äidilläni on rintasyöpä, joka on tehnyt etäpesäkkeitä kainaloon. Sairas rinta on poistettu ja nyt ovat menossa sytostaatit. Olen todella huolissani äitini fyysisestä jaksamisesta, sillä sytot ovat aiheuttaneet hänelle hyvin voimakasta pahoinvointia (tiedossa kyllä jo tosin oli) kohta vuorokauden putkeen. Eikö tuohon pahoinvointiin ole mitään saatavilla? Kyllähän pahoinvointilääkkeitä suunkauttaotettavia hän on ottanut, mutta teho on nolla, koska ulos ne tulevat. Nesteytyksen nauttiminen on lähes mahdotonta..mikä neuvoksi? Tiedättekö mitään kotikonsteja miten pahoinvointia saisi helpotettua? Vai onko se sittenkin vain aika..
sytostaattihoidosta
ja oireista
113160
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 11
Vanhimmat
Minulla oli alkutilanne sama, kainaloon levinnyt rintasyöpä. Sytostaattihoidon aikana sain pahoinvointilääkkeitä ja oloni oli aivan kamala. Valitettavasti en muista mitä lääkettä sain. En itse edes tajunnut, että hirveä oloni johtui enemmänkin niistä lääkkeistä kuin sytostaateista. Onneksi kuulin asiasta puskaradion kautta ja vaadin ja sain kunnollisen pahoinvointilääkkeen. Kamalan kalliita olivat, mutta olo helpottui oleellisesti. Tästä on tosin jo kymmenen vuotta aikaa, joten luulisi pahoinvointilääkkeidenkin kehittyneen. Kyllä tänä päivänä pitää vaatia lääkäriltä kunnon aineet.
Ensimmäinen lääke kannattaa ottaa heti aamulla ennen ylösnousua. Silloin se ehkä ei tule ihan heti ylös ja ehtii imeytyä.
toivon,että saatte apua.Itselläni alkaa myös sama hoito viikon parin sisällä,Voimia teille
Kyllä hän on niitä kalliita 60 euroa maksavia pahoinvointilääkkeitä (en muista tarkalleen lääkkeen nimeä..olisiko C:llä alkanut??) hankkinut, mutta apua niistä ei ole. Lisäksi niitäkään ei saisi mahdottomia nauttia, koska ne kovettavat vatsaa..toinen pahoinvointi lääke on metopram..(tai jokin tällainen) mutta apua niistäkään tässä tilanteessa ei ole. Olen kyllä todella huolissani..
Onko sytostaatteja laitettava kolmen viikon välein, suurilla annoksilla, jos pahoinvointi on tuota luokkaa. Luin, että pahoinvointi on paljon vähäisempää, jos annetaan pieniä annoksia ja useammin.. Mutta onko teho huonompi?
2-3 vuorokautta sytostaatin jälkeen, mitkään
pahoinvointilääkkeet eivät ole auttaneet. se on vaan kestettävä, ja minäkin olen jo mummoikäinen
Sain 6xCEF hoidon 2001 keväällä. Ekoilla kerroilla oli pahaa pahoinvointia ja varsinkin toisella kerralla sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja oksensin illan ja yön. Niillä parilla ekalla kerralla en huolinut kortisonia, mutta jatkossa käytin kyllä ja yritin käyttää pahoinvointipillereitä, mutta minusta en eivät oikein auttaneet mitenkään. Kortisoni auttoi minusta vähän.
Viimeisillä kerroilla oli vaan kuvotusta ja heikotusta. Hoitojen välit pystyin liikkumaan ihan normaalisti. Kannattaa kyllä jutella lääkärille tai hoitajalle pahoivoinnista, jos jotain apuja löytyisi.
pystynkö bussilla kulkemaan sairaalaan ?Taxiin ei ole varaa,Voimia teille,
Ei nyt kannata pelästyä. Vointi riippuu aikana paljon siitäkin, minkälaista sytostaatti-hoitoa saa. Kaikilla aineilla ei lähde hiukset, eikä tule kamalan pahaa oloa ja tietysti yksilöllistä tuo pahoinvoinnin tuntemuksetkin ovat.
Minä kuljin hoitoihin omalla autolla, koska sairaala oli vain kilometrin päässä. Tosin mieli alkoi tehdä tepposia hoidon edetessä: oli huono olo jo astuessa sairaalan ovesta sisään ja vielä pitkään hoitojen ollessa ohi, kun menin sairaalassa käymään.
Eikös taksikyydeistä saa mitään korvauksia kelalta, jos sairaala kirjoittaa sellaisen lapun, että ei pysty muulla kulkemaan?
Kyllä sairaalassa kirjoitetaan taksilappu (vaikka bussit kulkevat) Esimerkiksi oma äitini kulkee 130 kilometrin päästä hoidoissa ja taksilappu kirjoitetaan joka kerta. Ilmeisesti pitkämatkalaisille näin. Hän maksaa vain omavastuuosuuden, eikä se ole suuri.
Enkä tarkoittanut kirjoituksillani pelotella ketään. Neuvoja vain ihmisiltä, jotka ovat saman läpikäyneet, pyytelen. Tilanne on uusi.. Ja helpottaa tietää, että hoidoista on selvitty. Ja tietysti hoidot ovat yksilöllisiä, eikä varmastikaan kaikki joudu tuota oksennusrumpaa käymään läpi.
Itsellänikin käväisi mielessä, kunhan äitini tuosta tokenee, kuinka kurjalta se toinen kerta sitten tuntuu..hoitojahan on kaikenkaikkiaan sen kuusi kertaa, ja vielä sitten sädehoito viideksi viikoksi ja hormoonit myös.
Minulla hoidot ovat vielä kesken.Olen saanut taxottere x 3 ja cef x3 ja vielä ceffiä 3 kertaa jäljellä.Olen siis kohtalotoverisi tämän ceffin suhteen.
Minä kyllä koin taxotere hoidon ikävämmäksi sen lihassärkyjen takia.
Eilen olin cef hoidossa ja eka yrjö tuli eilen illalla,nyt olo suht hyvä,joten jos en tämän huonovointisemmaksi tule niin enköhän nämä kestä.Pitää vaan ajatella,että kaikki minun parhaakseni,jopa se pahoinvointi :))
Tsemppiä....
hei
minulla oli pariakin eri merkkistä pahoinvointilääkettä. Ja sitä 'ensin käytettävää' toinen lääkäri kirjoitti sanokaamme 2 mg tabletteja, ja toinen heti reilusti 4 mg tabletteja, siis samaa lääkettä. Onneksi sain ensin niitä isompitehoisia. Kun sitten olin käyttänyt ne loppuun, ja käytin niitä miedompia oli helppo ymmärtää mikseivät ne minulla tuntuneet auttavan siihen etovaan oloon.
Parhaiten toimi sellainen lääke, joka on tosiaan kallista, tabletti laitetaan suuhun ja se sulaa nopeasti ja imeytyy jo suusta.
Se oli tosi tehokas!
Tein sytohoitojen aikana niin että heti kotiin päästyä otin jo ensimmäisen pikku pillerin. Mulle hoitaja oli nimittäin neuvonut, että pitää ottaa ennen kuin tuleekaan yhtään pahaoloa.
Sytojen yhteydessähän annetaan pahoinvoinnin estoa, ja sitten jatkoin sitä kotona niillä lähes maksimiannoksilla mitä purkissa luki. Ja jos vähääkään oli etova olo, niin se kalliskin tabl heti vaan.
Tämä ehkä tehosi sitten niin, että vain yhden kerran hoidon jälkeen pääsi tulemaan sellainen etova olo, ja sekin talttui jonkin verran lääkkeillä. Mutta oli siis todella uskomattoman kamala olo.
Se oksennusjuttu on keskushermostoperäinen, mulle sanottiin, ja siihen vain ne lääkkeet auttavat, ei siis sen kummemmin mitä voisi syödä tai ei, ymmärsin.
Eri sytot kai aiheuttavat eri tavalla sitä pahoinvointia. Tosi kurjaa että äidilläsi on noin hankalaa! Olethan ollut yhteydessä hoitavaan lääkäriin, sieltä voisit saada tehokkaampaa lääkettä mikäli on.
tsemppiä
Hei,
Vaadi ettääitisi pääsee sytostaattihoitojen yhteydessä sairaalahoitoon ,iv nesteeytykseen ja iv;ti pahoinvointilääkitys. Tyttäreni sairastui syksyllä 06 imusolmukesyöpään. Sytostaattihoidot aloitettiin ja ensimmäiset kasksikertaa oli ihan helvetillistä kun ei pystynyt ottamaan mitään nesteitä oksentelun vuoksi,lisäksi päänsärky ym. Suunkauttaotettavista pahoinvointilääkkeistä ei apua. Sitten sovittiin että hän on aina sytojen saanti reissun sairaalassa jossa sai nesteeytyksen ja pahopinvointilääkkeet suoneen, homma pelasi loistavasti.Ole napakka ja vaadi äidillesi kunnollisia ajanmukaisia hoitoja koska niitä kuitenkin on,kun vaan osaa vaatia.
Kaikkia hyvää sinulle, äidillesi ja perheellesi.