MONTAKO SAKKOA?

Kieli keskellä suuta...

Niin, sitä tässä nyt on pähkäilty, kun minä (ammattiautoilija) ajoin 50:n alueella 83km/h ->
sain 16 pväsakkoa...kuukauden päästä uudelleen 60:n alueella 91km/h -> 18 pväsakkoa. Minkäänlaisia entisiä "rikoksia" ei ole ja 14 vuotta olen ajanut lähes koko ajan ammatikseni. Toiset sanovat, että seuraavista sakoista vuoden sisällä lähtee kortti. Toiset taas, että neljät sakot kahden vuoden sisällä -> kortti pois. Sitten vielä osa on sitä mieltä, että kortti voi lähteä nyt jo näistä kahdesta sakosta. Mikähän on se normaali käytäntö? Oikeusrekisterikeskuksen kiltti täti ei osannut kertoa käytännöstä, kun sinne soitin.
Nyt odotellaan ja körryytellään kieli keskellä suuta, ettei lipsahda ylinopeudeksi... Ja sellainen kysymys vielä, että miten vaikuttaa, jos saan esim. sakon turvavyön puuttumisesta?

24

3340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikesakot ei vaikuta.

      eli ei turvavyön käyttämättä jättäminen eikä pieni ylinopeus eli rikesakko.

      • se menee;

        Ja vielä tuskaasi lisäämään: Nuhteettomalla taustalla ei ole mitään merkitystä. Joten kannattaa "ajaa hissukseen".
        Toisaalta vallesmanni voi kyllä, edellisen mielipiteistä/tiedoista huolimatta ottaa kortin kuivumaan, rikesakkojen osalta.
        Se "kuuluisa harkintavalta" astuu kuvaan, jos useampia rikesakkoja tulee plakkariin.


      • Hilijaa hyvä tullee...
        se menee; kirjoitti:

        Ja vielä tuskaasi lisäämään: Nuhteettomalla taustalla ei ole mitään merkitystä. Joten kannattaa "ajaa hissukseen".
        Toisaalta vallesmanni voi kyllä, edellisen mielipiteistä/tiedoista huolimatta ottaa kortin kuivumaan, rikesakkojen osalta.
        Se "kuuluisa harkintavalta" astuu kuvaan, jos useampia rikesakkoja tulee plakkariin.

        Onko se nyt niin, että 3 sakkoa/vuosi tai 4 sakkoa/2 vuotta? ...Juu, ja kyllä täällä körryytellään nyt ihan nätisti jokatapauksessa. On vaan niin monenlaista "tietäjää" kertomassa, että ois mukava saada vähän faktaa.


      • parempi!
        Hilijaa hyvä tullee... kirjoitti:

        Onko se nyt niin, että 3 sakkoa/vuosi tai 4 sakkoa/2 vuotta? ...Juu, ja kyllä täällä körryytellään nyt ihan nätisti jokatapauksessa. On vaan niin monenlaista "tietäjää" kertomassa, että ois mukava saada vähän faktaa.

        Faktaa tuleepi tässä, tieliikennelain 75 pykälästä:

        "Ajo-oikeuden haltija on, jollei 78 §:n 5 momentista taikka 80 §:stä muuta johdu, määrättävä ajokieltoon:

        ...

        5) jos hän on vähintään neljästi kahden vuoden tai kolmasti vuoden kuluessa syyllistynyt moottorikäyttöistä ajoneuvoa kuljettaessaan tämän lain tai rikoslain 23 luvun 1 tai 11 §:n nojalla rangaistavaan tekoon [eli liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, liikennerikkomukseen tai liikennepakoon tieliikenteessä, leikkaa/liimaajan huomautus] taikka ajoneuvolain (1090/2002) 96 §:n 2 momentissa tarkoitettuun ajoneuvorikkomukseen, lukuun ottamatta muita rikesakolla rangaistavia tekoja kuin ylinopeusrikkomuksia, taikka liikennevalvontaa vaikeuttavien laitteiden kieltämisestä annetun lain (546/1998) 3 §:n 1 kohdassa tarkoitettuun paljastinlaiterikkomukseen;"

        Siis suomeksi: kolmet sakot vuoden aikana TAI neljät sakot kahden vuoden aikana, kumpi tulee ensin täyteen.


      • William Conzales
        parempi! kirjoitti:

        Faktaa tuleepi tässä, tieliikennelain 75 pykälästä:

        "Ajo-oikeuden haltija on, jollei 78 §:n 5 momentista taikka 80 §:stä muuta johdu, määrättävä ajokieltoon:

        ...

        5) jos hän on vähintään neljästi kahden vuoden tai kolmasti vuoden kuluessa syyllistynyt moottorikäyttöistä ajoneuvoa kuljettaessaan tämän lain tai rikoslain 23 luvun 1 tai 11 §:n nojalla rangaistavaan tekoon [eli liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, liikennerikkomukseen tai liikennepakoon tieliikenteessä, leikkaa/liimaajan huomautus] taikka ajoneuvolain (1090/2002) 96 §:n 2 momentissa tarkoitettuun ajoneuvorikkomukseen, lukuun ottamatta muita rikesakolla rangaistavia tekoja kuin ylinopeusrikkomuksia, taikka liikennevalvontaa vaikeuttavien laitteiden kieltämisestä annetun lain (546/1998) 3 §:n 1 kohdassa tarkoitettuun paljastinlaiterikkomukseen;"

        Siis suomeksi: kolmet sakot vuoden aikana TAI neljät sakot kahden vuoden aikana, kumpi tulee ensin täyteen.

        Juuri näin.
        Eli rikesakollakin rangaistut ylinopeudet lasketaan ja vielä rv:llä rangaistu tutkanpaljastinrikos.


      • GABUL
        William Conzales kirjoitti:

        Juuri näin.
        Eli rikesakollakin rangaistut ylinopeudet lasketaan ja vielä rv:llä rangaistu tutkanpaljastinrikos.

        Kyllä te ootte fiksuja! Tulipa viimeinkin selvyys tähänkin väittelyyn! -KIITOS!


      • Sakkojako
        parempi! kirjoitti:

        Faktaa tuleepi tässä, tieliikennelain 75 pykälästä:

        "Ajo-oikeuden haltija on, jollei 78 §:n 5 momentista taikka 80 §:stä muuta johdu, määrättävä ajokieltoon:

        ...

        5) jos hän on vähintään neljästi kahden vuoden tai kolmasti vuoden kuluessa syyllistynyt moottorikäyttöistä ajoneuvoa kuljettaessaan tämän lain tai rikoslain 23 luvun 1 tai 11 §:n nojalla rangaistavaan tekoon [eli liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, liikennerikkomukseen tai liikennepakoon tieliikenteessä, leikkaa/liimaajan huomautus] taikka ajoneuvolain (1090/2002) 96 §:n 2 momentissa tarkoitettuun ajoneuvorikkomukseen, lukuun ottamatta muita rikesakolla rangaistavia tekoja kuin ylinopeusrikkomuksia, taikka liikennevalvontaa vaikeuttavien laitteiden kieltämisestä annetun lain (546/1998) 3 §:n 1 kohdassa tarkoitettuun paljastinlaiterikkomukseen;"

        Siis suomeksi: kolmet sakot vuoden aikana TAI neljät sakot kahden vuoden aikana, kumpi tulee ensin täyteen.

        Miten neljä voi tulla ensin täyteen?


      • kylläsakkoja
        Sakkojako kirjoitti:

        Miten neljä voi tulla ensin täyteen?

        No katsos.

        Ottakaamme hypoteettisesti seuraavanlaisen tarkastelujakson.

        Ajoit 1.1.2016 sakot. Sitten seuraavat tulevat 28.6. ja sitä seuraavat vasta 1.2.2017. Nyt sinulla on kasassa kolme sakkoa, mutta ne eivät ole vuoden ajalta. Sitten ajat neljännet sakot 3.8.2017 ja kappas, sinulla ei ole millään tarkasteltavalla vuoden ajanjaksolla kolmea sakkoa, mutta neljä kahden vuoden ajalta löytyy.

        Ja kortti lähti.


    • koska olet ammattiautoilija

      Eli jos näin sattuisi käymään, että korttisi hyllylle menettäisit, niin saat sen takaisin lähes samointein, koska olet ammattiautoilija - elinkeinosi on riippuvainen ajokortistasi.

      Nimim. kokemusta on.

    • Make

      Sinun tapauksessasi... Ylinopeussakko kertojen tarkkailun sijaan kehottaisin sinua, nopeusrajoitusten tarkkailuun..Sinun karmaasi ei selvästikkään ole tarkoittettu ylinopeuden ajamiseen.. T:Kaasua painava ammattikuski itsekkin, vielä ei ole tullut tutkaan vastaan.

    • sisäasiainministeriön ohjeet

      SISÄASIAINMINISTERIÖ OHJE 1 (4)
      Annettu Nro
      16.2.2005 SM-2005-00761/Vi-3
      Voimassaoloaika
      1.3.2005 – 28.2.2008
      Säädöspohja
      Tieliikennelaki 108 a §
      Kohderyhmä
      Poliisi
      Kumoaa
      SM:n ohje SM-2002-1769/Vi-2
      AJOKIELTOON MÄÄRÄÄMINEN TOISTUVIEN LIIKENNERIKKOMUSTEN VUOKSI
      YLEISTÄ
      Tieliikennelain muutos (1103/2004) tulee voimaan 1.3.2005. Muutos koskee rikosperustein määrättäviä
      määräaikaisia ajokieltoja, joissa toimivalta on tuomioistuimella ja poliisilla.
      Siirtymäsäännösten puuttuessa ja koska kyse on rikosoikeudelliseen rangaistukseen verrattavasta seuraamuksesta
      (rikosoikeudellinen turvaamistoimenpide), noudatetaan tekohetkenä voimassa ollutta lakia, joka
      johtaa tekijän kannalta lievempään seuraamukseen.
      Jos kaikki ajokieltoon vaikuttavat teot on tehty ennen uusien säännösten voimaantuloa, sovelletaan vanhoja
      säännöksiä.
      Tässä ohjeessa olevaa, ajokiellon pituutta ohjaavaa taulukkoa sovelletaan sellaisenaan, kun kaikki ajokieltoon
      vaikuttavat teot on tehty 1.3.2005 voimaantulevan lain aikana.
      Vakavaa piittaamattomuutta ei oteta huomioon toistuvia liikennerikkomuksia laskettaessa eikä sillä ole
      katkaisevaa vaikutusta toistuvien liikennerikkomusten kertymiseen.
      Seuraamuksina toistuvista liikennerikkomuksista ovat ajokielto tai varoitus.
      Ajokielto on ensisijainen seuraamus. Varoituksen antaminen on mahdollista vain laissa tarkoitetulla erityisellä
      perusteella. Ajokorttiasetuksen 49a §:n perusteella ajo-oikeuden haltija saa ennen ajokieltoon
      määräämisen edellytysten täyttymistä ajoneuvohallintokeskukselta kirjallisen muistutuksen ajokiellon
      uhasta.
      Poliisin tekemästä ajokieltopäätöksestä valitetaan hallinto-oikeuteen.
      SISÄASIAINMINISTERIÖ OHJE 2 (4)
      SÄÄDÖSPERUSTA
      Tieliikennelain muuttamisesta annetun lain (1103/2004) 75 §:n 2 momentin 5-kohdan mukaan poliisin on
      määrättävä ajo-oikeuden haltija ajokieltoon, jos hän on
      1. vähintään neljästi kahden vuoden kuluessa
      tai
      2. kolmasti vuoden kuluessa syyllistynyt
      moottorikäyttöistä ajoneuvoa kuljettaessaan tieliikennelain tai rikoslain 23 luvun 1 tai 11 §:n nojalla
      rangaistavaan tekoon
      taikka
      ajoneuvolain (1090/2002) 96 §:n 2 momentissa tarkoitettuun ajoneuvorikkomukseen
