Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

AHDISTUS ja PANIIKKI!!

21poika

Kahden päivän rankan juopottelun jälkeen minuun on iskenyt ahdistus ja paniikki krapulan yhteydessä. Onko se normaalia? Tätä ahdistusta on kestänyt kaksi päivää, tänään on siis toinen päivä. Onko se ohimenevä?
Nyt mulla on niin ahdistuneen ja väsyneen tunne, välillä meinaa iskeä paniikkia. Ajatus ja muisti ei pelaa oikein.Koulussa olin ihan muissa maailmoissa. Tuntuu että en jaksa/halua tehdä mitään, ja tulen hulluksi.
Mitä mun kannattaisi tehdä?

51

37095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et kestä viinaa

      Jotkut ovat henkisesti herkempiä kuin toiset.
      Se menee toi tila kolmantena tai neljäntenä päivänä ohi.
      Olet ilmeisen nuori, etkä ole paljon juonut. Minun piti juoda 20 vuotta ennenkuin alkoi psyyke prakata. Mutta sitten kun se alkoi niin henkinen alamäki oli jyrkkä.
      Paluuta ei ollut.
      Alkoholi on keskivahva päihde, joka aihettaa herkille ihmisille psyykkisiä oireita helposti.
      Alkoholipsykoosi ei ole sitten lopulta helppo ja siitä toipuminen voi kestää vuosia.
      Kokeile jotain miedompia päihteitä.
      Tai hillitse juomistasi, niin ettet tule rankkkaan känniin.
      Jos et voi hallita juomistasi niin sun on pakko lopettaa tai ajaudut elämässäsi umpikujaan.
      Tämän sanon vain kokemuksen syvällä rinta-äänellä.
      Voit toki tehdä saman virheen kuin moni muukin, että menet lekuriin keskustelemaan mielenterveydestäsi. Saat jotain nappeja. sitten voit hetken taas viettää normaalia elämääsi ja taas juoda. No sitten alkaa lääkkeidenkin teho jo mennä. Voit tietysti vahventaa ja siirtyä kovempään lääkitykseen. Kyllä sitä taas voi sitten juoda. Sitten olet lopulta niin rankassa lääkityksessä, että elimistösi ja psyykkeesi on hajalla lääkityksen ja alkoholin tuomien sivuoireiden takia. Impotentti tai muuten seksuaalisesti lamaantunut etc...

    • Kössi.

      Kokenut kolleega sanoi edellä oleellisimman.
      Meikäläiselle ne pelkotilat, ahdistukset ja paniikit ovat tuttuja juomisen jälkeen.
      Jotenkin herätti, kun kerran krapuloissani lymyilin lähikaupan takana, kun pelotti niin riivatusti, ja en tiedä mikä. Niitä ahdistus/pelkotiloja tulee nykyään aina ryyppäämisestä.

      Sinä olet erityisen altis ikäsi huomioiden saamaan viinasta psyykkisiä häiriöitä, joten ole hyvin varovainen-
      tämän sanon yli 50-vee juopon kokemuksella ilman suurenteluja.

      • birdy88

        menen siis kapakkaan...ei vaan,kun raja aidat kaatuvat niin silloin alkaa sattua ja tapahtua eikä ilman jälki oireiluja selviä tuskin kukaan.
        Itse koin samanlaisia paniikin omaisia tunnetiloja mihin kuului hikoilua ja palelua sekä mielen ailahtelua,mutta- nyt kun olen oppinut valitsemaan seurani seulalla ja mittani määritellyt juomisen suhteen niin kyseiset krapula horkat ovat enään vain haaleita haamuja entisten synkkien saatanoiden tilalla.Krapulani on tätä nykyä siis lähinnä väsymystä ja sekin kuitattavissa unilla,-veden juonnilla sekä terveellä elämällä näiden " haureiluiden " jälkisessä arjen aherruksessa.Se olikin mielipiteeni henk.koht näkökulmasta,mutta herkät ihmiset kaipaavat tuki runkoja jokaisella elämän osa-alueela ja juoma tottumuksissa se voisi olla ennen kaikkea omien rajojensa päivittämistä ja niiden takana pysymistä...vakaasti ja rehdisti.Eli ei muutakuin hyvää parempaa jatkoa.Nim;tuon tämän sanoman vain sinne minne löydän :}


    • Ensimmäisen kiven heittäjä

      Älä juo enää viinaa.

      • Ellen.A

        Oppiiko juoppo koskaan kohtuukäyttäjäksi?

        Onko pakko olla ilman alkoholia,
        jos haluaa olla ilman masennuksia/paniikkia?


      • 2 %
        Ellen.A kirjoitti:

        Oppiiko juoppo koskaan kohtuukäyttäjäksi?

        Onko pakko olla ilman alkoholia,
        jos haluaa olla ilman masennuksia/paniikkia?

        alkoholisteista oppii kohtuukäyttäjiksi.

        Eli 98 % heistä sortuu ja juominen kun alkaa se on alkoholistista, jollain osa-alueella.

        Voi jäädä putki päälle, että menee muutamia päiviä kännätessä. Velvollisuudet jää hoitamatta.

        Voi olla ongelma, että kun yhden oluen ottaa, niin ei osaa lopettaa, vaan vetää ittensä sammuksiin.

        Voi, olla että osaa hallita sen, määrän, minkä kerralla ottaa. Mutta korjaussarjasta jää tissuttelu päälle.

        Voi, persoonallisuus muuttua toiseksi sitten alkoholin vaikutuksen alaisena. Tekee niin radikaaleja asioita, mitä ei selvinpäin teksisi.
        Äärimmäistä väkivaltaa esim.....

        Varmaan on monia muitakin tapoja, millä se alkoholi sitten sen alkoholistin taas nappaa takaisin liekaansa.
        Mutta tässä muutamia.


      • Drunkman
        2 % kirjoitti:

        alkoholisteista oppii kohtuukäyttäjiksi.

