Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

melatoniini

vikapää

tää on yhtä helvettiä.Taistelen päivittäin epätoivoa vastaan. Mulla on komplisoitunut migreeni,koskaan en ole käsinyt tuntopuutoksista tai halvausoireita, ihmetyttää tämä diagnoosi. Pelottaa,koska olen lukenut,että tämä migreenimuoto on vaarallinen,koska aivoihin saattaa jäädä kivusta vaurioita.
Kärsin kivusta lähes päivittäin,kipu on yleensä läsnä heti aamusta.
Hampaat on tarkistetttu ja purentakisko käytössä. Atacand estolääkitys päällä jo 3 kuukautta eikä juurikaan olen apua ollut.Särkyyn syön Miranax Panadol,kahvikin auttaa,vaikken sitä paljoa juokaan. Pelkään särkylääkepäänsäryn vuoksi syödä kipulääkietä. Triptaani auttaa kyllä hyvin,mutta en halau siitä riippuvaiseksi,koska saisis syödä niitä joka päivä. Mahakaan ei kestä tulehduskipulääkeitä enää,siihen suoja lääitys menossa...
Onkohan tämä migreeniä ollenkaan.Yleensä tunnen kyllä kun kipu iskee oikealle puolelle päätä,silmään. Ja sitten tämä tavallinen kipu on sellaista koko päässä tuntuvaa jomotusta. Silmät ovat myös kipeät. Silmät on tarkastettu.

Nukun enemmän tai vähemmän huonosti.Minulle on nyt kirjoitettu melatoniinia.Kokemuksia siitä????? Syöttekö sitä pelkästään vai yhdessä jonkun toisen eston kanssa? Eikö sen pitäis autta jus yö uneen ja sitä kautta auttaa juuri aamulla alkavaan särkyyn?

Selkä ja niskat ovat jumissa,että olisko tässä mukana myös jännityspäänäsrkyä? Onko kellään puudutettu trigger-pisteitä,oliko apua?

Akupunktiot ja erillaiset tyynyt kokeiltu, ilman järisyttävää apua. Liikun ja venyttelen säännöllisesti.

Alan kohta vaipua epätoivoon. Jos Atacand ei ole nyt auttanut niin kandeisko vaihtaa estolääkitys?

Sterssiäkin on,mutta jos nukun liikkaa säky on tyrmäävän kovaa...Kohta vaivun epätoivoon ja masennun lopullisesti...

9

4699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pipipää...

      Mua masentaa myös aika ajoin, kun tuntuu, etten pääse vaivastani eroon. Mulla migreeni on vasta muutaman kuukauden takainen diagnoosi, mutta siitä on tullut sitäkin hankalampi. Mulla päänsärky on lähes jokapäiväistä. Migreenejä monta kertaa viikossa. Ja särkylääkepäänsärynpelossa en myöskään uskalla enää popsia lääkkeitä paljoa, sitten joudun kärsimään, eikä sekään ole mielestäni oikein. Mulle on kokeiltu eri estolääkkeitä, just aloitettiin uusi, Topimax. Luulisen, että kun sullekaan tuo estolääke ei oo 3 kuukaudessa auttanu, kannattaisi vaihtaa se toiseen. Mene ihmeessä käymään lääkärissä! Tsemppiä! Yritetään kestää kipuinemme!

      • kipu helvettiä.

        Kärsin myös joka päiväisestä päänsärystä,ihan joka päivä.Paha migreeni on 2-5x vko.Oksentelen paljon,olen laihtunut 6viikossa 8kg.En pysty nukkua,koska öisin on pahoja kipuja.Olen kokeillut 2 eri estolääkettä ja 17 eri kipulääkettä,mutta mikään ei auta:(Olen aivan hermoraunio,en kauaa enää jaksa.


    • Hortonisti

      Moi!

      Mua hoidettiin myös pitkään komplisoitunut migreeni, diagnoosilla.

      Sain arpomisesta ja useiden lääkkeiden kokeilusta tarpeekseni, varsinkin kun lääkkeiden takia elimistö meni sekaisin ja jouduin tiputukseen sairaalaan.
      Vaihdoin hoitopaikakseni yksityisen lääkärin, joka tutkittuaan vaihtoi diagnoosini hortonin neuralgiaksi ja dystoniaksi.

      Minulla on siis keskimäärin 8 särkykohtausta päivittäin... Särky on todela kova, kipuasteikon huipulla ja itsestä tuntuu, että mennään ylikin.

