RANSKAnkieli

Jenny654

Moi!

Kuulkaas kaikki ranskanopiskelijat, miten olette työllistyneet maisterin paprujen jälkeen työelämään ja mille sektoreille?Itseä toisen vuoden opiskelijana on alkanu pikkuisen huolestuttamaan tämä mahdollinen työttömyys tulevaisuudessa.
Ranska on pääaineena, espanja sivuaineena ja paniikki kasvaa.Ruotsi ja englanti eivät niinkään kiinosta minua...Harmi, sillä työnsaanti olisi varmempaa...
Mitään Viksuja Finkkejä teiltä entisiltä tai vanhemmilta ranskanopiskelijoilta??

4

581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cum

      Hei, olen itsekin ranskanopiskelija ja työttömyys on alkanut huolestuttaa siinä määrin, että aion vaihtaa pääainetta kesän valintakokeessa. Ranska&espanja yhdistelmällä ei luultavasti kovin helpolla löydy töitä. Jotain opashommia voi saada pohjoisesta, jos on valmis tekemään kausiluontoista työtä ja muuttamaan työn perässä.
      Itse en ole keksinyt, mihin voisin työllistyä ranskalla, kun opettaminen eikä kääntäminen kiinnosta. Ratkaisuni on siis alanvaihto... Toivottavasti joku muu osaa vastailla piristävämmin. Helppo päätös tämä ei ole ollut, koska olen aina haaveillut kielten opiskelusta ja jotenkin kuvittelin työllistymismahdollisuudet laajemmiksi.

    • hej och salut!

      Voi kuule kun mua huolettaa samainen ongelma jo nytten vaikka oon vasta viimeistelemässä YO-tutkintoa! Pääaineeksi aion kuitenkin ottaa ruotsin kielen mutta ranskan kieli houkuttelis sivuaineena. Oon katellu että muutamissa kouluissa yhdistelmä ruotsi-ranska löytyy paikkoja avoinna mutta en tosiaan osaa sanoa haluanko opettajaksi...Mun ranska kun on sellasta M:n tasoa, eli en tiiä kuinka ranska luonnistuis yliopistossa...Kuinka se onnistui teidän tapauksissa?

      • Kiki234

        no kjyl musta ruo ruotsi-ranska kuulostaa paremmalta kuin esim ranska-ruotsi.Kylmä totuus nyt on, että ranskaa pääaineenaan opiskeleva(oli sivuaine mikä muu KIELI tahansa)on aikamoisessa työnhakuongelmassa valmistumisensa jälkeen.Itseä kismittää aika paljon, ettei tästa työllistymisongelmasta paljon puhuta näillä sektoreilla.Paljonhan sitä kannustetaan Yliopistoihin opiskelemaan kieliä, mutta totuus nyt on kuitenkin, että ne toimii loppujenlopuksi lähinnä boonuksena jonkin TODELLISEN pätevyyden sivussa.Eli siis, te jotka haluatte varman ammatin, menkää ammattikorkeaan.JOs kielet kiinostaa kovasti, voittehan aina opiskella avoimessa, ja kai siellä amk'ssakin on joitain kielikursseja.Sitten vaan vaihtoon ranskaan niin kielitaito syvenee.Ei ole mitään järkeä lukea viisi vuotta kielitiedettä ranskaksi(sitä se lähinnä on..)ja olla sitten tyhjän päällä.

        Täytyy kyllä myöntää, että pidän opiskelualastani.Harmi vaan, ettei ketään työnantajaa paljon kiinosta...:)Onneks voi aina kouluttaa itseään lisää, ihan muilla aloilla.


      • ahdistaa
        Kiki234 kirjoitti:

        no kjyl musta ruo ruotsi-ranska kuulostaa paremmalta kuin esim ranska-ruotsi.Kylmä totuus nyt on, että ranskaa pääaineenaan opiskeleva(oli sivuaine mikä muu KIELI tahansa)on aikamoisessa työnhakuongelmassa valmistumisensa jälkeen.Itseä kismittää aika paljon, ettei tästa työllistymisongelmasta paljon puhuta näillä sektoreilla.Paljonhan sitä kannustetaan Yliopistoihin opiskelemaan kieliä, mutta totuus nyt on kuitenkin, että ne toimii loppujenlopuksi lähinnä boonuksena jonkin TODELLISEN pätevyyden sivussa.Eli siis, te jotka haluatte varman ammatin, menkää ammattikorkeaan.JOs kielet kiinostaa kovasti, voittehan aina opiskella avoimessa, ja kai siellä amk'ssakin on joitain kielikursseja.Sitten vaan vaihtoon ranskaan niin kielitaito syvenee.Ei ole mitään järkeä lukea viisi vuotta kielitiedettä ranskaksi(sitä se lähinnä on..)ja olla sitten tyhjän päällä.

        Täytyy kyllä myöntää, että pidän opiskelualastani.Harmi vaan, ettei ketään työnantajaa paljon kiinosta...:)Onneks voi aina kouluttaa itseään lisää, ihan muilla aloilla.

        Itse aloittelen tulevana syksynä romaanisen filologian(ranskan) opintoja, ja nyt jo kaduttaa että tuli keväällä haettua. Eipä siinä kirjoitusten jälkeen hurmiossa tullut paljon työllistymisiä mietittyä.. ja se tulevaisuuden ammatikin on ihan pimennossa kun opettajaksi en halua. Sivuaineiden kanssa on melkoista tuskaa, onko rom.fil valtio-oppi yhdistelmässä yhtään järkeä..??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      3986
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      13
      2151
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1654
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1487
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1438
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      21
      1353
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1238
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1154
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1089
    10. 22
      1066
    Aihe