        Eli 98 % heistä sortuu ja juominen kun alkaa se on alkoholistista, jollain osa-alueella.

        Voi jäädä putki päälle, että menee muutamia päiviä kännätessä. Velvollisuudet jää hoitamatta.

        Voi olla ongelma, että kun yhden oluen ottaa, niin ei osaa lopettaa, vaan vetää ittensä sammuksiin.

        Voi, olla että osaa hallita sen, määrän, minkä kerralla ottaa. Mutta korjaussarjasta jää tissuttelu päälle.

        Voi, persoonallisuus muuttua toiseksi sitten alkoholin vaikutuksen alaisena. Tekee niin radikaaleja asioita, mitä ei selvinpäin teksisi.
        Äärimmäistä väkivaltaa esim.....

        Varmaan on monia muitakin tapoja, millä se alkoholi sitten sen alkoholistin taas nappaa takaisin liekaansa.
        Mutta tässä muutamia.

        2-2=0

        Siinä vaiheessa, kun raja on ylittynyt, ei yksikään palaa kohtuukäyttäjäksi. Tuo tilasto on jonkun alkoholistin keksimä. (niin meitä on myös tilastokeskuksissa, sairaaloissa, tutkijoissa, lääkäreissä jne..)

        Yksikään alkoholisti ei voi palata kohtuukäyttäjäksi.EI ikinä!


      • Aurinko Jaffa
        Drunkman kirjoitti:

        2-2=0

        Siinä vaiheessa, kun raja on ylittynyt, ei yksikään palaa kohtuukäyttäjäksi. Tuo tilasto on jonkun alkoholistin keksimä. (niin meitä on myös tilastokeskuksissa, sairaaloissa, tutkijoissa, lääkäreissä jne..)

        Yksikään alkoholisti ei voi palata kohtuukäyttäjäksi.EI ikinä!

        Puhu vaan ihan omasta puolestasi :)


      • pu7t5r4eds
        Drunkman kirjoitti:

        2-2=0

        Siinä vaiheessa, kun raja on ylittynyt, ei yksikään palaa kohtuukäyttäjäksi. Tuo tilasto on jonkun alkoholistin keksimä. (niin meitä on myös tilastokeskuksissa, sairaaloissa, tutkijoissa, lääkäreissä jne..)

        Yksikään alkoholisti ei voi palata kohtuukäyttäjäksi.EI ikinä!

        AA-liikkeen mukaan n. 2% juopoista voi palata kohtuukäyttäjiksi. Määrä on erittäin pieni ja turha kuvitella kuuluvansa tähän joukkoon. Siksi AA:ssa ajetaan nollatolea alkon suhteen.

        Se meinaan on turvallisin vaihtoehto ex-juopolle. Kohtuukäyttöyritykset päätyvät yleensä viikkojen juoppoputkeen.

        Lääkkeitä tosin kehitetään koska voitot olisivat muhkeat.
        http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194841270459/artikkeli/alkoholistista voi tulla kohtuukayttaja laakkeita kaytetaan liian vahan.html


    • birdy88

      siis tähän originelliin viestiin oli tarkoitukseni vastata alunperin...

    • taitaa olla

      paniikkihäiriö.
      krapula monesti laukaisee paniikin.
      kannattaa ottaa vain yhtenä iltana kerrallaan,ja vältä kahvia/kolajuomia krapulassa.

      ne menee kyllä ohi.
      vältä pitkiä ryyppyputkia,ne eivät sovi kaikille :)
      saa siihen lääkkeetkin,mutta tuskin kannattaa krapulan takia syödä.

    • harkita

      onko se juominen sen väärti, että on kaamea olo. Itsellä juopottelu laukaisi paniikkihäiriön, ja ei ole mukavaa ei. Tosin edelleenkin juopottelen jonkin verran, mutta olen sitten oppinut kärsimään ja kitumaan hiljaa, oma vikahan se kuitenkin on. Alkuun minullekin lääkärit työnsivät diapamia ynm., mutta nykyisin en käytä mitään tabuja, kun huomasin miten helppoa se oli juopotella entistä enemmän, kun olonhan sai korjattua parilla napukalla. Siispä valitsin sitten tämän tilanteen, että ryypiskelen edelleenkin, ja kärsin sitten jälkiseuraamukset nurisematta. Minulla tietysti helpottaa se, että olen sisäistänyt sen ajatuksen, että ei tähän henki lähde, vaikka siltä tuntuisikin. Ainoa mikä mättää, onkin sitten se, että lääkärin on turha mennä valittamaan, vaikka olisi suurin piirtein pää kainalossa, koska kaikkihan johtuukin nykyisin sitten tästä paniikista, mutta onneksi on nuo yksityiset, jos joskus sattuu apua tarvitsemaan. T: edelleenkin viikonlopun jälkeen tärisevä ja säpsähtelevä otus.

      • toi on.

        muuten niin totta toi lääkärien vähättely!
        ikinä ei kenenkään kannata hommata p-häiriö diagnoosia.
        sen jälkeen et voi olla oikeasti sairas,vaan kaikki johtuukin sun päästäs.terveyskeskus lääkäri näkee heti kaikki mt-diagnoosit koneelta.

        ja ne tiedot pysyvät siellä ikuisesti.
        eli hullu olet aina.


      • Minä.
        toi on. kirjoitti:

        muuten niin totta toi lääkärien vähättely!
        ikinä ei kenenkään kannata hommata p-häiriö diagnoosia.
        sen jälkeen et voi olla oikeasti sairas,vaan kaikki johtuukin sun päästäs.terveyskeskus lääkäri näkee heti kaikki mt-diagnoosit koneelta.

        ja ne tiedot pysyvät siellä ikuisesti.
        eli hullu olet aina.

        Siinähän näkee sitten, minkäs sille voi? Jos yhteiskunta tarjoaa apuaan, niin sitä saa ottaa. Se mitä minusta jossain tiedostossa lukee, niin en välitä siitä p*skan vertaa, eli aivan sama.
        Säilyy se tieto poliisin rekisterissäkin kuolemaan saakka, jos joku tekee sinusta ilmoituksen kun haukuit jotakuta m*lkuksi. Ei sekään informaatio mihinkään häviä rekisteristä vaikka asia olisikin käsitelty.

        Semmoinen on yhteiskunta, mutta ihminen on ylpeä oma itsensä, jota ei komennella.


    • 21poika

      Nyt on kolmas päivä, jona vielä ahdistaa ja lievä paniikki iskee välillä. Paniikoin kun matiikan tunneilla ope kysyi multa miten lasketaan helppoja juttuja. En osannut vastata kysymykseen, koska pääni ei pelaa. Oon ajatuksissani, mutta kyllä pystyn keskittymään... Silti huonosti.
      Ahdistaa eniten ajatus siitä että oonko saanut paniikkihäiriön tai jonkalaisia mielenterveydenongelmia.
      Joskus oon lukenut juttuja yms. liskojen öistä ja krapula-ahdistuksista/paniikista, jotka saattavat kestää muutamasta päivästä viikkoon. Mitä tiedät näistä asioista?
      Tällä hetkellä kyllä oon ajattellut lopettaa kokonaan juominen. Toivottavasti toteutan sen oikeesti...!

      -Alkuperäinen kirjoittaja-

      • koska sinä tiedostat!

        Kunhan et ole juonut mitään alkoholia moneen päivään, pode loppuun asti häiriöt itsessäsi! Hallitse ja harjoittele ja vaihda suggestiotapasi. Juo vettä, nuku riittävästi,liiku riittävästi, älä ole sohvaperuna, syö sopivaa ruokaa, mikä ei häiritse vatsaasi. Ei roskaruokaa. Yritä koko ajan tiedostaa, että tämä on seurausta. Opi nyt tästä kovasta läksystä, ettei alkoholilla ja miksei huumeella ole mitään leikkimisen kanssa. Tsemppiä ja halausta ja voimia yksiksesi elämään tämän häiriön kanssa!


    • tosijuobbbbbo

      No kyllähän tuollanen on ihan normaalia. Ja se oikeesti on normaaalia. Mutta mullaon o gelmat vähän erilaisia. Mä oon 24 vuotias, mulla ei oo mitään työtä enkä mihkään pystykkään koska oon tavallinen luuseri, saan yleenstä turpaani koska en pysty puoilustautumaan ja oon juonu jo kaKS svuottas joka päivä,välillä vAAN OLLU jotain bereikkejä, mutta pisisin aika on 3 viikkoo, ja koko ajan se viina maistuusuuussa.

      • 21poika

        Nyt on neljäs päivän aamu. Ahdistaa vieläkin.. Nyt lisäksi vituttaa, että en pysty tehdä normaalisti kaikkea mitä haluan(masennus?). Ahdistaa etten onnistu tehdä jotain, juuri epäonnistumispelko vituttaa. Ajattelen että voisin lintsata nyt koulua ja lähden toiseen kaupunkiin perheeni luo. Olen yksin tässä kaupungissa. Ylihuomenna mulla alkaa hiihtoloma, joten lähden jo tänään perheen luo. Toivon mukaan saan tukea perheeltäni ja oon parantunut hiihtoloman aikana. Vituttaa ja ahdistaa kun ajattelen mitä jos en parannu..


      • Mamaki
        21poika kirjoitti:

        Nyt on neljäs päivän aamu. Ahdistaa vieläkin.. Nyt lisäksi vituttaa, että en pysty tehdä normaalisti kaikkea mitä haluan(masennus?). Ahdistaa etten onnistu tehdä jotain, juuri epäonnistumispelko vituttaa. Ajattelen että voisin lintsata nyt koulua ja lähden toiseen kaupunkiin perheeni luo. Olen yksin tässä kaupungissa. Ylihuomenna mulla alkaa hiihtoloma, joten lähden jo tänään perheen luo. Toivon mukaan saan tukea perheeltäni ja oon parantunut hiihtoloman aikana. Vituttaa ja ahdistaa kun ajattelen mitä jos en parannu..

        Alkoholi on laukaissut sinussa ahdistusreaktion, joka nyt vaan jatkuu, joit tai et - eli ei se alkoholi enää ruumiissasi vaikuta (ellet ota lisää). Asiat ovat nyt vaan nousseet pintaan, ja ihan "normaalia" se on. On tullut aika katsoa ongelmia silmiin ja käsitellä ne.

        Hyvä idea tuo vaihtaa maisemaa, saattaa hyvin jopa auttaakin. Puhuminen yleensä auttaa, asioiden puiminen yksin lisää ahdistusta. Ja hyvä vielä, jos voit tehdä sen läheisten ihmisten kanssa. Ahdistukseen auttaa myös ulkoilu, eli tee pitkä kävelylenkki joka päivä (=luomulääke).

        Mutta jos ei auta, on aika mennä psykologin pakeille. Hän viimeistään pistää asiat kuntoon. Eli parannut kyllä, mitä todennäköisimmin. Älä siitä huolta kanna.

        Jatkossa kannattaa sitten ottaa alkoholia vain ja ainoastaan iloitsemistarkoituksessa, hillitysti. Kuten huomaat, huoliin se ei auta, päinvastoin.


    • Menee ohi.

      Kun vain annat ajan kulua.
      alkoholipsykoosit ovaat siitä rankkoja, ettei se todellisuus aina meinaa kohdata vaan pelkotilat saattaa saada skitsoilemaan ja panikoimaan.

      Liskodisko=lievä alkoholipsykoosi.
      Kaikki päihteet ovaat huumeita ja aiheuttavat psykooseja. Niitä vain ei saa ääneen sanoa.
      Jotkut herkat ihmiset saa psykoottisia oireita jopa kahvista ja tupakasta, vaikka molemmat ovat mietoja noin psykedeelisesti.
      alkoholi on oikeasti aika vahva psykedeeli.

