menossa

hedelmöityshoidot

Kuinka erilainen kasosraskaus on kuin yhden vauvan odottaminen? Onko olo hyvinkin hankala?
Kuinka kiireistä ensimmäiset kuukaudet ovat, nukkuvatko samaan aikaan?
Kertokaa kaikenlaista kaksosraskaudesta ja kaksosten ensimmäisistä kuukausista.

3

761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tietystikin

      hyvin erilaisia, joillakin hankalia joillakin todella helppoja. Itselläni oli erittäin vaikea odotusaika, kipuja, turvotusta, supistusten takia jäin sairauslomalle jossain 20. vkon jälkeen. Äitipolilla käyntejä 1-2 vkon välein vauvojen yhteisen istukan ja sitä kautta ravinnon epätasaisen jakautumisen vuoksi. Tytöt syntyivät vkolla 34, 1,6kg ja 2kg. Pienten syömis/hengitysopettelujen lisäksi ei ollut mitään vaikeuksia, olivat n.kuukauden sairaalassa.
      Mutta niinkuin sanoin, odotus voi olla helppokin, useammin toivottavasti onkin! Esimerkkinä sukulaiseni kaksosraskaus oli ihan kaikkea muuta kun omani, tosi helppo ja vaivaton, isot vauvelit tuloksena:)
      Meillä alkuajat oli aikalaista hässäkkää, tytöt oli tosi kovia syömään ja tihein syöttövälein, niinkuin keskoset usein ovat. Heräilivät vaihtelevasti joko yhtä aikaa, peräkkäin tai sitten ihan eri aikoihin... Mutta hyvin siitäkin selvittiin, univelkaa kerttyi aikalailla, mutta on se muuten niin ihanaa aikaa!! Päivääkään en kyllä vaihtaisi pois, vaikka silloin joskus itku meinasikin tulla kun oli tosi väsy... Silti joka päivä, niinkuin yhäkin, muisti olla onnellinen siitä, että on saanut kaksi tervettä lasta!
      Alkuaika siis meillä oli varmaan aika normaalia hektistä vauva-aikaa, joskaan ei ole muita kokemuksia, esikoiset kun ovat. Jossain vaiheessa oli vähän vatsavaivoja ja enempi itkuja, mutta ei onneksi mitään ihmeempiä, ei edes keskosuuden tuomia ongelmia.
      Itse toivuin suht nopeasti hankalasta odotusajasta, liikkumattomuus oli vienyt kunnon vähän alas, mutta neitejä nostellessa ja vaunuja työnnellessä sai nopeasti voimia takaisin:).
      Että tämmöinen tarina minulla, odotusaikoja ja alkuaikoja on varmaan yhtä monta erilaista kuin kaksosiakin...!

    • Lapset oli/on helppoja

      Minun tuplaraskaus alkoi hedelmöityshoidolla, siirrettiin kaksi alkiota IVF-hoidossa. Heti alusta asti kärsin voimakkaasta raskauspahoinvoinnista joka oli viedä mielenterveyden. Pahoinvointi kesti aamusta iltaan ja noin 5 kuukautta jonka jälkeen närästys oli aika kovaa. Muutoin raskaus meni hyvin vaikka loppuajasta kahden vauvan kantaminen oli raskasta koska olen itse aika pienikokoinenkin ja viime kesä oli tosi kuuma varmasti kaikille odottajille. Vauvat syntyivät kuukauden etuajassa sektiolla koska epäiltiin toisen jäävän ravinnotta. Syntyivät kuitenkin hyvän kokoisina 2500 kiloisina. Meillä rytmi syntyi heti sairaalassa koska vauvoja piti syöttää kolmen tunnin välein ja söivät yhtäaikaa. Koska syöttö oli tarkaa ja rintamaitoa ei alkanut herumaan niin pullomaitoa annettiin ja myöhemmin osittain rintaa. Vauvat nukkuivat ja söivät yhtäaikaa ja rakensimme alusta tietynlaiset rutiinit kuten iltatoimet ja lapset menivät kokoajan samassa rytmissä. Yöt nukkuivat hyvin eikä ollut mitään vatsavaivaa. Tällä hetkellä puolivuotiaita pirteitä neitoja. Olen tosi onnellinen että saatiin nämä tytöt ja en todellakaan päivääkään vaihtaisi pois!

      Odotusaikana painoa tuli 20 kiloa ja tietysti masu oli iso ja löllö jonkun kuukauden. Odotusaikana en voinut mitään liikuntaa harrastaa joten kunto rapistui ja lihakset katosivat. Ylimääräiset kilot on tippuneet vauvojen hoidon, vaunulenkkien ja salitreenin myötä kokonaan, maha on iahn ok, eikä nahkakaan roiku, ihme kyllä. Sektioarpikaan ei ole paha ja ei näy kun on niin lahaalla. Tosin sektio oli mielestäni ikävä kokemus ja toipuminen kesti pitkään.

      Mutta näin siis meillä ja raskaudet ja vauvat on aina erilaisia. Käväisehän lukemassa Suomen monikkoperheiden sivuilla juttuja, sieltä löytyy kertomuksia ja vinkkejä monikkoarkeen. Hyvää kevään odotusta!

    • Samassa jamassa

      Istutetaanko sinuun hoidossa 2 alkiota? Oletko hoidoissa yksityisellä vai julkisella? Miten mones hoito? Saatko itse vaikuttaa alkioiden määrään?

      Tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1708
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1049
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      890
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      830
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe