kävi, että kun uumoilin (klo 15:24), että nyt ketju tulee täyteen, niin sen jälkeen se meni kiinni. En varmaan loukkaa kenenkään tekijänoikeuksia, kun pistän saman tien tämän nro III:n alulle. Tähän toivoisin muistoja aiemmin mainitsemistani kauppiaista, joitakin on jo tullut esiin. Ja kilpa vanhimmasta samassa paikassa samalla nimellä ollevasta yrityksestä jatkukoon.
Kertokaa ja muistelkaa III
192
9647
Vastaukset
- O I Alottaja
Ai oliko se taas täynnä, just 2 tuntia sitten käväsin katsomassa. No jatkamme sitten taas.
- kävi, mä luulen,
että 200 viestiä on joku raja. Pistin sit heti uuden ketjun. Sun olis pitäny ottaa copyright tohon, niin voisti ruveta viettämään rikkaita eläkepäiviä. Ja perustaa vaikka jonkun yrityksen torin kulmille...
- aloittja
olla kommentoimatta joka kirjotusta!!!!!!!
- saa kommentoida
tänne (asiallisesti) niin usein kuin haluaa. Itse olen kirjoittanut varmaan ainakin yhtä useasti kuin aloittaja, mutta samalla nimimerkillä kirjoittavat vaan näkyvät selkeämmin. Keskusteluahan tämä on, se onkin aika harvinaista, kun vertaa muihin ketjuihin, joissa tarinat on usein aikamoista "julistamista", eikä sitten oikein muita kiinnosta.
- vaari'
voi kommentoida. Mielestäni kommentteja on ollut melko vähän.
- O I Alottaja
Voisitko tarkentaa miksi? Minähän tämän aiheen alotin ekan kerran ja minun pitää myös tietenkin olla mukana siinä. Mikä sua niin raivostuttaa?onhan täällä muitakin jotka heittää usean viestin he vaan eivät käytä nimimerkkiä niinkuin minä.
- O I Alottaja
vaari' kirjoitti:
voi kommentoida. Mielestäni kommentteja on ollut melko vähän.
Ai niin sinullakin oli se nimimerkki.
- nämä kaikki kolme
O I Alottaja kirjoitti:
Voisitko tarkentaa miksi? Minähän tämän aiheen alotin ekan kerran ja minun pitää myös tietenkin olla mukana siinä. Mikä sua niin raivostuttaa?onhan täällä muitakin jotka heittää usean viestin he vaan eivät käytä nimimerkkiä niinkuin minä.
ketjua ovat sinun, eikä muitten. Itse laitoin kakkosketjun vireille koska en pystynyt enää vastaamaan ykkösketjuun ja satuin vain olemaan siinä silloin. Ykkösosan Alottajalle kunnia kuuluu mielenkiintoisesta aiheesta, eikä muille. Vaikka tää jatkuisi sadan ketjun verran, niin sinä sen kuitenkin olet aloittanut. Itselleni ei tullut mieleenikään käyttää nimimerkkiä, mutta eiköhän mun tyylin ainakin jokunen tunnista kirjoitustavasta.
- täysin samaa
O I Alottaja kirjoitti:
mieltä, kuten aiemmin sanoin, olen kirjoittanut näihin kolmeen ketjuun kymmeniä viestejä, nimimerkkiä vaan ei ole tullut hankittua. Keskusteluahan tämän on, vaikkakin kirjallisesti, eikä mitään synkkää yksinpuhelua. Palstalla on hirveän paljon viestejä, joihin ei ole vastattu ollenkaan tai vaan muutama (usein asiaton) kommentti.
- O I Alottaja
nämä kaikki kolme kirjoitti:
ketjua ovat sinun, eikä muitten. Itse laitoin kakkosketjun vireille koska en pystynyt enää vastaamaan ykkösketjuun ja satuin vain olemaan siinä silloin. Ykkösosan Alottajalle kunnia kuuluu mielenkiintoisesta aiheesta, eikä muille. Vaikka tää jatkuisi sadan ketjun verran, niin sinä sen kuitenkin olet aloittanut. Itselleni ei tullut mieleenikään käyttää nimimerkkiä, mutta eiköhän mun tyylin ainakin jokunen tunnista kirjoitustavasta.
Kiitos.:)
- mielellähän
O I Alottaja kirjoitti:
Kiitos.:)
täällä pitää olla. Sen takia mä laitoin heti III ketjun alulle, kun tietämättäni II:n viimeisessä viestissä pohdin, että meneekö se kohta kiinni ja sit se meni.
- Anonyymi
Onko näin
- Balder
Kiinnostaisi tietää esim. Näsin kartanosta. Keitä siellä on asunut ja missä käytössä se on ollut joskus. Samoin Honkalasta. Museotorin reunalla oleva Blanca-baari oli toiminnassa jo silloin, kun muutin Porvooseen reilut 40 vuotta sitten, milloin aloitti?
- osaan kertoa
jotakin. Sen juuret johtaa 1500-luvulle, mutta jos tarkoitat nykyistä kartanorakennusta, niin sen on rakennettu 1700-1800-lukujen vaihteessa, arviot hiukan vaihtelevat. Omistajana siinä on ollut Holmin suku (valitettavasti sama nimi esiintyy kahdessa viime kirkon palossa). Nykyisen rakennuksen aikana omistajana oli Johan Holm, paremmin tunnettu Näse-Juttena, hänen mukaansahan on nimetty katukin Länsirannalla. Holmin suku omisti muitakin kartanoita. Näsin kartano (samoin kuin Johannisberg ja muistaakseni Hornhattula) siirtyi tältä suvulta sitten kaupungille 1800-luvun lopulla. Kaupungin rajojen sisällähän ei ollut näiden lisäksi kovinkaan monta kartanoa, maalaiskunnassa niitä oli kymmenittäin. Honkala on ollut seurakunnan omistuksessa varmaan aina, sama suku on pitänyt siinä ravintolaa varmaan noin 40 vuotta, sitä, onko se rakennettu alunperin ravintolaksi en tiedä.
- Kesksuspuistossa.
Oliko se jo mainittu menneissä rakennuksissa ja liikkeissä ? Samalla paikalla oli Romsilla grilli, joka muistaakseni paloi maan tasalle ja työntekijä toiminut nainen lähti käsittääkseni siitä lusimaan. Ja Crystalin talon kellokauppa oli Romsin kaverin Tinan omistuksessa viimeiset vuodet.
- ennen Romsia
Akilleksella, "pääasia" siinä oli minigolf. Tulipalojen osalta väittäisin melkoisella varmuudella, että sulla menee tapahtumat sekaisin. Crystal, tai tarkkaan ottaen se rakennus, kyllä liittyy kuvioon.
- OIAlottaja
Siis palatakseni siihen Katukeittiöön. Millä nimellä se aiemmin toimi? sanotaanko joskus -82 ja siitä eteenpäin. Raflan jälkeen kavereiden kanssa rynnyttiin sinne syömään, annokset oli hulppeita.
- mieleeni
OIAlottaja kirjoitti:
Siis palatakseni siihen Katukeittiöön. Millä nimellä se aiemmin toimi? sanotaanko joskus -82 ja siitä eteenpäin. Raflan jälkeen kavereiden kanssa rynnyttiin sinne syömään, annokset oli hulppeita.
Puisto...jotakin, Puistogrilli. Voin olla ihan metsässä, mutta korjatkaa, jotka muistatte paremmin. 80-luvulla se tais olla Mankosen putiikki.
- vaari'
Olin siellä puoli vuotta 11 vuotiaana. Johtajatar oli "Tant Ella", hänen lempinimensä oli "kanttarella". Hän pysytteli etäisenä. Oli myös ylisuojeleva! Jos joku lapsista oli käynyt asioilla jossain, hän joutui palatessaan loppupäiväksi sänkyyn! Pahanteosta hän kyllä antoi remmiä! Eräskin poika sai remmiä siitä kun ajoi polkupyörää! Liian vaarallista?
Komentokieli oli ruotsi, mutta oli meitä puolenkymmentä suomalaista poikaa, jotka kävimme Suomenkylän koulua. Greta-täti oli meille suomenkielisille läheisin ja kuulusteli joskus läksyjä.
Ruoka oli hyvää ja riittävää. Lihamureke jäi mieleen. Pojilla oli oma "uniformu", eli sinertävä, pieniruutuinen pusero ja mustat, villakankaiset polvihousut. Minulla oli kyllä pitkät housut, eli omat vaatteet.
Mitään kiusaamista en juurikaan havainnut, Siitäkin olisi saanut remmiä.
Jonkinlaisena yleismiehenä oli Reino Rekonen. Häneltä oli mennyt toinen käsi kyynärpäästä. Mutta se ei haitannut! Hän oli myös veiston opettaja koulussamme. Hän opetti meille myös urheilua.
Vielä jälkeenpäin vierailin siellä ja sain aina ruokaa. Näin tekivat jotkut muutkin entiset.- varmaan kertoa
Pääskytien/Gammelbackan yläasteen edeltäjästä eli maalaiskunnan kansalaiskoulusta. En tiedä minkä niminen se oli, mutta Saksalassahan se sijaitsi?
- O I Alottaja
varmaan kertoa kirjoitti:
Pääskytien/Gammelbackan yläasteen edeltäjästä eli maalaiskunnan kansalaiskoulusta. En tiedä minkä niminen se oli, mutta Saksalassahan se sijaitsi?
Sillon kun minä olin 7 luokalla niin jouduimme käymään saksalassa koulua sen puolivuotta jotta gammelbackan yläaste valmistui. Oli ihan upeeta astua uunituoreeseen kouluun, niin puhdas ja uusi.
Muistaakseni se koulu saksalassa oli joku huvila joen varrella. - Saksalan
O I Alottaja kirjoitti:
Sillon kun minä olin 7 luokalla niin jouduimme käymään saksalassa koulua sen puolivuotta jotta gammelbackan yläaste valmistui. Oli ihan upeeta astua uunituoreeseen kouluun, niin puhdas ja uusi.
Muistaakseni se koulu saksalassa oli joku huvila joen varrella.aikaisa opettajia? Mikä vuosi? -75?
- O I Alottaja
Saksalan kirjoitti:
aikaisa opettajia? Mikä vuosi? -75?
Siellä oli kylläkin samat opettajat jotka oli gammelbackan yläasteella hekin odottivat siirtoa.
- siellä sitten
O I Alottaja kirjoitti:
Siellä oli kylläkin samat opettajat jotka oli gammelbackan yläasteella hekin odottivat siirtoa.
oli?
- vaari'
varmaan kertoa kirjoitti:
kuin että Saksalassa se sijaitsi. Kun asuimme kaupungissa, ei se ollut pojillenikaan oikea yläaste.
Minun kouluaikanani oli kyllä Pappilanmäen koulussa oppilaita kauempaakin, ainakin Tarkkisista.
Kulloosta asti ei jatkoluokille tarvinnut mennä. Siihen aikaan sai päästötodistuksen jo kansakoulun loputtua, joten jatkoluokilta pinnattiin, jos oltiin jo töissä. - alkuasukas
siellä sitten kirjoitti:
oli?
... silloin jo Tuomo Siven yksi opettajista? En ole Gammelbackan koulua käynyt mutta vanhempani tunsivat hänet ja tietääkseni hän oli siellä pitkään opettajana.
- Sive,
alkuasukas kirjoitti:
... silloin jo Tuomo Siven yksi opettajista? En ole Gammelbackan koulua käynyt mutta vanhempani tunsivat hänet ja tietääkseni hän oli siellä pitkään opettajana.
niin hullulta kuin se kuulostaakin. Oli vielä Pääskytielläkin, nyt jo vainaa.
- OIAlottaja
alkuasukas kirjoitti:
Oli se Tuomo Siven sillon gammelbackan yläasteella, en tosin tarkkan tiedä jäikö vielä minun jälkeen sinne.
Opettajat mm.