      • johan.

        pompasi!
        sun jutut on aika psykoottisia. =D


      • juonut tarpeeksi
        johan. kirjoitti:

        pompasi!
        sun jutut on aika psykoottisia. =D

        kun et usko. Kyllä ne pikku-ukot ja viinanpirut muuttuu todellisiksi, kun tarpeeksi juo.

        Viina on kovempi psykedeeli kuin LSD lopulta.
        LSD:n vaikutuksen alaisena tajuaa, että hallusinaatiot ovat aineesta johtuvia.
        1/1000 tutkimusten mukaan, voi kadottaa todellisuuden tajunsa ja kuvitella sen todelliseksi
        .
        Alkoholipsykoosin psykedeelit ja hallut ovat tosi rankkoja ja ne helposti uskoo todeksi.
        Ne liskodikon torakat, äänet etc... tummat hahmot, viinan pirujen jahtaamiset, ovat sitä rankinta psykedeliaa mitä viinasta saa.

        Kevyempiä psykooseja alkoholista on nuo pelkotilat ja ahdistukset.

        Juo poika juo, niin tiedät sitten paremmin.
        Alkoholi on rankka huume kovempaa monessa suhteessa kuin useat huumeet.
        Esim alkoholi aiheuttaa sosiaalista riippuvuutta 98 % kovemmin kuin kaikkein pahin heroiini.
        Joten asia on vähän miten sitä katsoo.


      • mitä alkoholipsykoosi on
        johan. kirjoitti:

        pompasi!
        sun jutut on aika psykoottisia. =D

        Alkoholi sen sijaan aiheuttaa varsinaisia psykooseja. Alkoholiabstinenssissa eli vieroitusoireissa delirium tremens (juoppohulluus). Ilman abstinenssia pitkäaikainen etyylin käyttö saattaa laukaista alkoholihallusinoosin. Näistä delirium tremens on vaarallisempi.


      • juuri.
        mitä alkoholipsykoosi on kirjoitti:

        Alkoholi sen sijaan aiheuttaa varsinaisia psykooseja. Alkoholiabstinenssissa eli vieroitusoireissa delirium tremens (juoppohulluus). Ilman abstinenssia pitkäaikainen etyylin käyttö saattaa laukaista alkoholihallusinoosin. Näistä delirium tremens on vaarallisempi.

        delirium tremens on alkoholin vieroitus oire.
        delirium tremens tulee kun on juotu pitempi tovi,ja sitten yhtäkkiä lopetetaan.
        delirium tremens voi olla jopa tappava,mutta täysin lääkkeillä hoidettavissa ja käsittääkseni menee ohi krapulan myötä.


      • täytyy.
        juuri. kirjoitti:

        delirium tremens on alkoholin vieroitus oire.
        delirium tremens tulee kun on juotu pitempi tovi,ja sitten yhtäkkiä lopetetaan.
        delirium tremens voi olla jopa tappava,mutta täysin lääkkeillä hoidettavissa ja käsittääkseni menee ohi krapulan myötä.

        korostaa että delirium tremens on todella vaarallinen tila,joka tarvitsee aina lääkärin valvontaa.

        se voi tosiaan jopa aiheuttaa kuoleman,hoito on varsin yksinkertainen,rauhoittavia rekkalastillinen muutaman päivän ajan.


      • Kuis nyt pärjäät?
        täytyy. kirjoitti:

        korostaa että delirium tremens on todella vaarallinen tila,joka tarvitsee aina lääkärin valvontaa.

        se voi tosiaan jopa aiheuttaa kuoleman,hoito on varsin yksinkertainen,rauhoittavia rekkalastillinen muutaman päivän ajan.

        Kun olet saanut paljon tietoja, aivan erilaisiakin!
        Poimi olennaiset asiat ja sivuuta loput. Se on lopultakin sinusta kiinni, hyvä nuori mies!Hae jostain apua, älä ole niin yksin! Keskustele edes jonkun kanssa, vaikkapa kivantuntuisen ihmisen kanssa, jos eksyt jälleen juopottelemaan. Älä erehdy eksymään juoppoporukkaan, jos vielä pystyt kännipäissä vaan mene selvänä tuntuisen ihmisen luokse juttelemaan. Ei kannata juopotella joka päivä vaan rajoita haluamaasi. Taistele! Halia ja tsemppiä!


      • Ellen.A
        juonut tarpeeksi kirjoitti:

        kun et usko. Kyllä ne pikku-ukot ja viinanpirut muuttuu todellisiksi, kun tarpeeksi juo.

        Viina on kovempi psykedeeli kuin LSD lopulta.
        LSD:n vaikutuksen alaisena tajuaa, että hallusinaatiot ovat aineesta johtuvia.
        1/1000 tutkimusten mukaan, voi kadottaa todellisuuden tajunsa ja kuvitella sen todelliseksi
        .
        Alkoholipsykoosin psykedeelit ja hallut ovat tosi rankkoja ja ne helposti uskoo todeksi.
        Ne liskodikon torakat, äänet etc... tummat hahmot, viinan pirujen jahtaamiset, ovat sitä rankinta psykedeliaa mitä viinasta saa.

        Kevyempiä psykooseja alkoholista on nuo pelkotilat ja ahdistukset.

        Juo poika juo, niin tiedät sitten paremmin.
        Alkoholi on rankka huume kovempaa monessa suhteessa kuin useat huumeet.
        Esim alkoholi aiheuttaa sosiaalista riippuvuutta 98 % kovemmin kuin kaikkein pahin heroiini.
        Joten asia on vähän miten sitä katsoo.

        Tuotakin olen aina kapinoinut;

        Jos elämä on sosiaalista,
        ja jos oletetaan että tarvitsemme toisiamme,

        miksi sekin on pitänyt alistaa Riippuvuuksiksi?

