Sairaanhoitajaksi opiskeleva "ystäväni" neuvoi minua tässä yksi päivä käyttämään siitepölyallergian hoitoon Zyrtec-tabletteja ja Livostin-nenäsumutetta yhtä aikaa. Siitepölylle herkistyn nyt jo kun menen jonkin puun lähelle, esim. koivu aiheuttaa silmien kutiamista ja vuotamista ja nenän tukkeutumista lähes heti.
En tiedä, että voiko tähän oikein uskoa. Käytän nyt jo PEF-mittaria astmahistorian takia ja suolapiippua hengitysvaikeuksiin iltaisin. Onko kukaan käyttänyt Zyrtecejä / Livostinia yhtä aikaa tai erikseen? Millaisia ovat? Ajattelin kysäistä apteekista kun lääkkeet haen, mutta olisi kiva tietää myös käyttäjien kokemuksia.
Sopivatko yhteen?
4
680
Vastaukset
- käyttää
molempia yhtäaikaa. Tosin mun mielestä nenäsumute-antihistamiinit (kuten Livostin) ei oo läheskään niin tehokkaita kuin nenäsumutekortisoni (Nasonex esimerkiksi.) Itsellä on keväisin joskus tosi pahat oireet: käytän Zyrteciä, Nasonexiä ja Lecrolyn-silmätippoja kaikkia yhtäaikaa ja tuplaan Flixotide-astmakiekon annokset. Kannattaa aloittaa Nasonex jo paria viikkoa ennen oletettua siitepölyaikaa, niin ehtii vaikutus kunnolla alkaa.
- mirja99
Miksi ei voisi käyttää? Mihin farmakologiseen tietoon tämä perustuu? Voihan livostin silmätippojakin käyttää muiden suunkautta otettavien antihistamiinien kanssa samanaikaisesti. Se onko nenäsumute antihistamiini tarpeeksi tehokas yksinään en osaa sanoa. Kliinisiä yheisvaikutuksia ei nenäsumutteella ole muiden lääkkeiden kanssa.
Toki on parasta mennä lääkärille ja käyttää niitä lääkkeitä mihin reseptin saa (tulee halvemmaksikin reseptillä) mikäli pelkkä tabletti hoito ei auta määräävät lääkärit lisää lääkkeitä. - kysymystä?
mirja99 kirjoitti:
Miksi ei voisi käyttää? Mihin farmakologiseen tietoon tämä perustuu? Voihan livostin silmätippojakin käyttää muiden suunkautta otettavien antihistamiinien kanssa samanaikaisesti. Se onko nenäsumute antihistamiini tarpeeksi tehokas yksinään en osaa sanoa. Kliinisiä yheisvaikutuksia ei nenäsumutteella ole muiden lääkkeiden kanssa.
Toki on parasta mennä lääkärille ja käyttää niitä lääkkeitä mihin reseptin saa (tulee halvemmaksikin reseptillä) mikäli pelkkä tabletti hoito ei auta määräävät lääkärit lisää lääkkeitä.>Miksi ei voisi käyttää? Mihin farmakologiseen tietoon tämä perustuu?
Miksi ei voisi käyttää mitä yhtäaikaa? Sanoin tuossa viestissäni johon vastasit, että nimenomaan voi käyttää yhtäaikaa sekä antihistamiinitabletteja että nenäsumutetta ja lisäksi vaikka silmätippoja ja astmasuihkeitakin jos sellaisia on määrätty. Mutta mun mielestä vaan nenäsumutekortisoni Nasonex on paljon tehokkaampi kuin nenäsumuteantihistamiinit, eli neuvoisin alkup. kirjoittajaa kokeilemaan sitä ensin.
- Anonyymi
Minä käytän yleensä Kestine Lyo 20mg imeskelytabletteja. Nyt allergia puskee niiden läpi.
Kokeilin lisänä Livostin 0,5mg/ml nenäsuihketta.
En kokenut että auttaisi ainakaan heti paljoa.
Sen sijaan nukahdin sohvalle istualteni ja sydän löi sinä päivänä raskaan oloisesti. Oliko se sitten tykytystä. Tuntui että hengenvetäminen on työlästä tai että tarve haukkoa happea. Olisiko johtunut sydämen lyönnin tihentymisestä. Voiko Livostin aiheuttaa tuon? Infolapussa ainakin lukee niin ja neuvottiin lopettamaan tällöin käyttö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1003467
- 623127
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342634- 802423
- 842406
- 962086
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j412083Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221700- 121686
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil411667