Seija saastamoinen englanti , Hannele Suvanto ruotsi, Pirjo-Riitta Leppänen äidinkieli, Seppo Mäkelä rexi, olihan niitä kun muistais nimet. - Arska
O I Alottaja kirjoitti:
Muistaakseni se koulu saksalassa oli joku huvila joen varrella.Olin itse myös tuon puolen vuoden verran saksalassa.Bussilla kuljettiin sinne.Pahamaineisessa kamppulas asuin sillo kloppina.
Sitten kevät lukukausi aloitettiin kamppulassa.Jos oikein muistan niin vika vuoden ainakin olin tuon leppäsen luokalla.Siis se oli luokanvalvoja.Siven,Mäkelä, on opettanut.Sekä oliko se puutöitten opettaja pösöö :) ??Joku kait sillo lohkas siihen et kirjoitetaan peogeot.
Arska - mainitsemistasi
Arska kirjoitti:
Olin itse myös tuon puolen vuoden verran saksalassa.Bussilla kuljettiin sinne.Pahamaineisessa kamppulas asuin sillo kloppina.
Sitten kevät lukukausi aloitettiin kamppulassa.Jos oikein muistan niin vika vuoden ainakin olin tuon leppäsen luokalla.Siis se oli luokanvalvoja.Siven,Mäkelä, on opettanut.Sekä oliko se puutöitten opettaja pösöö :) ??Joku kait sillo lohkas siihen et kirjoitetaan peogeot.
Arskaon jo autuaimmilla koulumailla, nimittäin Pösö ja Sive, molemmat kuolivat suht nuorina. Ja tosiaan, se nimi on Sive, ei Siven.
- OIAlottaja
Arska kirjoitti:
Olin itse myös tuon puolen vuoden verran saksalassa.Bussilla kuljettiin sinne.Pahamaineisessa kamppulas asuin sillo kloppina.
ArskaHeh, Leppänen oli mun luokanavalvoja 3 luokkaa. :D ...niin että tervehdys luokkakaveri.
- OIAlottaja
mainitsemistasi kirjoitti:
on jo autuaimmilla koulumailla, nimittäin Pösö ja Sive, molemmat kuolivat suht nuorina. Ja tosiaan, se nimi on Sive, ei Siven.
Katos vaan, aina ollaan sanottu Siven, no viisastui taas.
- Näsinmäeltä,
OIAlottaja kirjoitti:
Katos vaan, aina ollaan sanottu Siven, no viisastui taas.
luonnonkivisestä uurnalehdosta. Sive oli muuten yllättävän nuori...
- OI Alottaja
Näsinmäeltä, kirjoitti:
luonnonkivisestä uurnalehdosta. Sive oli muuten yllättävän nuori...
Minkä ikäinen hän oli kun kuoli? Mun mielestä hän oli kyllä aika huonossa kunnossa ja olis voinu luulla että hän oli jo vanha.
- Arska
Arska kirjoitti:
ArskaOlin leppäsen luokalla 8 ja 9 luokan.Seiskan olin syyskauden saksalassa.Kevät lukukausi meni kamppulassa.Muistaaksein sillo oli luokan valvojana tyttöjen käsitöitten opettaja ???Sellanen tummatukkanen muistaaksein?
Vai et Pösökin kuollu,voivoi.Siven kyl olen tiennyt et kuollut olla.Eiks tää Sive olluna tän sen aikasen ns rehtorin suojatti.Siksi se ei lentänyt pihalle jo sillo??Alkottelun takii.Muistan viel ne tunnit ku salkun takaa kuului välillä kluk kluk ja kossun vieno tuoksu levis luokkaan :)
Arska - Arska
Arska kirjoitti:
Olin leppäsen luokalla 8 ja 9 luokan.Seiskan olin syyskauden saksalassa.Kevät lukukausi meni kamppulassa.Muistaaksein sillo oli luokan valvojana tyttöjen käsitöitten opettaja ???Sellanen tummatukkanen muistaaksein?
Vai et Pösökin kuollu,voivoi.Siven kyl olen tiennyt et kuollut olla.Eiks tää Sive olluna tän sen aikasen ns rehtorin suojatti.Siksi se ei lentänyt pihalle jo sillo??Alkottelun takii.Muistan viel ne tunnit ku salkun takaa kuului välillä kluk kluk ja kossun vieno tuoksu levis luokkaan :)
ArskaViel tästä syksystä ennenkuin muutettiin sinne kamppulan ylä-asteelle.Niin oltiinko joitain päiviä ain viikosta siin kamppulan ala-asteella ??Nykysen ostarin vieressä.Vaiko väärin muistan.Jotenki minulla sellanen muistikuva että joitain päiviä ain oltiin siin ja toiset päivät sitten saksalas ain viikosta.
Arska
Ps se oli 77 syksy saksalassa ja kevät 78 kamppulassa.Piti kaivaa esiin vanhat koulukuvat :) - OI Alottaja
Arska kirjoitti:
Viel tästä syksystä ennenkuin muutettiin sinne kamppulan ylä-asteelle.Niin oltiinko joitain päiviä ain viikosta siin kamppulan ala-asteella ??Nykysen ostarin vieressä.Vaiko väärin muistan.Jotenki minulla sellanen muistikuva että joitain päiviä ain oltiin siin ja toiset päivät sitten saksalas ain viikosta.
Arska
Ps se oli 77 syksy saksalassa ja kevät 78 kamppulassa.Piti kaivaa esiin vanhat koulukuvat :)No voi voi :D Kyllä sä olet ollu mun luokalla. Juu kyllä sä kerroit niin kuin asia oli. Mä olen hukannut mun kaikki luokka ja jatkokoulutuksen kuvat, en tiedä missä ne ovat.
Juu muistit oikein, jotku tunnit oli peiponkoulussa ja sitten se muuttu ettei sinne enään tarvinnut mennä.
Kyllä maailma on pieni. :)) - OIAlottaja
Arska kirjoitti:
Olin leppäsen luokalla 8 ja 9 luokan.Seiskan olin syyskauden saksalassa.Kevät lukukausi meni kamppulassa.Muistaaksein sillo oli luokan valvojana tyttöjen käsitöitten opettaja ???Sellanen tummatukkanen muistaaksein?
ArskaKai muistat että luokat ydistettiin? sen takia sä olet ollu mun kanssa samalla luokalla vaan 8 ja 9 luokat.
Sive otti aina välillä hörppyjä, minkä sille mahtoi. Hän sai kerran epilepsia kohtauksen kesken bussimatkan, onneksi oli hoitajia kyydissä.
Harmi ettei mulla niitä kuvia ole.:\ - Arska
OI Alottaja kirjoitti:
No voi voi :D Kyllä sä olet ollu mun luokalla. Juu kyllä sä kerroit niin kuin asia oli. Mä olen hukannut mun kaikki luokka ja jatkokoulutuksen kuvat, en tiedä missä ne ovat.
Juu muistit oikein, jotku tunnit oli peiponkoulussa ja sitten se muuttu ettei sinne enään tarvinnut mennä.
Kyllä maailma on pieni. :))Mie jo hieman ounastelin ku niin samoja asioita muistat:)).
Olitkos luokkakokouksessa täs muutama vuos sitten.Oisko olluna 04 syksyllä.Mie jouduin lähtee sielt pois ku nykyään asun tääl poohjosessa.Noin sadan kilsan pääs Porvoosta.
Viel sit,eiks se Leppänen tulluna niinkuin suoraan opistosta meille opettajaksi ??Oltiin sille eka opettettava luokka ??,Sekä se kait o lopettanut opettaja hommat ?? - OIAlottaja
Arska kirjoitti:
Mie jo hieman ounastelin ku niin samoja asioita muistat:)).
Olitkos luokkakokouksessa täs muutama vuos sitten.Oisko olluna 04 syksyllä.Mie jouduin lähtee sielt pois ku nykyään asun tääl poohjosessa.Noin sadan kilsan pääs Porvoosta.
Viel sit,eiks se Leppänen tulluna niinkuin suoraan opistosta meille opettajaksi ??Oltiin sille eka opettettava luokka ??,Sekä se kait o lopettanut opettaja hommat ??No tuota tuota, en paljasta olinko mukana, ehkä voin myöhemmin kertoa sen. ;)
Tuota en muista tuliko suoraan jostain, mutta 3 luokkaa se oli mun ope. Leppänen oli kai mennyt naimisiin ja ollu vielä pääskytiellä 2000 vuonna.
Tässä mietin sun 7 open nimee olikohan Kristiina Salin tms. - Arska
OIAlottaja kirjoitti:
No tuota tuota, en paljasta olinko mukana, ehkä voin myöhemmin kertoa sen. ;)
Tuota en muista tuliko suoraan jostain, mutta 3 luokkaa se oli mun ope. Leppänen oli kai mennyt naimisiin ja ollu vielä pääskytiellä 2000 vuonna.
Tässä mietin sun 7 open nimee olikohan Kristiina Salin tms.Tais olla.Ku jätkä olin niin vähän sen kans tekemisissä oli.
Noniin ny miun pitänee alkaa lapsosia vahtii.(Miust tuli parin kissaterroristin yksinhuoltaja täs vuoden vaihteessa.Ku sais itelleenki moisen energian mikä heil olla :)) - OI Alottaja
Arska kirjoitti:
Tais olla.Ku jätkä olin niin vähän sen kans tekemisissä oli.
Noniin ny miun pitänee alkaa lapsosia vahtii.(Miust tuli parin kissaterroristin yksinhuoltaja täs vuoden vaihteessa.Ku sais itelleenki moisen energian mikä heil olla :))Mut' kuule, jos haluut muistella vielä niin tässä olis väliaikainen email oso ettei tää mee vaan kaksin jutteluksi.
[email protected]
ps. on niin mahtava oso. :D
Tiedoksi muille ettei tää oso kauaa ole..... - tarkistamassa,
OI Alottaja kirjoitti:
Minkä ikäinen hän oli kun kuoli? Mun mielestä hän oli kyllä aika huonossa kunnossa ja olis voinu luulla että hän oli jo vanha.
väittäisin, ettei juurikaan yli 50. Pösökin tais olla alle 50 ja tosi kovakuntoinen, vaikka kuolikin.
- sitä tullaan
Arska kirjoitti:
Mie jo hieman ounastelin ku niin samoja asioita muistat:)).
Viel sit,eiks se Leppänen tulluna niinkuin suoraan opistosta meille opettajaksi ??Oltiin sille eka opettettava luokka ??,Sekä se kait o lopettanut opettaja hommat ??äidinkielen opettajaksi? Pirjo oli kyllä sen ikäinen (filosofian maisteri), että ei takuulla tullut suoraan mihinkään. Mä en tähän hätään muista, että oliko hän sukunimeltään Kyllästinen ennen vai jälkeen Leppästä. Mäkelä(t) ja Sive olivat niitä harvoja, jotka tulivat Saksalasta suoraan Pääsrkytielle, heidän lisäkseen taisi olla ainoastaan köksänmaikka Mettiäinen.
- taisi pudota
"ikäkisasta", se on perustettu 1970.
- vaari'
Se on alunperin Koivistolta kotoisin, nimeltään Makslahden osuuskassa.
- mutta viittaan
vaari' kirjoitti:
tähän leikkimieliseen kilpailuun, mikä porvoolainen yritys on ollut pisimpään samassa paikassa samalla nimellä. Sitten pohdittiin porukalla missä Porvoon Osuuspankki on ollut ja onko nykyinen kiinteistö remontoitu vai uusi. Mutta nyt voitaneen todeta, että Porvoon Osuuspankki 37 vuodellaan sijoittuu ihan hyvin keskikastiin, mutta ei missään tapauksessa mitalisijoille.
- Makslahden
vaari' kirjoitti:
Osuuskassa yhdistyi Porvoon Seudun Osuuskassan (ent. Koiviston Seudun Osuuskassa) kanssa. Näin syntyi Porvoon Yhtynyt Osuuskassa, josta tuli 1970 Porvoon Osuuspankki.