        Minä ainakin tahdon olla hyvinkin sosiaalinen,
        onko se riippuvuuteen taipumista tai alistumista!


      • sosiaalisesta
        Ellen.A kirjoitti:

        Tuotakin olen aina kapinoinut;

        Jos elämä on sosiaalista,
        ja jos oletetaan että tarvitsemme toisiamme,

        miksi sekin on pitänyt alistaa Riippuvuuksiksi?

        Minä ainakin tahdon olla hyvinkin sosiaalinen,
        onko se riippuvuuteen taipumista tai alistumista!

        riippuvuudesta väärään seuraan.
        Sosiaalinen riippuvuus. No voidaanhan asiat kaunistella. Olen sosiaalinen ja viihdyn ihmisten seurassa. Se on ok. Ei siinä mitään ole. Mutta kokeillaanpa olla 3 viikkoa yksin erakkona korvessa. Niin huomataan, että kauhea ikävä ihmisiä sitten tajutaan, se, että ihminen on laumaeläin. Ja sosiaalisesti riippuvainen. Ei se sen rumempaa ole. Ihmiselämän totuusarvo vain.

        Alkoholi ongelmaisella on vain kyse siitä miten sen sosiaalisen riippuvuutensa kanavoi. Kun sen kanavoi väärään seuraan, eli niihin ystäviin jotka juo, niin silloin on sosiaalisuutensa kautta riippuvainen myös alkoholista.

        Eli pitäisi etsiä parempaa seuraa, tyydyttämään sosiaalisia tarpeitaan.

        Alkoholiongelma on ruma sana, voi sitäkin kaunistella ja puhua päihdeongelmaisesta. Heti kuulostaa nätimmältä. Ennen puhuttiin sosiaalisesti työrajoitteisista henkilöistä, kun kyse oli deekuista ja juopoista.

        Asioiden kukkahattutätimäinen kaunistelu ei auta ongelmaisia yhtään.

        Kauhistellaan jotain huumeongelmaa. Se on hirveintä mitä ihmiset voi kuvitella.
        Eikä tajuta sitä tosiasiaakaan, että meillä on oikeasti 300 000 narkkaria. Narkkareita, jotka ovat koukussa yhteen maailman pahimmista huumeista eli alkoholiin ja tupakkaan.

        No eihän sitäkään totuutta saa sanoa, ei alkoholia saa verrata huumeisiin. Koska ei se ole huume.
        No kertokaapa miten muuten se eroaa huumeista, kuin, että se on laillista huumetta.

        Asioista vain pitää puhua niiden oikeilla nimillä eikä millään kaunopuheilla. Päästään lähemmäs ongelmien ydintä ja sitä miten niitä asioita voidaan korjata, kun ei jäädä saivartelemaan lillukan varsiin.


    • Tänään näin

      Itse kahdeksan päivän rännin(ei ensinmäinen kerta)tiesin että deliriumit ja pakokauhu on tulossa.Joten pidän aina jemmassa liuskan diapameja(ainoa varma lääke krapulaan)ja kävin myös hakeen a-klinikalta krampinestolääkettä ja levozinea viinapiruihin ja sit ne anto mulle jotain zolpidemia unen saantiin.Näin pystyt syömään ja hoitaan pakolliset arkiaskareet.

      • Ellen.A

        mitään rauhoittavia, juomiseen, Silloinhan kierre on jo valmis. Mitenhän sellaisen saa loppumaan? Eihän kai tollaistakaan loppuelämäänsä tarvi sietää? Vai tarviiko ?


      • tarvis
        Ellen.A kirjoitti:

        mitään rauhoittavia, juomiseen, Silloinhan kierre on jo valmis. Mitenhän sellaisen saa loppumaan? Eihän kai tollaistakaan loppuelämäänsä tarvi sietää? Vai tarviiko ?

        Mites se sun elämänlaatus siitä paranee jos oletkin nousuhumalassa tai sen jälkeen pami-pumpulissa.Siis jos olet addiktoitunut henkilö.Okei voit sä käydä hoidot ja sitte sinnitellä ja irvistellä jossain vertaistukipiireis loppuelämäs,mut mitä järkee siinäkään on.Muutama ansaittu lisävuosi irvistelyä.Hey c´moon Ellen lähetään yksille!


      • ko+54
        Ellen.A kirjoitti:

        mitään rauhoittavia, juomiseen, Silloinhan kierre on jo valmis. Mitenhän sellaisen saa loppumaan? Eihän kai tollaistakaan loppuelämäänsä tarvi sietää? Vai tarviiko ?

        Rauhoittavien käyttö voi estää viinakramppit ja delirium tremensit. Eräs sukulaiseni sai pysyvän epilepsian oltuaan 2 viikkoa juomatta. Sitä ennen oli ollut pidempää päivittäistä juomista.

        Alkoholikatkolle meneminen juomisen lopettamiseksi voi olla erittäin terveellinen ratkaisu omin päin lopettamisen sijaan.


    • Ellen.A

      vaikuttava; olen usein miettinyt, miten paniikkitilanteeseen joutuu alkoholin käytön tai krapulan myötä...

      Masennus mullekin tulee kännäilystä, vaikken olisi tehnytkään mitään ... erikoista; se vain tulee, kun alkoholi lähtee pois verenkierrosta; olisikohan sillä jotain tekemistä vieroitusoireiden kera ??

      Minulla ne masennukset ja yksinolemisten tuntemukset kestää vain sen yhden hetken,,, illan .... yön tunteja,,, ei koskaan jatku seuraavaan päivään ... Ellei jatka juomistaan krapula__..__parannuksin...

