joten jos akne ei parane antibiooteilla pysyvästi kannattaa pyytää lääkäriltä roaccutan!
Hei! Mä söin aikoinaan Roaa vuosikaudet, siis aina välissä pidin pientä taukoa ja kun oireet palas sain uuden kuurin, tosin todella matalalla annostuksella (10 mg joka toinen päivä). Tämä piti mulla liiallisen talintuotannon kurissa, joka oli siis pääsyy siihen että tällaiseen ratkaisuus päädyttiin mun kohdallani (mun talintuotanto oli ihan hervotonta, ei siis mitään pinetä naaman kiiltelyä, lisäks mulla oli talipunkki). Nyt kun ikää on yli 30 v., talintuotanto on itsestään rahoittunut ja ihokin on pysynyt hyvänä. Minulla nuo pitkät, matala-annoksiset Roa-kuurit ei aiheuttaneet mitään ongelmia, maksa-arvot oli aina normaalit, eikä iho tai silmät kuivuneet liikaa.