Olen ihmeissäni kun tähän mennessä mulla ei ole ollut mitään vaivoja, mutta edellisten menkkojen jälkeen tuli paha hiivatulehdus (yhtä helvettiä) ja hoidin sen canesten-puikoilla. Nyt oli taas menkat, ja on alkanut kutiseen ja muutenkin tuntuu että alapää olisi ärtynyt.Enkä edes ole varma onko se hiivaa...vai olisiko limakalvot vaan ärtynyt? Miten ehkäistä hiivan tulo?en haluaisi joka menkkojen jälkeen kärsiä näistä.Olen alkanut syömään Bulgarian jogurttia.Ja olen kuullut että se auttaa jos sitä laittaa alapäähän, pitääkö paikkansa? Ja pitäisikö sitä sitten laittaa vain limakalvoille vai ihan sisälle asti?
Hiivaoireita
15
1227
Vastaukset
- Mirka
Käytätkö terveyssiteitä? Oletko vaihtanut erilaisiin siteisiin kuin aiemmin tai onko käyttämääsi sidemerkkiin tullut jotain uudistuksia?
Itselleni tuli kertakäyttöisistä terveyssiteistä kutinaa ja kirvelyä jo päivän käytön jälkeen, kun iho ei vaan tykännyt niistä. Tämä ongelma selviää onneksi vaihtamalla kuukautissuojaa: joku toinen sidemerkki saattaa sopia tai tamponi ja jossei näistä kumpikaan auta niin ainakin kestositeet tai kuukautiskuppi ovat varma valinta.- sama tytsi
siteitä, allways, alldays mikä nyt liekään. voisin koklata jos merkin vaihto auttaisi. Olisiko kellään suosituksia hyvistä siteistä?Tyhmä kysymys, mutta mitä on kestositeet, miten ne eroaa tavallisista?
- ovat
sama tytsi kirjoitti:
siteitä, allways, alldays mikä nyt liekään. voisin koklata jos merkin vaihto auttaisi. Olisiko kellään suosituksia hyvistä siteistä?Tyhmä kysymys, mutta mitä on kestositeet, miten ne eroaa tavallisista?
Kankaasta tehtyjä siteitä. Niissä on siivekkeet ja siivekkeissä pieni neppari, ja ne pysyvät housuissa kitkan avulla oikein hyvin paikoillaan. Kestositeistä lisää: http://kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=muut#siteet
Jos hiiva alkaa vaivaamaan kuukautisten aikaan syitä voi olla esim. herkistyminen muovisille siteille ja niiden kemikaaleille sekä siteiden aiheuttama muu ärsytys, sekä hormonaaliset seikat (tyypillistä hormonaalisen ehkäisyn käyttäjillä, mutta myös muuten voi tulla hiiva johtuen hormonaalisista syistä). Ehdottomasti kannattaa vaihtaa muoviset suojat kestosuojiin, eli kuukuppiin tai kestositeeseen. Kertakäyttösuojat ovat todella yleinen hiivan aiheuttaja.
Voi olla myös, että kutina ei ole varsinaisesti hiivaa - sitä on joskus vaikea sanoa. Pelkkä ärsytyskin aiheuttaa kutinaa, ja yllä olevat syyt pätevät senkin aiheutumiseen. Jos vaiva alkaa toistumaan, kannattaa mennä lääkäriin testauttamaan hiiva ja muut tulehdukset. Turha hiivalääkkeiden käyttö voi viedä lopulta ojasta allikkoon. - ostan
sama tytsi kirjoitti:
aina tummanvihreää alwaysia, tykkään että kaikista paras. ei tarvi koskaan miettiä että "tuleeko läpi"
- ja tamponit
Molemmat aiheuttaa hiivaa.
Mulla oli pitkä kierre, luulin, että on ihan tavallista, että joka kuukausi käytetään Canestenia. Kun siirryin kuukuppiin, ei ole ollut yhtään ainutta hiivaa, tätä hiivatonta on nyt ollu 1,5 vuotta.
Jos ei tuollaisesta kupista ole kiinnostunut, niin ehkä jotkut kestositeet tai jotkut vanhanaikaisemmat kaupan siteet, joista puuttuu tehomuovitus. Mulle ainakin nämä kehittyneimmät, Allways/Alldays ja Libressen superohuet teki pahimmat oireet, ja taas Libressen 2 in 1, joka on tosi ohut ja paperinen, vähiten oiretta.
Apteekista saa maitohappobakteerikapseleita, jotka voi auttaa vähän aikaa, mutta ei ne mullakaan tehneet kuin ehkä sen, että seuraavassa kuussa selvisin ilman hiivalääkettä, sitten se hiiva oli jo takas. Pesuaine kannattaa vaihtaa apteekin superhappamiin (Avecyd, Lactacyd) ja alapäätä kannattaa tuuletella aina kuin mahdollista.- Salla*
Tamponit aiheuttaa hiivaa, mutta ei siteet. Tai ei ainakaan minulla tai kenelläkään kaverillakaan ole.
Kannattaa vaihtaa sidemerkkiä. Vuokkoset on hyvä valinta. Noihin kuppeihin ja muihin ei kannata tutustua. - onpahan höpinää
Salla* kirjoitti:
Tamponit aiheuttaa hiivaa, mutta ei siteet. Tai ei ainakaan minulla tai kenelläkään kaverillakaan ole.