      • 2+5689*/87

        Alkoholi käyttäytyy kuten rauhoittava lääke. Kun alko poistuu verestä, hermosto alkaa käymään hermostuneesti / ylikierroksilla. Paniikkitilanne voi olla yksi seuraus tästä. Lisäksi alkoholi alentaa aivojen serotoniinivarantoja mikä edelleen lisää rauhattomuutta,


    • ei enää niin nuori

      Tossa tuli hyviä juttuja aiemminkin, mutta sen sanon että noi sun oireilus voi olla kuule sun pelastus!

      Sun täytyy vaan nähdä vielä se helvetti mitä se on.

      Itellä alkoi kans että ensin juotiin että oli hyvä olo ja että se olo tulisi vielä paremmmaksi. Meni jokunen vuosi ja sitten tulikin pahaolo ja piti juoda enemmän jotta se pahaolo lähtis.

      Menetin ihanan vaimon jota kaipaan loppuelämäni. Silloin minä valitsin hauskanpidon josta tuli helvettiä.

      ei riippuuvuus ole tänäpäivänä mikään harvinainen juttu myöntää.

      Siellä pohjalla pitää vaan jokaisen käydä. Varo menemästä sen pohjan läpi!!!!

      Elämä on vaikeaa kun päätä vielä viinalla sekoittaa!!!

      tsemppiä kaikille
      T: Alkoholisti

    • Easy 24 years

      Mulle tuli noita paniikki oireita kans joskus 19 vuotiaana.
      Eka en uskonu reaktiota vaan parin viikon päästä dokasin tuttuun malliin bileissä kavereiden kanssa.
      -> Ihan sairas olo super vaino krapula hätä.

      Se vaan oli merkki et enää en dokaa. Ei kyllä oo tehny mielikään. eli 6 vuotta melkeen tipatta.
      Itseasiassa kun viimeks kokeilin juoda vähän jotain ,tyyliin lasillisen,niin päässä vaan pyöri tyhmästi eikä homma tuntunu ollenkaan hyvältä :D
      Ihan hyvä fiilis on siitä että oon tarpeeks herkkä tuntemaan mikä on hyväks.

      • coogo

        Join kerran 2 päivää putkeen erittäin runsaasti. Sitten aamulla oli sellanen olo että sydän pettää tai muuta vakavaa. Ahdisti, rintakehää painoi, huonot ajatukset kumuloituivat, masensi. Minulle alkoholi aiheuttaa erittäin tunnepohjaisen reaktion. Olin tuon jälkeen 1 kk:n juomatta. Mutta sama jatkui taas. Nyt tänään, on sama olo kun tuolloin ja tämä saa olla ehdottomasti viimeinen hälytyskelloni. Se tunne että kupsahtaa maahan ja ei nouse on erittäin raskas. Soitin myös dextraan,mehiläiseen,terveysasemaan ja aa:han. Tämä ahdistus on kertakaikkiiaan viimeinen kerta.
        Voi tuntua vaikealta elää ilman alkoholia, mutta mielummin teen sen, kuin että olen kuolleena alkoholin kanssa.


      • nakkinaanaa
        coogo kirjoitti:

        Join kerran 2 päivää putkeen erittäin runsaasti. Sitten aamulla oli sellanen olo että sydän pettää tai muuta vakavaa. Ahdisti, rintakehää painoi, huonot ajatukset kumuloituivat, masensi. Minulle alkoholi aiheuttaa erittäin tunnepohjaisen reaktion. Olin tuon jälkeen 1 kk:n juomatta. Mutta sama jatkui taas. Nyt tänään, on sama olo kun tuolloin ja tämä saa olla ehdottomasti viimeinen hälytyskelloni. Se tunne että kupsahtaa maahan ja ei nouse on erittäin raskas. Soitin myös dextraan,mehiläiseen,terveysasemaan ja aa:han. Tämä ahdistus on kertakaikkiiaan viimeinen kerta.
        Voi tuntua vaikealta elää ilman alkoholia, mutta mielummin teen sen, kuin että olen kuolleena alkoholin kanssa.

        Join lauvantai aamusta yö myöhään. Sunnuntai meni oksenteluun ja panikoimiseen,ma meni masennuksessa ja panikoimisessa. tänään tiistaina korkkas pakki masentaa ja päätä särkee mutta valoa näkyy tunnelin päässä jo näin ehtoolla. Tässä syy miksi juon enään nykyään harvoin. noin 2-3 kertaa vuodessa ku on polttareita/varpajaisia tms. uudenvuoden aatot ja juhanukset tulee selvisteltyä kun pidän edellä mainittuja parempina vaihtoehtoina kun niissä kokoontuu aina hyvä/tuttu porukka ja on varmasti kivaakin. 15-20v ikäsenä ei ollut oikeastaan ollenkaan krapulaa mutta nyt kun 30v taulussa ni voi Per¤ele. Ensimmäinen kerta kun muistan kärsineeni kunnoslla tuli 4 päivän ryyppäämisen päätteeks muistaakseni olin 21v. en muistanu mistään mitään ja makasin sikiö asennossa vessassa ja pelkäsin kaikkea.oli sitä tullut kaikkea mokailtuakin ja lyhkäset unet sekottui todeksi ja luulin juteleeni avaruusolioiden kanssa yms. mielisairasta. Tätä kesti melkein koko viikon. ja sen jälkeen paniikki krapulat on lisääntynyt vuosi vuodelta. ja nykyään niitä on joka kerta vaikka juonkin aina vaan yhden päivän. Johtunee tietysti siitä että viinaa menee kaksin käsin ni kauvan ku ne nousee... Lääkitystä en ole ottanut enkä ota vaan kärsin miesmäisesti sen minkä itse aiheutankin.


      • Janne.
        nakkinaanaa kirjoitti:

        Join lauvantai aamusta yö myöhään. Sunnuntai meni oksenteluun ja panikoimiseen,ma meni masennuksessa ja panikoimisessa. tänään tiistaina korkkas pakki masentaa ja päätä särkee mutta valoa näkyy tunnelin päässä jo näin ehtoolla. Tässä syy miksi juon enään nykyään harvoin. noin 2-3 kertaa vuodessa ku on polttareita/varpajaisia tms. uudenvuoden aatot ja juhanukset tulee selvisteltyä kun pidän edellä mainittuja parempina vaihtoehtoina kun niissä kokoontuu aina hyvä/tuttu porukka ja on varmasti kivaakin. 15-20v ikäsenä ei ollut oikeastaan ollenkaan krapulaa mutta nyt kun 30v taulussa ni voi Per¤ele. Ensimmäinen kerta kun muistan kärsineeni kunnoslla tuli 4 päivän ryyppäämisen päätteeks muistaakseni olin 21v. en muistanu mistään mitään ja makasin sikiö asennossa vessassa ja pelkäsin kaikkea.oli sitä tullut kaikkea mokailtuakin ja lyhkäset unet sekottui todeksi ja luulin juteleeni avaruusolioiden kanssa yms. mielisairasta. Tätä kesti melkein koko viikon. ja sen jälkeen paniikki krapulat on lisääntynyt vuosi vuodelta. ja nykyään niitä on joka kerta vaikka juonkin aina vaan yhden päivän. Johtunee tietysti siitä että viinaa menee kaksin käsin ni kauvan ku ne nousee... Lääkitystä en ole ottanut enkä ota vaan kärsin miesmäisesti sen minkä itse aiheutankin.

        "15-20v ikäsenä ei ollut oikeastaan ollenkaan krapulaa mutta nyt kun 30v taulussa ni voi Per¤ele. Ensimmäinen kerta kun muistan kärsineeni kunnoslla tuli 4 päivän ryyppäämisen päätteeks muistaakseni olin 21v. en muistanu mistään mitään ja makasin sikiö asennossa vessassa ja pelkäsin kaikkea."


        No mitäs se ikä siihen vaikuttaa, heh.
        Kyllä se krapula iskee vaikka 10 vuotiaallekin kun tarpeeksi ottaa. Sitä vähemmän mitä enemmän kokemusta, kun kroppa kestää suuremmat määrät.
        Jos 20v napero ottaa kunnolla viinaa niin ihan varmasti yrjöää ja itkee kuin pieni tyttö.


    • noppanic

      Moi, yritätkö sanoa rivien välistä että otat kuppia jotta pystyt hanskaamaan ahdistavat tilanteet? Itsellä oli karsee pelko julkisissa kulkuvälineissä selvinpäin mutta tunti kuppilassa rentoutti mukavasti ja sitten pax huulessa kämpille.
      Kaupan jonot hoitui ilman pelkotiloja.

      Mutta kännäyksen jälkeen tuli paniikit korkojen kanssa takaisin.
      Lopulta tulin riippuvaiseksi keksimääni lääkintään joten erinäisten kuntoutusjaksojen jälkeen olen nyt raitis ja lievällä serotoniinilääkityksellä. Homma pelaa! Ei mennyt työ eikä perhe ja paniikkien kanssa osaa jo elää, ei ne tapa.

    • Kaikki ok mut juoppo

      Joo itselläkin 10 vuotta juomista takana ja väillä ollu pitkiäkin selviä jaksoja. Mutta 2 kuukautta on pisin tipaton jakso 10v aikana. Taas lähti lauantaista putki päälle ja muutaman aamuloiventavan jo ottanu. Vaikka kuin tietää ettei pitäs juoda niin silti käsi menee automaattisesti kaljakassiin ja kuuluu tsup! Vittu kun ei enää kiinnosta ees yrittää kun varmaan 20 katkaisu hoitoa takana. Kait olen heikko ihminen mutta kaikkeni yritän. Joo olen itsekkin jutellut kuolleiden ihmisten kanssa 5 päivän valvomisen jälkeen. Silloin meinas oikeesti tulla hulluksi.

    • kraplaine

      Olen kokeillut nyt neurotol slowia kankkuseen niin täytyy sanoa että hepponen vaikutus on ja ei auta mitään. Kauhea ahdistus paniikki vaan päällä. Päätäkin särkee. Petyin lääkkeeseen.

    • ExNISTIJuoppo

      vittu mitä juoppoja!

      • tärinä

        Kylläpäs osaa olla paha krapula. 3 päivän putki takana ja pelottaa ja ahdistaa. Miks ihminen on näin tyhmä ettei vaan opi olla juomatta. Oon nyt ollu 16 tuntia juomatta eikä helpotusta näy. Uskaltais edes nukkua mut ei.


      • krapulainen
        tärinä kirjoitti:

        Kylläpäs osaa olla paha krapula. 3 päivän putki takana ja pelottaa ja ahdistaa. Miks ihminen on näin tyhmä ettei vaan opi olla juomatta. Oon nyt ollu 16 tuntia juomatta eikä helpotusta näy. Uskaltais edes nukkua mut ei.

        Kyllä alkoholi on pirun keksintöä. Joulun ja uuden vuoden aikaan tuli kovasti ryypättyä ja nyt on paha krapula ja ahdistus. Pistää miettimään onko tässä mitään järkeä, kun ei se niin hauskaa edes silloin humalassa ole. Raittiimpaa vuotta 2014 teille kaikille!


    • kisuli1

      Hei, ehdottomasti kannattaa välttää alkoholia. Minulla on sama ominaisuus; tulen krapulapäivänä tosi ahdistuneeksi ja masentuneeksi. Se on kemiaa aivojen sisäisissä välittäjäaineissa. Edes se ei ole saanut minua jättämään alkoholia kunnes tajusin yksi päivä, miten hyvä olo oli, kun en ollut koko viikonlopussa mitään ottanut! Tsemppiä"

      Elämä on ihanampaa ilman juopumustilaa.

    • yks juoppo vaan

      Jos ei oo parissa viikossa kadonnu noi oireet pois niin mee lääkäriin.

      Älä tee samaa mokaa mitä itse tein eli aloin popsii rauhottavia kun en tajunnut homman johtuvan alkoholista.