      taikka
      liikennevalvontaa vaikeuttavien laitteiden kieltämisestä annetun lain (546/1998) 3 §:n 1 kohdassa tarkoitettuun
      paljastinlaiterikkomukseen.
      Rikesakoista otetaan huomioon vain ylinopeusrikkomukset.
      Uusien kuljettajien rikkomuksiin puututaan herkemmin tieliikennelain 75 §:n 3 momentissa säädetyllä
      tavalla. Ajo-oikeuden haltija, joka tieliikennelain 72 §:n 2 momentissa tarkoitetun kaksi vuotta voimassa
      olevan ajo-oikeuden aikana tai moottoripyörän ajo-oikeuden haltija, jolla ei ole auton ajo-oikeutta kahden
      vuoden aikana moottoripyörän ajo-oikeuden saamisesta syyllistyy
      1. kolmesti kahden vuoden kuluessa
      tai
      2. kahdesti vuoden kuluessa
      edellä mainittuun tekoon, on määrättävä ajokieltoon.
      Toistuvista liikennerikkomuksista ajokiellon määrää tieliikennelain 78 §:n 3 momentin mukaan poliisi.
      Ajokielto määrätään olemaan voimassa vähintään yksi ja enintään kuusi kuukautta.
      Ajokiellon asemesta voidaan kuljettajalle antaa varoitus tieliikennelain 80 §:ssä sanotuilla edellytyksillä.
      AJOKIELTOON MÄÄRÄÄMINEN
      Ajokiellosta päätettäessä tulee kuulla toimenpiteen kohteena olevaa ajo-oikeuden haltijaa. Tavoitteena on
      kuulemistilaisuuden kehittäminen laaja-alaiseksi puhutteluksi, jonka tarkoituksena on vuoropuhelun aikaan
      saaminen kuljettajan ja poliisin välillä ajokäyttäytymisen ja siihen johtaneiden syiden pohtimiseksi
      ja muutoksen aikaansaamiseksi ajokäyttäytymisessä. Menettelyä tullaan kehittämään.
      Ajokiellon kesto on vähintään yksi kuukausi ja enintään kuusi kuukautta.
      Ajokiellon kestoa määrättäessä otetaan tieliikennelain 78 §:n 4 momentin mukaan huomioon vain ne
      vaikutukset, jotka ajokiellolla on ajokieltoon määrättävän toimeentuloon ja välttämättömään liikkumiseen.
      Välttämätön liikkuminen voi johtua elinolosuhteista, joissa asiointimatkat on tehtävä omalla autolla, koska
      julkista liikennettä tai muuta korvaavaa liikennettä ei ole käytettävissä.
      SISÄASIAINMINISTERIÖ OHJE 3 (4)
      Myös ajokieltoon määrättävästä henkilöstä riippuvaisen perheenjäsenen välttämätön liikkuminen otetaan
      huomioon. Perheenjäsenen kuljetustarpeet otetaan huomioon esimerkiksi silloin, kun perheenjäsen tarvitsee
      säännöllistä sairaanhoitoa tai kuntoutusta ja on kuljetuksissaan riippuvainen ajokieltoon määrättävästä.
      Ajokiellon vaikutukset toimeentuloon voidaan ottaa huomioon ajokiellon pituudessa säädettyjen vähimmäispituuksien
      rajoissa. Ajokiellon pituutta lyhentävinä tekoina voi olla teot, joiden vaikutukset liikenneturvallisuuteen
      ovat lähinnä välillisiä ja kun niiden ei voida katsoa kuvastavan tekijän huolimattomuutta
      tai välinpitämättömyyttä säännöksistä ja määräyksistä. Tällaisena lievänä rikkomuksena voi tulla kyseeseen
      esimerkiksi vähäinen tavaraliikenteen ylikuorma. Ajo- ja lepoaikasäännösten laiminlyönteihin ei
      kuitenkaan voida suhtautua lievemmin niiden vakavan luonteen vuoksi.
      Normaalista ajokieltoajasta poikkeamisen syyt on aina merkittävä päätökseen.
      Ajokiellon määrääminen
      Ajokiellon kestoa harkittaessa tulee ottaa huomioon
      1. käsiteltävinä olevien tekojen ja rikkomusten määrä,
      2. seuraamukset ja päiväsakkojen lukumäärä,
      3. aikaisemmat rikkomukset ja ajokieltoratkaisut
      Seuraavassa taulukossa on vasemmanpuoleisessa sarakkeessa normaalin ajokiellon pituus, keskimmäisessä
      sarakkeessa sen edellytykset ja oikeanpuoleisessa sarakkeessa ajokiellon vähimmäis- ja enimmäiskesto
      eli liukumarajat.
      Ajokiellon kesto Edellytykset Liukuma
      6 viikkoa 1. Tekoja on vähimmäismäärä
      eikä
      yhdestäkään teosta yli 15 päiväsakon rangaistusta
      ja
      päiväsakkojen yhteenlaskettu lukumäärä on enintään
      35.
      2. Tekoja 1-2 yli vähimmäismäärän
      ja
      kaikki rangaistukset ovat rikesakkoja.
      1 – 2 kuukautta
      12 viikkoa 1. Tekoja 1–2 yli vähimmäismäärän
      tai
      2. yksi vähintään 16 päiväsakon rangaistus
      tai
      päiväsakkojen yhteenlaskettu lukumäärä 36-50
      2 - 4 kuukautta
      18 viikkoa 1. Tekoja 3 tai enemmän yli vähimmäismäärän
      tai
      2. päiväsakkojen yhteenlaskettu lukumäärä yli
      50.
      4 – 6 kuukautta
      Uusijalla normaali ajokieltoaika on puolitoistakertainen kuitenkaan ylittämättä enimmäisaikaa.
      SISÄASIAINMINISTERIÖ OHJE 4 (4)
      Uusijalla tarkoitetaan jäljempänä henkilöä, joka on ollut ajokorttitoimenpiteen kohteena toistuvien liikennerikkomusten
      vuoksi edellisen kolmen vuoden aikana.
      TÄYTÄNTÖÖNPANO
      Ajokielto on määrättävä pantavaksi täytäntöön välittömästi, kun päätös ajokiellosta on tehty.
      VAROITUKSEN ANTAMINEN
      Ajokieltoon määräämisen sijasta poliisi voi tieliikennelain 80 §:n 1 momentin nojalla antaa ajo-oikeuden
      haltijalle varoituksen, jos ajo-oikeus on ajo-oikeuden haltijan toimeentulon tai liikkumisen vuoksi välttämätön
      siten kuin kohdassa ”ajokiellon kesto” sanotaan. Tämä edellyttää että käsiteltävinä olevien liikennerikkomusten
      ei ole katsottava osoittavan piittaamattomuutta tieliikennettä koskevista säännöksistä
      ja hänelle niiden rikkomisista tuomituista tai määrätyistä seuraamuksista.
      Lainkohdassa tarkoitettua piittaamattomuutta arvioitaessa on merkitystä sillä onko kyse toistuvista, samanlaatuisista
      rikkomuksista. Esimerkiksi toistuvat ylinopeusrikkomukset osoittavat piittaamattomuutta
      lain säännöksistä ja niiden perusteella määrätyistä seuraamuksista.
      Suuri ajomäärä ei vaikuta lieventävästi seuraamusta arvioitaessa. Täten esimerkiksi ammattikuljettajien
      rikkomuksiin ei tule yleisesti suhtautua muiden kuljettajien rikkomuksista poiketen.
      Varoituksen käyttöä arvioitaessa otetaan huomioon kuljettajan edellytykset havaita rikkomus kuten esimerkiksi
      tavaraliikenteessä pieni ylikuorma kuljettajan huomaamatta. Jos kuljettajalla on huomattava ylikuorma
      tai jatkuvasti toistuva ylikuorma, ei varoitusta voi käyttää.
      Jos ajo-oikeuden haltija syyllistyy vuoden kuluessa varoituksen saamisen jälkeen yhteenkin ajokieltorikkomuksiin
      kuuluvaan tekoon, on hänet määrättävä ajokieltoon, jollei erityisistä syistä muuta johdu. Erityiseksi
      syyksi voidaan tässä katsoa vain poikkeuksellisen vakava menetys kuten työsuhteen irtisanominen.
      Perusteet varoituksen antamiseen ajokiellon sijasta on aina merkittävä perusteltuina päätökseen.
      Hallitusneuvos,
      hallintojohtaja Arto Nieminen
      Ylitarkastaja Leena Piipponen