Kannattaa vaihtaa sidemerkkiä. Vuokkoset on hyvä valinta. Noihin kuppeihin ja muihin ei kannata tutustua.Siteet nimenomaan aiheuttavat sekä hiivaa että allergisia reaktioita. Tiedätkö mitä siteessä on sisällä??
Ja tuo, että "ei kannata tutustua", mistä ihmeestä voit tietää, mihin jonkun toisen kannattaa tutustua tai ei? - hilma5
Mä en voi käyttää ollenkaan always siteitä, ne on jotenkin inhottavan muovisia ja pinta hajoo herkästi. Käytän vuokkoset siteitä, niissä on pehmeä pinta. Mitkä muut siteet olisi pehmeitä?
- Tuulia*
onpahan höpinää kirjoitti:
Siteet nimenomaan aiheuttavat sekä hiivaa että allergisia reaktioita. Tiedätkö mitä siteessä on sisällä??
Ja tuo, että "ei kannata tutustua", mistä ihmeestä voit tietää, mihin jonkun toisen kannattaa tutustua tai ei?En ole koskaan kuullutkaan, että hiiaa aiheuttaisivat siteet. höpöhöpö. Tamponit kyllä, mutta että siteet. heh
- miksi eivät?
Tuulia* kirjoitti:
En ole koskaan kuullutkaan, että hiiaa aiheuttaisivat siteet. höpöhöpö. Tamponit kyllä, mutta että siteet. heh
Mietipä vähän: jos hiivaa aiheuttavat hiostavat keinokuituiset alushousutkin ja liian kireät vaatteet, niin miksi ei sitten muovinen ja hankaava side? Hengittämätön side tarjoaa hyvät olosuhteet kaikenlaisille alapäämikrobeille (jopa peräsuolesta tuleville) kasvaa, koska se ylläpitää niin korkeaa lämpötilaa jalkojen välissä. Lisäksi monet herkistyvät siteissä käytettäville valkaisuaineilla ja muille kemikaaleille. Nämä aineet voivat horjuttaa emättimen bakteeri- ja pH-tasapainoa. Side hankaa joillain ihon verille saakka, sekin tekee alapäästä otollisemman hiivan ja bakteerien hyökkäyksille.
- vaihtanut ja tyytyväinen
Minä vaihdoin kestositeisiin tuon kutina-ja ärsytysongelman takia. Jos on pakko käyttää kertiksiä niin merkkinä on daily. Aivan tarpeeksi pehmeitä ja aikalailla samanoloisia kun vuokkoset.
Allways ei käy ollenkaan. Itse en ole hiivasta kärsinyt mutta kuullut usean kertovan että kun vaihtoi kangassiteisiin niin hiiva loppui.
Yhtäkaikki: tosiaan voi siteet ja tamponit aiheuttaa hiivaa ja kannattaa tällöin miettiä muuta merkkiä/ suojatyypin vaihtoa.- kestositeitä
ihan tavallisesta kaupasta?
- Mirka
kestositeitä kirjoitti:
Ei taida löytyä kestositeitä ruokakaupasta, mutta tuolla jonkun laittamassa kuukuppikunnan linkissä on listattuna kestositeiden myyjiä ja valmistajia melko kattavasti. Osalla saattaa olla pelkkä nettikauppa, mutta monella myös ihan fyysinen putiikki.
- lista kaupoista
kestositeitä kirjoitti:
http://kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=muut
Osa pitää tilata, mutta monissa ekokaupoissa on oma osastonsa kestositeille. - Anonyymi
lista kaupoista kirjoitti:
http://kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=muut
Osa pitää tilata, mutta monissa ekokaupoissa on oma osastonsa kestositeille.Antakaas joskus miehennekin hämmentää sitä värkkiänne kalullaan niin häipyy kaikki kutinat ja hiivat,aikasa ku nsitä haudotte ja pesette ja karvoja leikkelette niin ei oo ihmekkään kun kutisee ja kuumottaa!
Ei se mikää taidetaulu ole käyttöön sekin on tehty ja siinä vaan paranee,yleensä tuommoset ongelmat on just pihtaajilla ja neitsyeillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1122435
- 222373
Unkari lopettaa Pride-marssit lailla
Pride-marsille osallistumisesta yli 500 euron sakko https://www.hs.fi/maailma/art-2000011107644.html397174050-vuotias lapsitähti Sami Pilvilä kuollut
En kyllä lainkaan muista tuollaista kaveria. Hän voitti Lapsitähti-kisan vuonna 1986 ja osallistui vuonna 1987 Syksyn Sä81333Totuus on että säikähdin
Sun rakastumista. Yhtäkkiä tuli vain niin paljon tunteita että tutustuminen meni perseelleen. Sitten tein sen mitä tein671099- 231070
Jotenkin mua loukkaa se
Että on joku tosi tärkeä asia, jonka jätät mulle kertomatta. En tiedä jätätkö muiltakin, mutta ainakin multa. Tunnen sen391046Martinalta ulostulo Stefanista
Seiska: ulostulo Stefan Thermanista. Viktoria on onnekas, että hänellä on Eskon kaltainen isä. - Mitä sit Isabellalla e2321043- 52998
TUULIVOIMA ILLAN ANTI
Tuulivoima illan tärkein anti oli, että kaupunginjohtaja Rusanen ei ole tehnyt yhtään mitään. Hän laittoi kaiken syyn tu59901