      Mikäli nukun päiväunet se laukaisee aina kohtauksen. Samoin, kun kipu herättää usein yöllä, muutama tunti nukahtamisen jälkeen...

      Kokeillut olen estona Atacandin, gabapentiinin, beta-salpaajat (joista tuli se sairaalaan joutuminen).
      Nykyään estoina: topimax, noritren, stemetil, verpamil ja zoloft.
      Imigran-injektiot on kohtauksia varten. Lisäksi 3 kuukauden välein päänsärkyä ja dystoniaa hoidetaan Botox pistoksin.

      Melatoniinia käytän iltaisin 9mg. Vaikka se ei katkotonta unta koko yöksi tarjoakaan, pitää se heikoimmat kohtaukset aisoissa ja saan nukuttua niiden yli.
      Melatoniini on siis minun kohdallani parantanut unitilannetta.

      Päähän on myös usein laitettu puuduteainetta. Apu on ollut hetkellinen. Maksimissaan kivuton aika on kestänyt 36 tuntia, ja sen jälkeen uusituilla puudutuksilla ei ole päästy kuin vajaan vuorokauden kestävään kivuttomuuden tunteeseen...

      Silti joskus todella akuutissa vaiheessa, tuo pienikin hetki on siunaus... Saa edes puolipäivää kivuttomuutta.

      Oletko koettanut kortisonikuurilla katkaista kierrettä?
      Itse pahimpina hetkinä (joita on liian usein)
      syön kortisoni kuurin n.80 mg kortisonia aamuisin viikon ajan...
      Tälläkin tavalla saan säryn hetkeksi aikaa kuriin...

      Toivottavasti löydät apua ja saat toimivat estolääkkeet...

    • viidenäippä

      Meillä 9v poika käyttää Melatoniinia nukkumisvaikeuksiin ja on tehonnut tosi hyvin. Pojalla on jatkuvia päänsärkyjä joita on epäilty nyt osittain migreenisäryiksi ja nyt aloitetaan beetasalpaajalääkitys (Emconcor) ja katsotaan päästäiskö tästä kierteestä eroon.

      Pojalla on kyllä myös ihan neurologiset sairaudet taustalla (Arnold Chiari Malformaatio) joka on synnynnäinen kallontakaosan kehityshäiriö ja tuon takia tehtiin kalloleikkaus v. 2004 kun poika oli juuri täyttänyt 6 vuotta.
      Kuukausi sen jälkeen todettiin että pojalla on myös "vesipää" eli Hydrokefalus ja jouduttiin uuteen pääleikkaukseen jossa aivokammioon asennettiin shunttiletku.
      Näistä leikkauksista huolimatta poika on kärsinyt useamman vuoden ajan toistuvista päänsärkykohtauksista ja siksi nyt kokeillaan tuota Emconcoria.

      • KalamiehenToveri

        Itellä on aivan lapsena todettu muistaakseni Dandy walker -niminen diagnoosi, jonka johdosta minulle laitettiin tuo shunttiletku. Siinä tuli myöhemmin jotain tukosta tms. ja sen korjailun yhteydessä mulle todettiin epilepsia. Olenkin miettinyt, törmäänkö kehenkään shunttia kantavaan... Siitä on näin nuoren aikuisen elämässä aika paljon haittojakin kyllä.


    • ruska

      Mä alotin just melatoniinin migreenin estoon, lääkäri ei ollut kuullut koko asiasta mitään, ennen kuin kävin sitä pyytämässä, artikkelin luin päänsärky-lehdestä.. Oli muuten perehtynyt tosi hyvin migreeniin ja sen hoitoon ja kertoi, että jollakin saattaa yhdistelmävalmisteet käytettynä raskaudenehkäisyyn aiheuttaa osan päänsäryistä. Kertoi myös, että pelkkää progestiiniä ("minipillerit") sisältävään ehkäisyvalmisteeseen vaihtaminen saattaa helpottaa päänsärkyjä. Kyllähän minipillerit saattavat aiheutta tiputteluvuotoa jne, mutta mielestäni on pienempi paha kuin jatkuva pääkipu..