      • Itte minä

        Olipa siinä lakia kerrakseen... KIITOSTA VAAN.


      • Höpöpönttöjä

        80 rajoituksella välähti,vaikka garmin navi näytti 77 samoin heren navi 2 dinin näytössä auton oma mittari näytti 79 älypuhelimen navi ei ollut käytössä


      • 13-11

        Tuota, ei kameran välähdys välttämättä tarkoita sitä, että ajoit ylinopeutta. Sillä voidaan todeta mm. seuraavaa.
        - auton omistaja/haltija ajokortiton
        - auto varastettu
        - auton verot maksamatta
        - auto katsastamaton
        - auto ajokiellossa
        - turvavyö kiinnittämättä
        - auton etupenkillä istuu pieni lapsi
        - autossa väärät kilvet
        - ym. lähes rajattomasti


      • 7-18
        13-11 kirjoitti:

        Tuota, ei kameran välähdys välttämättä tarkoita sitä, että ajoit ylinopeutta. Sillä voidaan todeta mm. seuraavaa.
        - auton omistaja/haltija ajokortiton
        - auto varastettu
        - auton verot maksamatta
        - auto katsastamaton
        - auto ajokiellossa
        - turvavyö kiinnittämättä
        - auton etupenkillä istuu pieni lapsi
        - autossa väärät kilvet
        - ym. lähes rajattomasti

        Teoriassa varmaan niin, mutta onko se käytäntöä kuitenkaan? Onko kiinteisiin tolppakameroihin asennettu joku laskuri, joka nappaa autosta kuvan tietyn määrän jälkeen, vaikkei ajaisikaan ylinopeutta? Toki se on teknisesti mahdollista toteuttaa, mutta onko siinä järkeä ottaen poliisin resurssit huomioon.

        Suurimmalla osalla on asiat kuitenkin kunnossa, poliisi joutuisi kahlaamaan läpi ns. turhia kuvia suuren määrän löytääkseen joukosta jonkun mistä olisi huomautettavaa. Poliisi on jo ainakin pk-seudulla ilmoittanut, ettei se voi pitää kaikkia mahdollisia tolppia käytössä, koska he eivät ehdi käydä läpi edes kaikkia ylinopeustapauksia. Näin siis vaikka kameralaitteita olisikin vapaana tolppiin asennettaviksi.


      • 14-6

        Ei niitä kuvia poliisi kahlaa läpi, sivarit siellä on töissä. Poliisi vain allekirjoittaa.


      • 9-9
        14-6 kirjoitti:

        Ei niitä kuvia poliisi kahlaa läpi, sivarit siellä on töissä. Poliisi vain allekirjoittaa.