- O I Alottaja
mutta viittaan kirjoitti:
tähän leikkimieliseen kilpailuun, mikä porvoolainen yritys on ollut pisimpään samassa paikassa samalla nimellä. Sitten pohdittiin porukalla missä Porvoon Osuuspankki on ollut ja onko nykyinen kiinteistö remontoitu vai uusi. Mutta nyt voitaneen todeta, että Porvoon Osuuspankki 37 vuodellaan sijoittuu ihan hyvin keskikastiin, mutta ei missään tapauksessa mitalisijoille.
Löysin netistä tällasen jutun josta en ole kuullutkaan. On varmaan ollu puhetta mutta mulla on taas menny ohi.
AURUM Historia
Kultasepänliike Aurum toimii ainutlaatuisessa kultasepänliike- ja verstasrakennuksessa Porvoon vanhassa kaupungissa. Rakennuksessa on toiminut kultasepänliike vuodesta 1911 ja nykyinen myymälän kiinteä sisustus valmistui 1916 arkkitehti Max Frelanderin suunnitelmien mukaan.
Axel Roseniuksen suunnittelema verstas rakennettiin liikkeen yhteyteen 1926. Myymälä ja verstas ovat edelleen alkuperäisessä asussaan ja toimineet valmistumisestaan lähtien niille suunnitellussa käytössä. Nykyään toiminta keskittyy uniikkien korujen valmistukseen ja kotimaisten laadukkaiden korujen ja jalometallituotteiden myyntiin.
Kultasepänliike Aurum, Välikatu 3, 06100 Porvoo - mutta sijoittuu kisaan
O I Alottaja kirjoitti:
Löysin netistä tällasen jutun josta en ole kuullutkaan. On varmaan ollu puhetta mutta mulla on taas menny ohi.
AURUM Historia
Kultasepänliike Aurum toimii ainutlaatuisessa kultasepänliike- ja verstasrakennuksessa Porvoon vanhassa kaupungissa. Rakennuksessa on toiminut kultasepänliike vuodesta 1911 ja nykyinen myymälän kiinteä sisustus valmistui 1916 arkkitehti Max Frelanderin suunnitelmien mukaan.
Axel Roseniuksen suunnittelema verstas rakennettiin liikkeen yhteyteen 1926. Myymälä ja verstas ovat edelleen alkuperäisessä asussaan ja toimineet valmistumisestaan lähtien niille suunnitellussa käytössä. Nykyään toiminta keskittyy uniikkien korujen valmistukseen ja kotimaisten laadukkaiden korujen ja jalometallituotteiden myyntiin.
Kultasepänliike Aurum, Välikatu 3, 06100 Porvoovain jos on toiminut sukupolvenvaihdoksilla tähän päivään asti. On siinä Hanna-Marin vastapäätä suunnilleen.
- omistajaa
mutta sijoittuu kisaan kirjoitti:
vain jos on toiminut sukupolvenvaihdoksilla tähän päivään asti. On siinä Hanna-Marin vastapäätä suunnilleen.
ja "sukua".
- alkuasukas
Aleksanterinkadulla oli aikanaan Siren jossa nykyään on R-Kioski ja alempana kadulla eli POMOn rakennuksesta seuraavana oli muistaakseni Elanto siinä puutalossa jonka tilalla on nykyään kerrostalo. Vastapäätä on se vihreä rakennus jota korotettiin viime vuonna ja siinäkin oli aikanaan joku halpahalli jonka nimeä en muista.
- O I Alottaja
Sorry, minä taas. Minä aiemmin jo kyselin että mikä ihmeen talo se vihree on ollu alunperin. Ostin sieltä (70 luvulla)lattiaharjan kun asuin aika lähellä sitä kauppaa. Nyt sitten kun menin ohi siitä niin huomasin että sitä on korotettu. Onko niin että se alkuperäinen on haluttu säästää.
- siinä...
O I Alottaja kirjoitti:
Sorry, minä taas. Minä aiemmin jo kyselin että mikä ihmeen talo se vihree on ollu alunperin. Ostin sieltä (70 luvulla)lattiaharjan kun asuin aika lähellä sitä kauppaa. Nyt sitten kun menin ohi siitä niin huomasin että sitä on korotettu. Onko niin että se alkuperäinen on haluttu säästää.
Aleksanterinkadun ja Kaivokadun kulmassa ? Kansan Market muistaakseni nimeltään, olen maininnut sen jo aikaisemminkin. Vihreä kivitalo kuitenkin ja Porvoon ensimmäinen halpahalli. Supermarket on kanssa yksi kauppa, jota kukaan ei ole vielä maininnut.
- O I Alottaja
siinä... kirjoitti:
Aleksanterinkadun ja Kaivokadun kulmassa ? Kansan Market muistaakseni nimeltään, olen maininnut sen jo aikaisemminkin. Vihreä kivitalo kuitenkin ja Porvoon ensimmäinen halpahalli. Supermarket on kanssa yksi kauppa, jota kukaan ei ole vielä maininnut.
Ollaanko me samassa rakennuksessa, mun mielestä se vihree talo on matala ja puinen, aika erikoisen näköinen ihan kuin joku makasiini.
- ollaan ja
O I Alottaja kirjoitti:
Ollaanko me samassa rakennuksessa, mun mielestä se vihree talo on matala ja puinen, aika erikoisen näköinen ihan kuin joku makasiini.
makasiinityylinen se ainakin oli. Muistelen, että se oli rapattua kiveä ja vihreä väriltään. Saattoi olla puutakin. En voi nyt asiaa tarkistaa kun olen itse muuttanut Porvoosta pois 8 vuotta sitten... Mutta Kansan Market oli sen halpahallin nimi, mikä siinä toimi :) En väitä vastaan makasiinin rakennusmateriaalista. Pitkään siinä kuitenkin oli laudat ikkunoissa.
- osittain olette
ollaan ja kirjoitti:
makasiinityylinen se ainakin oli. Muistelen, että se oli rapattua kiveä ja vihreä väriltään. Saattoi olla puutakin. En voi nyt asiaa tarkistaa kun olen itse muuttanut Porvoosta pois 8 vuotta sitten... Mutta Kansan Market oli sen halpahallin nimi, mikä siinä toimi :) En väitä vastaan makasiinin rakennusmateriaalista. Pitkään siinä kuitenkin oli laudat ikkunoissa.
hakoteillä. Kansanmarket ei liity mitenkään tähän aiheeseen. Aleksanterin- ja Kaivokadun kulmassa olevasta rakennuksesta on puhuttu useampaan otteeseen täällä ja olen vähän siitä kertonutkin. Se näyttää uudehkolta rakennukselta, vihreä väri ja tiilipinta hämää. Todellisuudessa se on osittain tuhoutuneen rakennuksen katutaso. Siitä ollaan tekemässä aika lailla alkuperäisen näköistä. 60- ja 70-luvuilla siinä oli ensin disko ja sitten kauppa, jonka nimeksi aiemmin muistelin Non-food-shop. Omistaja oli legendaarisen sähkötavaraliikkeen omistajan Onni Sjöströmin poika. Kansanmarket tuli varmaan Porvooseen 20 vuotta myöhemmin.
- O I Alottaja
ollaan ja kirjoitti:
Luukut on olleet ikkunassa niin kauan kuin muistan. Enkä minäkään lähde väittämään, voihan se olla että siinä on sekä puuta ja kiveä tai ainakin vois kuvitella kun mielessä on se talo. Eipä ihme jos se halpahalli olisikin sen tuntunen se olikin. Onko sulla muistikuvaa kuka sen omisti.
- vastaus tuli
O I Alottaja kirjoitti:
Luukut on olleet ikkunassa niin kauan kuin muistan. Enkä minäkään lähde väittämään, voihan se olla että siinä on sekä puuta ja kiveä tai ainakin vois kuvitella kun mielessä on se talo. Eipä ihme jos se halpahalli olisikin sen tuntunen se olikin. Onko sulla muistikuvaa kuka sen omisti.
tohon sun yläpuolelle, siis Sjöström. Ja Kansanmarketilla ei siis oo mitään tekemistä asian kanssa, senkin omistajan muistan hämärästi, oisko ollu Paakkunainen.
- O I Alottaja
osittain olette kirjoitti:
hakoteillä. Kansanmarket ei liity mitenkään tähän aiheeseen. Aleksanterin- ja Kaivokadun kulmassa olevasta rakennuksesta on puhuttu useampaan otteeseen täällä ja olen vähän siitä kertonutkin. Se näyttää uudehkolta rakennukselta, vihreä väri ja tiilipinta hämää. Todellisuudessa se on osittain tuhoutuneen rakennuksen katutaso. Siitä ollaan tekemässä aika lailla alkuperäisen näköistä. 60- ja 70-luvuilla siinä oli ensin disko ja sitten kauppa, jonka nimeksi aiemmin muistelin Non-food-shop. Omistaja oli legendaarisen sähkötavaraliikkeen omistajan Onni Sjöströmin poika. Kansanmarket tuli varmaan Porvooseen 20 vuotta myöhemmin.
Aiemmin mentiin niin lujaa että välillä ihan mietin että missä ollaan menossa, anteeksi.
Asuin 70 luvun puolessa välissä siinä lähellä sitä rakennusta ja sitä ennen en tiedä mitä siinä on ollu, joten en osannu paikallistaa.
Tuo oli mulle ihan uutta että ne rakentaa siitä alkuperäis näköistä.
Kansanmarketin muistan 80 luvun alusta joka oli jossain keskustassa, niitä olikin useampia. - artikkeli muistaakseni
O I Alottaja kirjoitti:
Aiemmin mentiin niin lujaa että välillä ihan mietin että missä ollaan menossa, anteeksi.
Asuin 70 luvun puolessa välissä siinä lähellä sitä rakennusta ja sitä ennen en tiedä mitä siinä on ollu, joten en osannu paikallistaa.
Tuo oli mulle ihan uutta että ne rakentaa siitä alkuperäis näköistä.
Kansanmarketin muistan 80 luvun alusta joka oli jossain keskustassa, niitä olikin useampia.Sunnuntai-Uusimaassa, käypä katsomassa taloa, muoto hahmottuu jo. Kansanmarketista mulla on vähän hämärämpiä muistikuvia: siis sellasia, että se ois ensin ollu Teboilin yläkerrassa, nyk. pyöräliikkeen tiloissa ja sitten Suomi/Asko-talossa sillankupeessa.
- kuitenkin toimi
vastaus tuli kirjoitti:
tohon sun yläpuolelle, siis Sjöström. Ja Kansanmarketilla ei siis oo mitään tekemistä asian kanssa, senkin omistajan muistan hämärästi, oisko ollu Paakkunainen.
Porvoon ensimmäinen halpahalli ja se oli just se Aleksanterinkadun makasiini. Tarkistin asian pariltakin vanhemmalta henkilöltä. En tiedä, miten kauan se tuossa tilassa toimi, mutta sen muistan itsekin, että se disko ja toinen kauppa tuli siihen vasta tuon halpahallin jälkeen. Itse olen tuossa halpahallissa käynyt kerran n. vuosien 75-76 paikkeille, että se siitä. Kansan Market nimestä en tiedä, mutta olen yrittänyt peräänkuuluttaa täällä Superhallia, mutta kellään ei taida olla muistikuvaa siitä ja missä se sijaitsi ? Käsittääkseni ainakin Ågan paikkeilla. Ja on ihan hyvin voinut aloittaa toimintansa tuosta makasiinista. Siinä makasiinihalpahallissa oli lähinnä siivoustarvikkeita ja oli pienellä pojalla ihmettelmistä kun näki sellaisen tavaramäärän yhdellä silmäyksellä.
- aikamatkaaja
kuitenkin toimi kirjoitti:
Porvoon ensimmäinen halpahalli ja se oli just se Aleksanterinkadun makasiini. Tarkistin asian pariltakin vanhemmalta henkilöltä. En tiedä, miten kauan se tuossa tilassa toimi, mutta sen muistan itsekin, että se disko ja toinen kauppa tuli siihen vasta tuon halpahallin jälkeen. Itse olen tuossa halpahallissa käynyt kerran n. vuosien 75-76 paikkeille, että se siitä. Kansan Market nimestä en tiedä, mutta olen yrittänyt peräänkuuluttaa täällä Superhallia, mutta kellään ei taida olla muistikuvaa siitä ja missä se sijaitsi ? Käsittääkseni ainakin Ågan paikkeilla. Ja on ihan hyvin voinut aloittaa toimintansa tuosta makasiinista. Siinä makasiinihalpahallissa oli lähinnä siivoustarvikkeita ja oli pienellä pojalla ihmettelmistä kun näki sellaisen tavaramäärän yhdellä silmäyksellä.
Supermarket oli ainakin Lundinkadulla siinä onko se nyt Helgen kone vai mikä paikalla.
Oli joskus 80-luvun alkupuolella ja sitten siihen taisi tulla se kirppis. - alkuasukas
aikamatkaaja kirjoitti:
Supermarket oli ainakin Lundinkadulla siinä onko se nyt Helgen kone vai mikä paikalla.
Oli joskus 80-luvun alkupuolella ja sitten siihen taisi tulla se kirppis.... mikäs halpahalli se oli aikanaan siinä entisen Auto Helbergin (en ole varma nimestä)tiloissa Mannerheiminkadulla (nyk. Virastotalo). Siellä oli kanssa sitä tavaraa mielettömästi. Posti toimi alakerrassa. Ostin sieltä vielä yhden ELOn tupla-LP:n joka on vieläkin minulla.
Voi olla että tämä on jo mainittu aikaisemmin mutta en ole käynyt kaikkia ketjuja läpi. - jo ehtikin
vastata, että Superhalli oli Lundinkadulla, nyk. Helgen Koneen tiloissa. Ja tämän Aleksanterin kadun kaupan nimi oli Non-Food-shop. Mulla oli siellä yks tuttu myyjänä. Se mitä Sjöström teki tuon jälkeen on ainakin mulle ihan hämärän peitossa. Superhallin omista oli joku helsinkiläinen, muistan kun hänestä oli artikkeli lehdessä. Ja Kansanmarket oli sitten kokonaan toinen (tai kolmas) yritys.
- OI Alottaja
Siivoustarvikkeita minäkin muistelin kun joskus sen lattiaharjankin ostin sieltä.
Minäs vuonna Ägan paikkeilla oli se viinakauppa? vai meneekö jo liian kauas. - osaltani menee,
OI Alottaja kirjoitti:
Siivoustarvikkeita minäkin muistelin kun joskus sen lattiaharjankin ostin sieltä.
Minäs vuonna Ägan paikkeilla oli se viinakauppa? vai meneekö jo liian kauas.muistan ainoastaan Rihkamakadun viinakaupan (nyk. Näsin huonekaluliike) 60-luvulta. Eri ovet oluelle ja muulle alkoholille. Eikä takuulla mikään itsepalvelumyymälä.
- Kymppitorin
aikamatkaaja kirjoitti:
Oli joskus 80-luvun alkupuolella ja sitten siihen taisi tulla se kirppis.paikalla se ainakin toimii.
- Supermarket
aikamatkaaja kirjoitti:
Oli joskus 80-luvun alkupuolella ja sitten siihen taisi tulla se kirppis.on toiminut sekä Ågan että Kymppitorin tiloissa sen jälkeen kun muutti pois Aleksanterinkadun makasiinilta.
- OIAlottaja
Supermarket kirjoitti:
on toiminut sekä Ågan että Kymppitorin tiloissa sen jälkeen kun muutti pois Aleksanterinkadun makasiinilta.
Tulipa yht' äkkiä mieleen sellanen muisti että Ågan tiloissa oli joskus joku kangas kauppa. Onko kellään havaintoo tästä.
- tietoa tarvittaisiin
Supermarket kirjoitti:
on toiminut sekä Ågan että Kymppitorin tiloissa sen jälkeen kun muutti pois Aleksanterinkadun makasiinilta.
nyt. Onko siis tosiaan niin, että Aleksanterinkadun liikkeessä oli toimintaa vielä 80-luvulla, siis sen jälkeen, kun Sjöströmin Non-food-putiikki meni kiinni? Ja sen verran täsmennystä ja kertausta, että kyseessä ei ole mikään makasiini, vaan palaneen 2-kerroksisen talon alakerta.
- aikamatkaaja
Siinä talossa oli vuonna -78 se Sjöströmmin pojan liike. Alkuvuodesta oli loppuunmyynti koska ostin sieltä silloin lastenvaunut.Ja disco oli paljon ennen sitä.Ehkä siinä 60-ja 70-lukujen vaihteessa.
- minustakin, mutta
aikamatkaaja kirjoitti:
Siinä talossa oli vuonna -78 se Sjöströmmin pojan liike. Alkuvuodesta oli loppuunmyynti koska ostin sieltä silloin lastenvaunut.Ja disco oli paljon ennen sitä.Ehkä siinä 60-ja 70-lukujen vaihteessa.
olennainen kysymys on, että oliko siinä toimintaa enää Sjöströmin jälkeen?
- porvooseen-71
OIAlottaja kirjoitti:
Tulipa yht' äkkiä mieleen sellanen muisti että Ågan tiloissa oli joskus joku kangas kauppa. Onko kellään havaintoo tästä.
Kyllä oli kangaskauppa en ole varma oliko nimi palahalli, mutta ostin sieltä kankaita verho kangas paloja yms.
- OIAlottaja
porvooseen-71 kirjoitti:
Kyllä oli kangaskauppa en ole varma oliko nimi palahalli, mutta ostin sieltä kankaita verho kangas paloja yms.
Hyvä kun tarkensit, mä aattelin jo että olenko nähnyt unta. Minä vuonna se oli siinä? mun mielestä se taisi olla 80 luvulla.
- porvooseen-71
OIAlottaja kirjoitti:
Hyvä kun tarkensit, mä aattelin jo että olenko nähnyt unta. Minä vuonna se oli siinä? mun mielestä se taisi olla 80 luvulla.
kangaskauppa oli ainakin 70 luvun alussa, muistan sen siitä et -73 aloin myymään kankaita, niin tuskin oisin mennyt muilta kankaita ostamaan.
- OIAlottaja
porvooseen-71 kirjoitti:
kangaskauppa oli ainakin 70 luvun alussa, muistan sen siitä et -73 aloin myymään kankaita, niin tuskin oisin mennyt muilta kankaita ostamaan.
Sillä vaan kysyin kun itse muutin porvooseen 70 luvun puolessa välissä.
- porvooseen-71
OI Alottaja kirjoitti:
Minäs vuonna Ägan paikkeilla oli se viinakauppa? vai meneekö jo liian kauas.Jos ågan paikalla on ollut viina kauppa, niin sen on täytynyt olla ennen vuotta -60, koska -61 siinä oli liike nimeltä Traktor, jolla oli Fordin myynti ja edustus.
- Stigon
porvooseen-71 kirjoitti:
Jos ågan paikalla on ollut viina kauppa, niin sen on täytynyt olla ennen vuotta -60, koska -61 siinä oli liike nimeltä Traktor, jolla oli Fordin myynti ja edustus.
putiikki. Kuten Garros ja Näsin Esso.
- OIAlottaja
porvooseen-71 kirjoitti:
Jos ågan paikalla on ollut viina kauppa, niin sen on täytynyt olla ennen vuotta -60, koska -61 siinä oli liike nimeltä Traktor, jolla oli Fordin myynti ja edustus.
Siitä oli kerran lehdessä juttua ja kuvia kuinka siinä oli joskus viinakauppa, voihan se olla että se tosiaan on ollut ennen 60 lukua.
Kangaskaupan ainakin muistan.:) - vaari'
Minulla oli pikkupoikana rahaa 1 mk. Yritin ostaa Elannosta omenan. Myyjä punnitsi ja hinnaksi olisi tullut 1,25. Kotipuutarhurit myivät omenia syksyisin 5 mk kappa! Tästä jäi mielikuva Elannon kalliista hinnoista...
- vaari'
vaari' kirjoitti:
Minulla oli pikkupoikana rahaa 1 mk. Yritin ostaa Elannosta omenan. Myyjä punnitsi ja hinnaksi olisi tullut 1,25. Kotipuutarhurit myivät omenia syksyisin 5 mk kappa! Tästä jäi mielikuva Elannon kalliista hinnoista...
30-luvun puolivälissä satuin olemaan Simolinillä.
Eräs mies maksoi ostoksensa 1000 markan setelillä! Myyjätkin totesivat: "Onhan iso raha!"
Siihen aikaan harva isäntäkään omisti eläissään näin suurta rahaa, työmies ei ehkä milloinkaan. Ensi kerran minäkin sellaisen näin. Vasta sodan jälkeen se oli muuttunut tavalliseksi inflaatioseteliksi.
- O I Alottaja
Lukasin hieman länsi porvoon koulu historiaa.
Onkos kellään tarkempaa tietoo nuista entisen maalaiskunnan kouluista? Niitähän oli gammelbacka-haikkoo,tolkkisten, kuuselan ja hamarin koulu. Niissä joissakin kävi myös ylä asteelaiset koulua.
Kevätlukukaudella 1976 valmistui Hamarin koulupiiriin Peipon koulu.- noista on tietoa:
Aloitetaan vaikka Gammelbacka skolasta, joka on ruotsinkielinen ala-aste, eikä sijaitse nykyisessä Gammelbackassa. Kuuselan koulu on niin ikään entinen ruotsinkielinen kansakoulu, jossa on ollut sekä Hamarin ala-asteen koulun että Gammelbackan/Pääskytien yläasteen koulun tarkkailuluokkia, Hamarin koulun osalta myös yleisopetuksen luokkia. Tolkkisissa on ollut jo pitkään sekä suomen- että ruotsinkielinen ala-aste. Haikkoon kouluista minulla ei ole tietoa kuin se, että siellä on ollut pitkään ruotsinkielinen ammattioppilaitos.
- OI Alottaja
noista on tietoa: kirjoitti:
Aloitetaan vaikka Gammelbacka skolasta, joka on ruotsinkielinen ala-aste, eikä sijaitse nykyisessä Gammelbackassa. Kuuselan koulu on niin ikään entinen ruotsinkielinen kansakoulu, jossa on ollut sekä Hamarin ala-asteen koulun että Gammelbackan/Pääskytien yläasteen koulun tarkkailuluokkia, Hamarin koulun osalta myös yleisopetuksen luokkia. Tolkkisissa on ollut jo pitkään sekä suomen- että ruotsinkielinen ala-aste. Haikkoon kouluista minulla ei ole tietoa kuin se, että siellä on ollut pitkään ruotsinkielinen ammattioppilaitos.
Kiitos nuista tiedoista. Ajattelin lähinnä vielä vanhempaa tietoja nuista kouluista ja tietty historiaa niiden taustoilta.
- aika nopeasti
OI Alottaja kirjoitti:
Kiitos nuista tiedoista. Ajattelin lähinnä vielä vanhempaa tietoja nuista kouluista ja tietty historiaa niiden taustoilta.
kerrottu, koska melkein kaikki mainitsemasi ovat 60-70-lukujen kouluja. Gammelbacka-Haikkoo ja Kuuselan koulu ovat sama koulu, siis sama rakennus, joka on rakennettu 1919. Kuuselan koulu -nimitys on tullut silloin kun Hamarin koulu ja Gammelbackan yläaste ottivat sen sivupisteekseen. Hamarin kansakoulun vanhin rakennus on vuodelta 1925. Tuolla aiemmin mainittus Saksalan kansakoulu oli juuru ja juuri 1800-luvun puolelta. Se myytin huutokaupalla vasta n. 100 vuotta myöhemmin, koska oli käynyt tarpeettomaksi Gammelbackan koulujen vuoksi. Varsinainen Gammelbackan koulu, Gammelbacka folkskola aloitti toimintansa jo 1882 Gammelbackan kartanossa. Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että maalaiskunnan ensimmäinen kansakoulu sijaitsee Pappilanmäellä. Tämä johtuu siitä, että se kuului aikanaan maalaiskuntaan. Rakennus on se, josta tuli sittemmin yömaja. Kansakouluja oli toki lukuisa määrä, vaikkapa Emäsalossa ja Veckjärvellä.
- OI Alottaja
aika nopeasti kirjoitti:
kerrottu, koska melkein kaikki mainitsemasi ovat 60-70-lukujen kouluja. Gammelbacka-Haikkoo ja Kuuselan koulu ovat sama koulu, siis sama rakennus, joka on rakennettu 1919. Kuuselan koulu -nimitys on tullut silloin kun Hamarin koulu ja Gammelbackan yläaste ottivat sen sivupisteekseen. Hamarin kansakoulun vanhin rakennus on vuodelta 1925. Tuolla aiemmin mainittus Saksalan kansakoulu oli juuru ja juuri 1800-luvun puolelta. Se myytin huutokaupalla vasta n. 100 vuotta myöhemmin, koska oli käynyt tarpeettomaksi Gammelbackan koulujen vuoksi. Varsinainen Gammelbackan koulu, Gammelbacka folkskola aloitti toimintansa jo 1882 Gammelbackan kartanossa. Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että maalaiskunnan ensimmäinen kansakoulu sijaitsee Pappilanmäellä. Tämä johtuu siitä, että se kuului aikanaan maalaiskuntaan. Rakennus on se, josta tuli sittemmin yömaja. Kansakouluja oli toki lukuisa määrä, vaikkapa Emäsalossa ja Veckjärvellä.
Kiitos.
- on alla muutama tieto:
Tämä keskustelu on täynnä!
I:ssä ja II:ssa on ihmetelty miksi on siirrytty uusiin ketjuihin, vieläpä sellaisella sävyllä, joka ei mielestäni sovi tähän ketjuun. Varsinkaan kun ao. viestin heittäjä(t) on väärässä.
Siis tällainen operaattorin viesti on I:n ja II:n lopussa:
"Tämä keskustelu on täynnä! Jos haluat jatkaa keskustelua, aloita uusi keskustelu tämän keskusteluryhmän etusivulta."
Ja ohjeissa sanotaan näin:
"Tulimerkki kertoo, että kyseinen keskustelu, jonka otsikossa merkki on, on erityisen vilkas ja suosittu. Tämän symbolin tilalla oli ennen pieni punainen pallo. Merkkejä on eri asteisia. Kun keskustelun aloitukseen on tullut 20 vastausta, merkki on aivan pieni. Vastaavaasti jos vastauksia on tullut yli 40, merkki on kooltaan isompi. Koko siis vaihtelee keskustelun määrän mukaan."
On varmaan mahdollista, että jostain syystä em. ohjeista ja teksteistä huolimatta joku pääsee joskus vastaamaan näihin täynnä oleviin ketjuihin, mutta jokainen sitä yrittänyt on huomannut, että se ei yleensä onnistu. Siispä ehdotan, että etenemme järjestyksessä eteen päin, III:n täytyttyä aloitetaan IV:- O I Alottaja
Olen miettinytkin että miten on mahdollista että edelliseen lisääntyy viestejä vaikka se on täynnä. Ehkäpä sinne väleihin mahtuu vaan ei viimeiseen.
- on se, että
O I Alottaja kirjoitti:
Olen miettinytkin että miten on mahdollista että edelliseen lisääntyy viestejä vaikka se on täynnä. Ehkäpä sinne väleihin mahtuu vaan ei viimeiseen.
järjestelmä ei sitä aina estä, jostain syystä. Mistään ylivilkkaasta keskustelustahan ei missään tapauksessa tänään ollut kyse, olikohan kymmentäkään viestiä tämän vuorokauden puolella. Näin ollen maininta punaisen pallon symboloimasta "liekkiäkin" vilkkaammasta keskustelusta on pelkkää arvausta.
- menneitä:
kauppoja: Erlansson, Mattson ja taitaa nykyään olla Cecilia se Kevari I:n kauppa. Ja ostarin Pops ja Elanto on myös menneitä. Kevari III:ssa ei taida olla enää Piparminttu -kioskiakaan. Rauhankadulla oli ennen nuoriskoti, joka muutti Kevari III:n ja Miljoonatorin yläkerrassa toimi joskus Mikrokulma ja jonkin aikaa antikvariaattikin. Maalaiskunnan pääkirjasto ja lastenkirjasto Rihkamatorin luona ovat myös menneen talven lumia. Ja kaupungin pääkirjasto Söderströmin kirjakaupan yläpuolella on myös lopetettu. Onhan näitä vielä, muttei kaikkea samaan viestiin... :)
- aikamatkaaja
Ennenhän oli jonkin sortin elintarvikekauppa joka korttelissa keskustan ulkopuolellakin.
Wittenberginkadullakin oli elintarvikeliike. Siinä talossa oli sitten joku muu liike sen jälkeen, en kyllä muista mikä.Aleksanterilla oli Elanto nyk. Siwa.Vegankadullakin oli yksi.Samoin maalaiskunnassa oli vaikka kuinka paljon kauppoja.Peippolassa,Näsissä ja Gammelbackassa oli aika monta. On se toisaalta sääli että on siirrytty näihin suuriin marketteihin. Pienessä kaupassa oli mukava asioida. - vaari'
aikamatkaaja kirjoitti:
Ennenhän oli jonkin sortin elintarvikekauppa joka korttelissa keskustan ulkopuolellakin.
Wittenberginkadullakin oli elintarvikeliike. Siinä talossa oli sitten joku muu liike sen jälkeen, en kyllä muista mikä.Aleksanterilla oli Elanto nyk. Siwa.Vegankadullakin oli yksi.Samoin maalaiskunnassa oli vaikka kuinka paljon kauppoja.Peippolassa,Näsissä ja Gammelbackassa oli aika monta. On se toisaalta sääli että on siirrytty näihin suuriin marketteihin. Pienessä kaupassa oli mukava asioida.Eräänä päivänä kaupassa oli 4-5 muijaa ja minä.
Päästin vähingossa haisevaa ilmaa... Muijat katsoivat minua vihaisesti! Mitä muuta voin tehdä kuin nuuskia ja katsoa heitä vihaisesti...? - aikamatkaaja
vaari' kirjoitti:
Eräänä päivänä kaupassa oli 4-5 muijaa ja minä.
Päästin vähingossa haisevaa ilmaa... Muijat katsoivat minua vihaisesti! Mitä muuta voin tehdä kuin nuuskia ja katsoa heitä vihaisesti...?Kirkkokadullakin oli monta kauppaa. Vastapäätä kirkkoa oli Elanto ja Blomqvistin sekatavarakauppa ja sitä alaspäin oli joku lihakauppa ja vastapäätä sitä oli vaatekauppa. Saaren talossa oli kemikaalioliike ja Saaren pesula. Toisella puolella katua oli Frejborgin vaateliike. Sieltä käytiin ostamassa laamapaitoja ja miesten raappakerrastoja.Ja Fryysarin kioskin takana oli joku vaatekauppa myös.Sen paikale tuli sitten jokin halpahalli.
- OIAlottaja
aikamatkaaja kirjoitti:
Kirkkokadullakin oli monta kauppaa. Vastapäätä kirkkoa oli Elanto ja Blomqvistin sekatavarakauppa ja sitä alaspäin oli joku lihakauppa ja vastapäätä sitä oli vaatekauppa. Saaren talossa oli kemikaalioliike ja Saaren pesula. Toisella puolella katua oli Frejborgin vaateliike. Sieltä käytiin ostamassa laamapaitoja ja miesten raappakerrastoja.Ja Fryysarin kioskin takana oli joku vaatekauppa myös.Sen paikale tuli sitten jokin halpahalli.
Aleksanterinkadulla kun on se kauppa, niin siihen ne rakensi vielä kerrostalon, että aikamoinen muutos.:))....siellä ylhäällä siis.
- että "vanhin
kauppa" -kisassa Jaakkola vois olla kova sana, mutta tän päivän lehti tiesi, että on ollut nykyisellä paikallaan vasta vuodesta -75.
- OIAlottaja
Vai miten se kirjoitettiin. Se on ollu kauan tossa sillan kupeessa tosin en sitten tiedä millon se siihen on lykätty.
- aikamatkaaja
Huomasin kyseisen liikkeen Välikadulla ja tuli mieleen että on tainnut olla aika kauan siellä.
- olla, kun
aikamatkaaja kirjoitti:
Huomasin kyseisen liikkeen Välikadulla ja tuli mieleen että on tainnut olla aika kauan siellä.
pistin tän kilpailun pystyyn, niin kysyn, onko kenelläkään tietoa, onko Porvoossa näillä kriteereillä liikettä, joka on toiminut 50 vuotta? Mun kolme ehdokasta ovat: Frysari, Henrikssonin Rauta ja Kampaamo Lehto.
- porvoosen-71
olla, kun kirjoitti:
pistin tän kilpailun pystyyn, niin kysyn, onko kenelläkään tietoa, onko Porvoossa näillä kriteereillä liikettä, joka on toiminut 50 vuotta? Mun kolme ehdokasta ovat: Frysari, Henrikssonin Rauta ja Kampaamo Lehto.
porvoon rautakauppa on vanhin
- kun ei ole
porvoosen-71 kirjoitti:
porvoon rautakauppa on vanhin
toiminnassa. Siis niillä kriteereillä mitkä silloin asetin. Varmaan Flodmanin putiikki pärjäis hyvin jossain toisessa kisassa. Samoin Simolin tai Brunberg. Tai aiemmin mainitsemani Jaakkola.
- OIAlottaja
Tiliaktiivaa ennen siinä on ollu joskus Kansallis-Osake-Pankki, just katsoin kuvaa.
- sitten Rihkamakadulle,
OIAlottaja kirjoitti:
Tiliaktiivaa ennen siinä on ollu joskus Kansallis-Osake-Pankki, just katsoin kuvaa.
oli siinä kutakuinkin 60- ja 70-luvun.
- OIAlottaja
sitten Rihkamakadulle, kirjoitti:
oli siinä kutakuinkin 60- ja 70-luvun.
Samoten nykyisen kirkkoherran viraston paikalla oli aikoinaan Porvoon Säästöpankki patsaineen.
- siinä vuosin
OIAlottaja kirjoitti:
Samoten nykyisen kirkkoherran viraston paikalla oli aikoinaan Porvoon Säästöpankki patsaineen.
1919-57. Eli olisi ollut kova sana kilpailussamme, jollei olisi vaihtanut nimeään.
- OIAlottaja
siinä vuosin kirjoitti:
1919-57. Eli olisi ollut kova sana kilpailussamme, jollei olisi vaihtanut nimeään.
Jotenkin ei muista enään mitä kaikkea porvossa on ollut, kun ne lopettaa nykyään niin tiuhaan tahtiin. Olenkin tässä miettinyt ja etsinyt tietoja enemmänkin. Tuo Heleniuksen sivu on aika hyvä kunpa sinne tulis enemmän kuvia.
- loistava,
OIAlottaja kirjoitti:
Jotenkin ei muista enään mitä kaikkea porvossa on ollut, kun ne lopettaa nykyään niin tiuhaan tahtiin. Olenkin tässä miettinyt ja etsinyt tietoja enemmänkin. Tuo Heleniuksen sivu on aika hyvä kunpa sinne tulis enemmän kuvia.
kunpa löytäis vastaavia, ajallisesti ehkä niistä kuvista pykälä eteen päin.
- Uusimaan vanhojen
OIAlottaja kirjoitti:
valokuvien kokoelmissa myös kuvia rakennuksista? Nythän sunnuntain Uusimaan tunnistettavissa valokuvissa on lähinnä ihmisiä sisätiloissa. Parinkymmenen vuoden kuluttua täällä voidaan sitten muistella mitä oli Piispankadulla lukiota vastapäätä. Tuli muuten mieleen yks vanha kauppa lukion puolelta Piispankatua, nimittäin kirjakauppa Ikvali, en tiedä mistä erikoinen nimi oli peräisin.
- ---"---
Uusimaan vanhojen kirjoitti:
valokuvien kokoelmissa myös kuvia rakennuksista? Nythän sunnuntain Uusimaan tunnistettavissa valokuvissa on lähinnä ihmisiä sisätiloissa. Parinkymmenen vuoden kuluttua täällä voidaan sitten muistella mitä oli Piispankadulla lukiota vastapäätä. Tuli muuten mieleen yks vanha kauppa lukion puolelta Piispankatua, nimittäin kirjakauppa Ikvali, en tiedä mistä erikoinen nimi oli peräisin.
Nykyinen Nimbus vietti avajaisia 16.2.1981, sekä mielestäni ei viesteissä mainittu että siinä on ollut myös Palahalli ja Eurokangas...
- liikkeet tais
---"--- kirjoitti:
Nykyinen Nimbus vietti avajaisia 16.2.1981, sekä mielestäni ei viesteissä mainittu että siinä on ollut myös Palahalli ja Eurokangas...
olla: Elomaa, Siren, Tuomala, Raittinen, Valintatalo, Suomalainen Kirjakauppa... Mitähän muita?
- OIAlottaja
liikkeet tais kirjoitti:
olla: Elomaa, Siren, Tuomala, Raittinen, Valintatalo, Suomalainen Kirjakauppa... Mitähän muita?
Eläinkauppa, kampaamo, matkatoimisto, joku vaatekauppa jossa oli intianpuuvilla vaatteita ja lisäksi sellanen kauppa jossa myytiin äitiys ja lasten vaatteita, kahvila oli sekä ylä että keski kerroksessa, nappikauppakin. Tosin en muista millä ajalla ne yuli ja lähti.
- OIAlottaja
---"--- kirjoitti:
Euronakgas on niin tuore vielä että ei oikeen sovi nyt tähän muisteloon. Olihan Seppäläkin siinä ennen Eurokangasta jopa Tiimarikin oli ennen siinä.
- nimeltään Siren,
OIAlottaja kirjoitti:
Eläinkauppa, kampaamo, matkatoimisto, joku vaatekauppa jossa oli intianpuuvilla vaatteita ja lisäksi sellanen kauppa jossa myytiin äitiys ja lasten vaatteita, kahvila oli sekä ylä että keski kerroksessa, nappikauppakin. Tosin en muista millä ajalla ne yuli ja lähti.
nappikauppa ei ollut kai heti alussa.
- kaikkiaan Nimbus
OIAlottaja kirjoitti:
Euronakgas on niin tuore vielä että ei oikeen sovi nyt tähän muisteloon. Olihan Seppäläkin siinä ennen Eurokangasta jopa Tiimarikin oli ennen siinä.
on aika surkuhupaisa tapaus. Senhän pistivät pystyyn Neste, Elomaa ja KOP. Elomaalla oli aivan liian suuri määräysvalta varsinaisiin liiketilohin, yläkertaan piti mennä Elomaan putiikin läpi. No sille kävi niin kuin kävi. Alkuaikoina yleisenä herjana heitettiin, että suutari Raittinen on aina kannattava yritys Nimbuksessa. Alunperinhän se sijaitsi siellä kierreportaiden alla. Valintatalokin oli jotenkin toimimaton verrattuna muihin liikkeisiinsä. Sirenin kahvila.... no noudatti asiakas"palvelunsa" periaatteita. No sillekin kävi kuten Elomaalle. Ja kenkäkauppa samaan kasaan.
- OIAlottaja
kaikkiaan Nimbus kirjoitti:
on aika surkuhupaisa tapaus. Senhän pistivät pystyyn Neste, Elomaa ja KOP. Elomaalla oli aivan liian suuri määräysvalta varsinaisiin liiketilohin, yläkertaan piti mennä Elomaan putiikin läpi. No sille kävi niin kuin kävi. Alkuaikoina yleisenä herjana heitettiin, että suutari Raittinen on aina kannattava yritys Nimbuksessa. Alunperinhän se sijaitsi siellä kierreportaiden alla. Valintatalokin oli jotenkin toimimaton verrattuna muihin liikkeisiinsä. Sirenin kahvila.... no noudatti asiakas"palvelunsa" periaatteita. No sillekin kävi kuten Elomaalle. Ja kenkäkauppa samaan kasaan.
Eikös Elomaa ollu niitten liukuportaitten alla kun ne portaat lähti siitä oven tyköö. Elomaa sijaitsi keskikerroksessa kun alakerrassa oli valtsu. Vai oliko Elomaa vienyt koko keskikerroksen siitä kohalta?
- Elomaan ja
OIAlottaja kirjoitti:
Eikös Elomaa ollu niitten liukuportaitten alla kun ne portaat lähti siitä oven tyköö. Elomaa sijaitsi keskikerroksessa kun alakerrassa oli valtsu. Vai oliko Elomaa vienyt koko keskikerroksen siitä kohalta?
Valtsun välissä oli yks kerros. Liukuportaat toi keskeelle Elomaan putiikki ja sen läpi piti kävellä, että pääsi muihin liikkeisiin.
- OIAlottaja
Elomaan ja kirjoitti:
Valtsun välissä oli yks kerros. Liukuportaat toi keskeelle Elomaan putiikki ja sen läpi piti kävellä, että pääsi muihin liikkeisiin.
Voi vitsi tota mä en muistanutkaan. Mä muistin vaan että valtsu oli alakerrassa ja Elomaa siinä keski kerroksessa, aika jännää sinänsä. En oikeestaan osaa hahmottaa kun en muista tarkkaan.
- keskikerroksessahan
OIAlottaja kirjoitti:
Voi vitsi tota mä en muistanutkaan. Mä muistin vaan että valtsu oli alakerrassa ja Elomaa siinä keski kerroksessa, aika jännää sinänsä. En oikeestaan osaa hahmottaa kun en muista tarkkaan.
ei ollut juuri mitään, rullaportaat ylös ja alas, siis Valtsuun ja Elomaalle.
- nämä... ?
nimeltään Siren, kirjoitti:
nappikauppa ei ollut kai heti alussa.
Kultasepänliike, karkkikauppa ja optikko ? En muista toimivatko siellä alusta saakka vai ei.
- kädeltä en
nämä... ? kirjoitti:
Kultasepänliike, karkkikauppa ja optikko ? En muista toimivatko siellä alusta saakka vai ei.
muista, pitäisi tietää minkä nimisiä liikkeet oli tai kuka oli omistaja.
- omisti ainakin
kädeltä en kirjoitti:
muista, pitäisi tietää minkä nimisiä liikkeet oli tai kuka oli omistaja.
Nimbuksen Karkkikaupan. Optikko taisi olla Eloranta nimeltään ja kultasepänliikkeestä en muista muuta kuin, että sellainen siellä oli Citymarketin puoleisessa nurkassa.
- porvooseen - 71
OIAlottaja kirjoitti:
muistatko tai tiedätkö gerdagin kesäsiirtolaa ?
suomalaisen koulun oppilaille. - kyllä
porvooseen - 71 kirjoitti:
suomalaisen koulun oppilaille.Olin siellä joskus 60-luvulla.
Se oli Gäddragissa. - vaari'
suomalaisen koulun oppilaille.En ole aloittelija, enkä ole kuullut gerdagin siirtolasta. Mutta 13-vuotiaana olin sen ainoan kerran siirtolassa Jakarin ruotsalaisellä kansakoululla 1939, eli viimeisenä rauhankesänä.
Siellä vasta opin uimaan. Opettajana oli 19-vuotias neitonen... Ruokailu tapahtui ulkona, oli kaunis kesä. Mukavat muistot jäi.
Ruosinkielisillä lapsilla oli siirtola Labbarbäckissä, jos kirjoitin oikein. - OIAlottaja
suomalaisen koulun oppilaille.En mä mitään kesäsiirtolaa tiedä kun en ole niissä käynyt.
- OIAlottaja
keskikerroksessahan kirjoitti:
ei ollut juuri mitään, rullaportaat ylös ja alas, siis Valtsuun ja Elomaalle.
Onpa jännää miten mä tosiaan muistan niin väärin. Kävin joskus siinä Elomaallakin ja nuin vähän muistan, heh.
Entä se misssä oli ennen sinooperi niin siitäkin pääsi läpi jonnekin, sitten kai se ovi lukittiin. - Borgåbisin
vaari' kirjoitti:
En ole aloittelija, enkä ole kuullut gerdagin siirtolasta. Mutta 13-vuotiaana olin sen ainoan kerran siirtolassa Jakarin ruotsalaisellä kansakoululla 1939, eli viimeisenä rauhankesänä.
Siellä vasta opin uimaan. Opettajana oli 19-vuotias neitonen... Ruokailu tapahtui ulkona, oli kaunis kesä. Mukavat muistot jäi.
Ruosinkielisillä lapsilla oli siirtola Labbarbäckissä, jos kirjoitin oikein.Lapparbäck...sinnehän minäkin "jouduin" joskus -70 luvun alkupuolella. Varmaan vanhemmat halusi viettää kesälomaa ;) Ei mitenkään hyviä muistoja kun koti-ikävä oli ISOOO!!
- OIAlottaja
OIAlottaja kirjoitti:
En mä mitään kesäsiirtolaa tiedä kun en ole niissä käynyt.
70 luvun alussa en asunut porvoossa.
Sitten kun muutettiin puolessa välissä tänne niin me kesälomilla ei oltu porvoossa vaan matkustettiin muualle. - porvoosee -71
liikkeet tais kirjoitti:
Nimbuksessa oli Rouge, Eläinkauppa, Magys liiviliike, Paasikiven ompelukoneliike, Törrösen urheiluliike, Poni Foto, Sebastianin rakennusliike, Nimbus Optik, Kultakulma, Aila Penttisen lastenvaateliike ja karkkikauppa myöhemmin hänellä oli jäätelö kioski siinä edessä, Työkalu Tiiviste, kirjakauppa, nappikauppa.
Saunoista vielä yleinen sauna oli Lundinkatu 16. - Arska
porvoosee -71 kirjoitti:
Nimbuksessa oli Rouge, Eläinkauppa, Magys liiviliike, Paasikiven ompelukoneliike, Törrösen urheiluliike, Poni Foto, Sebastianin rakennusliike, Nimbus Optik, Kultakulma, Aila Penttisen lastenvaateliike ja karkkikauppa myöhemmin hänellä oli jäätelö kioski siinä edessä, Työkalu Tiiviste, kirjakauppa, nappikauppa.
Saunoista vielä yleinen sauna oli Lundinkatu 16.Eikös nimbuksessa olluna musakauppa joskus ??Tais myös olla samal paikalla tuo jokin videoliike myöskin.Jos niin muistan.Pojankloppi sillo olin mutta miten mulla muistikuva et levyjä kävin siel plaraa aina koulust tullessa.Sekä sitten aikusempana videoita samast paikast lainattiin ??
- 70-luvulla aika
Borgåbisin kirjoitti:
Lapparbäck...sinnehän minäkin "jouduin" joskus -70 luvun alkupuolella. Varmaan vanhemmat halusi viettää kesälomaa ;) Ei mitenkään hyviä muistoja kun koti-ikävä oli ISOOO!!
monta rippikoulua ja suomenkielistenkin kesäsiirttoloita. Samoin Övikissä. Onko muuten salaisuun minä vuonna olet syntynyt?
- ihan ohi, en
omisti ainakin kirjoitti:
Nimbuksen Karkkikaupan. Optikko taisi olla Eloranta nimeltään ja kultasepänliikkeestä en muista muuta kuin, että sellainen siellä oli Citymarketin puoleisessa nurkassa.
muista noista yhtään. Yks syy on se, että olen aina karttanut Nimbusta.
- OIAlottaja
Arska kirjoitti:
Eikös nimbuksessa olluna musakauppa joskus ??Tais myös olla samal paikalla tuo jokin videoliike myöskin.Jos niin muistan.Pojankloppi sillo olin mutta miten mulla muistikuva et levyjä kävin siel plaraa aina koulust tullessa.Sekä sitten aikusempana videoita samast paikast lainattiin ??
Musakauppa??? missä kohalla kun en muista? Valintatalossa oli LP levyjä ja kasetteja.
- Balder
OIAlottaja kirjoitti:
Musakauppa??? missä kohalla kun en muista? Valintatalossa oli LP levyjä ja kasetteja.
Musakauppa oli alakerrassa sittarin ovea vastapäätä, kulmassa jossa ainakin joskus oli joku naisten vaatekauppa, Tazzia tms., siis Piispankadulta katsottuna pankkiautomaattien jälkeeen oleva liikehuoneisto.
- Balder
Balder kirjoitti:
Musakauppa oli alakerrassa sittarin ovea vastapäätä, kulmassa jossa ainakin joskus oli joku naisten vaatekauppa, Tazzia tms., siis Piispankadulta katsottuna pankkiautomaattien jälkeeen oleva liikehuoneisto.
Siitä se musakauppa siirtyi Piispankadulle nykyisen Uuden Apteekin naapuriin. Siinä on kai joku vakuutuskonttori.
- Balder
OIAlottaja kirjoitti:
Lisätään tämä nyt tähän. Siinä Elomaan kerroksessa toimi jonkin aikaa myös urheiluvälinekauppa, jonka omistivat Österbeg-vainaa ja sipoolainen Törrönen. Haa!!! Moniko muistaa?
- ja Rolfinkin
Balder kirjoitti:
Lisätään tämä nyt tähän. Siinä Elomaan kerroksessa toimi jonkin aikaa myös urheiluvälinekauppa, jonka omistivat Österbeg-vainaa ja sipoolainen Törrönen. Haa!!! Moniko muistaa?
muistan, mutta niin pahan heitit, että todella syvältä muistilohkoista piti kaivaa. Hitto, Nimbus on selvästi mun Porvoo-tietämyksen Akilleen kantapää. Tai muistamisen... Mutta mun mielestä on tosi hauskaa, kun joku heittä tollasen jota ei oo muistanu. Kuten Karjaan Vaatetusliike...
- vaari'
70-luvulla aika kirjoitti:
monta rippikoulua ja suomenkielistenkin kesäsiirttoloita. Samoin Övikissä. Onko muuten salaisuun minä vuonna olet syntynyt?
Borgåbisin vai vaarin?
- oli kierreportaita
ihan ohi, en kirjoitti:
muista noista yhtään. Yks syy on se, että olen aina karttanut Nimbusta.
eli Suutari Raittista vastapäätä.
- Porvoon Musiikki
Balder kirjoitti:
oli tosiaan Nimbuksessa. Taisi olla vielä Fazer-ketjuun kuuluva.
- OIAlottaja
Balder kirjoitti:
Ilmankos mä mietinkin että jossain siinä kohalla vaan kun en saanu mieleen että missä.
- OIAlottaja
70-luvulla aika kirjoitti:
Lapparbäckissä kävin rippileirin 70 luvulla ja Övikissä oli nuortenkerhon viikonloppuleiri.
- OIAlottaja
OIAlottaja kirjoitti:
Onpa jännää miten mä tosiaan muistan niin väärin. Kävin joskus siinä Elomaallakin ja nuin vähän muistan, heh.
Entä se misssä oli ennen sinooperi niin siitäkin pääsi läpi jonnekin, sitten kai se ovi lukittiin.Osaako kukaan sanoo mihin siitä ovesta pääsi jossa oli sinooperi ennen? mun mielestä se oli se ovi josta pääsi myös sinne liukuportaille. Sitä kohtaa mä tarkoitin että Elomaa olis ollu siinä sinooperin ja kahvilan kohalla koska siinä pystyi kulkemaan sen kaupan läpi sehän ulottui sinne liukuportaille saakka.
Semmonen hämärä kuva. - taidan vetää
vaari' kirjoitti:
Borgåbisin vai vaarin?
kysymykseni takaisin, se ei ollut tässä yhteydessä kohtelias.
- Fisole
Uusimaan vanhojen kirjoitti:
Piispankadulla Sydfinskaa vastapäätä olevassa Hamratalossa oli 60-luvulla liike nimeltä IKVA. Tuo nimi johtui omistajan nimestä I.K.Vainio.
- toimi vuosikausia
Lassen kello ja kulta, en muista onko sitä aikaisemmin mainittu. Juusela oli omistajaperheen nimi. Sitä vastapäätä melkein oli Silanderin vaatekauppa, jolla oli toinen myymälä Jokikadulla. Raatihuoneenkadun myymälän vieressä oli ompelukoneliike, ilmeisesti Singerin. Lassen kello ja kulta sijaitsi Willbergin ja Radiotähden välimaastossa.
- ja kulta
oli siinä missä viimeksi oli Diskantti. Joka oli, yllätys yllätys Lassen pojan liike. Silanderin kauppahan oli paljon aiemmin, Radiotähti ei ollut vielä silloin Raatihuoneenkadulla. Alunperinhän siinä oli Porvoon Lasihiomo, siis Elosen putiikki.
- aikamatkaaja
ja kulta kirjoitti:
oli siinä missä viimeksi oli Diskantti. Joka oli, yllätys yllätys Lassen pojan liike. Silanderin kauppahan oli paljon aiemmin, Radiotähti ei ollut vielä silloin Raatihuoneenkadulla. Alunperinhän siinä oli Porvoon Lasihiomo, siis Elosen putiikki.
Lundinkadun ja kaivokadun kulmassa oli Forsanderin kodinkoneliike ja se liike aloitti Mannerheimilla ilmeisesti Helmer Karlssonin vanhassa tilassa.
Onko Jokikadulla vielä Berglöfin liikettä.Sehän on ollut siellä aika kauan.Ja niiden tehdashan on olut iät ja ajat Pappilanpellolla.
Pappilanpellolla oli ennen Elanto Linjatiellä ja sitten uudessa rakennuksessa johon tuli sitten myös Laitisen kauppa. Laitisella oli ennen sitä ainakin Jernbölessä kauppa. - Mikäs...
... se naisten liivikauppa oli nimeltään Rauhankadun ja Raatihuoneenkadun kulmassa? Oli aika kauan siinä.
Nykyään taitaa olla kukkakauppa samalla paikalla? - alkuasukas
Mikäs... kirjoitti:
... se naisten liivikauppa oli nimeltään Rauhankadun ja Raatihuoneenkadun kulmassa? Oli aika kauan siinä.
Nykyään taitaa olla kukkakauppa samalla paikalla?...meni tekstit väärinpäin.
- tarkoitat?
Mikäs... kirjoitti:
Nykyään taitaa olla kukkakauppa samalla paikalla?Se oli pitkään samassa paikassa.
- voi olla kova
aikamatkaaja kirjoitti:
Lundinkadun ja kaivokadun kulmassa oli Forsanderin kodinkoneliike ja se liike aloitti Mannerheimilla ilmeisesti Helmer Karlssonin vanhassa tilassa.
Onko Jokikadulla vielä Berglöfin liikettä.Sehän on ollut siellä aika kauan.Ja niiden tehdashan on olut iät ja ajat Pappilanpellolla.
Pappilanpellolla oli ennen Elanto Linjatiellä ja sitten uudessa rakennuksessa johon tuli sitten myös Laitisen kauppa. Laitisella oli ennen sitä ainakin Jernbölessä kauppa.sana aloittamassani kilpailussa, täytyy tarkistaa asia. Sanokaapäs mikä oli Forsanderin etunimi. Laitinenhan oli sitä ennen Vesitorninkadulla.
- OIAlottaja
tarkoitat? kirjoitti:
Se oli pitkään samassa paikassa.
No niin oli tuo kauppa siellä missä on nykyään kukkakauppa.
- Balder
voi olla kova kirjoitti:
sana aloittamassani kilpailussa, täytyy tarkistaa asia. Sanokaapäs mikä oli Forsanderin etunimi. Laitinenhan oli sitä ennen Vesitorninkadulla.
Sölve(?)
- olet kova
Balder kirjoitti:
Sölve(?)
sana näissä jutuissa. Hmmm, pitäiskö jatkaa näitä Trivial-kysymyksiä. Onko sulla ehdokkaita siihen mikä olis ollu pisimpään samalla paikalla samalla nimellä samalla omistajalla?
- Balder
olet kova kirjoitti:
sana näissä jutuissa. Hmmm, pitäiskö jatkaa näitä Trivial-kysymyksiä. Onko sulla ehdokkaita siihen mikä olis ollu pisimpään samalla paikalla samalla nimellä samalla omistajalla?
Raittisen suutaria Rihkamakadulla ehdottelin aiemmin, mutta pari lisää: Beglöf Jokikadulla ja Välikadun vaatekauppa olisikohan se Vikström tai sinnepäin, näistä en tiedä omakohtaisesti, kun en ole asunut Porvoossa kuin reilut 40 vuotta.
Kukkatalokin on ollut yli 40 vuotta, ainakin vähän. - hyviä, Kukkataloa
Balder kirjoitti:
Raittisen suutaria Rihkamakadulla ehdottelin aiemmin, mutta pari lisää: Beglöf Jokikadulla ja Välikadun vaatekauppa olisikohan se Vikström tai sinnepäin, näistä en tiedä omakohtaisesti, kun en ole asunut Porvoossa kuin reilut 40 vuotta.
Kukkatalokin on ollut yli 40 vuotta, ainakin vähän.mäkin mietin. Oikeastaan pitäis löytää noille vuosiluvut. Mun ehdokkaathan oli: Henrikssonin Rauta, Frysari ja Lehdon kampaamo.
- OIAlottaja
hyviä, Kukkataloa kirjoitti:
mäkin mietin. Oikeastaan pitäis löytää noille vuosiluvut. Mun ehdokkaathan oli: Henrikssonin Rauta, Frysari ja Lehdon kampaamo.
Mielestäni kukkatalo oli välillä purettu, kerran kun olin menossa sinne niin oli vaan tyhjä tontti ja sitten taas oli rakennettu uusi talo. Minä siinä ihmettelin että oliko se eka niin huono vähän niinkuin joku kioski.
- jotain remonttia
OIAlottaja kirjoitti:
Mielestäni kukkatalo oli välillä purettu, kerran kun olin menossa sinne niin oli vaan tyhjä tontti ja sitten taas oli rakennettu uusi talo. Minä siinä ihmettelin että oliko se eka niin huono vähän niinkuin joku kioski.
siinä on tehty, mutta talo on mun muistaakseni ollu siinä koko ajan. Ja Bäckin perheellä.
- Balder
jotain remonttia kirjoitti:
siinä on tehty, mutta talo on mun muistaakseni ollu siinä koko ajan. Ja Bäckin perheellä.
Joka päivä (käytännössä)olen mennyt siitä ohi ja siinä se on ollut koko ajan. Remontissa se uusittiin perusteellisesti, mutta muistaakaseni oli toiminnassa koko ajan. Kävin isännän kanssa siellä tutustumiskierroksella remontin aikana.
- OIAlottaja
Balder kirjoitti:
Joka päivä (käytännössä)olen mennyt siitä ohi ja siinä se on ollut koko ajan. Remontissa se uusittiin perusteellisesti, mutta muistaakaseni oli toiminnassa koko ajan. Kävin isännän kanssa siellä tutustumiskierroksella remontin aikana.
Yhdessä vaiheessa kauan sitten siinä oli jossain vaiheessa vaan tyhjä paikka kun menin sinne, eikö se alkuperäinen talo ollu pienempi ja hieman erilainen. Siihen sitten tuli se isompi rakennus.
- taisi olla
OIAlottaja kirjoitti:
Yhdessä vaiheessa kauan sitten siinä oli jossain vaiheessa vaan tyhjä paikka kun menin sinne, eikö se alkuperäinen talo ollu pienempi ja hieman erilainen. Siihen sitten tuli se isompi rakennus.
jossain vaiheessa pienempi, mutta sanoisin, että siinä on koko ajan ollut joku rakennus ainakin 60-luvulta.
- OIAlottaja
taisi olla kirjoitti:
jossain vaiheessa pienempi, mutta sanoisin, että siinä on koko ajan ollut joku rakennus ainakin 60-luvulta.
Aivan, tänään käväsin siellä ihan katsomassa sitä paikkaa ja täytynee sanoo että oisko se talo ollut sitten lähempänä tietä ja siitä poistettu ja taaemmaksi rakennettu isompi.
- kukkataloa
OIAlottaja kirjoitti:
Aivan, tänään käväsin siellä ihan katsomassa sitä paikkaa ja täytynee sanoo että oisko se talo ollut sitten lähempänä tietä ja siitä poistettu ja taaemmaksi rakennettu isompi.
on ainakin laajennettu jos ei kokonaan uudelleen rakennettu vuosien varrella. ( Ensimmäinen viestini tähän aiheeseen )
- Grön
kukkataloa kirjoitti:
on ainakin laajennettu jos ei kokonaan uudelleen rakennettu vuosien varrella. ( Ensimmäinen viestini tähän aiheeseen )
Laajennettu on jo heti silloin 60-luvulla, koska kauppa ei oikein tahtonut lähteä käyntiin, niin laajennettiin kiinteistöä ja näin annettiin kuva hyvin voivasta yrityksestä.
- OIAlottaja
Grön kirjoitti:
Laajennettu on jo heti silloin 60-luvulla, koska kauppa ei oikein tahtonut lähteä käyntiin, niin laajennettiin kiinteistöä ja näin annettiin kuva hyvin voivasta yrityksestä.
Voe mahoton enhän minä ole sillon ollut etes porvoossa sillon 60 luvulla vaan 70 luvun puolessa välissä muutin tänne joten sen jälkeen on jotain tapahtunut kukkatalossa.
- Balder
OIAlottaja kirjoitti:
Voe mahoton enhän minä ole sillon ollut etes porvoossa sillon 60 luvulla vaan 70 luvun puolessa välissä muutin tänne joten sen jälkeen on jotain tapahtunut kukkatalossa.
- OIAlottaja
OIAlottaja kirjoitti:
Selkishän se.
Hierarkia oli täynnä joten pistän tämän tähän.
Juu, miksi en heti mennyt kukkatalon sivuille olinhan siellä ennenkin asioinut.
"Ensimmäinen 150 neliömetrin liiketila jäi kuitenkin pian pieneksi ja ensimmäinen laajennus tapahtui jo vuonna 1966, jolloin pinta-alaa laajennettiin 500:n neliömetriin. Tämä myymälä riitti aina vuoteen 1986 asti, jolloin Bäck purki lähes kaikein vanhan pois ja rakensi tilalle 1000 neliömetrin myymälän. Viimeisin laajennus vuonna 1998 kasvatti autotallia, kasvihuonetta ja varastoa noin 200 neliömetrillä." - Anonyymi
jotain remonttia kirjoitti:
1960-70-lukujen vaihteessa kaikilla oli tapana kutsua Joonaanmäkeä Kukkatalonmäeksi:)
- neuvostopropagandaa:
" Suuren sotapäällikkö Runebergin kotikaupunki pommitettu maan tasalle " Heh heh... Hasselholmaakin olivat kuulemman mukaan pommittaneet.
- porvoon likka
Kauanko on ollut kioski aleksanterin/sibeliusbulevardin kulmassa,nyk pm-kioski?Aikaisemmin oli pr ja oliko sitä ennen hb?
- OIAlottaja
Yks päivä mun piti kysellä tästä kioskista mutta unohdin, onneksi otit puheeksi sen.
Ainakin 70 luvun puolivälissä ostin jäätelön siitä kiskalta, muistan sen todella hyvin kun siinä oli hieman kiukkunen myyjä kyselin häneltä että "millasen jäätelön saa tällä rahalla" hän komensi minut pois. Kuitenkin menin uhalla uudestaan ja ostin sen minkä hinnnastosta löysin.
Se muutes on ollut aika kauan siinä. mistä ne nimet onkaan tullut kun en ole aiemmin sitä kysellyt tai kuullut. - Borgåbisin
Olisiko ollut Harry Bergman = HB , Pia Rask = PR tai jotain sinnepäin ainakin.
- ollut joskus
Kymppikioskikin ? Pekka Vartiaisen Jääppis-kioskikin pitää mainita, kai sekin vielä samalla paikalla on vaikka omistajat vaihtuneet.
- ettei sen nimi
ollut joskus kirjoitti:
Kymppikioskikin ? Pekka Vartiaisen Jääppis-kioskikin pitää mainita, kai sekin vielä samalla paikalla on vaikka omistajat vaihtuneet.
ollut Jääppis Vartiaisen aikana, vaan Vartsun grilli (tai kioski). Komein kioski oli mun mielestä Saaren talossa, Kirkko- ja Papinkadun kulmassa. Tai no joo, ehkä Maikin putiikki rautatieasemalla.
- Vartsun grilli
ettei sen nimi kirjoitti:
ollut Jääppis Vartiaisen aikana, vaan Vartsun grilli (tai kioski). Komein kioski oli mun mielestä Saaren talossa, Kirkko- ja Papinkadun kulmassa. Tai no joo, ehkä Maikin putiikki rautatieasemalla.
on ollut nimeltään ? Itse olen asunut vuodesta 1972 kevarissa ja ensimmäistä kertaa tuli tuo nimi vastaan. Pekka Vartiaisen kyllä muistan ja Jääppis-nimen. Ettei ollut vain puhekielinen nimitys kioskille, tai sitten grillipuolella oli oma nimi, mitä epäilen. Googlekaan ei tuntenut Vartsun grilliä nimeltä.
- aikamatkaaja
Oli ainakin 60-luvulla Tötterströmin kioski siinä bulevardin ja aleksanterin kulmassa.
- melkein väitän.
Vartsun grilli kirjoitti:
on ollut nimeltään ? Itse olen asunut vuodesta 1972 kevarissa ja ensimmäistä kertaa tuli tuo nimi vastaan. Pekka Vartiaisen kyllä muistan ja Jääppis-nimen. Ettei ollut vain puhekielinen nimitys kioskille, tai sitten grillipuolella oli oma nimi, mitä epäilen. Googlekaan ei tuntenut Vartsun grilliä nimeltä.
Ei sitä varmaan Google tunne, mutta jotenkin on milelikuva kyltistä "Vartsun grillistä". Se on jäänyt osin senkin takia mieleen, että Vartiainen tunsi kutsumanimen Varre paremmin, ainakin bandypiireissä. Mutta joka tietää lisää niin kertokoon. Oon jo monta kertaa huomannut, että muisti saattaa pätkiä.
- mahdollista
melkein väitän. kirjoitti:
Ei sitä varmaan Google tunne, mutta jotenkin on milelikuva kyltistä "Vartsun grillistä". Se on jäänyt osin senkin takia mieleen, että Vartiainen tunsi kutsumanimen Varre paremmin, ainakin bandypiireissä. Mutta joka tietää lisää niin kertokoon. Oon jo monta kertaa huomannut, että muisti saattaa pätkiä.
ei munkaan muisti täydellinen ole. Itse muistan vain Jääpis-nimellä, mutta väliäkö tuolla loppujen lopuksi on... Jääppis-sanan olen kyllä yhdistänyt aina jostain ihme mielleyhtymästä jääpalloon... :)
- niin hirveästi
mahdollista kirjoitti:
ei munkaan muisti täydellinen ole. Itse muistan vain Jääpis-nimellä, mutta väliäkö tuolla loppujen lopuksi on... Jääppis-sanan olen kyllä yhdistänyt aina jostain ihme mielleyhtymästä jääpalloon... :)
väliä ole, mukava vaan muistella menneitä.
- jolla oli
aikamatkaaja kirjoitti:
Oli ainakin 60-luvulla Tötterströmin kioski siinä bulevardin ja aleksanterin kulmassa.
Loviisankadulla, Ruutikellarin puistossa?
- aikamatkaaja
jolla oli kirjoitti:
Loviisankadulla, Ruutikellarin puistossa?
Sellainen vahempi nainen sitä kioskia piti. En tiedä uuta kuin joku sanoi että on Tötterströmmin kioski. Oli sellainen puurakennus.
- vaari'
aikamatkaaja kirjoitti:
Sellainen vahempi nainen sitä kioskia piti. En tiedä uuta kuin joku sanoi että on Tötterströmmin kioski. Oli sellainen puurakennus.
Hänen ainoa poikansa menehtyi aikoinaan jossain vauhtikilpailussa. Tältä rouvalta kysyimme kerran vuokra-asuntoa. Hän oli tuolloin lähemmäs 9-kymmppinen? Vanha kioski näkyi pihassa.
- kioskihan
vaari' kirjoitti:
Hänen ainoa poikansa menehtyi aikoinaan jossain vauhtikilpailussa. Tältä rouvalta kysyimme kerran vuokra-asuntoa. Hän oli tuolloin lähemmäs 9-kymmppinen? Vanha kioski näkyi pihassa.
on nykyään rautatieasemalla. Sitä ennen se oli vanhan sillan kupeessa, tykin vieressä. Käsittääkseni se siirtyi sinne oltuaan varastossa jonkin aikaa Ruutikellarin puiston jälkeen. En oikein tiedä olisiko sama kioski voinut olla jossain välissä Aleksilla.
- Balder
Tai voi tähän nuoremmatkin vastata, jos tietävät: Mikä oli Mannerheiminkadun sillan Näsin puoleisen maaston alkuperäinen korkeus, ennen kuin se nostettiin sillan takia?
- OIAlottaja
Minkä takia sitä yleensä nostettiin sitä maastoa kun kuitenkin se on vastarannalla matalempi "raapii päätä" olenko tyhmä?
- Balder
OIAlottaja kirjoitti:
Minkä takia sitä yleensä nostettiin sitä maastoa kun kuitenkin se on vastarannalla matalempi "raapii päätä" olenko tyhmä?
Siitä piti päästä junalla sillan ali.
- OIAlottaja
Balder kirjoitti:
Siitä piti päästä junalla sillan ali.
Tietty, enpä ajatellut tuota.
- vähän ohi
toi sun kysymykses. Siis kysytkö "Mikä oli maaston korkeus"?
- Balder
vähän ohi kirjoitti:
toi sun kysymykses. Siis kysytkö "Mikä oli maaston korkeus"?
Maaston korkeutta kyselin. Sitähän on nostettu jonkin verran sillan takia, kun silta on jouduttu pakosta tekemään liian korkeaksi junaradan takia.
- kun sä kysyit
Balder kirjoitti:
Maaston korkeutta kyselin. Sitähän on nostettu jonkin verran sillan takia, kun silta on jouduttu pakosta tekemään liian korkeaksi junaradan takia.
mikä se korkeus oli enkä ymmärtänyt, että kysyit kai miksi. Mä jäin siis oikeesti miettimään minkä näköinen länsipuoleli oli. Siitähän oli kuvia Uusimaassa jokin aika sitten. Olen yhä enemmän sillan madaltamisen puolesta, varsinkin kun nyt on todettu, että sillan perustukset on ihan purkutavaraa. Joskus aiemmin sanoinkin, kun epäiltiin mm. maiseman katselupaikkojen häviämistä. Siis, menkää kävelysillalle, katsokaa A-siltaa, siirtäkää sama keskikohdan korko silmissänne M-sillalle. Lopputulos: Jos A-sillan kaltainen silta rakennettaisiin Mannerheiminkadulle, sillan keskikohta olisi samalla korkeudella kuin nykyään. Siitä huolimatta, että länsipuoli madallettaisiin alkuperäiseen tasoonsa.
- veturimiehen serkku
Lisää muistoja, pyydän. Milloin Mannerheiminkadun kupeessa ollut Porvoon keskustan asemarakennus purettiin? Se tapahtui ennen muuttoani kaupunkiin.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303701Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131503Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2291371Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.1501066Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht248930Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34923- 62918
Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ72916Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲98859Kaipaan sua, Jii
Haluaisin vaan olla sylissäsi ja kuunnella mitä ajattelet, mistä haaveilet, mistä olet huolissasi jne 🥹 🫂56744