      Mulla on myös paha migreeni, todettu jo 18 vuotta sitte ihan pikkunassikkana ja koko ajan se vaan on pahentunut ja kohtaukset tulleet tiheämmin. Kohtausten vuoksi olen monta kertaa joutunut päivystykseen tiputukseen kun oon ollu niin kuivunu ja mikään ei oo pysyny sisällä. Täsmälääkkeistä on tällä hetkellä käytössä joko kymmenes tai yhdestoista valmiste (kuka niitä nyt muistaa) ja estoon tällä hetkellä menossa viides. Ensin mulla kokeiltiin Deprakinee (natriumvalproaatti, epilepsia lääke), söin sitä melko pitkään, mutta sitte alko ilmenemään haittavaikutuksia, niin että vaihdettiin. Nro kakkonen oli Topimax (topiramaatti, epilepsiä lääke), joka oli sitte mulle ainaki sellasta myrkkyä, että huh huh. Horjutti elektrolyytti tasapainoo niin, että alko tulemaan puutumisoireita.. Joihin neurologin konsultaation jälkeen alotettiin Miral-niminen magnesium-kalium valmiste, jota jouduin syömään 6 tablettia päivässä. Ihan turhaan, ei mitään apua vaan puutumisoireet paheni ja muitakin sivuvaikutuksia alkoi ilmetä; hirveä henkinen ahdistus, huonot yöunet.. etc.. Puolitoista kuukautta ehdin sitä syödä ja sitten taas vaihto, tällä kertaa aloitin Atacand 4mg (kandesartaanisileksitiidi, verenpainelääke). Kyllähän se isommat kohtaukset kohtuu hyvin piti loitolla, mutta jatkuvasti oli sellasia pieniä kohtauksia, jotka häiritti nekin elämää. Sen jälkeen kokeilin Orloc 5mg (bisoprolol, beeta-salpaaja) ja se on auttanut tähän mennessä kaikkein parhaiten. Kohtauksia tulee aina silloin tällöin ja uni on melko katkonaista, joten melatoniini kuulosti hyvältä lääkkeeltä rinnalle ja oon syöny sitä nyt vajaan viikon (kohtauksia ei ole ollut). Melatoniinia erittyy aivojen käpylisäkkeestä ja alustavien tutkimusten mukaan melatoniinin määrän on todettu vähentyvän eri migreenimuodoissa, tähän perustuu melatoniinin teho migreenin estossa.

      Täsmälääkkeinä tällä hetkellä ensioireisiin tulehduskipulääkkeet ja jos ei auta, Almogran 12,5mg. Ja sitte tietysti niitä myrkkyjä, mitä saan, jos joudun pitkittyneen kohtauksen takia päivystykseen. Kaikki tämä lääkkeiden popsiminen on aiheuttanut sen, että mahalaukun limakalvoilla on kroonista tulehdusta, joka aiheuttaa ihan hirveät oireet, jos en syö vatsansuojalääkettä jatkuvasti, eikä nekään mitään kaikista halvempia ole. Onneksi siitä nyt on vielä toistaiseksi ollut apua. Purentakiskot on käytössä, lukulasit sain paljon aikaisemmin kuin yleensä olis annettu migreenin hoitoon, tyynyt, patjat kokeiltu.. Akupunktioon en vielä ole ehtinyt, miettinyt kyllä olen..

      Olen myös lukenut artikkelin saunomisesta, että se saattaa lisätä varsinkin seuraavan aamun kohtauksia. Kyllähän sen omastakin kokemuksesta tiedän, ettei lähellekään saunaa kannata mennä silloin, kun pää on pikkusenkin kipee, mutta en aikaisemmin yhdistänyt seuraavan päivän kohtauksia saunomiseen. Jutun oli kirjoittanut joku ystävällinen kohtalotoverimme, joka oli kokeillu saunahattua ja siitä oli ollut iso apu, sillä se pitää pään viileänä.. :)

      Oli keino mikä tahansa, mä olen ainaki valmis kokeilemaan kaikkea, mikä vaan vähänkään helpottaa tätä tilannetta ja vähentää mun lääkkeiden syöntiä..

      Laitoin tuonne aikasemmin mainitsemieni lääkkeiden perään myös vaikuttavat aineet, koska on paljon rinnakkaisvalmisteita, jotka ovat eri nimellä..

    • noppa75

      Sain melatoniini reseptin. Olen huomannut, että migreeni tulee joka päivä...

    • eiturvallinen

      Hemmetinmoinen selkä särky melatoniista...

    • Anonyymi

      Minulla nimenomaan melatoniini illalla otettuna laukaisee aamuisen päänsäryn ja välillä myös migreenin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1954
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      80
      1708
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1522
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      36
      1326
    Aihe