        Niinkö? Yhtäkaikki, jos henkilökuntaa ei ole riittävästi niin sitä ei ole riittävästi. Itse en ainakaan usko, että kameratolppia olisi viritelty räpsähtämään muista syistä kuin ylinopeudesta.

        http://yle.fi/uutiset/peltipoliisin_karayttama_kuljettaja_saa_ylinopeussakon_entista_nopeammin/7255293

        Aiemmin kuvia käsiteltiin seitsemässä alueellisessa liikenneturvallisuuskeskuksessa, mutta huhtikuusta lähtien kaikki Suomen peltipoliisien nappaamat otokset on ohjattu Helsingin Malmille. Valtakunnallisessa Liikenneturvakeskuksessa kuvia tutkii parhaimmillaan nelisenkymmentä poliisia, joista kukin voi lähettää päivässä jopa kaksi sataa seuraamuskirjettä.

        Vaikka työ tehostuu, ei kaikissa tolpissa jatkossakaan ole kameraa. Kerrallaan välähdellä voi vain 40 kohteessa. Lisäksi poliisilaitosten käyttöön on saatu uusia automaattivalvonta-autoja.

        Pastersteinin mukaan kameroiden määrän lisääminen vaatisi myös lisää henkilökuntaa käsittelyyn.


      • qwqwq

        Poliisi tietysti kiittää ja kumartaa noin yksinkertaiselle ihmiselle.


      • älyhoiäläjätäqwta
        qwqwq kirjoitti:

        Poliisi tietysti kiittää ja kumartaa noin yksinkertaiselle ihmiselle.

        No etpä säkään miltään järjen riemuvoitolta kyllä kuulosta. Kerro nyt millä perusteella kameratolppa nappaa kuvan, jos ei ylinopeuden perusteella?

        Et ole esittänyt mitään logiikkaa koko asialle. Eikö se sitten olisi ihan sama laittaa jokaiseen tolppaan kamera ja kuvata joka ikinen kulkuneuvo ihan vaan siltä varalta, josko joltakn sattuis puuttumaan vaikka turvavyö? Millähän resursseilla meinasit?


      • qwqwq

        Täh, millä perusteella ??? mikähän mahtaa olla poliisin tehtävä ? ...... rikosten selvittäminen ja syyteharkintaan saattaminen. Se kerrotaan heti poliisilain 1:ssä pykälässsä.
        Mistä löytyisi pykälä, joka kieltää poliisia selvittämästä liikenteessä esiintyvää rikollisuutta ? Kuten edellä on kerrottu, niin liikenteen seassa on muutakin rikollisuutta, kuin vain ylinopeutta.
        Oletko niin idiootti, että luulet kyseistä menttelyä käytettävän esim. kehä -ykkösellä, silloin, kun siellä ajaa päivällä 100.000 ajoneuvoa. Yöllä on hyvin hiljaista ja silloin voidaan kameroilla tehdä muutakin, kuin mitata vain ylinopeuksia.

        Poliisilaki

        1 §
        Poliisin tehtävä

        Poliisin tehtävänä on oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen turvaaminen, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sekä rikosten ennalta estäminen, selvittäminen ja syyteharkintaan saattaminen


      • Peltipöntöt

        Nuo peltipoliisit ovat hyvin yksinkertaisia laitteita ja niissä on paljon puutteita.

        Ensinnäkin peltipoliisien muotoilu on epäonnistunut; ne ovat suhteellisen isoja ja neliskanttisia, helposti erotettavissa jopa hämärässä tai pimeässä kaukaa liikennemerkeistä ja muista tienvarressa olevista tolpista. Varsinkin pitkillä valoilla ne havaitsee helposti, mutta myös ajovaloilla riittävän kaukaa, jos ei aja suurta ylinopeutta.

        Toisekseen peltipoliisi ei "näe" mitään. Siinä ei ole tutkaa. Kameratolpan toiminta perustuu ainoastaan siihen, kun ajoneuvo ylittää kaksi induktiosilmukkaa, mitkä on upotettu noin 13-15 metrin päähän pöntöstä asfalttiin, se laskee siitä ajoneuvon nopeuden. Monesti nämä silmukat ovat ihan näkyvissä asfaltissa bitumilla peitettynä. Eli jos huomaat peltipoliisin 50-100 metrin päässä, ehdit vielä hyvin jarruttaa ennen silmukoita eikä se havaitse mahdollista ylinopeuttasi.

        Kolmas puute peltipoliiseissa on se, ettei se reagoi kaksisuuntaisella maantiellä vasempaan kaistaan. Voit siis ihan rauhassa ohittaa ajoneuvon peltipoliisin kohdalla vasempaa kaistaa käyttäen, eikä se ota sinusta kuvaa. Olettaen tietysti, että vasen kaista on vapaa. Erinomaisia ohituspaikkoja, koska oikeaa kaistaa ajava yleensä aina jarruttaa peltipoliisin kohdalla.

        Neljäs puute on se, ettei peltipoliisi reagoi aina kevyisiin ajoneuvoihin, kuten moottoripyöriin. Ja vaikka reagoisikin, se ottaa kuvan vain edestä päin, jolloin moottoripyörän rekisterikilpi jää näkymättömiin ja kuskillakin on yleensä kypärä päässä. Tunnistaminen on poliisille yleensä liian hankala tehtävä.

        Näihin peltipönttöihin on ohjelmoitu vain tiekohtainen nopeusrajoitus, mihin se vertaa sitä induktiosilmukoista laskettua nopeutta. Ja tästäkin tehdään vielä varmuusvähennys 3km/h. Jos pönttö on välähtänyt muusta syystä, se on ollut epäkunnossa tai ohjelmoitu mittaamaan väärää nopeutta, ei siinä sen kummempaa.


      • juristivaituristi

        Mitäs hemmetin järkeä tässä lakitekstissä on:

        Ajo-oikeuden haltija, joka tieliikennelain 72 §:n 2 momentissa tarkoitetun kaksi vuotta voimassa

        olevan ajo-oikeuden aikana tai moottoripyörän ajo-oikeuden haltija, jolla ei ole auton ajo-oikeutta kahden

        vuoden aikana moottoripyörän ajo-oikeuden saamisesta syyllistyy

        1. kolmesti kahden vuoden kuluessa

        tai

        2. kahdesti vuoden kuluessa

        edellä mainittuun tekoon, on määrättävä ajokieltoon.

        """"""""

        Miten voi syyllistyä kolmesti kahden vuoden aikana syyllistymättä samalla kertaa joka tapauksessa kahdesti vuoden aikana? Joku "lakiviisas" sotkeutunut omaan nokkeluuteensa?


    • jhdfghjkl

      ''Ammattiautoilija'' et varmaan ole jos ylinopeutta ajat. Koita vittu ymmärtää että ylinopeudessa ei ole kyse sinusta, vaan liikenteen vaarantamisesta. Ne nopeusrajoitukset eivät ole siellä turhan takia, niillä on oikeasti jokin merkitys. Pieni lapsi voi tulla kulman takaa, eläin saattaa juosta tielle... Ihan mitä vain voi sattua. Ne nopeus rajoitukset ovat sitä varten ''Että sinulla olisi aikaa reagoida jos jotain sattuu''.

      • Aijaa!

        Ketäs se vaaranataa kun esim. Kyrössä on öisin 80km/h rajoitus...

        Sitten onkin näyttötaulu hajalla pari viikkoa ja öisinkin 60km/h rajoitus

        Joku virkaintoinen poliisi kuten Jaana tai Kaisu onkin tuolla tutkaamassa ja ajat 80km/h... Ketä se vaarantaa??? Aivan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2545
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1907
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1568
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      111
      1396
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe