Tinnittää, on tukossa, huimaa?

Diagnoosi kateissa

Minulla alkoi toinen korva soida flunssan yhteydessä pari viikkoa sitten. Viikko sitten sain myös sellaisen todella pahan huimaus/oksennuskohtauksen, että hakeuduin lääkäriin.

Lääkäri sanoi, että tässä vaiheessa on miltei mahdotonta sanoa, mikä aiheuttaa korvien soimisen ja huimauksen. Vaihtoehtoina hän tarjosi
Menieren tautia, hyvänlaatuista asentohuimausta tai sitten sisäkorvan tulehdusta. Korvissa ei siis kummassakaan ole ulkoisesti tulehduksen merkkejä.

Nyt on flunssa likimain podettu lukuunottamatta nuhaa. Soiva korva on yhä tukkoinen, vieläkin huippaa hiukan.

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Lääkäri sanoi vain, että kyse voi olla sattumastakin, että ensimmäiset oireet tulevat flunssan yhteydessä. Tai sitten minulla on virustulehdus sisäkorvassa. Asiaa ei voi tutkia?

Korva soi "kimeästi" tai siis korkealla taajuudella. Alussa kuului välillä poks tai pam, nyt ei kuulu sellaista enää.

11

7478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • repekka.

      Minulla on ollut tällaisia oireita flunssan seurauksena. On voinut kestää aika pitkään senkin jälkeen kun muut flunssan oireet ovat jo ohi. Olen ajatellut, että johtuu paineentasausongelmista. Korvan ja nielun välissä oleva korvatorvi eli Eustachiuksen käytävä menee helposti umpeen, jos on jokin tulehdus (flunssa tai allergia). Tässä on kuva korvan rakenteesta:
      http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ati00006#O1

      • Diagnoosi kateissa

        Sinänsä mahdollista. Kaularauhaset tuntuvat olevan vieläkin hiukan turvoksissa. Ja korva tuntuu "tukkoiselta", ja esimerkiksi ponnistaessa tämä tinnittävä korva tuntuu "hötöiseltä" (en osaa selittää, mitä se on, mutta siis se tuntuu silloin ikäänkuin olevan tukossa mutta ilmava?).


      • Diagnoosi kateissa

        Tähän soppaan ei kyllä sovi mitenkään se, että en voi millään lailla huonosti kun luen bussissa. Luin eilen, luin tänään eikä pahoinvoinnista tai huimauksesta ole tietoakaan.

        Jossain olin lukevinani, että sekä asentohuimaukseen että Menieren tautiin pitäisi liittyä pahoinvointia liikkuvissa vempaimissa kuten autot ja bussit.


      • samanlaisia oireita
        Diagnoosi kateissa kirjoitti:

        Tähän soppaan ei kyllä sovi mitenkään se, että en voi millään lailla huonosti kun luen bussissa. Luin eilen, luin tänään eikä pahoinvoinnista tai huimauksesta ole tietoakaan.

        Jossain olin lukevinani, että sekä asentohuimaukseen että Menieren tautiin pitäisi liittyä pahoinvointia liikkuvissa vempaimissa kuten autot ja bussit.

        Minulla on flunssan takia ainakin nyt korvat lukossa ja toinen korva soi jo toista viikkoa. Sain myös kiertohuimauskohtauksen. Kuulemma tämä flunssa tällä hetkellä huimauttaa useitakin.


    • vielä mieleeni...

      Katsoihan lääkäri kummatkin korvasi? Tuollaiset oireet voivat johtua myös tärykalvon puhkeamisesti korvatulehduksen seurauksena (joka sikäli on suhteellisen yleinen vaiva flunssa lisänä).

      • Diagnoosi kateissa

        Kumpikin korva tarkistettiin sekä flunssan alussa, että silloin sairaalassa kun olin oksentelevana ja huimaavaisena siellä käymässä.

        Korvat ovat täysin moitteettoman näköiset, eivät edes punota. Rauhaset turvoksissa ja kurkku punotti hiukan. Keuhkot puhtaat. Poskiontelot turvoksissa selvästi.


      • liperi

        Jaa että tärykalvot puhkeilee noin vaan flunssassa???Kannattaisi olla varma asiasta joka noin väittää.Olisihan tuon perusteella lähes kaikki flunssaa potevat kuuroja.Tärykalvo VOI puheta esim:jos korvassa on tulehdus ja tehdään korvahuuhtele.Ei ne itestään puhkee,ole rauhassa.
        Asentohiuimausta olen "potenut"pitkään ja välillä on hyviä jaksoja välillä huonoja.Ei minulla liity kulkuneuvoihin,ainoastaqan kun käännän kylkeä nukkuessa,tuolloin huippaa mutta menee ohi kun käännyn takaisin.ajan autolla eikä tuolloin ole tullut "kohtausta".Aurinkoisia kevät päiviä.


      • Anonyymi
        liperi kirjoitti:

        Jaa että tärykalvot puhkeilee noin vaan flunssassa???Kannattaisi olla varma asiasta joka noin väittää.Olisihan tuon perusteella lähes kaikki flunssaa potevat kuuroja.Tärykalvo VOI puheta esim:jos korvassa on tulehdus ja tehdään korvahuuhtele.Ei ne itestään puhkee,ole rauhassa.
        Asentohiuimausta olen "potenut"pitkään ja välillä on hyviä jaksoja välillä huonoja.Ei minulla liity kulkuneuvoihin,ainoastaqan kun käännän kylkeä nukkuessa,tuolloin huippaa mutta menee ohi kun käännyn takaisin.ajan autolla eikä tuolloin ole tullut "kohtausta".Aurinkoisia kevät päiviä.

        Vai että tekee tärykalvon puhkeaminen kuuroksi?

        Hieno kun asiatiedon perään kuuluttava on itse täysin pihalla.


    • Anonyymi

      Vaikkua voi olla.Ostaa Removac ja pumpulia ja käydä huuhtouttaan aika varata. Toisilla rauhastuotantoa se on.

    • Anonyymi

      Kyllä tärykalvo voi puhjeta itsestää.
      Kokemusta on.

    • Anonyymi

      Magnesiumkuuri jos flunssasta alkaa tinnitus. Flunssan aiheuttama tinnitus voi ehkä vaurioittaa korvista aivoihin johtavaa hermoa jolloin magnesiumi joka on hyväksi hermoille voisi auttaa hermoa? Tämä siis minun hypoteesini.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      421
      2934
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2246
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      340
      1911
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1883
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1727
    6. 158
      1202
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1197
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1130
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1042
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      917
    Aihe