    • piiu..

      Ihan tavallista. Mä mietin itsaria joka kankkusessa. Oksennan ja teen kuolemaa. saattaa olla joku kankkunen se jossa hyppään parvekkeelta. Viina on aivan perseestä ja tällä järjellä en alkais dokaamista ollenkaan.

    • dokaaja

      oliski nuorena ollu järkyttäviä krapuloota olis oppinu ja ei olis menny aluksi kämppä alta opiskelut muutamat loukkaantumiset luottotiedot kaverit työpaikka kaikki meni no sitte vaan hain apua mutta kadun syvästi vuosia jotka meni hukkaan

    • GrimReaper

      Sama vika Rahikaisella tällä hetkellä kun tossa aloitusviestissä. Tarvii katella nyt pari viikkoo selvinpäin, että helpottaako fiilikset. Lääkäri sanoi toissapäivänä, että mä voisin harkita myös dokaamisen lopettamista. Kuulostaa ihan järkevältä. Mulla oli nimittäin ekat samalaiset paranoiat ja arvottomuuden tunteet ekaa kertaa jo parikymmentä vuotta sitten. Ja joo, olen pystynyt tai ainakin halunnut uskotella itselleni pystyväni kohtuukäyttöön. Sit mä olen taas viinalla sotkenut elämää ja parisuhdetta riittävästi pelästyäkseni useamman kuukauden raittiuksiin. Niistä innostuneena mä olen alkanut ajatella, että enhän mä voi juoppo olla, kun näinkin pitkään voi olla juomatta eikä viina enää pyöri ajatuksissa jatkuvasti. Eli heureka: kun elämä on kunnossa, mä voin olla ihan samanlainen kohtuukäyttäjä kuin muutkin. Jipii! Sitten ahaa-elämyksen jälkeen on menty eurooppalaistyyppisellä tissuttelulla jotain viikkoja tai jopa kuukausia, kunnes sit taas joku mukapoikkeuksellinen stressaava asia on ajanut vetämään kunnon kännit. Sit taas tissuttelua, tyytymättömyyttä omaan laskevaan kuntoon ja huononeviin työsuorituksiin, joita surressa on taas voinut vetää kännit. Enemmän tissuttelua ja useammin kännit ja kas: on palattu lähtöruutuun. Mä en tajua, miten mun puoliso on kestäny tätä ja mä en myöskään tajua, miksi mä teen itselleni tän. Turhaa pelleilyä. Kyllä tässä kuluneet parikymmentä vuotta näyttää, ettei mulle viina sovi. Sotkee vaan ihan turhaan aivokemian ja hormonitasapainon. Urheilutulöokset polkee paikallaan ja tää viinalla voideltu ikiliikkuja aiheuttaa itseinhoa pyöriessään aina eteenpäin samaa vanhaa tuttua rataa. Mun täytyy keksiä jotain muuta tilalle. Kuten ehkä aloittajankin. Vituttaa ja kyllästyttää. Mutta ehkä tunnelin päässä on valoa?

    • metsänheppu

      Tuttua tekstiä suurin osa näistä aiemmista, samaa ahdistusta ja pitkittyneitä paniikkikohtauksia myös minulla. Itsellä jännitysoireet oli jo olemassa ennen alkon käytön aloittamista 18-vuotiaana . Nuoruudessani käyttö muttui tissuttelupohjaiseksi, viikonloppuina jonkinasteista humalaa, harvoin kuitenkaan ns räkäkännejä on tullut otettua. No tätä tissuttelua on jatkunut yli 20-vuotta toimintakyvyn suuremmin häiriintymättä. Viime aikoina juurikin tuo ahdistuneisuushäiriö yhdessä panikoimisen kanssa alkanut kuitenkin lisääntyvästi esiintymään ja myös herättelemään itseänikin. Väitän, että omassa tapauksessani paniikit ei pelkästään alkosta johdu, mutta taatusti alkoholin jälkitila on niiden oireita ja kestoa suurentaneet. Mulle alkoholi on toiminut "diapamina" muutama annos illassa ahdistukseen..ja mulla tosiaan toimii siihen.
      Tämä onkin se ikävyys tän asian kanssa, kokee olevansa "normaalitilassa" muutaman lasillisenjälkeen ilman paniikkikohtauksia, sitten selvinpäin kaiken maailman tuntemuksia pitkin kehoa ja mieltä..Tiedän miltä tämä kuulostaa..koukussa ollaan alkoholiin jossain määrin. Onneksi asiani vielä muutoin mallilaan, jossei näitä paniikkihäiriökohtauksia mukaan lasketa. Hoitoa olen jo hakenut ahdistuneisuuteen ja kohtauksiin, lääkitystä ei vielä tätä kirjoitettaessa ole kuitenkaan. Olen päättänyt kuitenkin tämän riesan selättää, joko lääkkeillä tai ilman, Tähän itsehoitoonmyös pyrin liittämään nautitun alkoholin kokonaismäärän vähentämisen, tuskin absolutistia minusta kuitenkaan saa, mutta selvästi kaikki yli5 annosta alkoholia/ilta saa nämä hirvittävät ahdistuspanikoimiset esiin tulemaan seuraavana päivänä, päivästä ja tuurista? kiinni munkä vahvuisina sattuvat tulemaan.
      Tietenkin parasta olisi lopetta viininlitkiminen kokonaan, tiedä sitten onko minusta siihenkään? Tämä minun tarinani ja kaikille kohtalotovereille voimia selättää tämä, miten se sitten kenenkin kohdalla se tapahtuukaan. Oireet ovat jokatapauksessa kammottavat näissä krapula-ahdistuksissa, vaikkei niihin kai kuole, vaikka hermostossa siltä tuntuukin. Pahinta oireissa on se, että jäävät päälle päiväkausiksi ja silloin kiusaus hakea lääkettä pullosta, on ilmeinen..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1518
    8. 59
      1384
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe